• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

אכל עוגה ורוצה לשתות או לאכול דברים שנפטרים בפת

מתוך שלחן המערכת ח''א
קסב. ברכה, ברכה על שתיית קפה, כשאוכל גם
עוגה, מי שאוכל פת הבאה בכסנין (עוגה) ושותה

עמו תה או קפה, אם צריך לברך ברכת שהכל על התה או הקפה, או נפטר בברכת בורא מיני מזונות שעל פהב"כ, נראה שדוקא אם מטבל את הפהב"כ בתה ובקפה א"צ לברך עליהם, אבל אם אוכל פהב"כ לחוד, ושותה התה והקפה לחוד, צריך לברך על כל אחד בפני עצמו, ואז אפילו ישרה את הפת הבאה בכיסנין בתה ובקפה לאחר מכן שפיר דמי.



והן אמת דהא דקי"ל מברך על העיקר ופוטר הטפלה
היינו אפילו כשאוכל הטפל לחוד אחר שאכל העיקר, כמבואר בברכות (מד.) ומי איכא מידי דהוה מליח עיקר ופת טפלה, אמר רב אשי באוכל פירות גינוסר שנו. וכ' התוס', שאז המליח עיקר שהוא בא להשיב הלב שנחלש מפני מתיקות הפירות, והפת שלאחריו טפל ואינו בא אלא בשביל המליח. וא"ת א"כ הוי פירות עיקר ומליח טפל ויברך על הפירות ולפטר כולהו. וי"ל דמיירי שלא אכל הפירות באותו מעמד. א"נ בשעה שאכל פירות גינוסר לא היה שם עדיין מליח ופת, שלא היה יודע שיחלש לבו מחמת המתיקות. עכ"ל. ומוכח שאם היו במעמד אחד ויודע שעתיד לאכול מהם הברכה שבירך על פירות גינוסר פטרה את המליח שנאכל לאחר מכן.



וכן פסק הרמ"א בהגה (סי' רי בס"א), שגם כשאוכל
הטפל אחר העיקר א"צ לברך, ולאו דוקא כשאוכל העיקר והטפל בב"א. ומ"מ נראה דהכא לא חשיבי התה והקפה כטפלים לגבי פהב"כ, כל ששותה מהם בפני עצמם, והו"ל ג"כ עיקר. וכההיא דקי"ל (בסי' ריב ס"ב), רקיקים דקים שמניחים עליהם מרקחת, א"צ לברך על הרקיקים שהם טפלים לגבי המרקחת. וכ' ע"ז הט"ז בסק"ח, נראה דהיינו דוקא כשאוכל הרקיקים עם המרקחת, אבל אם אכל המרקחת מלמעלה ונשארו הרקיקים ואוכלם בפני עצמן, צריכים ברכה הראויה להם, שאז נעשה מהם ג"כ עיקר. ע"כ.



וה"נ הכא ששותה התה והקפה בפני עצמם, נחשבים
ג"כ לעיקר, ולא נפטרו בברכת פהב"כ, אא"כ כששורה אותו בתוכם. וכ"כ המגן אברהם (בסי' קסח סק"ל) שבמקום שאין בו תואר לחם שמברך עליו בורא מיני מזונות לא פטר הפת את המשקה, וצריך לברך על המשקה, וכן יש לנהוג. ע"ש.



ואם לחשך אדם לומר, והרי אנן בדידן נקטינן לדינא
כסברת ר"ת ור"י בתוס' ברכות (מב.) שאין לברך על המים ושאר משקים באמצע סעודה של פת. וכ"כ מרן הש"ע (סי' קעד ס"ז). ומכיון שבעיקר דין פת הבאה בכסנין איכא עקולי ופשורי, מה נקרא פהב"כ שאין מברכים עליו המוציא וברהמ"ז, וכמו שהאריך בזה מרן הב"י (סי' קסח) בדעות הפוסקים בזה, וכתב דלענין הלכה נקטינן שלכולם הוי דין פת הבאה בכסנין, משום דספק ברכות להקל, ואינו מברך אלא במ"מ ועל המחיה. (וע' בשו"ת יביע אומר ח"ב סי' יב אות ו. ע"ש). וא"כ יש מקום לומר שלענין שתיית תה וקפה באמצע אכילת פהב"כ, אדרבה אזלינן לקולא לאידך גיסא, שלא לברך עליהם, וכדין האוכל פת גמור שפוטר בברכתו שתיית משקין באמצע הסעודה, דסב"ל.



אף אתה אמור לו, דדוקא בסעודת קבע של פת שאין
המשקים באים אלא לשרות מאכל שבמעיו, אין המים ושאר משקים טעונים ברכה, ומה גם שא"א לאכילה בלא שתיה. וכמו שביארו התוס' (ברכות מב.) בדבריהם. אבל פהב"כ שאין אכילתו אלא דרך עראי, אף ר"ת ור"י יודו להמחזור ויטרי שצריך לברך על המשקה אשר ישתה באמצע פהב"כ. דבכה"ג ודאי שאפשר לאכילה בלי שתיה. וכמ"ש ג"כ המג"א (סי' קעד ס"ק יב). וכמו שביאר כל זה בשו"ת יביע אומר ח"ה (חאו"ח סימן יז). עש"ב.



והן עתה הראני אחד התלמידים בספר ברכת ה' חלק
ג' (עמוד שלג) שכתב לדון אם יש לברך על שתיית מים באמצע אכילת כוסכוס וכדומה, והעלה שיש לברך על שתיית המים באמצע אכילת הכוסכוס, ולא דמי לשותה מים בתוך סעודת פת הפוטרת הדברים הטפלים לה ממש, וכן פסק בשו"ת יביע אומר [הנ"ל], אלא שלא ירד לטעם שכתבנו, ואדרבה לפי הטעם שכתב לחלק בין שותה מים בתוך סעודה של פת שאין צריך לברך עליהם מפני שאין אכילת קבע בלי שתיה, לבין שותה מים בתוך אכילת פת הבאה בכיסנין שצריך לברך עליהם דהויא אכילת עראי, ובאכילה כזאת אפשר בלא שתיה. ע"ש. ושכן כתב טעם זה בשו"ת טוב טעם ודעת. ולפ"ז לכאורה היה צריך שלא לברך על מים ושאר משקין בתוך סעודת קבע של חמשת מיני דגן, ואפילו תבשיל אורז לפי שאי אפשר לאכילת קבע בלי שתיה, ולא הבנתי דבריו דמי לא איירי בקובע סעודה על תבשיל העשוי מחמשת המינים. וצ"ע. ע"כ.



אולם אין הערתו נכונה, דהנה מה שדיבר ביביע אומר
שם הוא לענין שותה מים באמצע אכילת הכוסכוס, דכיון שאין כאן ברכת המוציא, לא שייך לפטור השתיה, כי ידוע שאין דין קביעות סעודה אלא באוכל עוגה שיעור 72 דרהם, [216 גרם], ומברך עליו בתחלה המוציא ולבסוף ברכת המזון, וזה שייך רק בעוגה הנאפית בתנור, אבל לא בתבשיל העשוי מחמשת המינים. וכשם שאין דין קביעות סעודה בסופגניות או באורז, כך לגבי כוסכוס. ועיין בשו"ת בית דוד (חלק אורח חיים סי' פא), שהוכיח במישור מהבית יוסף סימן קסח בשם הראשונים, שלענין ברכת המוציא הכל הולך אחר שעת האפיה. וסופגנים שהם על ידי טיגון בשמן, אפי' קבע סעודה עליהם אינו מברך המוציא וברכת המזון.



ועיקר סברת מרן אאמו"ר לא רק שאין אכילה בלא
שתיה, אלא אכילה כזו שמברכים עליה המוציא וברכת המזון, שרק בזה השתיה נפטרת, וכיון שבתבשיל מחמשת מיני דגן ליכא ברכת המוציא, היאך יפטור השתיה. וקביעות סעודה דקאמר על תבשיל, הוא לשון מושאל, כדרך שכתב מרן בש"ע (סימן תרלט סעיף ב): ותבשיל העשוי מחמשת מינין, אם קובע עליו חשיב קבע וצריך סוכה. ע"כ. והתם כיון שאינו מברך המוציא וברהמ"ז צריך לברך על השתיה ששותה באמצע אכילתו, ולשון קביעות סעודה אינו כמו קביעות סעודה על פת הבאה בכיסנין שדינה ממש כסעודה. ונמצא שבברכת ה' לא הבין כראוי דברי מרן שליט"א, ובחנם העיר על דבריו בצ"ע.



ולפי זה נבין החילוק שיש בין חיוב אכילה בסוכה,
לדין ברכות, דאף שבקובע סעודה על תבשיל מחמשת מיני דגן חייב בסוכה, מכל מקום לגבי ברכה על שתייה, עיקר מה שפוטר השתיה הוא מצד שמברך המוציא, וזה אינו בתבשיל העשוי מחמשת מיני דגן. וראה במילואים לילקוט יוסף חלק ג' מה שכתבנו לגבי שתיית מים באמצע אכילת הכוסכוס.
 
לא אמרתי שיש צורך אמרתי שאם כיון אינו פוטר וה''ה הכא שאינו פוטר ולכן הוי פיתרון
הדוג' יכולה להטעות כאילו מותר לא לפטור פרי אחר שאני מברך על פרי אחד
לכן הערתי
היו לך ראיות יותר מוצלחות
בהלכה ובאגדה זו לא ראיה לדין אלא שלא עשה ענין כלל מהנידון והעתיק את דברי חזו''ע ולא הוסיף מדי. והרי מי לנו גדול ממרן שחושש לסב''ל וכאן אם הוא לא חשש זה בחינת לשון מושאל כחא דהיתרא.
ועוד טעם למה שהבאתי את הציטוט כי חיפשתי בספרים שלי במחשב וזה מה שמצאתי אז זה בחינת וכ''כ שמובא בספרי הלכה.
 
נערך לאחרונה:
יש להאיר
א. לא צריך להגיע לשלש ביצים אפי' בפחות יש חשש שאכילת לחם היא.
ב. לאו דווקא משקים ה"ה כל דבר שנפטר בסעודת פת.
הטעם שדוקא 3 ביצים
כי אז זה קביעות סעודה לפי מרן וממילא יש לחוש שלא לברך כמו כל סעודה
ואף שלא מברך ברכת המזון זה כאמו' לחוש לברכה לבטלה של 4 ברכות
כך מבואר ביביע אומר בהערת שולים בפנים
 
בילקו'י סי' ריב הלכה אחרונה שדומה לנידוננו
קיצור ש''ע ילקוט יוסף
יא האוכל כוסכוס עם ירקות שעליו, מברך מזונות על הכוסכוס, ואינו מברך על הירקות. ויש שמקדימים לברך על הירקות, ואוכלים כמה מהם לבדם, ואחר כך מברכים על הכוסכוס ומברכים עליו מזונות. ויש שחששו בזה לברכה שאינה צריכה, אחר שהירקות טפלים לכוסכוס, ולכל מנהג יש על מה לסמוך. [יביע אומר ח''ז חאו''ח סי' לב עמוד פט. ע''ש היטב].
 
עי' בהליכות ברכות ע' מח בסי' רב
שמנהג העולם לברך מזונות כל פעם נחשב ככוונה הופכית שלא לפטור את המשקים וזה ודאי מועיל
מרן בחזו"ע לגבי המברך על תפוח העץ ובכוונתו לבררך על בננה כותב שלא יכול לברך כי לא נחשב כוונה הופכית.
 
דעת החזון עובדיה מתבארת במה שכתב בעמודי הוראה חלק ב' סי' קסח בביאור הוראה שבסוף הספר שהעתקתי כאן
התירוץ שכתב שם בסוף הוא פלפול שלא מסתבר בכלל רק הוא רוצה לתרץ בגלל שיש קושיה ועדיף שלא יתרץ בכלל
 
מרן בחזו"ע לגבי המברך על תפוח העץ ובכוונתו לבררך על בננה כותב שלא יכול לברך כי לא נחשב כוונה הופכית.
נכון שלא סבירא ליה מושג כוונה נגדית אך זהו בד''כ
ואולי בנידון שלנו שמסקנתו לברך על הקפה לאחר עוגה הוא יצרף את הפוסק' כמו רב פעלים וכו' לסניף כדי לחזק את ההלכה שלא לחוש לסב''ל ולומר שכן מועיל כוונה נגדית
 
התירוץ שכתב שם בסוף הוא פלפול שלא מסתבר בכלל רק הוא רוצה לתרץ בגלל שיש קושיה ועדיף שלא יתרץ בכלל
לא ראיתי שום דוחק בתירוץ זה והוא ישר בעיני דעיקר דין דפת פוטר משום קביעותו וברור שעל פת כסנין אף באחד מן הגדרים בלבד ליכא קביעות ואם כן ממילא לכל הדעות במציאות לא קבעי על כל סוג פת כסנין ואיך יפטור שתיה או אף מאכל וכל מה שנחלקו הראשונים בגדרים על כרחך כדביאר שם מה יצא מהגדרת פת וכי סלקא דעתך דנחלקו במציאות על מה קובעים בני אדם זה הוא דבר שלא מסתבר אלא ודאי כדאמר. ולא ידעתי למה אמרת "פלפול" זה אינו ישר ואמיתי בלא טעם ויחוס לעיקר הטענה.
 
ואכן לא בא המחבר להוסיף כלום על תירוץ החזון עובדיה אלא שביאר שזה עצם כוונת החזון עובדיה כמבואר שם בעמ' רצג ואם כן מה שכתבת 'שלא מסתבר' עיקר התלונה על החזון עובדיה ח"ו ואין זה דרכנו לדחות בקל דברי מרן זצ"ל שבפירוש מתייחס לקושיא שהקשת ותירץ על דרך הנזכרת דלא קבעי.
 
לא ראיתי שום דוחק בתירוץ זה והוא ישר בעיני דעיקר דין דפת פוטר משום קביעותו וברור שעל פת כסנין אף באחד מן הגדרים בלבד ליכא קביעות ואם כן ממילא לכל הדעות במציאות לא קבעי על כל סוג פת כסנין ואיך יפטור שתיה או אף מאכל וכל מה שנחלקו הראשונים בגדרים על כרחך כדביאר שם מה יצא מהגדרת פת וכי סלקא דעתך דנחלקו במציאות על מה קובעים בני אדם זה הוא דבר שלא מסתבר אלא ודאי כדאמר. ולא ידעתי למה אמרת "פלפול" זה אינו ישר ואמיתי בלא טעם ויחוס לעיקר הטענה.
כוונתי על מה שניסה לתרץ מכזית לחם שאינו קביעות ואפ"ה פוטר
 
ואכן לא בא המחבר להוסיף כלום על תירוץ החזון עובדיה אלא שביאר שזה עצם כוונת החזון עובדיה כמבואר שם בעמ' רצג ואם כן מה שכתבת 'שלא מסתבר' עיקר התלונה על החזון עובדיה ח"ו ואין זה דרכנו לדחות בקל דברי מרן זצ"ל שבפירוש מתייחס לקושיא שהקשת ותירץ על דרך הנזכרת דלא קבעי.
שיש שאלה גם על "מרן זצ"ל" צריך תשובה היגיונית ואם אין עדיף לא לתרץ במחכ"ת
 
שיש שאלה גם על "מרן זצ"ל" צריך תשובה היגיונית ואם אין עדיף לא לתרץ במחכ"ת
ולדעתי צריך להקפיד בדבר זה כשמתרצים יותר משדוחים, שדוחים לא יקבלו הדברים כנתינתם מסיני אלא ינסו ליישב, וכשמיישבים יקבלו הדברים ביותר.
 
כוונתי על מה שניסה לתרץ מכזית לחם שאינו קביעות ואפ"ה פוטר
אבל זה דבר פשוט ולא חידוש שלא יעשו חכמים חילוקים בפת גמור בין קובע ובין שלא קובע (ובלבד שיהא כזית) שאם לא כן נתת דבריך לשיעורים וכל שיעורי חכמים כך הוא ומה דוחק יש בזה רק בפת כסנין שאינו כלחם גמור וממילא אינו בכלל הגדרת פת גמור הלכו אחר חסרון קביעות שלא יפטור שאר דברים (שאינו בכלל הלא פלוג). וזה סברת ברורה וישרה מאוד ולא ברור לי מה לא הבנת בה.
 
אבל זה דבר פשוט ולא חידוש שלא יעשו חכמים חילוקים בפת גמור בין קובע ובין שלא קובע (ובלבד שיהא כזית) שאם לא כן נתת דבריך לשיעורים וכל שיעורי חכמים כך הוא ומה דוחק יש בזה רק בפת כסנין שאינו כלחם גמור וממילא אינו בכלל הגדרת פת גמור הלכו אחר חסרון קביעות שלא יפטור שאר דברים (שאינו בכלל הלא פלוג). וזה סברת ברורה וישרה מאוד ולא ברור לי מה לא הבנת בה.
אבל סו"ס אנחנו מדברים לדעה שמברך על ה"פת כיסנין" (ככה אתה כתבת אבל לדעתם זה לא פת כיסנין אלא פת גמורה) הזאת המוציא ובהמ"ז והיא ממש פת גמורה.
 
אבל סו"ס אנחנו מדברים לדעה שמברך על ה"פת כיסנין" (ככה אתה כתבת אבל לדעתם זה לא פת כיסנין אלא פת גמורה) הזאת המוציא ובהמ"ז והיא ממש פת גמורה.
ידידי היקר. זה כל ההבנה! שגם אם נאמר שצריך לברך המוציא אפילו הכי אינו קביעות רק שלאלו הדעות לא יצא מגדר פת לברך עליו מזונות אבל מכל מקום אין משום קביעות לפטור השאר שאינו "פת גמור". זהו עיקר הסברא! וכדאמר לעיל.
 
חזור
חלק עליון