• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

"לשחרר את החטופים עכשיו - פיקוח נפש"?!

אבל השו"ת בן ציון לא הזכיר את הענין של ספק אלא את הענין של סכנה העתידית וכתב שכסנה עתידית לא דנים בה ביהדות,
חוץ מזה, אני חושב עכשיו,מה קשור לענייננו?

אנחנו דנים במציאות,האם לעשות עסקת חטופים או לא
מה קשור שסכנה עתידית סכנה או לא סכנה מצד הדין?
הרי מדובר פה שיש מציאות ששחררנו וחטפנו, מה בכלל השאלה על הדין? סברא פשוטה,אם עשינו משהו שגרם ל1500 יהודים למות, למה שנחזור עליו שוב?איפה התורה אמרה לנו להתאבד?(למעט 3 עבירות חמורות)
 
תורה אמרה לנו להתאבד?(למעט 3 עבירות חמורות)
זוהי בדיוק הנקודה שההתאבדות היא מעשה שמסכן את חיי הבנ"א,
אבל שחרור מחבלים זהו לא מעשה סכנה אלא מעשה שעלול להביא להשלכות המסכנות את חיינו וזה נקרא סכנה עתידית,
מתנצל מאוד ידידי, אבל התורה לא פועלת עפ"י הרגשות שלך...
 
זוהי בדיוק הנקודה שההתאבדות היא מעשה שמסכן את חיי הבנ"א,
אבל שחרור מחבלים זהו לא מעשה סכנה אלא מעשה שעלול להביא להשלכות המסכנות את חיינו וזה נקרא סכנה עתידית,
מתנצל מאוד ידידי, אבל התורה לא פועלת עפ"י הרגשות שלך...
שחרור מחבלים זה לא משהו שעלול,זה משהו שהביא
מתנצל מאוד ממך,התורה היא לא משהו שהיפך השכל הישר!

אני ממש לא מדבר מצד רגש הנקמנות וכו',אחרת הייתי דן בלמה לא שיטחו את עזה כבר לפני שנה
אני מדבר מצד שלא ייתכן שהתורה תאמר לך להתאבד.

ויותר מזה לא נראה לי,שעל פי חוקי התורה אי אפשר יהיה לנהל מדינה - כי אם התורה קובעת שבכל רגע שחוטפים חייל או אזרח צריך לעשות כמעט הכל כדי להחזיר אותו,כך מדינה לא יכולה לתפקד. והתורה היא תורת חיים,"וחי בהם" !

אז אם אנחנו לא נטורי קרתא,הגישה הזו לא אפשרית לענ"ד.
 
נערך לאחרונה:
שחרור מחבלים זה לא משהו שעלול,זה משהו שהביא
מתנצל מאוד ממך,התורה היא לא משהו שהיפך השכל הישר!

אני ממש לא מדבר מצד רגש הנקמנות וכו',אחרת הייתי דן בלמה לא שיטחו את עזה כבר לפני שנה
אני מדבר מצד שלא ייתכן שהתורה תאמר לך להתאבד.

ויותר מזה לא נראה לי,שעל פי חוקי התורה אי אפשר יהיה לנהל מדינה - כי אם התורה קובעת שבכל רגע שחוטפים חייל או אזרח צריך לעשות כמעט הכל כדי להחזיר אותו,כך מדינה לא יכולה לתפקד. והתורה היא תורת חיים,"וחי בהם" !

אז אם אנחנו לא נטורי קרתא,הגישה הזו לא אפשרית לענ"ד.
מ"מ זה בגדר סכנה עתידית,
 
מ"מ זה בגדר סכנה עתידית,
הרמבם כותב שזו דעה משובשת לחשוב שהתורה אומרת לנו להיות ראש בקיר..
לפי דבריכם , למה לא ניתן לחמאס אטום תמורת החטופים? זו סכנה עתידית!! אולי לא יפציצו אותנו?
 
הרמבם כותב שזו דעה משובשת לחשוב שהתורה אומרת לנו להיות ראש בקיר..
לפי דבריכם , למה לא ניתן לחמאס אטום תמורת החטופים? זו סכנה עתידית!! אולי לא יפציצו אותנו?
אם באסון נפילת מגדלי התאומים היה לך טיל כתף ביד והית יכול להפיל את אחד המטוסים ולהציל אלפי אנשים ממות [כולל יהודים] אבל מצד שני באותו מטוס ישבו גם כמה יהודים היה מותר לך להפיל את המטוס או שהיה אסור לך????
 
אם באסון נפילת מגדלי התאומים היה לך טיל כתף ביד והית יכול להפיל את אחד המטוסים ולהציל אלפי אנשים ממות [כולל יהודים] אבל מצד שני באותו מטוס ישבו גם כמה יהודים היה מותר לך להפיל את המטוס או שהיה אסור לך????
א. בסברא האישית שלי כן,לא יודע אם היא נכונה להלכה
ב. יש לחלק חילוק עצום,פה זה לקום ולעשות מעשה בידיים של רצח יהודים. אצלנו ההפך הוא הנכון! השב ואל תעשה זה לא לשחרר!
ג. שוב הבעיה שחוזרת על עצמה ולצערי בתור מי שבא מרקע דתי לאומי אני רואה שיש לסטיגמה הזו אחיזה במציאות. כשאנחנו דנים על מגדלי התאומים,אתה דן באדם יחיד. אתה לא דן על מצב של מדינה שלמה,של אויבים מסביב שמחכים לראות תגובה ולהריח חולשה. איך אפשר להשוות בכלל בין סיטאוציה שכבודו תיאר לבין מדינה שלמה שיורדת על הברכיים ? של 350 משפחות שכולות שהילד שלהם לכאורה מת לשווא? של חיזוק לכל אוייבינו, רק תחטפו יהודי ותקבל כל שתרצו


והכי חשוב - אני עניתי לכבודו,עכשיו שכבודו יענה לי - במידה וחמאס מבקשים 500 מטוסי קרב מחומשים בתמורה לחטופים. האם נסכים?!
 
שב ואל תעשה זה לא לשחרר!
אתה מדבר מהלב שלך, וזה ניכר עליך, אני מאוד מכבד את דאגתך לאסון שיכול להיות מומט על עמנו ח"ו, אבל אתה לא יכול להפוך את זה לתמיהה על מרן, הדין הוא שלא הורגים יהודים בשביל להציל יהודים אחרים בהמשך,
 
דרך אגב עכשיו אני מעניין בזה, פה אני גם לא זוכה להבין את מרן האבא בעצמו זיע"א , שאחד ההיתרים לעסקת שליט היא דברי התוספות בגיטין (נח.) "כשיש סכנת נפשות פודין אף ביותר מכדי דמיהן" - איך מכאן דימינו לעניין הסכם החטופים שלנו?

שם מדובר שיש חשש נפשות לחטוף,ולשאר עמ"י אין שום חשש.
שם השאלה היא פשוטה: חיים של יהודי שווים הרבה כסף או מעט כסף

פה השאלה היא אחרת לגמרי!

היא להציל 50 יהודים בידיעה שאנחנו מסכנים בידיים עשרות אלפי יהודים!
השאלה פה : האם חיים של 50 יהודים עכשיו שווים חיים של 1500 יהודים מחר?
 
אתה מדבר מהלב שלך, וזה ניכר עליך, אני מאוד מכבד את דאגתך לאסון שיכול להיות מומט על עמנו ח"ו, אבל אתה לא יכול להפוך את זה לתמיהה על מרן, הדין הוא שלא הורגים יהודים בשביל להציל יהודים אחרים בהמשך,
א.אם לא הורגים יהודים כדי להציל יהודים,אז איך מסכימים לשחרר חטופים כשראינו מה קרה פעם שעברה?
ב. אני מדבר נטו מהשכל. בדיון כדי להתייחס לטענות ולא לעשות דה לגיטמציה לצד השני..

ג. והכי חשוב (#2) - במידה וחמאס מבקשים 500 מטוסי קרב מחומשים בתמורה לחטופים. האם נסכים?!
 
פשוט שכן,
תבין, התורה לא הולכת עפ"י רגשות, יש לך טעות במהלך החיים,
תבין,אני לא מדבר על רגשות (בפעם השלישית)
אני מדבר מצד שכל, התורה היא "חכמתכם ובינתכם לעיני כל העמים" , התורה(על פי רוב,כמובן יש הרבה דברים מעל ההיגיון) חכמה ,שכלית והגיונית. כמו שהרמבם יוצא בחריפות על אלו שאומרים שדברי חזל באגדתות הגמרא הם כפשוטם ולא סיפור דברים כמשל בעלמא.. צא וראה איך הוא תוקף שם בחריפות את האדם שמבטל את השכל בשם התורה
 
פשוט שכן,
תבין, התורה לא הולכת עפ"י רגשות, יש לך טעות במהלך החיים,
והכי חשוב פעם שלישית ואחרונה - לשיטתך,על פי התורה , אם חמאס מבקש פצצת אטום בתמורה לשחרור 50 חטופים חיים,התורה מורה לנו להסכים?

ובבקשה תענה.
 
תבין,אני לא מדבר על רגשות (בפעם השלישית)
אני מדבר מצד שכל, התורה היא "חכמתכם ובינתכם לעיני כל העמים" , התורה(על פי רוב,כמובן יש הרבה דברים מעל ההיגיון) חכמה ,שכלית והגיונית. כמו שהרמבם יוצא בחריפות על אלו שאומרים שדברי חזל באגדתות הגמרא הם כפשוטם ולא סיפור דברים כמשל בעלמא.. צא וראה איך הוא תוקף שם בחריפות את האדם שמבטל את השכל בשם התורה
רוב דברי התורה הם סתומים וחתומים ואין בהם שום הבנה שכלית, [לדוג' השאלה שמובאת הרבה פעמים בש"ס למה לי קרא סברא הוא לטעמיך התורה בעצמה היא העמדת הסברא הישרה ] ודאי שאינך צודק,
 
כוונתי שההבנה השכלית שלנו, לא מבינה את זה, אני מבקש שאל תיקח את דברי למחוזות שלא התכוונתי אליהם,
אם אתה אומר שמדובר פה בגזירת הכתוב,ובאמת בשכל הישר אתה מסכים איתי - מצויין,קיבלתי(רק מקודם אמרת לי שאני חושב ברגש וזה לא ניסוח מדוייק,כוונתך הייתה שאני חושב שאפשר להבין את התורה בשכל אנושי)
אמנם הסברה הזו לא מסתברת לי בעניין הזה אבל אין עניין להאריך מדוע

ואני מבין סופית שאני לא אזכה לשמוע תשובה לעניין דעתך בעניין האטום?(שאלה הזויה ,בהחלט,אבל בשביל להגדיר דעה צריך לשאול עליה שאלה קיצונית וממילא מתלבנים הדברים) - מחילה,עכשיו ראיתי שכבודו ענה
אם כבודו אומר שלדעתו התורה אומרת לנו לתת לגרועים שבאויבנו גרעין מוכן לפעולה,שיכול להשמיד מיליוני יהודים,רק כדי להציל 50 יהודים(שגם הם ילכו בגרעין הזה) - אז אין לי מה להגיד,הדיון הוכרע מבחינתי

כבודו אוחז שצריך להתאבד בשם התורה,אני חושב שזו דעה הזויה. מחלוקת לשם שמיים :)
 
אני אעמיד את השאלה כך:
האם לתת להרוג באופן ודאי 50 חטופים, ואין לנו שום יכולת למנוע את זה!!
או לתת לכמות נכבדה של מחבלים להשתחרר ויש לנו יכולת למנוע את הפיגועים שהם יצאו לעשות בסבירות מסוימת,
אצל מי עדיף שהכדור יהיה שאנחנו שולטים על מעשיהם או שהם שולטים עלינו?????
 
חזור
חלק עליון