• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

אכל עוגה ורוצה לשתות או לאכול דברים שנפטרים בפת

א"כ למעשה שיש לחוש לדעת הרשב"א וגם פהב"כ שיש בה את ג' השיטות אין לברך ה"ה שאין לברך על העוגה הנ"ל וכן עיקר וכמש"כ הרב יצחק לוי גופיה שם.
 
א"כ למעשה שיש לחוש לדעת הרשב"א וגם פהב"כ שיש בה את ג' השיטות אין לברך ה"ה שאין לברך על העוגה הנ"ל וכן עיקר וכמש"כ הרב יצחק לוי גופיה שם.
הוא לא כתב לא לברך, הוא כתב שראוי לא לאוכלה בתוך הסעודה, אך אם אוכלה מברך.
 
ומש"כ בהמשך התשובה ששוב מצא שכ"כ בשו"ת טוב טעם ודעת (מדורא תליתאה סי' רא) וז"ל ובנידון מה ששאל בדין האוכל פהב"כ ורוצה לשתות מים אם צריך לברך עליהם נראה דודאי צריך לברך דמה שמבואר בשו"ע (סי' קעד ס"ז) שא"צ לברך על המים היינו באכילת קבע שאז אין אכילה בלי שתיה אבל באכילת עראי יש אכילה בלי שתיה. נראה דלא נחית הרב טטו"ד לספק שמא פהב"כ הזאת פת גמורה היא אלא רק ששייך אכילה בלי שתיה במה שהוא לא פת גמור ודלא כמש"כ בשו"ת מעט מים (ס' כה אות כא) שאף באוכל פהב"כ יברך תחילה על המים שדרך לשתותם עם פהב"כ ולא באמצע אכילתו משום עיקר וטפל. וכ"כ בשו"ת שואל ונשאל (חאו"ח סי' מח) ששתית משקין באמצע אכילת פהב"כ ומעשה קדרה מחמשת המינים שוה למש"כ השו"ע (שם) לגבי פת שאין לברך על המשקין. ומהתימה על הרב ז"ל שכל ראיותיו הם בדרך זו מדברים בעלמא שהם מחמשת המינים הנאכלים עראי. וכמו שהביא מהמג"א (סי' קעד ס"ק יב). ע"ש. וכן מה שהביא מהשו"ע (סי' רח סי"ג) שאם אכל בשר ודגים ואכל מחמשת מינים אין ברכת על המחיה פוטרת את הבשר והדגים, הא קמן שפהב"כ אינה נחשבת כפת גמורה לפטור את הבשר והדגים מברכה אחרונה. וקשה כמש"כ די"ל דהתם בסתם מחמשת המינים שברכתם ודאי במ"מ [כגו' תבשיל מחמשת המינים או שאין עליו צורת פת או העשוי מבלילה רכה כבסי' קס"ח ס"ח]. ובמחכ"ת השאלה מעניין אחד והתשובה מעניין אחר.
1699013076554.png
 
חזור
חלק עליון