• אתר זה משתמש בקובצי Cookie כדי לעזור לך להתאים אישית תוכן, להתאים את החוויה שלך ולשמור אותך מחובר אם אתה נרשם.
    על ידי המשך השימוש באתר זה, אתה מסכים לשימוש שלנו בעוגיות. למד עוד.
  • ניתן לשלוח מאמרים ועיונים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, וכן יישובים על דבריו, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ב למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"א. אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מצה עשירה

#22
הועבר--- יהודה בן דוד​
בנידון כשרות עוגיות "מצה עשירה" לפסח (פפושדו, גטניו, וכדו'), עם חומר "אמוניום בי קרבונט", אנו מתכבדים להגיש בפניכם את תשובת הרה"ג רבי אבישי טהרני שליט"א מתוך ספרו שו"ת ווי העמודים (כת"י), וזאת לאחר שביקר במפעל פפושדו וערך כמה ניסויים (המפורטים בתשובה) לראות האם יש חשש חימוץ, וגם ראה שלא נעשים סדקים בבצק גם לאחר כמה שעות, (מצורף תיעוד).
 

קבצים מצורפים

חכם

Active member
#23
הועבר--- יהודה בן דוד​
בנידון כשרות עוגיות "מצה עשירה" לפסח (פפושדו, גטניו, וכדו'), עם חומר "אמוניום בי קרבונט", אנו מתכבדים להגיש בפניכם את תשובת הרה"ג רבי אבישי טהרני שליט"א מתוך ספרו שו"ת ווי העמודים (כת"י), וזאת לאחר שביקר במפעל פפושדו וערך כמה ניסויים (המפורטים בתשובה) לראות האם יש חשש חימוץ, וגם ראה שלא נעשים סדקים בבצק גם לאחר כמה שעות, (מצורף תיעוד).
כדאי להעביר לרב את מאמרו של הרב אלבה המוזכר לעיל
 
#24
למרות שעבר פסח, כמה נקודות חשובות מתוך תשובת הגאון הרב טהרני שליט"א. בתחילת עמ' פח (וחזר על כל כמה פעמים) כתב שראה את החתיכה שלקחו להפרשת חלה, לאחר שבע שעות ולא נעשה בה סימני חמץ. אלא החומר מתפרק רק בתנור. עוד כתב בריש עמ' פט וגם מדדתי במפעל, ולקחתי עוגיה אחת לפני שנכסה לתור, והנחתי עליה עוגיה אחרת שכעת יצאה מהתנור, ושמתי אחת על חברתה, ונמצא שאין הבדל בעובי העוגיה, שאין כאן תפיחה כלל, אלא התרחבות קלה ומזערית שנעשית קצת אוורירית, ועדיין העוגיה קשה מאוד כמו מלפנים. ע"כ. וזה עדות להיפך ממה שכתב הרב אלבה.
ובסוף עמ' צא כתב פרט מעניין וחשוב שאף אם נאמר שהחומר הנ"ל נעשה מים, מ"מ הוא בכמות מזערית מאוד, שלכל ארבע מאות קילו שמים רק ארבעים גרם מהחומר המתפיח! ע"ש מה שכתב להוכיח בזה.

ועוד שאלה, שמעתי שיש לפפושדו בד"ץ העדה לשאר ימות השנה. האם זה נכון? (בחוברת של העדה כתוב שפפושדו בהשגחתם ואין חילוק בין העוגיות)
 
#25
ובסוף עמ' צא כתב פרט מעניין וחשוב שאף אם נאמר שהחומר הנ"ל נעשה מים, מ"מ הוא בכמות מזערית מאוד, שלכל ארבע מאות קילו שמים רק ארבעים גרם מהחומר המתפיח! ע"ש מה שכתב להוכיח בזה.
1.280 קילו ל240 ק"ג קמח (כמבואר שזה הכמות במאמר הרב אלבה) זה לא כמות זעירא
 
#27
ב"ה
כדאי להעביר לרב את מאמרו של הרב אלבה המוזכר לעיל
ובסוף עמ' צא כתב פרט מעניין וחשוב שאף אם נאמר שהחומר הנ"ל נעשה מים, מ"מ הוא בכמות מזערית מאוד, שלכל ארבע מאות קילו שמים רק ארבעים גרם מהחומר המתפיח! ע"ש מה שכתב להוכיח בזה.
1.280 קילו ל240 ק"ג קמח (כמבואר שזה הכמות במאמר הרב אלבה) זה לא כמות זעירא
קשה לתפוס כאן מה השיח, אחר כל מה שכבר נתברר על דברי הרב אלבה בראש המו"מ כאן, והתברר מעל כל ספק שאין לחוש למים המתפרקים, אלא שאח"כ עבר הרב אלבה לדון מכיוונים חדשים שונים,
אם עדין יש מיש שרואה טענה במים המתפרקים למרות מה שהשבנו בנידון זה לעיל, יציין נא לציטוט שהשבנו בזה עליו קשה לו, ויבאר מה קשה לו על זה.

בברכה רבה
 
#28
אני לא מבין בזה ואני לא בטוח אם קשה לי... רק תקנתי את העובדות

מ"מ למו"מ עם הרב אלבה
נראה לי הבער והקטן, שהצד שכבוד הגר"ש ללוש מציג היא היותר "חדשנית", דהיינו לומר שבכוחות הכימאים להוציא דבר מן המים שאינו נחשב מים. הצד ה"שמרני" יותר היה לומר שיש לחומרים שנוצרו מהמים, ונפחם של החומרים גדל בהרבה לאחר שמכניסים אותם במים - הם מים או לכל הפחות דינם כמלח [כפי שכותב הגר"ע אלבה].

אילולי שמרן זצ"ל כבר התיר את המצות האלה [בשעה שככל הנראה לא ידע על אופן יצירת החומרים], נראה לי שרוב הרבנים שליט"א היו נוקטים כדברי הרב אלבה לחומרא.
אלא שאני חוזר וכותב שזה רק התרשמות של מי שלא מבין בכימיה לאחר שניסתי לעיין קצת בער"פ השנה במאמרים שנכתבו בזה.

[להשלמת העניין אני מצרף את מאמר ההמשך של הרב אלבה בזמנו שכולל את תמצית המו"מ שהיה כאן וכן תגובות מעוד רבנים שליט"א]
 

קבצים מצורפים

קישורים לאתר 'מורשת מרן'