• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ברכת נשים על מצוות עשה שהזמן גרמא - מנהג שאלוניקי

עי' בשו"ת יביע אומר (ח"א אורח חיים סימן מ), שכתב:
וכ"כ בס' דברי מנחם (סי' תקפט), ושכן הוא מנהג שאלוניקי שאין הנשים מברכות. ע"ש.

זהו צילום הדברי מנחם:
unnamed.png

ספר דברי מנחם 'נדפס' בשאלוניקי תרכ"ו, וחשב הרב זצ"ל ש'אתרא דידן' היינו שאלוניקי.

אולם הרב מנחם בן שמעון הנ"ל הינו יליד ותושב אדריאנופולי שבתורכיה וכפי שכתוב כאן רבי מנחם מרדכי (השני) – המכלול (hamichlol.org.il)
וא"כ אין בדבריו עדות על מנהג 'שאלוניקי' אלא על מנהג 'אדריאנופולי'.

אם דבר זה לא תוקן - האם יש מישהו שיכול להעביר למכון מאור ישראל את הדברים שיתקנו??
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
מה זה משנה איזה עיר? הרי סוף סוף הוא העיד שכך מנהג עירו.
בודאי שזה משנה.
עי' שם ביבי"א שכתב שיש 'סתירה' במנהג שאלוניקי, שלמרות שבשולחן גבוה ובספר תפארת אדם כתבו שהמנהג שנשים מברכות - מ"מ צ"ל שהשתנה המנהג שהרי בספר דברי מנחם כתב שלא מברכות, עי"ש. ולפי הנ"ל אין שום סתירה.

ואעתיק לך לשונו (שם אות ו):
בס' שלחן גבוה (סי' תקפט סק"י) כ' ע"ד הרמ"א, שבמלכותינו לא נהגו לברך כי אם בלולב בלבד, וי"ל שכיון שהכל תלוי במנהג, מה שנהגו נהגו, ומה שלא נהגו לא נהגו. וכ"כ הלבוש (בסי' יז). ע"ש. עכת"ד. וכ"כ השו"ג (בסי' תרמ סק"ב), דלהלכה ולמעשה מה שנהגו נהגו, ומה שלא נהגו לא ינהגו, שרבים ונכבדים ס"ל שלא יברכו, כיון שהן פטורות, ואיך יאמרו וצונו, והויא ברכה לבטלה, ובמקומותינו נהגו הנשים לברך על הלולב ולא על הסוכה, אף שנזהרות לאכול בסוכה יותר מן האנשים. ע"כ. ומ"מ נראה שנשתנה המנהג אח"כ בשאלוניקי, וכמש"כ לעיל בשם הרב דברי מנחם שנהגו שלא לברך. וכ"ש לפמ"ש רב גדול מרבני שאלוניקי בס' טהרת המים (מע' מ אות נו), שאין להכריח העם ע"פ המנהגים שכ' הרב שלחן גבוה, שבמחכ"ת אשכחן לכמה רבנים שבעיר הזאת, שכתבו במנהג העיר הזאת, היפך המנהג שכותב השו"ג. גם בס' מעט מים (סי' מט) הבאתי מרבני העיר הזאת שחולקים ג"כ על השו"ג במידי דמנהגים, וכבר נודע מ"ש הראשונים שלפנינו דבשאלוניקי אין מנהג קבוע. ע"ש. אכן גם בשו"ת תפארת אדם (ס"ס ז) כ' שנוהגין לברך בלולב. ע"ש. (ומר ניהו מרבני שאלוניקי). ודו"ק.
עכ"ל.​
ולהאמור הרב דברי מנחם לא העיד על 'שאלוניקי' [שבו "נדפס" ספרו] אלא על 'אדריאנופולי' [שזו היה עירו], וכנ"ל.
 
אם דבר זה לא תוקן - האם יש מישהו שיכול להעביר למכון מאור ישראל את הדברים שיתקנו??
אתה רציני.
לשנות מה שכתוב מכח קושיא. וכי כל קושיא נשנה????

מרן רבינו הגדול ראה קושיא זו, ובכול זאות השאיר מה שכתב בספרו כנראה שיש תשובה לזה.
אני חושב שאתה צריך לשנות את הכותרת, ודבריך, כאילו יצא מתחת יד מרן טעות בלימוד.
והאם ידוע לכבודו כי יש חילוק מנהגים בין שאלוניקי לאדריאנו.
כבודו יחקור את הענין הדק היטב, וימצא תשובה לשאלתו.
 
אתה רציני.
לשנות מה שכתוב מכח קושיא. וכי כל קושיא נשנה????

מרן רבינו הגדול ראה קושיא זו, ובכול זאות השאיר מה שכתב בספרו כנראה שיש תשובה לזה.
אני חושב שאתה צריך לשנות את הכותרת, ודבריך, כאילו יצא מתחת יד מרן טעות בלימוד.
והאם ידוע לכבודו כי יש חילוק מנהגים בין שאלוניקי לאדריאנו.
לענ"ד כבודו לא עונה לעניין הוא סה"כ שאל שאלה ומביא ראיה לדבריו ורוצה שהמכון יבדקו ויתקנו ואדרבא זהו כבודו של הרב
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
בודאי שזה משנה.
עי' שם ביבי"א שכתב שיש 'סתירה' במנהג שאלוניקי, שלמרות שבשולחן גבוה ובספר תפארת אדם כתבו שהמנהג שנשים מברכות - מ"מ צ"ל שהשתנה המנהג שהרי בספר דברי מנחם כתב שלא מברכות, עי"ש. ולפי הנ"ל אין שום סתירה.

ואעתיק לך לשונו (שם אות ו):
בס' שלחן גבוה (סי' תקפט סק"י) כ' ע"ד הרמ"א, שבמלכותינו לא נהגו לברך כי אם בלולב בלבד, וי"ל שכיון שהכל תלוי במנהג, מה שנהגו נהגו, ומה שלא נהגו לא נהגו. וכ"כ הלבוש (בסי' יז). ע"ש. עכת"ד. וכ"כ השו"ג (בסי' תרמ סק"ב), דלהלכה ולמעשה מה שנהגו נהגו, ומה שלא נהגו לא ינהגו, שרבים ונכבדים ס"ל שלא יברכו, כיון שהן פטורות, ואיך יאמרו וצונו, והויא ברכה לבטלה, ובמקומותינו נהגו הנשים לברך על הלולב ולא על הסוכה, אף שנזהרות לאכול בסוכה יותר מן האנשים. ע"כ. ומ"מ נראה שנשתנה המנהג אח"כ בשאלוניקי, וכמש"כ לעיל בשם הרב דברי מנחם שנהגו שלא לברך. וכ"ש לפמ"ש רב גדול מרבני שאלוניקי בס' טהרת המים (מע' מ אות נו), שאין להכריח העם ע"פ המנהגים שכ' הרב שלחן גבוה, שבמחכ"ת אשכחן לכמה רבנים שבעיר הזאת, שכתבו במנהג העיר הזאת, היפך המנהג שכותב השו"ג. גם בס' מעט מים (סי' מט) הבאתי מרבני העיר הזאת שחולקים ג"כ על השו"ג במידי דמנהגים, וכבר נודע מ"ש הראשונים שלפנינו דבשאלוניקי אין מנהג קבוע. ע"ש. אכן גם בשו"ת תפארת אדם (ס"ס ז) כ' שנוהגין לברך בלולב. ע"ש. (ומר ניהו מרבני שאלוניקי). ודו"ק.
עכ"ל.​
ולהאמור הרב דברי מנחם לא העיד על 'שאלוניקי' [שבו "נדפס" ספרו] אלא על 'אדריאנופולי' [שזו היה עירו], וכנ"ל.
הערה יפה, מיהו הרב כ' לטעון על המנהג שהביא השו"ג מדברי המעט מים, ולבסוף קיים המנהג כיעוייש ואכתי צע"ק
 
חזור
חלק עליון