• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

קושיא בדברי מרן שליט"א

הרב פסק בתחילת השיעור אתמול כדברי המאירי שבברכת השבח לא אמרינן שומע כעונה. כמה דקות אחרי זה אמר שהטעם שבברכת חתנים לא אמרינן שצריך להיות עובר לעשייתן [ול"צ לעשות חדר ייחוד] משום דהוה ברכת השבח.
והלא המנהג בכל תפוצות ישראל (וכמדומני כ"כ בילקוט יוסף) שהמסדר קידושין מוציא את החתן (וכלה) ברכת אירוסין ונישואין ולפ"ד המאירי אי אפשר?!
[הלואי שהייתי יכול לשאול את הרב! ולמה לא נותנים לגשת אל כבוד הראשל"צ?! זה ממש מאכזב.ועיין מש"כ באשכול של "התקרבות למרן" ]
 
כמדומה שעירבת בין ברכות האירוסין לברכות הנישואין.
ברכות האירוסין אינם ברכות השבח, ולכו"ע אינם עובר לעשייתן, בזמן חז"ל היו נאמרות כמה חודשים לפני הנישואין. ובהם צריך להוציא יד"ח.
וברכות הנישואין הינם ברכות השבח, אך לא צריך להוציא בהם את החתן והכלה יד"ח, כי אינם מוטלים דוקא עליהם.
יתכן ואני טועה, אבל כך מונח לי.
 
כמדומה שעירבת בין ברכות האירוסין לברכות הנישואין.
ברכות האירוסין אינם ברכות השבח, ולכו"ע אינם עובר לעשייתן, בזמן חז"ל היו נאמרות כמה חודשים לפני הנישואין. ובהם צריך להוציא יד"ח.
וברכות הנישואין הינם ברכות השבח, אך לא צריך להוציא בהם את החתן והכלה יד"ח, כי אינם מוטלים דוקא עליהם.
יתכן ואני טועה, אבל כך מונח לי.
הפוסקים כותבים שהחתן והכלה צריכים לכוון לצאת ידי חובה בברכות הנישואין (ולא יענו אמן וב"ה וב"ש אלא אמן בלבד).
מה שכתוב בסוגריים אולי מטעם השתייה של היין שלא יהיה הפסק.
אבל לצאת ידי חובה בברכות (לשון הפוסקים ברכות ולא ברכה) משמע שצריכים לצאת ידי חובה בכל הברכות. ואולי יש לחלק ולומר שכיוון ששותים מהיין אז גם בשאר הברכות צריכים לצאת כי זה הסיבה לברך שוב. אבל מ"מ לא נראה לומר כך. וצ"ע.
 
כמדומה שעירבת בין ברכות האירוסין לברכות הנישואין.
ברכות האירוסין אינם ברכות השבח, ולכו"ע אינם עובר לעשייתן, בזמן חז"ל היו נאמרות כמה חודשים לפני הנישואין. ובהם צריך להוציא יד"ח.
וברכות הנישואין הינם ברכות השבח, אך לא צריך להוציא בהם את החתן והכלה יד"ח, כי אינם מוטלים דוקא עליהם.
יתכן ואני טועה, אבל כך מונח לי.
לדעת הרמב"ם הוה ברכת האירוסין ברכת המצוות ולדעת הרא"ש הוה ברכת השבח. מ"מ יפה אמרת, דכל הטעם שצריך להוציא החתן בברכת אירוסין הוא משום דהוה ברכת המצוות. ומה שכתב כבו"ת דברכת נישואין הוה ברכת השבח ואין החיוב על החתן וכלה, זהו חידוש שחידש הגרי"ז ואצטט פה הסיפור המלא מובא בקונטרס בישורון מלך (פ"ה)וז"ל :
סיפר לי הגאון ר' אברהם ערלנגער שליט"א שנכח פעם בחתונת אחד מצאצאי מרן הגרי"ז סאלאוויציק זצ"ל גאב"ד בריסק וקודם ברכת אירוסין אמר הגרי"ז זצ"ל להמסדר קידושין שיכוון להוציא החתן וכלה בברכת בופה"ג ובברכת אירוסין להוציא החתן בלבד ואח"כ קודם ברכת נישואין אמר שהמברך יכוון להוציא החתן וכלה בברכת בופה"ג ולא אמר כלום.
אודות ברכת נישואין אחר החופה שאל אותו חתנו הגר"מ פיינשטיין זצ"ל למה לא הזהיר שיכוונו להוציא בברכת נישואין וענה הגרי"ז כי איתא בגמ' (כתובות ז)
מברכין ברכת חתנים בבית חתנים הרי שזהו רק דין שצריך לברך בבית חתנים אבל אין בזה ענין להוציא החתן עכ"ד
 
לדעת הרמב"ם הוה ברכת האירוסין ברכת המצוות ולדעת הרא"ש הוה ברכת השבח. מ"מ יפה אמרת, דכל הטעם שצריך להוציא החתן בברכת אירוסין הוא משום דהוה ברכת המצוות. ומה שכתב כבו"ת דברכת נישואין הוה ברכת השבח ואין החיוב על החתן וכלה, זהו חידוש שחידש הגרי"ז ואצטט פה הסיפור המלא מובא בקונטרס בישורון מלך (פ"ה)וז"ל :
סיפר לי הגאון ר' אברהם ערלנגער שליט"א שנכח פעם בחתונת אחד מצאצאי מרן הגרי"ז סאלאוויציק זצ"ל גאב"ד בריסק וקודם ברכת אירוסין אמר הגרי"ז זצ"ל להמסדר קידושין שיכוון להוציא החתן וכלה בברכת בופה"ג ובברכת אירוסין להוציא החתן בלבד ואח"כ קודם ברכת נישואין אמר שהמברך יכוון להוציא החתן וכלה בברכת בופה"ג ולא אמר כלום.
אודות ברכת נישואין אחר החופה שאל אותו חתנו הגר"מ פיינשטיין זצ"ל למה לא הזהיר שיכוונו להוציא בברכת נישואין וענה הגרי"ז כי איתא בגמ' (כתובות ז)
מברכין ברכת חתנים בבית חתנים הרי שזהו רק דין שצריך לברך בבית חתנים אבל אין בזה ענין להוציא החתן עכ"ד
אז מה היתה הקו' של כב' מעיקרא?
 
אני הנחתי שברכת נישואין ג"כ צריכין להוציא החתן והכלה וכן ברכת אירוסין למ"ד ברכת השבח. אבל כנראה לא זו הוא דעת הראשל"צ שליט"א. וכמו שהאיר לעיל מישהו שהחיוב הוא על אחד מהנועדים לברך,ורק למ"ד ברכת המצוות צריכין להוציא ברכת אירוסין.
 
הרב פסק בתחילת השיעור אתמול כדברי המאירי שבברכת השבח לא אמרינן שומע כעונה. כמה דקות אחרי זה אמר שהטעם שבברכת חתנים לא אמרינן שצריך להיות עובר לעשייתן [ול"צ לעשות חדר ייחוד] משום דהוה ברכת השבח.
והלא המנהג בכל תפוצות ישראל (וכמדומני כ"כ בילקוט יוסף) שהמסדר קידושין מוציא את החתן (וכלה) ברכת אירוסין ונישואין ולפ"ד המאירי אי אפשר?!
[הלואי שהייתי יכול לשאול את הרב! ולמה לא נותנים לגשת אל כבוד הראשל"צ?! זה ממש מאכזב.ועיין מש"כ באשכול של "התקרבות למרן" ]
לך לבית כנסת ותוכל לשאול כאוות נפשך
 
חזור
חלק עליון