• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

תשובה בהלכה: להתיר לספרדים מעיקר הדין לאכול כיום בשר "כשר" רבנות משום ס"ס

בשביל מה להניח הנחות ואז לנסות לתרץ כל מיני תירוצים אולי דחוקים ואולי כלל לא
עדות של הרב מחפוד שליט"א
ועדות של ראש מדור כשרות בצה"ל שרבנים חשובים מאד סומכים עליו בעינים עצומות, הוא בקי מאד במתרחש בשטח וירא שמים.
אלו בעיניך כהנחות?
אלו מומחי כשרות ארציים שאומרים לך שזו המציאות בשטח!
לבטל את דבריהם בהינף יד זה לא ראוי כלל בלשון המעטה!
הנך מוזמן לשוחח עמם כמו שאני שוחחתי ולהיווכח בצדקת הדבר, ואם יש לך קושיה, שאל אותם.
 
רק עדיין לא הבנתי
אם מרן הב"י פסק מה שפסק ואנו הרי קיבלנו הוראותיו בבחינת ודאי [לפי מרן זיע"א], א"כ זה לא חומרא שלא לפי הדין??


וכן איך יש בכלל צד שמא ההלכה כהרמ"א??,
לא יכול להיות צד כזה, אחרי שקיבלנו הוראות מרן מתורת ודאי [לפי דעת מרן זיע"א]
אתה צודק 'קיבלנו הוראות מרן בתורת ודאי
אבל בספק ספקא מצרפים אפילו דעות דחויות
במשנה ברורה תפארת חלק א הביאו בשם הפתחי תשובות בקצרה כל כללי הפסיקה

לעצם העניין היום שיש כשרות רבנות חלק קשה לסמוך על הספק ספקא
ובפרט שכידוע מאכלות אסורות מטמטמות הלב, מי צריך להכנס לזה
 
אתה צודק 'קיבלנו הוראות מרן בתורת ודאי
לו היו דבריך נכונים

לא היו עושים סב"ל נגד מרן
ולא היו מחמירים בדיני ערווה כרמ"א [וכמו שכתב החיד"א ועוד]
וכן לא היה מנהג נגד מרן
ולא היו עושים הרבה דברים כהאר"י נגד מרן

אבל לאור כל הרשימה לעיל, זה מוכיח שקבלת הוראות מרן היא בתורת ספק ולא בתורת ודאי
אבל בספק ספקא מצרפים אפילו דעות דחויות
היא גופא
זה רק מראה שזה לא בתורת ודאי, כי אם קיבלת דבר בתורת ודאי אין שום מקום לצרף שיטות אחרות הרי כבר התקבל הדבר בצורה ודאית
[וזה כהמשך לרשימה שמניתי לעיל, תוסיף גם את זה לרשימה, שכל אלה מוכיחים שקבלת הוראות מרן היא בגדר ספק]
 
לו היו דבריך נכונים

לא היו עושים סב"ל נגד מרן
ולא היו מחמירים בדיני ערווה כרמ"א [וכמו שכתב החיד"א ועוד]
וכן לא היה מנהג נגד מרן
ולא היו עושים הרבה דברים כהאר"י נגד מרן

אבל לאור כל הרשימה לעיל, זה מוכיח שקבלת הוראות מרן היא בתורת ספק ולא בתורת ודאי

היא גופא
זה רק מראה שזה לא בתורת ודאי, כי אם קיבלת דבר בתורת ודאי אין שום מקום לצרף שיטות אחרות הרי כבר התקבל הדבר בצורה ודאית
[וזה כהמשך לרשימה שמניתי לעיל, תוסיף גם את זה לרשימה, שכל אלה מוכיחים שקבלת הוראות מרן היא בגדר ספק]
אתה צריך ללמוד עוד קצת חבר
אמרתי לך בהודעה למעלה תקרא את ההקדמה של משנב של תפארת כל הכללים מובאים שמה עם מקורות מהרב עובדיה

מקומות של ערווה זה המקום היחיד שאפשר להחמיר נגד מרן וכך אנחנו נוהגים
גם זה מובא שמה, ודוק
 
רק קצת?
אני צריך ללמוד הרבה [והלואי ואזכה]

ולגופו של עניין לא ענית כלום
הבאתי לך פה שימה של דברים שהמה מעידים שהקבלה הייתה בתורת ספק והינך מתעלם מהם ולא משיב עליהם כלום
אמרתי לך
איני זוכר בעפ תפתח הקדמה למשנב לתפארת שם הביאו כל כללי הפסיקה ושם רשמו שקיבלנו דברי מרן מתורת ודאי ויש שמה מקורות לרב עובדיה
 
ויש שמה מקורות לרב עובדיה
אביא ואציג לכם שני מקומות שבו כתב מרן הרב עובדיה זיע"א שקבלת הוראות מרן היא בגדר "ספק"

מקום א'-
בח"ט או"ח סי' ק"ה סק"ג בסופו [עמ' רכ"ה בישנים].

לשון היביע אומר - והרי אפילו אם היה הדבר ברור בדעת מרן השו"ע שיש לנו דין רה"ר בזמן הזה, ואנו קיבלנו הוראות מרן, הרי גם קבלת הוראות מרן אינה מתורת ודאי אלא מתורת ספק, ואשר על כן תפסו כל אחרוני הפוסקים הספרדים דעבדינן ספק ספיקא אפילו נגד מרן.


מקום ב'-
בח"י יו"ד סי' מ"ג סק"ב בסופו [מצורף קובץ].

קבלה מתורת ספק.JPG
 
אביא ואציג לכם שני מקומות שבו כתב מרן הרב עובדיה זיע"א שקבלת הוראות מרן היא בגדר "ספק"

מקום א'-
בח"ט או"ח סי' ק"ה סק"ג בסופו [עמ' רכ"ה בישנים].

לשון היביע אומר - והרי אפילו אם היה הדבר ברור בדעת מרן השו"ע שיש לנו דין רה"ר בזמן הזה, ואנו קיבלנו הוראות מרן, הרי גם קבלת הוראות מרן אינה מתורת ודאי אלא מתורת ספק, ואשר על כן תפסו כל אחרוני הפוסקים הספרדים דעבדינן ספק ספיקא אפילו נגד מרן.


מקום ב'-
בח"י יו"ד סי' מ"ג סק"ב בסופו [מצורף קובץ].

הצג קובץ מצורף 36033
הנושא הנ''ל מחלוקת
בין הנדיב לב 'הבאת 'פוסק שזה מספק
להמהרח רומאעו שפוסק שזה בצורת ודאי
 

קבצים מצורפים

  • IMG_20250813_112834.jpg
    IMG_20250813_112834.jpg
    2.6 MB · צפיות: 5
טענו חיטים והודה לו ב.....

אני הבאתי להדיא במרן זיע"א שכתב בשני מקומות שקבלת הוראות מרן היא מכח ספק

מה הקשר מה שהבאת לי את המח' בין הנדיב לב למהר"ח רומאעו

רשום לך שחור על גבי לבן מתורת ודאי
אם אתה מחפש לפלפל ולחלוק זה בסדר אבל הבאתי לך דעת הגרע יוסף שפסק שזה תורת ודאי
 
ואני הבאתי לך ג"כ שחור על גבי לבן
שני מקומות שכתב שהם מתורת ספק
האמת שיש עוד מקומות שכתב כך, אבל מבלי לעיין בסוגיות שדיבר בזה, אפשר להציע שאולי כוונתו בכל מקומות אלו שיש לצרף דעות אלו שהוא משום ספק, ולא שכך ס"ל לעיקר.
 
בילקו"י ברכות כרך ב' הנדפ"מ, במבוא עמ' ס"ח, כתב לגבי עניית אמן למי שמברך על בשר כשר שאינו חלק: "נראה דיש כאן ס"ס, דבכל בשר כשר שאינו חלק א"ז ברור שהבהמה טריפה, ומכח ספק דאורייתא אתי' עלה, וכן מבואר ביבי"א ח"ה (יו"ד סי' ג') שאינו מכח ודאי. ושמא כדעת הרמ"א שהתיר לאכול בשר כשר שאינו חלק, ולעניין עניית אמן מהני שפיר ס"ס".
(וכן סיכם בעמ' צ"ה: "השומע מאחר שמברך שהכל על בשר כשר שאינו חלק, עונה אחריו אמן).
 
ואני הבאתי לך ג"כ שחור על גבי לבן
שני מקומות שכתב שהם מתורת ספק
הדברים שהבאת מעורפלים
פה רשום לך בבירור שקיבלנו מתורת ודאי
היות שאתה רוצה להצדיק את טענותיך אבל האמת היא אמת אחת
השומעים ישמעו והחדלים יחדלו
 
חזור
חלק עליון