• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

מסכת מכות -כופרא כפרה

דוד כהנא

Active member
הנה ידוע לבאר מדוע אין עונשין מן הדין משום שיכול להיות שעל העבירה הכביכול קטנה מספיק עונש זה אך על החמור לא מספיק עונש זה
ואם נאמר שניתן לפחות את העונש הקטן ולמה נפטרו בלא כלום
ידוע לבאר שמיתת בית דין וכו' זה לא בתור עונש לעניש אלא כפרה על העון ואם זה לא מכפר מפני שזה לא מספיק לא עושים כלום
והנה יל"ע דבתוס' בעמוד ב ע"א מבואר על פי הגמרא בסנהדרין שאם לא ניתן להרוג אותו במיתה החמורה הרגו בכל מיתה שיש ולכאורה זה סותר את הנ"ל
ועוד יל"ע בדברי הגמרא שעדים זוממים לא משלמים כופרא כיון שזה כפרה והני לאו בני כפרא נינהו
כל העונשין שיש כגון מיתה מלקות זה כפרה והני לאו בני כפרה נינו ומאי שנא
ויל"ע בכל זה
 
הנה ידוע לבאר מדוע אין עונשין מן הדין משום שיכול להיות שעל העבירה הכביכול קטנה מספיק עונש זה אך על החמור לא מספיק עונש זה
ואם נאמר שניתן לפחות את העונש הקטן ולמה נפטרו בלא כלום
ידוע לבאר שמיתת בית דין וכו' זה לא בתור עונש לעניש אלא כפרה על העון ואם זה לא מכפר מפני שזה לא מספיק לא עושים כלום
והנה יל"ע דבתוס' בעמוד ב ע"א מבואר על פי הגמרא בסנהדרין שאם לא ניתן להרוג אותו במיתה החמורה הרגו בכל מיתה שיש ולכאורה זה סותר את הנ"ל
ועוד יל"ע בדברי הגמרא שעדים זוממים לא משלמים כופרא כיון שזה כפרה והני לאו בני כפרא נינהו
כל העונשין שיש כגון מיתה מלקות זה כפרה והני לאו בני כפרה נינו ומאי שנא
ויל"ע בכל זה
מחילה, להבנתי בכל עונש מיתת בית דין, דבר ראשון ישנו קיום העונש מה שהתחייב. והוא מדין ביעור הרע. ולכן אם אי אפשר להורגו במיתה שהתחייב תהרגהו בכל מיתה שאתה יכול. וחוץ מזה אם התוודה ועשה תשובה יש לו כפרה, אבל הכפרה היא דבר משני.
משא"כ בכופר שהוא אינו עונש, אלא ממש כפרה פדיון נפשו.
ועיין.
 
מחילה, להבנתי בכל עונש מיתת בית דין, דבר ראשון ישנו קיום העונש מה שהתחייב. והוא מדין ביעור הרע. ולכן אם אי אפשר להורגו במיתה שהתחייב תהרגהו בכל מיתה שאתה יכול. וחוץ מזה אם התוודה ועשה תשובה יש לו כפרה, אבל הכפרה היא דבר משני.
משא"כ בכופר שהוא אינו עונש, אלא ממש כפרה פדיון נפשו.
ועיין.
אלא דלפי זה קשה מדוע לא עונשין מן הדין בעונש מיתה
 
לא כל כך הבנתי נשמח להסבר
כי יש שני מרכיבים בעונש מיתת בית דין, האחד העונש עצמו והשני הכפרה, אבל הוא מרכיב משני, כפי שכתב הרמב"ם בהלכות סנהדרין שאומרים לו התוודה וכו'. עיי"ש.
ואמר על כן אי אפשר לתת לו העונש הקל מחמת שלא זה העונש שגזרה עליו ההשגחה העליונה, ובנוסף אם תקיים בו עונש זה מנעת ממנו כפרתו.
 
ועוד יל"ע בדברי הגמרא שעדים זוממים לא משלמים כופרא כיון שזה כפרה והני לאו בני כפרא נינהו
כל העונשין שיש כגון מיתה מלקות זה כפרה והני לאו בני כפרה נינו ומאי שנא
ויל"ע בכל זה
כמדומה שהראשונים שם אומרים שזה לצאת ידי שמים, ועכ"פ עומדים בזה בוודאות, יעויי"ש.
 
חזור
חלק עליון