אליהו נחום
Active member
מרן זצוק"ל בהתייחסות למצה עשירה (סרטון משנת תשע"א, שנתיים וחצי לפני פטירתו)
כדאי להעביר לרב את מאמרו של הרב אלבה המוזכר לעילהועבר--- יהודה בן דודבנידון כשרות עוגיות "מצה עשירה" לפסח (פפושדו, גטניו, וכדו'), עם חומר "אמוניום בי קרבונט", אנו מתכבדים להגיש בפניכם את תשובת הרה"ג רבי אבישי טהרני שליט"א מתוך ספרו שו"ת ווי העמודים (כת"י), וזאת לאחר שביקר במפעל פפושדו וערך כמה ניסויים (המפורטים בתשובה) לראות האם יש חשש חימוץ, וגם ראה שלא נעשים סדקים בבצק גם לאחר כמה שעות, (מצורף תיעוד).
1.280 קילו ל240 ק"ג קמח (כמבואר שזה הכמות במאמר הרב אלבה) זה לא כמות זעיראובסוף עמ' צא כתב פרט מעניין וחשוב שאף אם נאמר שהחומר הנ"ל נעשה מים, מ"מ הוא בכמות מזערית מאוד, שלכל ארבע מאות קילו שמים רק ארבעים גרם מהחומר המתפיח! ע"ש מה שכתב להוכיח בזה.
כדאי להעביר לרב את מאמרו של הרב אלבה המוזכר לעיל
ובסוף עמ' צא כתב פרט מעניין וחשוב שאף אם נאמר שהחומר הנ"ל נעשה מים, מ"מ הוא בכמות מזערית מאוד, שלכל ארבע מאות קילו שמים רק ארבעים גרם מהחומר המתפיח! ע"ש מה שכתב להוכיח בזה.
קשה לתפוס כאן מה השיח, אחר כל מה שכבר נתברר על דברי הרב אלבה בראש המו"מ כאן, והתברר מעל כל ספק שאין לחוש למים המתפרקים, אלא שאח"כ עבר הרב אלבה לדון מכיוונים חדשים שונים,1.280 קילו ל240 ק"ג קמח (כמבואר שזה הכמות במאמר הרב אלבה) זה לא כמות זעירא
לגבי הרב אלבה, אני יגיד את התשובה במילה אחת (רק למי שמונח בסוגיא, ולא לאמת ליעקב ודעמיה), הרב אלבה הוא המחדש כלומר "הממציא", היינו שהחומר הנדון הוא מצוי תמיד בכל דבר גם במי פירות וכדו', והפוסקים הבינו "תמיד" שאין בזה בעיה. וכ"מ להדיא בשו"ע. והרב אלבה הוא המחדש, וממילא זה לא מחלו' בין הרב אלבה לרב ללוש, אלא הוא טעות של הרב אלבה כנגד כל הפוסקים, והרב ללוש פתח את עיניו ותו לא מידי.ומה עם הנידון החדש שלך עם הרב אלבה שבזה אף אחד לא דן [גם המתירים לא ידעו מזה] כפי שאתה בעצמך סיכמת במו"מ עם הנ"ל, ובזה רק שניכם נשאתם ונתתם באורך, ובזה הדר דינא לספיקא דאוריתא, שהרי אף אחד מהמתירים לא נתן לבו לזה, וא"א לומר שהרב עובדיה התיר את זה, דאולי היתה דעתו בזה כדעת הרב אלבה?
הרב אלבה הוא המחדש כלומר "הממציא"
ערבך ערבא צריך...מצה עשירה
מרן זצוק"ל בהתייחסות למצה עשירה (סרטון משנת תשע"א, שנתיים וחצי לפני פטירתו) forum.moreshet-maran.com
(רק למי שמונח בסוגיא, ולא לאמת ליעקב ודעמיה)
ההפך הוא הנכון חמורי ההתפחה מיוצרים במים, ולכן מסתבר שמחמיצים, המחדשים הם האומרים שכיון שזה חומר כימי יש לזה גדר חדש.לגבי הרב אלבה, אני יגיד את התשובה במילה אחת (רק למי שמונח בסוגיא, ולא לאמת ליעקב ודעמיה), הרב אלבה הוא המחדש כלומר "הממציא", היינו שהחומר הנדון הוא מצוי תמיד בכל דבר גם במי פירות וכדו', והפוסקים הבינו "תמיד" שאין בזה בעיה. וכ"מ להדיא בשו"ע. והרב אלבה הוא המחדש, וממילא זה לא מחלו' בין הרב אלבה לרב ללוש, אלא הוא טעות של הרב אלבה כנגד כל הפוסקים, והרב ללוש פתח את עיניו ותו לא מידי.
למה זה חידוש בעיניך? אם החומר עבר תהליך כימי מסתבר מאוד שההרכב הכימי שלו השתנה ופנים חדשות הוא, ויש לבדוק אם לפי המציאות הנוכחית אם מתפיח או לאהמחדשים הם האומרים שכיון שזה חומר כימי יש לזה גדר חדש
אי אפשר, כי כיום גם מים מהברז עם קמח במציאות לא מחמיצים.למה זה חידוש בעיניך? אם החומר עבר תהליך כימי מסתבר מאוד שההרכב הכימי שלו השתנה ופנים חדשות הוא, ויש לבדוק אם לפי המציאות הנוכחית אם מתפיח או לא