• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ליקוט תשובות מהראשון לציון לזכות את הרבים

לא נביאות ולא רוח הקודש, פשוט וברור שהעיקר והבסיס הוא הבמבה כלומר התירס, והבוטנים הם באים לתת טעם. אפשר לגרד בעדינות את שכבת הבוטנים ולראות שנשאר רק תירס מנופח בטעם של הבמבה הידועה רק פחות מלוחה
לידיעתך ולידיעת @קורסיה המסייעך - הבמבה נקראת בלשון החברה המייצרת - 'חטיף בוטנים', כך כתוב על האריזה, זה לא נקרא חטיף 'תירס'.
אל תנסו 'להבין' יותר טוב מה זה המוצר הזה מאשר המייצרים בעצם.
לדעתכם הפכתם את 'התירס המיתולוגי הזה' לחמשת מיני דגן שאפילו שהוא מיעוט הוא החשוב והעיקר?
 
נערך לאחרונה:
לידיעתך ולידיעת @קורסיה המסייעך - הבמבה נקראת בלשון החברה המייצרת - 'חטיף בוטנים', כך כתוב על האריזה, זה לא נקרא חטיף 'תירס'.
לפי"ז אף אתה מודה ששמו נקרא ע"ש הבוטנים וממילא ברכתו האדמה. (ואל תטען לי עכשיו שוב את ה'טענות' שאתה מנסה לחזור עליהם שוב ושוב. אם יש לך משהו אמיתי, אתה מוזמן להגיד, אבל מה שאתה כותב עד עכשיו זה בעיקר טענות סרק ודברים שלא ממין הדיון, ולכן גם אין צורך להגיב עליהם, שכן הרואה בשכל ישר שופט ומבין)
אל תנסו 'להבין' יותר טוב מה זה המוצר הזה מאשר המייצרים בעצם.
אל תנסה להבין יותר טוב מאנשי השיווק מה לכתוב. על במבה אוסם כתוב "גריסי תירס" ועל שוש כתוב "קמח תירס" אע"פ שהמשגיחים אמרו לי שזה נעשה בדיוק מאותם גרגרים ובדיוק אותו דבר.
יש יין שכתוב עליו "הגפן" ואנחנו מברכים "שהכל", ויש לחמניה שכתוב עליה "המוציא" ואנחנו מברכים מזונות, וכן להיפך.
אל תנסה ללמוד הלכה מהאריזות, וד"ל.
לדעתכם הפכתם את 'התירס המיתולוגי הזה' לחמשת מיני דגן שאפילו שהוא מיעוט הוא החשוב והעיקר.
לידיעתך, כששאלנו את ר' עמרם פריד על ברכת הבמבה הוא אמר שבגלל שיש ספק אם זה מזונות או האדמה, לכן יברך שהכל.
וכל זה בשביל המצוה הגדולה לברך עליו 'האדמה'.
המצווה הגדולה היא לברך את הברכה הראויה והמבוררת, ולא ברכה כללית בגלל חוסר ידיעת ההלכה או המציאות.

אגב, כדאי שתקרא קודם את הספר "אבא באהל ביתי" קודם שאתה מגיב על הנושא, כי זה נראה שחסר לך הרבה פרטים...
(מן הסתם עכשיו תגיד לי שכבר עברת, אבל כדאי שתעבור עוד פעם ובעיון...)
 
נערך לאחרונה:
(ואל תטען לי עכשיו שוב את ה'טענות' שאתה מנסה לחזור עליהם שוב ושוב. אם יש לך משהו אמיתי, אתה מוזמן להגיד, אבל מה שאתה כותב עד עכשיו זה בעיקר טענות סרק ודברים שלא ממין הדיון, ולכן גם אין צורך להגיב עליהם, שכן הרואה בשכל ישר שופט ומבין)
התחמקות יפה.
יישר כח.
 
הבמבה נקראת בלשון החברה המייצרת - 'חטיף בוטנים'
לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שהבסיס זה התירס המנופח והחמאת בוטנים היא רק באה לתת טעם, רק כאן יצא חידוש שהנותן טעם הוא הרוב במוצר, וזה כנראה משום שהתירס כולו אוויר והבוטנים סמיכים וכבדים יותר. לאחר שמגרדים את השכבה העליונה רואים במוחש שהחמאת בוטנים היא רק לתת טעם
ראו גם כאן
 
לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שהבסיס זה התירס המנופח והחמאת בוטנים היא רק באה לתת טעם, רק כאן יצא חידוש שהנותן טעם הוא הרוב במוצר, וזה כנראה משום שהתירס כולו אוויר והבוטנים סמיכים וכבדים יותר. לאחר שמגרדים את השכבה העליונה רואים במוחש שהחמאת בוטנים היא רק לתת טעם
שוב פעם ממציאים סברות הכרס שאין בהם ממש כאילו שיש 'חובה' 'ומצוה' לברך האדמה, וצריכים להמציא כל מיני סברות למה הבוטנים שהם הרוב הברור אינו חשוב.
גם אי יהיבנא לכו טעותייכו - עדיין הברכה צריכה להיות שהכל, וזה עפ"י מה שכתבו פוסקי זמננו בענין ברכת שקדים מצופים
פסקי תשובות אורח חיים סימן רד אות כא
וכתבו אחרוני זמננו שאין ללמוד מכאן לענין מה שמצוי אצלנו אותם שקדים ואגוזים (למיניהן) וצימוקים המחופים בשכבת שוקולד עבה או בשאר מיני מתיקה, שאין כל ספק שהכוונה העיקרית גם על השוקולד וכדו' ויש לברך 'שהכל נהיה בדברו' עי"ש.
כלומר מה שכתב המ"ב בסוסי' ר"ד בשם הפמ"ג שאף שהסוכר הוא הרוב - הפרי עיקר, זה רק כשעיקר כונתו זה על הפרי, אבל כשכונתו 'גם' על הסוכר, הדרינן לדינא שמברכים על הרוב.
וכ"ש כאן שהתירס הוא לא 'פרי' בפני עצמו, ואין לו חשיבות כמו השקד או הבוטן המוזכר בפוסקים, וסתם אדם לא יודע אפילו ממה מורכב הבמבה [אלא מי שיקרא את האריזה יאמר שמדובר בחטיף 'בוטנים', ולא חטיף 'תירס'], בודאי שא"א בשום פנים לומר שהתירס ש'נטחן' ואינו בעינו כלל והוא מיעוט, חשוב יותר מהחמאת בוטנים שהיא הרוב, אלא לכל היותר זהו חטיף שמורכב מ'בוטנים ותירס' יחד, ובזה אזלינן בתר הרוב לכל הדעות.
וכאמור הרוב כאן הוא שהכל לפי כללו של הברכת יוסף שפסקו הרב עובדיה, ודלא כפי שהתחמק @בנימין לוריא לענות על טענה זו.
וז"ל הברכת יוסף
1655962580217.png
בבמבה אין 'קצת צורה' של התירס.
'לא נקרא על שם אביו', אלא שם חדש לו - 'במבה', ועוד שהיא כאמור עפ"י החברה 'חטיף בוטנים'.
'גם נשתנה טעמו לגמרי' - מי שלא למד את סוגית ה'במבה' לעומקה, לא יודע ממה היא עשויה, ובודאי לא יאמר שהתירס הוא העיקר.
והדברים ברורים.
 
כאילו שיש 'חובה' 'ומצוה' לברך האדמה, וצריכים להמציא כל מיני סברות למה הבוטנים שהם הרוב הברור אינו חשוב.
גם אני עברתי על התרי"ג מצוות, ולא ראיתי שם שכתוב שיש מצוה לברך על במבה אדמה, אולי יש דפוסים אחרים, מי יודע. וגם מרן הראשל"צ לא אמר לברך האדמה ע"פ מה שראה בתרי"ג מצוות (כן הוא בילקוט יוסף שלפני, שוב אולי יש דפוסים אחרים..) כמו שחושבים הרבה מחכמי פורום זה.
 
אגב, כדאי שתקרא קודם את הספר "אבא באהל ביתי" קודם שאתה מגיב על הנושא, כי זה נראה שחסר לך הרבה פרטים...
(מן הסתם עכשיו תגיד לי שכבר עברת, אבל כדאי שתעבור עוד פעם ובעיון...)
מכל המלל הגדול של הספר, העיקר הם 'נקודות התורפה', שבהם ניתן לראות מה האמת.
אז בבקשה
1655963184403.png
'לא נשתנה לגמרי אלא הוטעם' - זה 'מכבסת' מילים. גם ה'לדר' של הברכת יוסף לא השתנה טעמו לגמרי אלא הוטעם. אף פעם א"א לבטל את הטעם המקורי 'לגמרי' שהרי הוא קיים כאן, והוא בנותן טעם. מה שכתב הברכת יוסף שים לב שכתב שהשתנה טעמו לגמרי 'מטעם המשמש', כלומר אין זה טעם משמש 'גמור' אלא משמש 'מוטעם'. זה בדיוק בבמבה, ואף יותר מזה וכפי שכתבתי לעיל כמה פעמים.
ועוד מה שכתב שהחמאת בוטנים היא פחותה הרבה ממשקל הבמבה וכו' - איני יודע אם בא לחלוק על המייצרים ולומר להם אינכם יודעים מה אתם כותבים ומה אתם מפרסמים. רק 'אני' שבדקתי אתכם אני יודע כמה בוטנים שמים. אם כך אז אכן ברכת הבמבה היא 'האדמה'. ממש משכנע...
 
גם אני עברתי על התרי"ג מצוות, ולא ראיתי שם שכתוב שיש מצוה לברך על במבה אדמה, אולי יש דפוסים אחרים, מי יודע. וגם מרן הראשל"צ לא אמר לברך האדמה ע"פ מה שראה בתרי"ג מצוות (כן הוא בילקוט יוסף שלפני, שוב אולי יש דפוסים אחרים..) כמו שחושבים הרבה מחכמי פורום זה.
שוב התבוננתי ש'במבה' גימטריא 'אדמה' עם הכולל, וא"כ אולי זוהי הסיבה שיש לברך עליה אדמה. וצ"ע.
 
כמדומה שכוונתך לקנטר את מי שכ"כ חשוב לו לדעת מה הברכה המבוררת. וזה פגיעה בראשון לציון שליט"א. ואני מוחה על כך.
כוונתו לקנטר את אלה שמנסים מתחת לאדמה למצוא טעם למה לברך על זה האדמה כאילו זה מצוה שנתווספה בלוחות הברית שחייבים ליישבה. ולא את הראשל"צ. אדרבה שיראו לראשל"צ את טענותיו של הרב @דעת תורה כאן, ולא נראה לי שהוא יכתוב כמו הכותבים כאן. וכבר כתבתי במקום אחר כאן בפורום, דכשם שקי"ל לא בשמים היא, כך קי"ל לא מתחת לאדמה היא. וזה ברור וידוע למחפש את האמת. ודי בזה.
 
כוונתו לקנטר את אלה שמנסים מתחת לאדמה למצוא טעם למה לברך על זה האדמה כאילו זה מצוה שנתווספה בלוחות הברית שחייבים ליישבה. ולא את הראשל"צ. אדרבה שיראו לראשל"צ את טענותיו של הרב @דעת תורה כאן, ולא נראה לי שהוא יכתוב כמו הכותבים כאן. וכבר כתבתי במקום אחר כאן בפורום, דכשם שקי"ל לא בשמים היא, כך קי"ל לא מתחת לאדמה היא. וזה ברור וידוע למחפש את האמת. ודי בזה.
איך אתה קורא לעצמך @חסיד מרן זיע''א אם אתה הולך נגד מרן זיע"א, הרי מרן בירך פעמיים על הבמבה אדמה, ואתה אומר שמחפשים מתחת לאדמה טעם?... תמה עליך, שאתה מדבר ומלגלג ברוח גבוהה על מרן זיע"א ועל ממשיך דרכו מרן הראשון לציון שליט"א...
 
כוונתו לקנטר את אלה שמנסים מתחת לאדמה למצוא טעם למה לברך על זה האדמה כאילו זה מצוה שנתווספה בלוחות הברית שחייבים ליישבה. ולא את הראשל"צ. אדרבה שיראו לראשל"צ את טענותיו של הרב @דעת תורה כאן, ולא נראה לי שהוא יכתוב כמו הכותבים כאן. וכבר כתבתי במקום אחר כאן בפורום, דכשם שקי"ל לא בשמים היא, כך קי"ל לא מתחת לאדמה היא. וזה ברור וידוע למחפש את האמת. ודי בזה.
אתה בכלל קראת את תגובותיו חוץ מהטעמים ופילפולים? היה חייב להשתמש בעקיצות וגימטריות שונות ומשונות בשביל לבזות את המחפשים את האמת
 
חס ושלום אין בכוונתי לפגוע בכבוד החכמים כמו הרב מאזוז, אלא שהלכת כל כך רחוק ובפרט שזה נגד מרן זיע"א, בגלל גימטריא, הבנו את העקיצה שלך, אנחנו לא ילדים, הפוך אם כבר גימטריא אז שיתחילו לברך אלו שחובבים גימטריא גם כן ככה... אתה מבין זה לא לעניין...
 
אדרבה שיראו לראשל"צ את טענותיו של הרב @דעת תורה כאן,
לא היתה שום טענה ושום סרך טענה. מי שעיין מעט בדין הבמבה רואה שהיו כאן רק גיבובי מילים שנראה מרשים, אך אין להם עיקר. ואין צורך לענות מכיוון שהטוען לא יחזור בו גם כשמוברר לו הדבר, והאחרים רואים את הדברים ופשוט להם שלא כדבריו!
 
לא היתה שום טענה ושום סרך טענה. מי שעיין מעט בדין הבמבה רואה שהיו כארן רק גיבובי מילים שנראה מרשים, אך אין להם עיקר. ואין צורך לענות מכיוון שהטוען לא יחזור בו גם כמוברר לו הדבר, והאחרים רואים את הדברים ופשוט להם שלא כדבריו!
משלחה והיא חוזרת...
הדברים ברורים כשמש שצריך לברך אדמה, מי שרוצה בגלל קושיות שונות ומשונות לבוא ולטעון על מרן זיע"א שזו טעות ולקרוא למרן שחיפש מתחת לאדמה, טעון סליחה וכפרה. וכמו שכתב מרן החיד"א על מרן הבית יוסף...
 
איך אתה קורא לעצמך @חסיד מרן זיע''א אם אתה הולך נגד מרן זיע"א, הרי מרן בירך פעמיים על הבמבה אדמה, ואתה אומר שמחפשים מתחת לאדמה טעם?... תמה עליך, שאתה מדבר ומלגלג ברוח גבוהה על מרן זיע"א ועל ממשיך דרכו מרן הראשון לציון שליט"א...
ידוע שדעתו של מרן זיע"א היתה דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד. ויותר מזה, שמעתי שהרב שאלתיאל עמאר שלמד הרבה עם מרן זיע"א וערך את ספריו וכו', אמר שהיו שתי דברים שמרן זיע"א אהב מאד, והם בורקס ובמבה, "ואף פעם לא שמע אותו שמברך על במבה אדמה, אלא רק שהכל".
 
ידוע שדעתו של מרן זיע"א היתה דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד. ויותר מזה, שמעתי שהרב שאלתיאל עמאר שלמד הרבה עם מרן זיע"א וערך את ספריו וכו', אמר שהיו שתי דברים שמרן זיע"א אהב מאד, והם בורקס ובמבה, "ואף פעם לא שמע אותו שמברך על במבה אדמה, אלא רק שהכל".
קודם כל אם אתה מדבר כבר, אז תכתוב בדיוק, כותבים "שני" דברים.
דבר שני, תביא את מה ששמעת. אנחנו לא חיים משמועות, עיין סימן רסג בבית יוסף מה שכתב על תשובת תרומת הדשן, ועוד שמועות, מאן דכר שמיה...
ומה שפתחת בתגובה שלך "ידוע" שדעתו של מרן זיע"א היתה דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד...
או שתשנה את השם של המשתמש שלך, או שתעשה טובה ואל תכתוב דברי שקר.
לא היו דברים מעולם!
מהרגע שמרן ראה את אשר היה עם הרב יצחק יוסף, שהביא לו את הדברים מפורשים וישב ולמד איתו את זה ולא רק שמע ממנו, ואמר לו נכון, אלא ישב ולמד וחקר על זה. לקח מעצמו ובירך אדמה. בלא שיאמר לו כלל.
וכבר כתבתי כאן במקום אחר בארוכה, שלא כדברי הרב מאזוז, שאמר את הדברים בצורה לא נכונה.
ולתועלת הקוראים היקרים, שיראו את האמת בפנים, ולא יצטרכו לחפש, ויאמרו כי לא מוצאים אז לא צריך לראות, אני מעתיק שוב את מה שכתבתי כאן בפורום בפינת שאל הרב (במבה):
בספר הליכות חיים שיצא לאור בשנת תשע"ט, אשר חיברו הגאון הדיין המצוין הרב אברהם אבידר שליט"א, בסוף חלק ב הובאה הסכמתו הארוכה של מרן הראשון לציון שליט"א, ושם כתב בזו הלשון:
"ועדותי נאמנה, שבזמנו ישבתי עם מרן ביישוב הדעת, ופתחנו דברי רבינו ירוחם ותרוה"ד, ושאר הפוסקים הנ"ל, והיה דיון בדבריהם, והיה בידי מהבמבה שהבאתי מהמפעל, ומרן זיע"א ביקש ממני להביא לו כמה אחדים, ובירך על זה בפני בפה"א, בלא שביקשתיו לברך. וגם לאחר כמה חודשים בהיותי בליל הסדר אצל מרן זיע"א, ביקש אחר הקידוש שיביאו לו שקדים וכדו' לקטנים, ולא מצאו והביאו לפניו במבה, ובירך ע"ז בפה"א, והורה לכל הנכדים הקטנים לברך ע"ז האדמה. וזאת ללא שביקשתי ולא רמזתי מאומה על דבר הברכה".
ראשית כל דברים אלו, מוכח שלא כמו שהבין הגר"מ מאזוז שליט"א (ה' ישלח לו רפואה שלימה, כי בזמן זה שמעתי כי הוא בבית הרפואה) שאמר באחד השיעורים שמסר בישיבתו, וזו לשונו (מופיע באתר של הישיבה שלהם, בשם "הגדה של פסח - מה נשתנה - אמר רבי אלעזר בן עזריה" דקה 04:34 ואילך): "הרב עובדיה היה לפני מה נשתנה מחלק במבות. פעם אחת שאלו אותו הנכדים או הנינים מה מברכים על הבמבה? שלח אותם אמר להם תשאלו את רבי יצחק יוסף. שאלו את רבי יצחק יוסף אמר להם אדמה. טוב. אתם שומעים בסדר. אדמה. הזדמנות אחרת אמר שהכל. אפשר ככה ואפשר ככה. זאת אומרת רצה לעשות לו כבוד, שהוא יפסוק לכם. זה הכל".
והדברים שהגיעו לאוזני הגר"מ מאזוז הינם טעות גמורה, וכפי שכתב מרן שליט"א בהסכמתו לספר הליכות חיים, שלא ביקש ולא רמז מאומה על דבר הברכה!
ממשיך מרן הראשון לציון שליט"א בהסכמתו לספר הליכות חיים, וזו לשונו: "ואח"כ יצאו למטבח ליטול ידיו לפני הכרפס, ושוב בירכו האדמה על הכרפס. כיון שהיה שינוי מקום, ולא נתכוונו לפטור את הכרפס".
"והחוצפא של עורך אור תורה שכתב, דמה שסיפרנו אודות מרן זיע"א הוא שקר גמור. ובאמת זה דבר חמור לנהוג כך, ויפה תורה עם מדות. ויש בדברים אלה חוסר מדות משווע, ומראה על הקו שלהם בירחון זה, לנגח ולקטנר, ואם צריך לשקר בשביל זה, הרי שהם משקרים בחוצפא".
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון