• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אמירת "מזמור שיר חנוכת הבית" בכל ימי חנוכה קודם או אחרי הושיענו?

שמעתי מאחד המקובלים שיש עניין של הושיענו למזמור שיר שלם יום, ולכן לא להפסיק לפני כן.
עימש"כ במקבציאל ש"ר פרשת וילך הלכה סו, וז"ל: "במוצאי כיפור אומרים בית יעקב ומזמור היום והושיענו, ואח"כ מזמור רצית ה' ארצך, וכך יעשו בכל תענית ציבור צום גדליה עשרה בטבת תענית אסתר, וכיוצא, וכך יעשו בחנוכה ופורים", ע"כ, ואם רבנו יוסף חיים לא מקובל אז מי מקובל.
 
כפי שזכור לי מקדמת דנא מנהג ירושלים לאומרו קודם הושיענו
רק שראיתי בנהר מצרים דבר פלא שהמנהג היותר נכון ע''פ הרב פר''ח לומר מזמור זה "במקום" שיר של יום
ואולי אנו בכדי לצאת גם ידי דיעה זו אומרים אותו לפני הושיענו, כתוספת לשיר של יום דוקא, ושפיר זה מקומו.
 
היום בתפילת הנץ בקהילתנו הקדושה דנתי בדעתי לומר את מזמור ארומימך כמו כל יום לפני הושיענו, אך כיון שלא היה הדבר ברור לי שתקתי והנחתים לומר אחרי ברכי נפשי, ועתה ראיתי בחנוכה בציון עמ' גש''ם שכך נהג רבינו עובדיה וגדולי ירושלים, ולא נתברר לי אמאי עקרוהו ממקומו בשיר של יום והעבירוהו לאחרי מוסף?
 
היום בתפילת הנץ בקהילתנו הקדושה דנתי בדעתי לומר את מזמור ארומימך כמו כל יום לפני הושיענו, אך כיון שלא היה הדבר ברור לי שתקתי והנחתים לומר אחרי ברכי נפשי, ועתה ראיתי בחנוכה בציון עמ' גש''ם שכך נהג רבינו עובדיה וגדולי ירושלים, ולא נתברר לי אמאי עקרוהו ממקומו בשיר של יום והעבירוהו לאחרי מוסף?
משום תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם.
 
ידעתי בנ'י ידעתי מטעם זה, ועליו גופיה שאלתי, הרי המזמור ארומימך שייך בכלל לשיר של יום ואילו ברכי נפשי מקומו אחרי מוסף, ולמה הוצרכו לחבר את שניהם יחד ואז להצטרך לטעם של תדיר?
ועל זה השיב במקום שאליו הפניתי, שגם אם ירצה לומר את המזמור שיר קודם מוסף, עדיין שייך לומר בזה "תדיר ושאינו תדיר" וצריך להמתין עם ה"שאינו תדיר". (והיינו גם אם לא היו מחברים אותם ביחד).
 
מזמור שיר חנוכת הבית, לא קשור לשיר של יום, כי גם אחרי נצחון החשמונאים, לא שינו את השיר של יום הקבוע, ולכן גם אנחנו אומרים אותו כרגיל, כך שאין נפק"מ מתי יגידו אותו.
ואגב
@יצחק משען , כבודו מכיר שמנהג החלבים שלא לומר כלל שיר של יום בראש חודש? מיד אחרי ובא לציון אומרים קדיש ומתחילים מוסף.
 
מזמור שיר חנוכת הבית, לא קשור לשיר של יום, כי גם אחרי נצחון החשמונאים, לא שינו את השיר של יום הקבוע, ולכן גם אנחנו אומרים אותו כרגיל, כך שאין נפק"מ מתי יגידו אותו.
ואגב
@יצחק משען , כבודו מכיר שמנהג החלבים שלא לומר כלל שיר של יום בראש חודש? מיד אחרי ובא לציון אומרים קדיש ומתחילים מוסף.
וכן מנהג המרוקאים כידוע לי.
 
חזור
חלק עליון