אם מצד המנהג יותר נראה שהתפשט המנהג שלא לומר כלל ברכי נפשי אחר מוסף שבת, בשבת וראש חודש, צא וראה בבתי כנסיות.כנראה שכך התפשט המנהג להוסיף ולא להשמיט את של שבת!
אם מצד המנהג יותר נראה שהתפשט המנהג שלא לומר כלל ברכי נפשי אחר מוסף שבת, בשבת וראש חודש, צא וראה בבתי כנסיות.כנראה שכך התפשט המנהג להוסיף ולא להשמיט את של שבת!
נכון, גם אני לא ראיתי כ"כ שנוהגין כן, גם לא בער"ש.אם מצד המנהג יותר נראה שהתפשט המנהג שלא לומר כלל ברכי נפשי אחר מוסף שבת, בשבת וראש חודש, צא וראה בבתי כנסיות.
אז במטותא פרש דבריךנכון, גם אני לא ראיתי כ"כ שנוהגין כן, גם לא בער"ש.
כנראה שכך התפשט המנהג להוסיף ולא להשמיט את של שבת!
אז במטותא פרש דבריךנכון, גם אני לא ראיתי כ"כ שנוהגין כן, גם לא בער"ש.
המנהג דאז שכ' ר''ח פלאג'י, כיום אה"נ לא כ"כ מצוי.כנראה שכך התפשט המנהג להוסיף ולא להשמיט את של שבת!
לא בכל בתי הכנסיות אומרים אחר עלינו, ומה השתנה שיר של יום דשבת שנדחה אחר התפילה?לא הבנתי. אומרים אחר מוסף "מזמור שיר ליום השבת" במקום שיר של יום... (בוודאי למנהג בני אשכנז, וגם למנהגנו).
הצג קובץ מצורף 4868
ועי' בשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ב סי' כ"ח. (מצורף)
זה מספר ילקוט יוסף?לא הבנתי. אומרים אחר מוסף "מזמור שיר ליום השבת" במקום שיר של יום... (בוודאי למנהג בני אשכנז, וגם למנהגנו).
הצג קובץ מצורף 4868
ועי' בשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ב סי' כ"ח. (מצורף)
|
כן, בוודאי. זה מילקוט יוסף. שבת כרך א' חלק רביעי, סי' רפ"ו סעיף ל"א.זה מספר ילקוט יוסף?
אמנם לפי עיננו הרואות לא כולם נוהגים כן.
אצל האשכנזים? מעולם לא ראיתי שאומרים מזמור שיר, ראיתי שאומרים אנעים זמירות.אצל האשכנזים פשוט שאומרים
זה חלק מהתפילה שלהם. בנוסח ספרד אחרי שחרית (לפני קריאת התורה), ובנוסח אשכנז אחרי מוסף (אחרי עלינו לשבח). [ושניהם מוסיף "היום יום שבת קודש" וכו']אצל האשכנזים? מעולם לא ראיתי שאומרים מזמור שיר, ראיתי שאומרים אנעים זמירות.
זה למנהג האשכנזים כנראה.ומה השתנה שיר של יום דשבת שנדחה אחר התפילה?
כי כשחכמים תקנו (סדר רב עמרם גאון מחזור ויטרי ועוד וכ"ה ברמב"ם [בסדר תפילות כל השנה] וז"ל: וכן נהגו לקרות כל מזמור שיר ליום השבת קודם שיתחילו פסוקי הזמירות ביום השבת וביום הכיפורים עכ"ל. וכ"ה בטוב"י ועוד), תקנו לאמרו מיד אחר ברוך שאמר בזמירות דווקא כמובא בזוה"ק [תרומה קלח ע"א] וזהו שיר של יום שהיו לווים אומרים ביום השבת כמובא ברש"י על תהלים ובאבות דרבי נתן [א, ח]. ולא בסוף תפילת מוסף.וגם לאומרים, מאן יימר לך דמדין שיר של יום אומרים?
שאלתי א' וכבודו עונה לי ב'זה למנהג האשכנזים כנראה.
כי כשחכמים תקנו (סדר רב עמרם גאון מחזור ויטרי ועוד וכ"ה ברמב"ם [בסדר תפילות כל השנה] וז"ל: וכן נהגו לקרות כל מזמור שיר ליום השבת קודם שיתחילו פסוקי הזמירות ביום השבת וביום הכיפורים עכ"ל. וכ"ה בטוב"י ועוד), תקנו לאמרו מיד אחר ברוך שאמר בזמירות דווקא כמובא בזוה"ק [תרומה קלח ע"א] וזהו שיר של יום שהיו לווים אומרים ביום השבת כמובא ברש"י על תהלים ובאבות דרבי נתן [א, ח]. ולא בסוף תפילת מוסף.
אבל מה שאומרים אחר ברוך שאמר את "מזמור שיר ליום השבת" זה במקום "מזמור לתודה", ולא במקום שיר של יום (ולכן אומרים אותו בישיבה).כי כשחכמים תקנו (סדר רב עמרם גאון מחזור ויטרי ועוד וכ"ה ברמב"ם [בסדר תפילות כל השנה] וז"ל: וכן נהגו לקרות כל מזמור שיר ליום השבת קודם שיתחילו פסוקי הזמירות ביום השבת וביום הכיפורים עכ"ל. וכ"ה בטוב"י ועוד), תקנו לאמרו מיד אחר ברוך שאמר בזמירות דווקא כמובא בזוה"ק [תרומה קלח ע"א] וזהו שיר של יום שהיו לווים אומרים ביום השבת כמובא ברש"י על תהלים ובאבות דרבי נתן [א, ח]. ולא בסוף תפילת מוסף.
וצ"ב לשיטת הרמב"ם שהבאת לעיל דשיר דראש חודש דוחה שיר דשבת, ודוחה היינו מבטל כמבואר בדברי מרן בכס"מ, ובברכ"י הביא מקורו מהירושלמי,מדוע בשבת דראש חודש אומרים מזמור שיר ליום השבת, לכאורה צריך לומר במקום רק מזמור דברכי נפשי, וה"ה ביום טוב שחל בשבת, שאז יש הנוהגים לומר בפסוד"ז קודם ברוך שאמר מזמור דיו"ט, ואף אומרים אחר ברוך שאמר מזמור שיר ליום השבת, ולכאורה לרמב"ם אין לומר מזמור שיר ליום השבת,כי כשחכמים תקנו (סדר רב עמרם גאון מחזור ויטרי ועוד וכ"ה ברמב"ם [בסדר תפילות כל השנה] וז"ל: וכן נהגו לקרות כל מזמור שיר ליום השבת קודם שיתחילו פסוקי הזמירות ביום השבת וביום הכיפורים עכ"ל. וכ"ה בטוב"י ועוד), תקנו לאמרו מיד אחר ברוך שאמר בזמירות דווקא כמובא בזוה"ק [תרומה קלח ע"א] וזהו שיר של יום שהיו לווים אומרים ביום השבת כמובא ברש"י על תהלים ובאבות דרבי נתן [א, ח]. ולא בסוף תפילת מוסף.
שתהיה לי בריא וגם טרי.....שאלתי א' וכבודו עונה לי ב'
שאלתי למאן דס"ל דמזמור שיר דאחר מוסף הוא היות וזהו שיר של יום, וכבודו עונה לי את שיטת רע"ג רמב"ם ואבודרהם, שאומרים זאת אחר ברוך שאמר.
כך כתב הרב מוצפי בתשובה וכמו שכתבתי לעילאבל מה שאומרים אחר ברוך שאמר את "מזמור שיר ליום השבת" זה במקום "מזמור לתודה", ולא במקום שיר של יום (ולכן אומרים אותו בישיבה).
| |
|
אמן ואמןשתהיה לי בריא וגם טרי.....
כששאלתי לעיל (הודעה 46) את רבי @בנימין לוריא שליט"א כיוונתי למנהג האשכנזים, וביני וביני לימדני רבי בנימין הי"ו (הודעה 50) שודאי שזהו טעמם, שהרי זה נוסחם ומקדימים ואומרים זה השיר שהיו הלווים אומרים, ואחר מכן אני רואה שכב' עונה לי על שאלה זו ע"פ שיטת הרמב"ם, ואשר על כן לא הבנתי דלרמב"ם וסיעתו אין מקומו אחר מוסף אלא בפסוד"זכתבתי לך מפורש דלאלו הנוהגים לאמרו אחר מוסף מדין שיר של יום כנראה זהו למנהג האשכנזים. ולדידן אומרים קודם הזמירות
ושמזמור זה מדין שיר של יום כך כתב ברש"י ואבדר"נ שזהו מזמור שהיו הלווים אומרים אותו על הדוכן בשב"ק
ושזהו שיר של יום דיום השבת כבר ידעתי ממשנה בסוף תמיד
יש לך שאלות מצוינות, את צמאונך תרווה אם תעיין בספרי הגאון הרב מוצפי שדן במקורות המנהגים בטוטו"ד אין לי את הזמן והעת לחפש.וצ"ב לשיטת הרמב"ם שהבאת לעיל דשיר דראש חודש דוחה שיר דשבת, ודוחה היינו מבטל כמבואר בדברי מרן בכס"מ, ובברכ"י הביא מקורו מהירושלמי,מדוע בשבת דראש חודש אומרים מזמור שיר ליום השבת, לכאורה צריך לומר במקום רק מזמור דברכי נפשי, וה"ה ביום טוב שחל בשבת, שאז יש הנוהגים לומר בפסוד"ז קודם ברוך שאמר מזמור דיו"ט, ואף אומרים אחר ברוך שאמר מזמור שיר ליום השבת, ולכאורה לרמב"ם אין לומר מזמור שיר ליום השבת,
וכן ביום טוב שחל בחול, מדוע אומרים מזמור שיר ליום השבת? וצ"ב
זהו ודאי לא מדין שיר של יום שהיו אומרים במקדשומזמור שיר חנוכת הבית בחנוכה, ובפורים למנצח על אילת השחר