• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בשר שאינו חלק

יש לדון מה הדין בחלוקות החסד, שמחלקים בשר בכשרות בדצ עד"ח, אם דנין זאת כדיעבד (למשפחות מעוטי יכולת), או שכיון אפשר לו לא לקחת הוי לכתחלה ואסור.
לענ"ד פשוט שאפשר להקל בזה ושעה"ד כדיעבד דמי שזה כרוך בהפס"מ
ובפרט שיש צד גדול שכיום הם ג"כ מקפידים בחלק ואכמ"ל
 
יש לדון מה הדין בחלוקות החסד, שמחלקים בשר בכשרות בדצ עד"ח, אם דנין זאת כדיעבד (למשפחות מעוטי יכולת), או שכיון אפשר לו לא לקחת הוי לכתחלה ואסור.
שאלתי בער"פ האחרון להגר"ש מחפוד על בשר עד"ח של בלדי, וענה "חד פעמי מותר".
 
למישהו יש הסבר בנושא:
הרי מרן זיע"א התיר לאכול בשר חלק בכלים של ההורים. אבל אם לפי מרן שליט"א צריך הגעלה, אז לכאורה יהיה אסור להשתמש ממש בכלים. יהיה אסור לבת שבאה לבקר להכין אוכל בכלים אלו. יהיה אסור אולי לחמם.
מה דעתכם?
 
על מנת להבין את המציאות בשטח בנידוננו, שוחחתי עם הרב ראש מדור כשרות בצה"ל אשר מכיר היטב את המציאות בקווי השחיטות ברבנות ברחבי הארץ, ואמר לי כך: כיום יש כמות נכבדת בגדר 'מיעוט המצוי' של בשר "חלק" מעורב עם הבשר ה"כשר" בכל קווי השחיטות של הרבנויות בארץ בלי יוצא מן הכלל, ועל בשר מעורב זה הרבנות נותנת חותמת "כשר". הרבנות מורידה בדרגה כמות גדולה של בשר שהוא "חלק" לספרדים לדרגת "כשר", מפני חששות אחרים שהרמ"א החמיר בהם, ומשום הכי הבשר אינו מהודר לבני אשכנז, ע"כ הורידו את הבשר לדרגת כשר, אך כאמור הוא "חלק" לספרדים. ויותר מכך המשיך והסביר, שאפילו הבשר הלא חלק בפנ"ע קודם שעירבו בו את הבשר החלק, הוא ספק חלק ספק לא-חלק.

לאחר מכן, הצגתי את כל הנ"ל בפני חכם (מו"צ בקו ההלכה הספרדי), ולאחר שניתחנו את כל הפרטים המציאותיים בסוגיה הוא הסכים עמי שאכן יש ספק ספיקא ומעיקר הדין מי שאכל בשר בחותמת "כשר רבנות" לא עבר איסור לפי דעת מרן הרב עובדיה זצ"ל.
 
חזור
חלק עליון