• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קדיש לסיום מסכת

אז איך מתרצים את הסתירה?
הרב יצחק בעצמו כותב את שתי האפשרויות. עיין לעיל.
(שכותב לומר קדיש המיוחד, אך מסיים שמרן אמר לפעמים קדיש על ישראל).
וכן כתב במכתב (שהובא לעיל) שכל אחד יעשה כמנהגו ולפעמים מרן עשה כך ולפעמים כך.
 
מישהו יכול לכתוב לי את הקדיש מנוקד ע"פ הילקו"י אשמח מאד
יש לציין, שבילקו"י הישן כתב הנוסח: "ולאחיא מתיא, ולאחאה מתיא", וכן העתיק באחד המכתבים.
וכנראה שהוא טעות הכפילות, וכן בילקו"י בב' המקומות לא כפל מילים אלו.
גם אני הבנתי שזה טעות המקלדת.
 
מישהו יכול לכתוב לי את הקדיש מנוקד ע"פ הילקו"י אשמח מאד
זה קצת קשה לי, כי יש לי כמה ספקות...
א. דהוא או די הוא.
ב. לאחיאה או לאחיא או לאחאה.
(ג. היכלא או היכליה)
ד. איך לנקד "למעקר".
ה. פולחנא או פלחנא.
ו. מארעא או מן ארעא.
ז. דשמיא או די שמיא.
 
יש לציין, שבילקו"י הישן כתב הנוסח: "ולאחיא מתיא, ולאחאה מתיא", וכן העתיק באחד המכתבים.
וכנראה שהוא טעות הכפילות, וכן בילקו"י בב' המקומות לא כפל מילים אלו.
שוב אני רואה שכבר כתבו כן לעיל:
(ולאחאה מתיא -נראה שזה ט"ס שזה כפול )
וכן בילקו"י כתבו:
1737028900696.png
 
זה קצת קשה לי, כי יש לי כמה ספקות...
א. דהוא או די הוא.
ב. לאחיאה או לאחיא או לאחאה.
(ג. היכלא או היכליה)
ד. איך לנקד "למעקר".
ה. פולחנא או פלחנא.
ו. מארעא או מן ארעא.
ז. דשמיא או די שמיא.
ח. למבנה או למבני (או למבנא).
נ.ב. ראיתי מי שמנקד "לְהַדְרִיהּ", לכאו' כוונתך לנקד "לְהַדְרֵיהּ", נכון?
עוד יש להוסיף, האם פשוט שגם ע"פ מה שכתב בילקו"י יש להתחיל במילה "בְּעָלְמָא" או שהשמיט בכוונה?
 
ח. למבנה או למבני (או למבנא).
נ.ב. ראיתי מי שמנקד "לְהַדְרִיהּ", לכאו' כוונתך לנקד "לְהַדְרֵיהּ", נכון?
עוד יש להוסיף, האם פשוט שגם ע"פ מה שכתב בילקו"י יש להתחיל במילה "בְּעָלְמָא" או שהשמיט בכוונה?
למבנה
נכון
בעלמא
 
מישהו יכול לכתוב לי את הקדיש מנוקד ע"פ הילקו"י אשמח מאד
ככה זה טוב?
1737032436327.png
אם תרצה שאשנה את הרקע או את הפונט או את הנוסח או משהו אחר, תוכל לבקש.
 

קבצים מצורפים

  • קדיש לסיום מסכת.pdf
    340.7 KB · צפיות: 2
בעלמא דהוא עתיד לחדתא עלמא זה כפל בעלמא להשמיט הראשון
הנוסח ברמב"ם ספר מצוות זמניות הלכות תשעה באב
אחר כך יאמר קדיש יתגדל ויתקדש שמיה רבא דהוה עתיד לחדתא עלמא ולשכללא
כן נראה מהנוסח של הילקוט יוסף
וגם בהערה ילקוט יוסף פסוקי דזמרה וקריאת שמע הערות סימן נו - דין עניית הקדיש על ידי הקהל ועוד מדיני הקדיש אות לג
הנה בנוסח הקדיש שאומרים בסיום מסכת, ראיתי שהעירו בזה, כי הנה הרמב"ם (בנוסח הקדיש שבסוף סדר אהבה) כתב: דהוא עתיד לחדתא עלמא. והיינו, שהקב"ה עתיד לחדש את העולם. ואילו בנוסח שלפנינו אומרים: בעלמא דהוא עתיד לאתחדתא. וכיו"ב כתב הטור: בעלמא דהוא עתיד לחדתא. [ומ"ש בתחלת דבריו כשאומרים קדיש בעלמא דהוא עתיד לחדתא עלמא, הנה לא נחית לנוסח הקדיש, וסמך על מה שפירש לאחר מכן בנוסח הקדיש]. והיינו בעולם שהקדוש ברוך הוא עתיד לחדש. ואין בזה נפקא מינה כל כך, אם נקדים לומר בעלמא דהוא וכו' או שנאמר דהוא עתיד וכו'. והרה"ג הנאמ"ן כתב, שהנוסח הנכון הוא לומר: דהוא עתיד לחדתא עלמא, שאם יאמרו לאתחדתא, היינו שקאי על העולם, אם כן איך יסתדר ההמשך ולאחיא מתיא, שזה ודאי קאי על הקדוש ברוך הוא, ולכן הנכון יותר לומר לחדתא. וכו' ותרגום הקדיש הוא כך: יתגדל ויתקדש שמו הגדול, שהוא עתיד לחדש את העולם, ולהחיות מתים, ולבנות את ההיכל, ולפדות את החיים [מן הגלות], ולבנות העיר ירושלים, ולעקור עבודה זרה מן הארץ, ולהחזיר עבודת שמים החשובה להדרה וזיוה והודה. בחייכם ובימיכם, ובחיי כל בית ישראל במהרה ובזמן קרוב ואמרו אמן. יהי שמו הגדול מבורך לעולם ולעולמי עולמים יתברך וכו'. עכ"ל בהערה ע"ש
אולי גם כדאי שתוסיף גם את הפירוש בצד הקדיש שעצבת או למטה בכוכבית או מילה תחת מילה כמו ביסוד מלכות
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון