• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

זיתים/תמרים מה קודם?, מדוע מרן זצ"ל כתב כן

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בחזו"ע ברכות (עמ' עד"ר) כתב: "הביאו לפניו פירות האילן וביניהם תמרים, התמרים קודמים לשאר פירות האילן, לברך עליהם תחלה, ויפטרו בברכתם את כל פירות העץ שלפניהם". ולכאורה נראה פשוט ואין ספק בדבר שיש להקדים זיתים לתמרים, ומדוע לא נקט כן?
אמנם זו לא קושיא להדיא, כיון שלא אמר להקדים תמרים לזיתים, אך מדבריו בסעיף זה משמע להקדים תמרים להכל וגם לזיתים.
 
י"ל דמשום דבגמ' ברכות מא: דנו על קדימת תמר ביחס לרימון, על כן נקט לה לתמר, וכן מוכח מההערה שם. אבל פשוט שזית שהוא ראשון לארץ קודם לתמרים שהם שני לארץ, והוא דינא דגמרא. ונפסק בש"ע ריא ה"ד, ע"ש.
 
בחזו"ע ברכות (אינו לפניי, אולי עמ' עד"ר) כתב: "הביאו לפניו פירות האילן וביניהם תמרים, התמרים קודמים לשאר פירות האילן, לברך עליהם תחלה, ויפטרו בברכתם את כל פירות העץ שלפניהם". ולכאורה נראה פשוט ואין ספק בדבר שיש להקדים זיתים לתמרים, ומדוע לא נקט כן?
אמנם זו לא קושיא להדיא, כיון שלא אמר להקדים תמרים לזיתים, אך מדבריו בסעיף זה משמע להקדים תמרים להכל וגם לזיתים.
אנחנו הבאנו. בדיוק בשביל זה. ללמד את הילדים שהזיתים קודמים לכל.
ובכל אופן דעת מרן שכל שאין ברכותיהם שוות איזה מהם שירצה יקדים. ממילא אין עדיפות לזית או תמר על פני דבר אחר, לא?
ולפי"ז הנכון ללמד את הילדים את הכלל הזה ולא את מה שמלמדים אותם מג"ע א"ש!?
 
ובכל אופן דעת מרן שכל שאין ברכותיהם שוות איזה מהם שירצה יקדים. ממילא אין עדיפות לזית או תמר על פני דבר אחר, לא?
ברור שיש נפק"מ - בכה"ג שאין לפניו מפירות האדמה או הגפן, דהיינו שברכותיהן שוות, שאז בכה"ג מין שבעה קודם לכל פירות העץ, ויהיה בזה נ"מ מה יותר קודם לארץ בתרא (באופן שאין לפניו מין חיטה או שעורה).
 
ולפי"ז הנכון ללמד את הילדים את הכלל הזה ולא את מה שמלמדים אותם מג"ע א"ש!?
וללא קשר עדיין יש הרבה מה ללמד אותם בדיני קדימה.
א. שכשאין ברכותיהן ששוות לא עושים מגע אש, כמו שכת"ר העיר.
ב. שהעץ או אדמה קודמים לשהכל.
ג. הגפן ועץ מה קודם?
ד. שהחיינו ומין שבעה.
ועוד ועוד.
 
בחזו"ע ברכות (אינו לפניי, אולי עמ' עד"ר) כתב: "הביאו לפניו פירות האילן וביניהם תמרים, התמרים קודמים לשאר פירות האילן, לברך עליהם תחלה, ויפטרו בברכתם את כל פירות העץ שלפניהם". ולכאורה נראה פשוט ואין ספק בדבר שיש להקדים זיתים לתמרים, ומדוע לא נקט כן?
אמנם זו לא קושיא להדיא, כיון שלא אמר להקדים תמרים לזיתים, אך מדבריו בסעיף זה משמע להקדים תמרים להכל וגם לזיתים.
כונתו גם באופן שהביאו לו באמצע סעודת פת דאז אינו מברך כלל על הזיתים משום דחשיבי כבאים מחמת הסעודה
 
בתמונות רואים בחוש שהביאו למרן גם זתים, ולא בתוך הסעודה, (ועוד שקרא לספר זה ט"ו בשבט) וא"כ מאוד מענין, האם ידוע מה דעת הרב יצחק שליט"א בענין?
 
פשוט דאורחא דמילתא נקט ותו לא מידי, ואדרבה מכאן גילוי דעת מרן זיע"א שזית רק מלפת את הפת ואין דינו כשאר פירות שהרגילות לאוכלם מחוץ לסעודה.
 
חזור
חלק עליון