• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תספורת בליל ל"ד

כשל"ג חל ביום שישי מרן התיר בחזו"ע להסתפר גם בערב שישי, כיון שאפשר לסמוך על הדעות שמקצת היום ככולו גם מבערב
וכ"ש כשל"ד חל ביום שישי שכבר עבר ל"ג
גם אמר מרן שליט"א בפינת ההלכה, שבפרט אם יש ביטול תורה לחכות הרבה זמן וחס על זמנו, שאפשר להקל בזה.
 
כשל"ג חל ביום שישי מרן התיר בחזו"ע להסתפר גם בערב שישי, כיון שאפשר לסמוך על הדעות שמקצת היום ככולו גם מבערב
וכ"ש כשל"ד חל ביום שישי שכבר עבר ל"ג
כן אולם מה שרציתי לדעת טעמו של מו"ר שהתיר גם לצורך כל שהוא שאינו לכבוד שבת כגון חתונה וכדומה
 
בילקו"י ספיה"ע (סי' תצ"ג ס"א, עמ' תל"א) כתב שבזה יש לומר מקצת היום ככולו, גם בלילה. והוא ע"פ דעת הסוברים מקצת היום ככולו גם בלילה, ובפרט במקום מצווה. וכ"פ הרדב"ז בח"ג (סי' תקנט) לענין אבלות. ואף ששם יש כמה פוסקים שחולקים, עיין בשו"ת יבי"א ח"ד (חלק יו"ד סי' לג אות ז). בנ"ד דהוי מנהג שפיר דמי להקל בשעת הדחק, וכמ"ש הפרי חדש. וע"ע בשו"ת הרשב"ץ ח"א (סי' קעו). ובספר חקר הלכה מוהליבר (חלק יו"ד סי' יט). וביחו"ד ח"ד (ר"ס לב).
ועיין כאן
 
מרן שליט"א בילקו"י כותב כל צורך ז"א אם אדם יהיה עסוק ביום שישי או שיש ארוע וכדו' אה"נ.
שלום וברכה, אני יודע ראיתי שם פשוט החידוש היה לי שאינו לצורך שבת אלא האירוע אולי מצד שזה סמוך ונראה לשבת ניכר שבא גם לכבוד שבת?(כך תרצו במקום אחר)
 
הרב עובדיה כותב בכמה מקומות שלא עושים ס"ס נגד מרן מפורש , תעיינו בהליכות עולם חלק ד לגבי דין של עירוי מה שהוא השיג על הרב משה לוי שכתב לעשות ס"X נגד מרן ושם מרן ענה לו שלא עושים ס"ס אם זסה מרן מפורש, ופה לענד" זה מרן מפורש בגלל שאף שיש כאן מצווה ודחק מרן כתב להקל רק ב לג
ראה ביחו"ד ח"ז סו"ס קעא שהביא את מש"כ אחיו של האור לציון בשו"ת שמחה לאיש (חאו"ח עמוד רסא) שכתב להעיר על האור לציון, שהרי מקובלים אנו מפי מורנו ורבינו ראש הישיבה הגאון ר' עזרא עטייה זצ"ל, שעושים ספק ספיקא להקל אפילו כששני הספיקות נגד דעת מרן. והכי נקיט בספר עלה עזרא (חאה"ע סי' כג אות ד עמוד עה). והאור לציון עצמו בחאה"ע (סוף סי' ד עמוד רד) בספק האסופים כתב, שמנהגינו לעשות ספק ספיקא אפילו אם שני ההלכות של הספקות הם נגד דעתו של מרן.
 
נערך לאחרונה:
שלום לכבוד הרבנים החשובים. עמדת הראש"ל ר' יצחק יוסף (והוא בילקוט יוסף מהדורה בתרא דספירת העומר עמ' תנט-תסב) שממה שכתב מרן הש"ע להתיר בל"ג שחל בערב שבת (והוא הדין בלילו דהיינו חמישי בלילה) יש כל שכן להתיר בל"ד שחל בערב שבת בלילו (מאחר שהוא כבר אחרי ל"ג וגם כבוד שבת ועדיף מל"ג דחל בערב שבת) ואם כן מרן שהתיר בזה בודאי נתכוין בהתירו שכל שכן בזה. אולם על פי דרכה של תורה ובכבוד הראוי למורנו ורבינו שליט"א לכאורה יש כמה סברות לחלק וללמוד כפשט דברי מרן שאין להתיר אף בזה קודם ל"ד בבוקר ומה שהתיר בל"ג דחל בערב שבת "משום כבוד שבת" פירושו דאם ימתין להסתפר ביום ראשון יהיה גנאי לשבת דמסתפר אחריו ולא לפניו [וטעם זה מוכרח בדעת הרמ"א כשחל ל"ג בעומר ביום א' שהתיר נמי משום כבוד שבת משא"כ בשאר שבתות העומר] אי נמי שהתירו ביום המוקדם משום דעד ל"ד יום גזרו ולא עד ל"ה יום ואף שיש לומר לאידך גיסא עד ל"ד ולא עד ל"ג סמכו להקל ולא להחמיר "משום כבוד שבת" או מפני שאם לא נתיר בערב שבת משום כבוד שבת לא יהיה מותר כלל אלא עד שבועות שיש שנהגו גם להחמיר מל"ד עד שבועות ורק בל"ד עצמו התירו [עיין שיירי כנסת הגדולה (סע' ז') ושו"ת בית דוד (סי' ר"פ); עיין עוד חזון עובדיה יום טוב עמ' רסד] ובין כך ובין כך אין הטעם אלא משום ההכרח שאי אפשר להתיר בזמנו דוקא וממילא סמכו על זה שידחה אבלות משום היתר כבוד שבת ולכן דוקא בכי האי גוונא שהותר שלא בזמנו משום כבוד שבת יש להקל גם בליל ששי כי גם זה הוא ניכר לכבוד שבת משא"כ בנידון דידן דל"ד חל בערב שבת וההיתר אינו מחמת כבוד שבת כלל אלא משום סיום זמנו ממש וממילא נראה לכאורה שאין להתיר בלילו כביומו מפני כבוד שבת כי לא עדיף משאר ליל ששי של העומר דלא התירו מחמת סתם כבוד שבת לבד ולכן סתם מרן שאין להסתפר בכל השנים אלא ביום ל"ד חוץ אלא משנה שחל יום ל"ג ערב שבת שאז מסתפרין בו הן ביומו הן בלילו מפני כבוד השבת ודו"ק. וכתבתי בזה בס"ד מאמר קצר. וזהו תוכן הדברים הנלענ"ד.
 
חזור
חלק עליון