• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

עלינו לשבח פעמיים

nati

Well-known member
לא הספיק לומר עלינו לשבח של תפילת מנחה והתחילו ערבית וענה ברכו והתפלל עמהם האם לאחר תפילת ערבית יאמר פעמיים עלינו לשבח?
יורוני המורים לצדקה ושכרם כפול מן השמים.
 
זה לשון המשנ"ב קל"ב ז'
"המג"א כתב בשם האר"י ז"ל שיאמרוהו אחר כל השלוש תפילות, וכן נוהגים במדינתינו, מלבד בבתי כנסיות גדולות שמתפללין תפילת מעריב סמוך למנחה(ועי' לקמן סימן רל"ה) אין אומרים עלינו אחר גמר תפלת מנחה, דעלינו שיאמרו אחר תפלת מעריב קאי גם אמנחה(מגן גיבורים בשם סדר היום)"
 
זה לשון המשנ"ב קל"ב ז'
"המג"א כתב בשם האר"י ז"ל שיאמרוהו אחר כל השלוש תפילות, וכן נוהגים במדינתינו, מלבד בבתי כנסיות גדולות שמתפללין תפילת מעריב סמוך למנחה(ועי' לקמן סימן רל"ה) אין אומרים עלינו אחר גמר תפלת מנחה, דעלינו שיאמרו אחר תפלת מעריב קאי גם אמנחה(מגן גיבורים בשם סדר היום)"
למעשה נוהגים כן לומר לאחר מנחה
 
האשכנזים אומרים עלינו לשבח פעמים כשאומרים קידוש לבנה אחר ערבית
זה לא פעמיים ברצף,
ויש הטוענים שזה מנהג טעות לאחר קידוש הלבנה ויש המביאים סיבה למה אומרים, ואולי הונהג כן בטעות משום שהיו אנשים שלא עשו ואמרו עלינו והיו כאלה שאמרו לאחר קידוש הלבנה.
 
המשנ"ב כבר ענה לך
אומרים גם אחר מנחה וגם אחר ערבית
אבל אם מתפללים מנחה וערבית צמוד מספיק עלינו אחד שאחר ערבית קאי גם על מנחה
וגם למנהגינו שאומרים עלינו אחר מנחה ומיד מתחילים ערבית, בפשטות נלמד מהמשנ"ב שאם אחד לא הספיק לא צריך לומר פעמיים, אלא פעם אחת עולה לכאן ולכאן
 
אבל אם מתפללים מנחה וערבית צמוד מספיק עלינו אחד שאחר ערבית קאי גם על מנחה
כמו שהביא רבי יעקב שליט''א
וגם למנהגינו שאומרים עלינו אחר מנחה ומיד מתחילים ערבית, בפשטות נלמד מהמשנ"ב שאם אחד לא הספיק לא צריך לומר פעמיים, אלא פעם אחת עולה לכאן ולכאן
המשכתי לשאול לפי מה שהביא הרב הנ''ל משם האר''י
 
אין דין יום בעלנו לשבח
לא ראיתי את דברי האר''י כך שאיני יודע
(ושמא דומה לכל האומר תהלה לדוד בכל יום שלש פעמים.. ושמא תאמר שגם שם אינו דין ביום ויכול להשלים את התהלה לדוד של מנחה לאחר ערבית)
 
חזור
חלק עליון