• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קדיש לסיום מסכת

ילקוט יוסף ביקור חולים ואבלות סימן ל - דיני קדיש ואזכרה
דהוא עתיד לחדתא עלמא, ולאחיא מתיא, ולשכללא היכלא, ולמפרק חייא, ולמבנה קרתא דירושלם, ולמעקר פולחנא נוכראה מארעא, ולאתבא פלחנא יקירא דשמיא להדרה וזיוה ויקרה, ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה. בחייכון וכו'

ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן נו - דין עניית הקדיש על ידי הקהל ועוד מדיני הקדיש
לג. בנוסח הקדיש שאומרים אחר סיום מסכת, או אחר הקינות בתשעה באב, הנוסח הנכון הוא: דהוא עתיד לחדתא עלמא, ולאחיא מתיא, (ולאחאה מתיא -נראה שזה ט"ס שזה כפול ), ולשכללא היכלא, ולמפרק חייא, ולמבנה קרתא דירושלם, ולמעקר פולחנא נוכראה מארעא, ולאתבא פלחנא יקירא דשמיא להדרה וזיוה ויקרה, ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה. בחייכון וכו'. [ילקו"י שם, תשס"ד, סימן נו הערה לג, עמו' תיג]
למה מרן הרב יצחק השמיט את המילים
תִּתְכְּלֵי חַרְבָּא וְכַפְנָא וּמוֹתָנָא. וּמַרְעִין בִּישִׁין. יַעְדֵּא מִנָּנָא וּמִנְּכוֹן וּמֵעַל עַמֵּיהּ יִשְׂרָאֵל. וְאִמְרוּ אָמֵן:
 
נערך לאחרונה:
אני רואה שיש משהו.
אבל זה לא מעומד.
זה בפירוש לא הנוסח הספרדי
 
לסיכום מה שאני מבין -
1. לדעת הרמב"ם קדיש דרבנן הנאמר לאחר לימוד בעשרה הוא הוא קדיש דהוא עתיד לחדתא - ולא נהגו כמותו, לא בסתם לימוד ולא בסיום מסכת (וכפי שהביא הרב זביחי מש"ס בומברג ויש עוד הרבה מקורות לזה) ושכן נהג מרן.
2. מי שבכל אופן רוצה לומר קדיש דהוא עתיד, כדעת הרמב"ם, למה שלא יאמר את הנוסח הספרדי? ובכן הנוסח הספרדי הוא לא בתוספת ויצמח פורקניה, כמו שהוסיפו החסידים בתלמוד עוז והדר, אלא נוסח שונה בכמה עניינים ובלי ויצמח!
אולם ראיתי שהגאון רבי יצחק בילקוט יוסף סי' נו כותב לומר ויצמח, וצ"ע שבסידורי הספרדים לא נדפס ויצמח בקדיש זה.

יש תלמוד חדש שיצא לאור ונקרא יביע אומר שנדמה לי שמעלתו העיקרית חוץ מהמחיר המוזל הוא קדיש לספרדים... מעניין מאוד האם הדפיסו שם את הנוסח הספרדי, או שרק הוסיפו ויצמח... וחיים ושבע
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון