• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

"לשחרר את החטופים עכשיו - פיקוח נפש"?!

הפלא העצום שמרן עצמו אמר קבל עם ועדה בבית הנשיא שזה שבעסקת שליט שחררו את סינוואר,המיט את האסון הנורא שאנחנו שרויים בו כבר שנה.איך הוא אומר לחזור על אותה טעות ?!
אני חושב שבחיים לא הייתה לי קושיה שהרגישה כבד בלב כל כך..
 
הפלא העצום שמרן עצמו אמר קבל עם ועדה בבית הנשיא שזה שבעסקת שליט שחררו את סינוואר,המיט את האסון הנורא שאנחנו שרויים בו כבר שנה.איך הוא אומר לחזור על אותה טעות ?!
מה נראה לך שנהרוג את סינוואר הכל יבא על מקומו יבאו אחרים שיותר גרועים ממנו מה אנחנו יודעים הכל חשבנות שמים אנחנו עושים מה שבידנו להציל את החטופים וגם אם נשחרר מיליון מחבלים אם ה' ירצה לא יקרא כלום ואפשר שגם אם נהרוג מיליון מחבלים יבאו אחרים ויעשו מה שעשו כבר מה לנו ולהיכנס לחשבנות שמים
 
מה נראה לך שנהרוג את סינוואר הכל יבא על מקומו יבאו אחרים שיותר גרועים ממנו מה אנחנו יודעים הכל חשבנות שמים אנחנו עושים מה שבידנו להציל את החטופים וגם אם נשחרר מיליון מחבלים אם ה' ירצה לא יקרא כלום ואפשר שגם אם נהרוג מיליון מחבלים יבאו אחרים ויעשו מה שעשו כבר מה לנו ולהעיתרב בחשבנות שמים
לא,אך ודאי שזה יפגע אנושות בחמאס,כי לצערנו מדובר באדם מבריק מבחנה צבאית.
כמובן יבואו עוד,אבל מה הקשר בכלל? לפי השיטה הזו,בכלל לא צריך צבא,כי כל מה שתהרוג יבואו עוד..

בשורה השנייה במחילה מכבודו,זה ממש...
אם נשחרר מיליון מחבלים אם ה' ירצה לא יהיה כלום,אז למה צריך צבא ולהלחם?לא צריך צבא,אם ה' ירצה לא יקרה כלום!
ברור לכל בר בי רב שיש חובת השתדלות פשוטה,אדם לא יכול לקפוץ מהגג ולהגיד אם ה' ירצה לא יקרה כלום אז אני קופץ.. אדם כזה ידונו בשמיים על התאבדות! שופך דמים! מה הקשר בכלל חשבונות שמיים?
 
לא,אך ודאי שזה יפגע אנושות בחמאס,כי לצערנו מדובר באדם מבריק מבחנה צבאית.
כמובן יבואו עוד,אבל מה הקשר בכלל? לפי השיטה הזו,בכלל לא צריך צבא,כי כל מה שתהרוג יבואו עוד..

בשורה השנייה במחילה מכבודו,זה ממש...
אם נשחרר מיליון מחבלים אם ה' ירצה לא יהיה כלום,אז למה צריך צבא ולהלחם?לא צריך צבא,אם ה' ירצה לא יקרה כלום!
ברור לכל בר בי רב שיש חובת השתדלות פשוטה,אדם לא יכול לקפוץ מהגג ולהגיד אם ה' ירצה לא יקרה כלום אז אני קופץ.. אדם כזה ידונו בשמיים על התאבדות! שופך דמים! מה הקשר בכלל חשבונות שמיים?
השתדלות (במסגרת ההלכה ולא במסגרת התאבדות) - שמעת על המושג הזה......
אז בזמנו מרן רשכב''ג נתן את הסכמתו לשחרר את הנ''ל
 
השתדלות (במסגרת ההלכה ולא במסגרת התאבדות) - שמעת על המושג הזה......
השאלה אם אתה שמעת,האם אתה שמעת שמרן שליטא בעצמו אמר בבית הנשיא,שכל האסון המטורף הזה נגרם כתוצאה משחרור מחבלי שליט?!(אני שמעתי בהחלט!)
אז אם הוא עצמו הודה שזה המיט אסון,לעשות זו שוב זה לא התאבדות??

אז בזמנו מרן רשכב''ג נתן את הסכמתו לשחרר את הנ''ל
בזמנו
אני באמת תוהה,איך אפשר להשוות?!?!
וכי מרן פסק שמותר לשחרר אחרי שהשחרור הקודם המיט עלינו את האסון הגדול בתולדות המדינה?
(שמעתי מרן עצמו התנה את זה בכך שיקודם חוק נגד שחרור מחבלים.וגם אם לא,מה שייך בכלל??)

הרי לשיטתך,מרן היה אמור לתמוך בהתנתקות,הרי הוא פסק שטחים תמורת שלום!!!
אלא מה,מרן הסביר,באמת מצד הדין לא חזרתי בי.אבל הוכח במציאות,שמוסרים שטחים מקבלים אינתיפאדה - אז במציאות אני חוזר בי! והיה ממתנגדי ההתנתקות!!

אני מבין שכבודו מתלמידי הראש"ל, וגם אני!
בדברים הבאים אני לא פונה לכבודו ישירות אלא לכל מי שמשתתף בדיון,אולי חשוב לציין את זה - האמת צריכה להיות מעל הכל, בשם האהבה לרב אי אפשר להתעלם מקושיות,ולתת כל מיני אוקימתות לא הגיוניות(במיוחד מה שאמרו מקודם שכשהוא אומר "הכל" הכוונה הכל חוץ משחרור חטופים. וב"ה שמישהו העלה צילום מפורש של דבריו בעד שחרור מחבלים בהדיא ובאופן חד משמעי) . מצווה רבה ליישב דברי וסברת הרב,ולשם אני מכוון,אבל זה חייב להעשות באופן של אמת!
 
בשעה טובה ומוצלחת מצאתי ציטוט מדוייק.אולי היה חוסך הרבה אוקימתות והודעות מיותרות באשכול:

"שחררו את סינוואר וראינו אחר כך מה יצא ממנו"
לא מצליח להבין את מרן , אם אתה מודה שזה יוצר אסון,אז איך אפשר להסכים?
זאת אומרת מרן אומר כך : אם מצילים 50 אנשים עכשיו,ועוד 5 שנים 1500 ימותו,צריך לעשות את זה"
מה המקור לכך? הסוגיות של פדיון שבויים ודאי לא!


היישוב היחיד לכאורה שעולה בדעתי ליישב את מרן,זה שהוא הוסיף שאם אותם מחבלים יחזרו אז יבוא צהל ויחסל אותם. אבל אולי היישוב הזה הוא קושיא גדולה עוד יותר, כי :
א. הנה ראינו שאת סינוואר לא הצליחו לחסל.אז זה לא תמיד אפשרי,ואולי רוב הפעמים לא אפשרי
ב. לא ימות חיילים במבצע לחיסול המחבל?
ג. הרב נתן דוגמא שחיסלו את דף. מדינת ישראל מנסה מעל 10 שנים לחסל את הרשע הזה,והוא בזמן הזה היא אחראי לרצח אלפי יהודים!! אז מה בכך שבסוף יחסלו אותו,עדיין נשארנו עם הבעייה שהוא ישפוך המון דם יהודי נקי בדרך

אז אולי הטעות לכאורה היא בהכרת המציאות ולא בדין,אבל לי זה לא מצליח ליישב כלום,מרן הוא גדול הדור וגם בהכרת המציאות שכל אחד יודע לא ייתכן שמרן יפספס.
 

קבצים מצורפים

  • WhatsApp Image 2024-09-02 at 14.36.50.jpeg
    WhatsApp Image 2024-09-02 at 14.36.50.jpeg
    82.6 KB · צפיות: 8
בשו"ת בנין ציון (סי' קלז) כתב שכל דבר שהוא סכנה עתידית כלומר שבמעשה שהוא עושה עכשיו אין סכנה עכשיו אלא רק סכנה עתידית, אין זה נחשב סכנה, ולכן הוא הכריע לדינא בנדון אשה שמסתכנת בכל פעם שיולדת, והרופאים אמרו לבעלה שלא ישמש עמה פן תתעבר ותסתכן, שאין להם לשמש במוך, כיון שזה לא סכנה עכשיו אלא רק סכנה עתידית.
כעין דרך זו הלך גם בשו"ת שם אריה (סי' כז) וכתב שכל דבר שהוא מנהגו של עולם, ודשו בו רבים אין לחוש לספק סכנה, וסומכים על רחמי שמים. שהרי בכל הדרכים יש סכנה, וכן עצם הלידה היא סכנה, ואף על פי כן מותר, ועל כן חייבים לנהוג כדרך העולם למרות הסכנה, אלא שכתב שכל זה רק בדברים שיש בהם הכרח [כמו תשמיש המיטה], אבל כתב שבדברים שאין בהם הכרח אין להקל בזה, ועל כן כיון שמי שפורש בים צריך להודות כיון שהוא מקום סכנה, אין היתר לעשות כן אלא במקום הכרח, אך מי שרוצה לפרוש לים הגדול כדי לשוטט בעולם הגדול ולראות דברים חדשים וכדומה, ראוי להרחיק מזה, במקום שאין צורך והכרח. עכ"ד.
אולי אפשר לקשר את זה לכאן, שהרי שחרור מחבלים זוהי סכנה עתידית ולא ברור שתקרה אבל החטופים זוהי סכנה עכשווית וממשית לחייהם
וז"ל amit26 שהביא את לשונו של מרן, שהזכיר את הענין של "פיקוח נפש עכשווי",
 
בשו"ת בנין ציון (סי' קלז) כתב שכל דבר שהוא סכנה עתידית כלומר שבמעשה שהוא עושה עכשיו אין סכנה עכשיו אלא רק סכנה עתידית, אין זה נחשב סכנה, ולכן הוא הכריע לדינא בנדון אשה שמסתכנת בכל פעם שיולדת, והרופאים אמרו לבעלה שלא ישמש עמה פן תתעבר ותסתכן, שאין להם לשמש במוך, כיון שזה לא סכנה עכשיו אלא רק סכנה עתידית.
כעין דרך זו הלך גם בשו"ת שם אריה (סי' כז) וכתב שכל דבר שהוא מנהגו של עולם, ודשו בו רבים אין לחוש לספק סכנה, וסומכים על רחמי שמים. שהרי בכל הדרכים יש סכנה, וכן עצם הלידה היא סכנה, ואף על פי כן מותר, ועל כן חייבים לנהוג כדרך העולם למרות הסכנה, אלא שכתב שכל זה רק בדברים שיש בהם הכרח [כמו תשמיש המיטה], אבל כתב שבדברים שאין בהם הכרח אין להקל בזה, ועל כן כיון שמי שפורש בים צריך להודות כיון שהוא מקום סכנה, אין היתר לעשות כן אלא במקום הכרח, אך מי שרוצה לפרוש לים הגדול כדי לשוטט בעולם הגדול ולראות דברים חדשים וכדומה, ראוי להרחיק מזה, במקום שאין צורך והכרח. עכ"ד.
אולי אפשר לקשר את זה לכאן, שהרי שחרור מחבלים זוהי סכנה עתידית ולא ברור שתקרה אבל החטופים זוהי סכנה עכשווית וממשית לחייהם
וז"ל amit26 שהביא את לשונו של מרן, שהזכיר את הענין של "פיקוח נפש עכשווי",

א. למי לא בטוח שתקרה? למרן עצמו ברור שיקרה,ולכולם ברור שיקרה,כבר ראינו..
ב. סברה יפה אך לדעתי אין שום קשר,פה מדובר בפיקוח נפש עתידי אישי. אין פה חיים של 1500 יהודים על הכף, ואם כבר לקשר משהו אז לא דוחים נפש מפני נפש! הדם של החטופים לא אדום יותר
ג. הסברא של שו"ת בית אריה - כל דבר שהוא מנהגו של עולם ודשו בו רבים!
זה רק מחזק את הצד שלא לשחרר,
כי מנהגו של עולם כמו שעינינו ראו שאתה משחרר מחבל,הוא חוזר והורג יותר בפעם הבאה.
במחילה מהכבוד איך אפשר לקשר בין סכנה רחוקה של הפלגה בים שעל פי רוב אין בעיות,לבין שחרור 1000 מחבלים אחרי מה שראינו בשמחת תורה? לא למדנו כלום?!?!
ד. חייב לומר שמרן דחה סברא זו(שהיא בכלל לא מובנת לי אני הקטן) מכך שהוא אסר סיגריות בתכלית האיסור - הרי אדם יכול לעשן שנים ולא קורה כלום,אבל אחר 30 40 שנה הסכנה מגיעה,והוא אמר שאסור ואולי גם מדאורייתא מדין ונשמרתם לנפשותיכם
ה. אני לא מכיר בעל שבאמת אוהב את אשתו,ויודע שאם ישמש איתה באופן טבעי היא תכנס לסכנה ויעשה את זה. אולי צריך לפתוח בפנים ולראות למה הרב שם התכוון,זה נשמע לי לא הגיוני כלל ,לא זוכה להבין בכלל את הסברא הזו. במיוחד שבפיקוח נפש חוששים אפילו בחשש רחוק מאוד
 
אבל השו"ת בן ציון לא הזכיר את הענין של ספק אלא את הענין של סכנה העתידית וכתב שכסנה עתידית לא דנים בה ביהדות,
לא דנים בה ביהדות?אז איך יש פוסקים שאוסרים סיגריות? זה סכנה עתידית מאוד!
 
הגרח"פ ברמן מעשן,
הגרח"י שרייבר מעשן,
הגר"ש רוזובסקי עישן,
הגר"מ שפירא מעשן,
עוד ועוד ועוד,
אני לא בקיא באורחות חייהם של הרבנים הגדולים הללו,אבל אני מכיר רב שבעצמו מעשן ומורה לתלמידיו לא לעשן,הוא התחיל בחוסר דעת כמה סכנות יש בדבר וכו' ועכשיו קשה לו מאוד להפסיק. אבל באופן כללי הוא מורה שזה אסור

כמו כן אולי בסיגריות הפוסקים שהתירו לא חיו בתקופה בה נודע בפי כל שזה מסוכן,היו תקופות שהרופאים לא שללו סיגריות כלל
 
לא מדמים מילתא למילתא,
אז גם לא מדמים לשו"ת בן ציון
אם יש עיקרון שסכנה עתידית זה לא סכנה אז יש עיקרון!

אבל מה הסברא בה בכלל?שהתורה אומרת ונשמרתם מאוד לנפשותיכם,היא לא מציינת פרק זמן,למה שיהיה אפשר לסכן את עצמך רק לא בהווה?
 
אתה רוצה להגיד לי שמזה שמרן פסק שאסור סיגריות משמע שהוא סובר שסכנה עתידית שמיה סכנה ומממילא אתה מק' על החטופים, לי זה נשמע קצת מגוחך,
מה מגוחך בזה?
אני לא רוצה להגיד מה לי נשמע מגוחך..
 
מה נראה לך שנהרוג את סינוואר הכל יבא על מקומו
לא.
יבאו אחרים שיותר גרועים ממנו
ח"ו.
אנחנו יודעים הכל חשבנות שמים אנחנו עושים מה שבידנו להציל את החטופים וגם אם נשחרר מיליון מחבלים אם ה' ירצה לא יקרא כלום
אז בא נשלח את כל המטוסי קרב והטנקים לגריטה
ואפשר שגם אם נהרוג מיליון מחבלים יבאו אחרים ויעשו מה שעשו כבר
ח"ו
מה לנו ולהיכנס לחשבנות שמים
מאותה סיבה תגיד מה לנו ולהכנס לחשבונות שמים ומי שנחטף נחטף.

לענ"ד מה שצריך לעשות הוא עסקה של אחד תמורת אחד, חי תמורת חי ומת תמורת מת.
ובמקביל להמשיך בכל הכוח לכלות ולהשמיד את האויב העמלקי הנאצי החמאסי, מנער ועד זקן טף ונשים עולל ויונק ושללם לבוז.

עסקה במחירים המדוברים, מזמינה בוודאות חטיפות ורציחות נוספות חלילה וחס.
 
חזור
חלק עליון