• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: שתיה בלי ברכה, ברכה בלי שתיה, ועוד

איך ייתכן שמלכתחילה אדם בריא לחלוטין שלא באמצע אכילה ושתיה אחרת , ואינו מוציא חולה ידי חובה או מלמד לברך :
א. לא יברך שהכל וישתה מיץ תפוזים צלול.
ב. יברך שהכל ולא ישתה כלום.
ג. יעשה צרכיו ולא יברך אשר יצר.
ד. יברך אשר יצר בלי שעשה צרכיו. (לא כשקם משנתו בבוקר)
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
התשובה -
א. באכילה גסה אינו מברך, כגון שסיים סעודתו וביטנו מלאה, הגיעו אורחים והוא מרגיש שהוא חייב גם לטעום משהו כדי שיטעמו גם הם מהכיבוד - שותה אך לא מברך כי לא נהנה. ואם יודע שיהנה קצת - שיברך.
ד. הסמ"ג והגה"מ סוברים שמברך אשר יצר רק אחרי גדולים ולא אחרי קטנים, חז"ל אמרו שהנכנס לבית הכסא צריך לברך ואילו קטנים לא חייבים לעשות בבית הכסא, ועוד שדומה לקינוח האף, כמו שלא מברכים אשר יצר על נזלת כך לא על קטנים. רוב הפוסקים לא סוברים כך, אך בכל אופן זו שיטתם.
התשובה -
א. באכילה גסה אינו מברך, כגון שסיים סעודתו וביטנו מלאה, הגיעו אורחים והוא מרגיש שהוא חייב גם לטעום משהו כדי שיטעמו גם הם מהכיבוד - שותה אך לא מברך כי לא נהנה. ואם יודע שיהנה קצת - שיברך.
ד. הסמ"ג והגה"מ סוברים שמברך אשר יצר רק אחרי גדולים ולא אחרי קטנים, חז"ל אמרו שהנכנס לבית הכסא צריך לברך ואילו קטנים לא חייבים לעשות בבית הכסא, ועוד שדומה לקינוח האף, כמו שלא מברכים אשר יצר על נזלת כך לא על קטנים. רוב הפוסקים לא סוברים כך, אך בכל אופן זו שיטתם.
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון