מצורף מסה"ק שעתיד לראות אור בעז"ה בזמן הקרוב
אדם שהגיע להתפלל בציבור ולא היה מנין אם חייב להמתין למנין הבא
נראה לענ"ד דמה שחייבו חז"ל ללכת שיעור מיל, היינו פעם אחת, אבל אם הגיע להתפלל ואין מנין, יחשב אם הלך שיעור מיל מביתו, ואם הלך אינו מחויב ללכת למנין אחר, ואף להמתין יותר משיעור מיל אינו חייב כיון שיש לו טירחא בזה
[1] וכ"כ בפסקי תשובות (אות כא) בשם הפוסקים ע"ש.. [ועיין בספר הלכות תפלה (כהן ישעיהו עמוד פה)].
[2] [3] [4]
וראיתי בפסקי תשובות (שם) דבר נפלא, דהיכא דממתין במקומו למנין יש להמתין שיעור שלושים ושש דקות דהא שהולך מיל גם חוזר שיעור מיל וא"כ הוי שתי מילין ודפח"ח
[1] ולפי מה שכתבנו בסימן צ' סעיף ט' דמשערים בטירחא של מיל, אפשר דאף שממתין בשיעור פחות ממיל חשיב כשיעור מיל.
[2] ומה שכתב האגודה בחולין [והביאו הב"י], ולתפילה אם יש עשרה עד ד' מילין ימתין. כוונתו ימתין מלהתפלל וילך ד' מילין בדרכו. וכמוכח מהמשך דבריו
[3] וכמובן דהכל לפי הענין, דאם אינו ממהר כלל, ראוי ונכון שימתין להתפלל עימהם.
[4] אולם יש סברא דפטור ללכת מיל כיון שהלך ונאנס, ואפשר דבזה חז"ל לא הטריחו אותו, דחייבוהו רק לתכנן צעדיו מראש אך באונס לא חייבו אותו חכמים, [כגון מי שרגיל להתפלל בשעה קבועה כל יום, אם ימתין למנין הבא רבע שעה], אך אם כן יצא דאדם שבלכתו לבית הכנסת תפסו שוטר פטור, ממנין, או אם בא לצאת והתחיל לרדת גשם שאינו יכול לצאת, ועבר שיעור מיל דפטור להתפלל במנין וצ"ע.