דוד כהנא
Active member
הנה ידוע לבאר מדוע אין עונשין מן הדין משום שיכול להיות שעל העבירה הכביכול קטנה מספיק עונש זה אך על החמור לא מספיק עונש זה
ואם נאמר שניתן לפחות את העונש הקטן ולמה נפטרו בלא כלום
ידוע לבאר שמיתת בית דין וכו' זה לא בתור עונש לעניש אלא כפרה על העון ואם זה לא מכפר מפני שזה לא מספיק לא עושים כלום
והנה יל"ע דבתוס' בעמוד ב ע"א מבואר על פי הגמרא בסנהדרין שאם לא ניתן להרוג אותו במיתה החמורה הרגו בכל מיתה שיש ולכאורה זה סותר את הנ"ל
ועוד יל"ע בדברי הגמרא שעדים זוממים לא משלמים כופרא כיון שזה כפרה והני לאו בני כפרא נינהו
כל העונשין שיש כגון מיתה מלקות זה כפרה והני לאו בני כפרה נינו ומאי שנא
ויל"ע בכל זה
ואם נאמר שניתן לפחות את העונש הקטן ולמה נפטרו בלא כלום
ידוע לבאר שמיתת בית דין וכו' זה לא בתור עונש לעניש אלא כפרה על העון ואם זה לא מכפר מפני שזה לא מספיק לא עושים כלום
והנה יל"ע דבתוס' בעמוד ב ע"א מבואר על פי הגמרא בסנהדרין שאם לא ניתן להרוג אותו במיתה החמורה הרגו בכל מיתה שיש ולכאורה זה סותר את הנ"ל
ועוד יל"ע בדברי הגמרא שעדים זוממים לא משלמים כופרא כיון שזה כפרה והני לאו בני כפרא נינהו
כל העונשין שיש כגון מיתה מלקות זה כפרה והני לאו בני כפרה נינו ומאי שנא
ויל"ע בכל זה