• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מדוע לא נכנסו הערותיו של מרן זצוק"ל על ספר "קיצור שולחן ערוך" לרבי רפאל ברוך טולדיאנו. "ההסבר" שלא שמעתם (כנראה).

בשו"ת מים חיים (חלק א' אורח חיים סימן קעט) בזה"ל: וכן נתפשט מנהג זה בארץ מולדתי עיר ואם בישראל מקנס בשנת תער"ב לפ"ק על ידי איש צדיק רב ועצום כמוהר"ר זאב היילפרין שבא מארץ אשכנז והרביץ תורה הרבה בערי המערב וקבע מנהג זה וכמה וכמה מנהגים הנהיגו חסידי חב"ד כדעת הגר"ז ואף שפעלו גדולות ונצורות אשריהם ואשרי חלקם מכל מקום זה דרכם לפסוק לכל כדעת הגר"ז וכדומה ועל ידי כך הושרשו אצל חלק מהספרדים כמה מנהגים שלא כדעת מרן ושם נתבאר דבשנה הראשונה עשו כדבריו רק בישיבה אך שאר הצבור לא רצו לנהוג כן אבל בשנים לאחר מכן כולם נגררו אחר מה שהנהיג אותו רב מאשכנז ונהגו כמותו באותו ענין, ע"כ. ועיין בשו"ת שמחת כהן (חלק אורח חיים סימן קה) שהביא דברי הרב משאש הנ"ל.
רק המשפט:
וכן נתפשט מנהג זה בארץ מולדתי עיר ואם בישראל מקנס בשנת תער"ב לפ"ק על ידי איש צדיק רב ועצום כמוהר"ר זאב היילפרין שבא מארץ אשכנז והרביץ תורה הרבה בערי המערב וקבע מנהג זה
נמצא שם. כל ההמשך לא נמצא שם.
 
רק המשפט:

נמצא שם. כל ההמשך לא נמצא שם.
דברי הרב משאש הנ"ל הובאו בעין יצחק ח"ג עמ' קנה, יעויי"ש.
כעת ראיתי בעין יצחק הנ"ל ובגוף דברי הרב יוסף משאש בשו"ת מים חיים ח"א חאו"ח סי' קע"ט, וצדק הרב @ע"ה ס"ט הי"ו שרק הרישא מופיע שם. ואכן אין שום התייחסות שם לשינוי מנהג בני מרוקו כשיטת רבינו זלמן.
גם מש"כ הראש"ל שליט"א בשם שו"ת מים חיים הנ"ל שבשנה ראשונה רק בני הישיבה שינו מנהגם, ושאר העם לא רצו לשנות, ולשנה אחרת שינו כל בני העיר, פורתא לא דק, כמבואר למעיין בגוף דברי הרב מים חיים.
והיותר קשה, הוא מה שרצה כב' הראש"ל שליט"א בעין יצחק שם להוכיח מדברי שו"ת מים חיים הנ"ל שהיתה השפעה "אשכנזית" על מנהגי מרוקו, ממנהג קל כזה שנתקבל שם כמבואר למעיין, וצ"ת.
 
והרגע מצאתי באוצה"ח ספר שלם שנקרא חבד במרוקו - וכל עניינו תיעודים מקוריים של השפעת חב"ד על מרוקו, ולענ"ד משם ימצאו אסמכתאות רבות לכל האמור לעיל
 
שימו לב לדבר מעניין, חשבתי עליו הרבה ואין לי תשובה:
סקרנות בתולדות חיי מרן זיע"א.
איך הכיר את רבי רפאל ברוך טולידאנו?

מרן שליט"א סיפר שהוא בא ודפק בדלת של מרן שבאו לעבור וכל הבית היה קרטונים, ואמר לו תקרא לאבא שלך...
מרן זיע"א סיפר אחרת:
 
איזה חיוך בסיום הסרטון.
לזכרו תאוות נפש.
מתים יחיה אל ברוב חסדו.
געגוע שאינו פוסק...
לא פוסק לעולם....
שימעו נא רבותי דבר מעניין
הייתי עכשיו באיזה אירוע וישב לידי יהודי אשכנזי סרוג מנתניה אשר כמובן ידו אוחזת בעקב עשו, ומכיון שהוא יודע שאני ספרדי אסלי החל שואל אותי אם אני יודע מה זה פייסטוק, אמרתי לו ששמעתי משהו על הסוג עבודה זרה הזו. הוא נפגע ואמר לי למה אתה אומר ככה בוא תראה מה כולם כותבים, ויפתח את פי האתון שלו והראה לי שמישהו הניח שם את התמונה של רבינו עובדיה עם אשתו הרבנית ושני ילדיהם באמצע, וכמו שכאן יש מקסימום 5-6 לייקים שם היה 8.2 אלף לייקים לתמונה הזו ואלפי הערות מתחת של אנשים משועממים כמוהו שכולם מלאים געגוע וקילוסין לדמותו של רבינו והרבנית, והוא אומר לי כולם כאן חילונים תראה איך הם מעריצים את הרב הזה...
אגב הוא שמע שאני עוסק בחינוך אמר לי מי יכול היום לגדל ילדים בכלל, ולא האמין למה שאמרתי לו שיש אצלינו משמעת וכבוד
 
והרגע מצאתי באוצה"ח ספר שלם שנקרא חבד במרוקו - וכל עניינו תיעודים מקוריים של השפעת חב"ד על מרוקו, ולענ"ד משם ימצאו אסמכתאות רבות לכל האמור לעיל
תקרא בגוף הספר יש שם תשובה על דברי הראש"ל שליט"א...
בסוף אי אפשר לשנות את המציאות. חכמי התורה במרוקו פסקו תמיד כדעת מרן. ואגב, רבי יוסף סאמון בעל עדות ביהוסף כתב שהכלל לפסוק כמרן מוחזק במרוקו יותר מכל מקום אחר. כעין דבריו כותב הכנסת הגדולה בכמה דוכתי, שמרן כתב את ספרו "שולחן ערוך" לאנשי המערב, משום שבשונה מתורכיה, הם רגילים לפסוק כרמב"ם מרא דאתריהו...

מכל חכמי מרוקו שחיו בתקופה שחב"ד היו שם - במידה קטנה מאוד, צריך לומר, לא נמצא חכם שפוסק כפסקי חכמי אשכנז... לא רבי רפאל אנקאווה, וגם לא רבי יקותיאל חיים בירדוגו, לא רבי יהושע בירדוגו ולא רבי דוד צבאח, לא רבי דוד הכהן סקלי וגם לא רבי שלמה הכהן צבאן, לא רבי מסעוד הכהן, לא רבי ברוך סבאג ולא רבי שלום משאש ולא רבי יוסף משאש, לא רבי משה מלכא ולא רבי יצחק חזן, לא חכמי מראכש ולא חכמי תאפילאלת - ובעצם אף אחד לא.

גדולי התורה במרוקו בדורות האחרונים חיברו עשרות חיבורים וכל אחד יכול להיווכח מחיבוריהם... אם הוא מתעצל לעשות זאת הוא יכול ללמוד בספרי מרן הרב עובדיה שמביאם תדיר, ולהתרשם מהכמות העצומה של פסקיהם עליהם הוא התבסס.

יש גם ספר מנהגים שהתחבר על ידי החכם הפאסי רבי יוסף בן נאים, נוהג בחכמה, המתעד את מנהגי מרוקו במאות ה19 וה-20, האמת חיפשתי, אבל טרם נמצאו בו מנהגי אשכנזים...

נכון שהיו פשוטי עם ואף חילונים וסתם עמך כאלה שהתקרבו על ידי החב"דניקם שהופיעו שם במידה מועטת, ונכון שהיה מספר מועט של חכמים ששיתף פעולה עם פעולות מבורכות אלה, אבל אחרי הכל וזה העיקר - מדובר בארץ שורשית, עם ריבוי של גדולי תורה ספרדים אוטנטיים, במידה שקשה מאוד עד בלתי אפשרי למצוא כמוה בארצות המזרח - ואני כמובן מתכוון לתורכיה ולבלקן...

למשל, לא היו שם רבנים שאומרים "לומדיש", או מביאים בלי סוף סברות אשכנזיות... ובוודאי לא כאלה שכמעט כל סיפוריהם על חכמי אשכנז, מהם מעשיות חסידים מספר שרי המאה, שבחי הבעש"ט וכיוצא באלו...

לא היו שם ספרדים חבדניקים - כמו באתריה דמרן... או ספרדים שסבא או אבא שלהם או הם עצמם למדו בפורת יוסף והם "התקדמו" והשתכנזו...

מדובר באוכלוסיה ספרדית אוטנטית, דוברת ערבית או לאדינו, ובמקרה הטוב גם צרפתית כשפה שניה... (למרות שמדובר בארץ שבולטת ביותר ביצירה העברית שלה, ובפרט בתחום השירה, הפיוט והמליצה העברית, ומוקדם יותר חיו שם חלוצי הבלשנות והדקדוק העברי). אוכלוסיה שרבניה למדו אצל חכמי הדורות שהיוו חוליה מפוארת של יהדות ספרד והמערב, חוליה בשושלת הזהב המגיעה עד לתקופת הראשונים בספרד ובצפון אפריקה.

גם בישיבת חב"ד כיהן כראש ישיבה רבי יצחק סבאג... שלא לדבר על רשת הישיבות הענפה "אוצר התורה", בהן כיהנו חכמים מרוקאים אוטנטיים שלימדו תלמוד בשיטת העיון הספרדית המיוחדת - ושוב, למרות שלא למדו שם "לומדיש" או "חילוקים" המוגשים בהתבטאויות כמו ה"חפצא", העולה לעיתים לפעמים בשיעור השבועי של יהדות ספרד האוטנטית...
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון