• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

אתם אוכלים עוגיות פפושדו בפסח?

האם את אוכלים עוגיות פפושדו ?

  • כן גם בפסח

    קולות: 27 25.7%
  • כן אבל רק לפני ואחרי פסח

    קולות: 43 41.0%
  • בכלל לא

    קולות: 34 32.4%
  • פעם לא היינו אוכלים והיום שהשתפר המצב כן

    קולות: 1 1.0%

  • סה"כ בוחרים
    105
אגב באמצע דבריו הוא אמר: שבד'ץ בית יוסף פעם היה טוב
אבל היום...איני רוצה לדבר ...
האם מישהו יודע למה כוונתו?
הוא גם אמר על העופות שלהם שמאז שהוא נכנס זה בסדר, ובן דוד שלי שעובד שמשחטה שם אמר שכל השוחטים והבודקים שם כעסו על דבריו, כי לא שינה כלום, וגם לא מגיע לשם אלא מינה מישהו מטעמו שיגיע לביקורות מידי פעם.
 
כבר נודע שכבוד המרא דאתרא מרן הראשון לציון שליט"א חולק עליך, עפ"ד הרמב"ם דעות ו, ח.
ומובן הוא לכל עוקב ומתבונן.
כבודו יכניס לראש חזק חזק את מילותיו הקדושות והטהורות של מורנו ורבנו, עטרת ראשנו, מרן זיע"א:
ואנשים שמוציאים לעז על זה, ייראו מהקב"ה, יפחדו מהקב"ה, "כל הפוסל במומו פוסל" ... יבושו ויכלמו אלה שמוציאים לעז על המצות עשירה האלה, של פפושדו וגטניו.
... יש להם השגחה מעולה, השגחה אמיתית, כל אדם ירא שמים יכול לאכול את זה בבטח, בלי שום פחד... לכן רבותי תדעו שאין בזה שום פקפוק, אפילו אדם ירא שמים יאכל מזה בתוך הפסח, יאכלו ענוים וישבעו.
 
כבר נודע שכבוד המרא דאתרא מרן הראשון לציון שליט"א חולק עליך, עפ"ד הרמב"ם דעות ו, ח.
ומובן הוא לכל עוקב ומתבונן.
כבודו יכניס לראש חזק חזק את מילותיו הקדושות והטהורות של מורנו ורבנו, עטרת ראשנו, מרן זיע"א:
ואנשים שמוציאים לעז על זה, ייראו מהקב"ה, יפחדו מהקב"ה, "כל הפוסל במומו פוסל" ... יבושו ויכלמו אלה שמוציאים לעז על המצות עשירה האלה, של פפושדו וגטניו.
... יש להם השגחה מעולה, השגחה אמיתית, כל אדם ירא שמים יכול לאכול את זה בבטח, בלי שום פחד... לכן רבותי תדעו שאין בזה שום פקפוק, אפילו אדם ירא שמים יאכל מזה בתוך הפסח, יאכלו ענוים וישבעו.
אתה לא מבין מה מרן אמר בכלל, הכוונה שלו היא שכל ירא"ש שהוא בעלב'ת יכול לאכול מזה, אבל מי שהוא בן תיירה, כמובן שצריך להחמיר...
 
כבר נודע שכבוד המרא דאתרא מרן הראשון לציון שליט"א חולק עליך, עפ"ד הרמב"ם דעות ו, ח.
ומובן הוא לכל עוקב ומתבונן.
לענ"ד מה שמותר לו אינו מותר לך ולי. אא"כ אתה בליגה של הגדולים...
ושאר דבריך שהבאת ממו"ר ז"ל אינם נוגעות אלי, לא התייחסתי כלל לפפושדו, אלא שראוי לדבר בדרך כבוד, ולא לשים בפיו דברים שלא אמר, ולא לפרשנו.
 
לענ"ד מה שמותר לו אינו מותר לך ולי. אא"כ אתה בליגה של הגדולים...
צריך להיות בליגה של הגדולים רק אם הדיבור כלפי מאן דהוא מהליגה. דאל"כ שרירין וקיימין דברי הרמב"ם.
ובינתיים יש כאן רק מישהו אחד שרחוק מהליגה, שמעז פניו כלפי מי שכמה מעלות מעל הליגה. ועל זה אסור לשתוק.
 
צריך להיות בליגה של הגדולים רק אם הדיבור כלפי מאן דהוא מהליגה. דאל"כ שרירין וקיימין דברי הרמב"ם.
ובינתיים יש כאן רק מישהו אחד שרחוק מהליגה, שמעז פניו כלפי מי שכמה מעלות מעל הליגה. ועל זה אסור לשתוק.
תעשה כהבנתך.
עכ"פ איני חושב שראוי לשים בפיו דברים שלא אמר.
 
לא מצליח להבין מה נשתנה העוגיה הזו מכל המוצרים.
לצורך העניין נקח רק את ה-5 שנים האחרונות:
הרב אברהם יוסף משגיח על כל התהליך.
הרב יצחק לוי - ביקר במפעל.
הרב דוד נקי - ביקר במפעל.
הרב אושרי אזולאי - ביקר במפעל.
משגיח ירא שמיים מרבים.
ועוד, וכולם מעידים ללא ספק שהכל 100% אחוז.

הרב אופיר מלכה מעולם לא היה במפעל, מה כוחו לאסור, משמועות? והרי המחלוקת כאן אפילו לא הלכתית אלא על המציאות!

מי יודע, אולי על זה נאמר "אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים...בכף שנייה...מכריע את כולם"...
 
לא מצליח להבין מה נשתנה העוגיה הזו מכל המוצרים.
לצורך העניין נקח רק את ה-5 שנים האחרונות:
הרב אברהם יוסף משגיח על כל התהליך.
הרב יצחק לוי - ביקר במפעל.
הרב דוד נקי - ביקר במפעל.
הרב אושרי אזולאי - ביקר במפעל.
משגיח ירא שמיים מרבים.
ועוד, וכולם טוענים שהכל 100% אחוז.

הרב אופיר מלכה מעולם לא היה במפעל, מה כוחו לאסור, משמועות? והרי המחלוקת כאן אפילו לא הלכתית אלא על המציאות!

מי יודע, אולי על זה נאמר "אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים...בכף שנייה...מכריע את כולם"...
1. זה לא רק הרב אופיר יש עימו רבים וטובים.
2.המפעל פתוח לכל מאן דבעי , או רק למי שבעד העוגיות הללו?
 
1. זה לא רק הרב אופיר יש עימו רבים וטובים.
2.המפעל פתוח לכל מאן דבעי , או רק למי שבעד העוגיות הללו?
1. אשמח אם תמנה מעט מן הרבים וטובים, אבל רק כאלו שהיו במפעל!!
2. המפעל פתוח לכולם, גם למי שציני וכל מטרתו רק לקנטר.
 
נערך לאחרונה:
1. אשמח אם תמנה מעט מן הרבים וטובים, אבל רק כאלו שהיו במפעל!
2. המפעל פתוח לכולם, גם למי שציני וכל מטרתו רק לקנטר.
להלן מאמר של הרב של הרב בועז שלום
שלום
בנוגע לעוגיות היין – לצערנו רבה המבוכה. אני לא אקיף את הנושא, רק אצביע על הבעייתיות.
דעת הגר"ע יוסף זלה"ה שעקרונית לדעת מרן השו"ע מצה עשירה מותרת. הוא מעולם לא נתן השגחה על העוגיות הנמכרות היום בשוק. גם 'בית יוסף' לא נותנים כיום כשרות על העוגיות הללו, והעוגיות הללו כשרות בכשרות רבנות חולון.
גדולי הדור התייחסו לעוגיות הללו, ודעת רובם המוחלט לאיסור, ויש אף שהגדירו אותם כחמץ גמור.
להלןנוסח המודעה שהתפרסמה בעקבות הביקור של הרב יעקב יוסף זצ"ל במפעל, וז"ל:
"הרב יעקב יוסף התייחס לפני כשבוע למתן כשרות למצה עשירה של חברת פפושדו וציין כי "אחרי 25 שנים אבא שומע שיש בעיה עם העוגיות האלו".
הרב יעקב יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, העביר לפני כשבוע שיעור על הלכות פסח בירושלים. באמצע השיעור אמר הרב כי עוגיות פפושדו הן חמץ ואסור לאכול מהן כל השנה.
"מי שרוצה לאכול מצה עשירה, מעיקר הדין מותר", אמר הרב יוסף, "בפפושדו, פס היצור עשרים ושבע דקות. כשאני ביקרתי שם לא היה משגיח, אלא היו שם הגויים הפועלים ובעל בית החרושת. כל היין שהיה שם הוא יין נסך ולא רק לגבי הפסח. הרב מרדכי אליהו זצ"ל צעק במשך כל השנים שזה חמץ".
הרב יוסף סיפר על פגישתו עם אביו, הרב עובדיה יוסף בנושא. "הייתי לפני חודש אצל אבא, ופעם ראשונה שאבא דיבר איתי בנושא הזה והוא היה רגוע. תמיד היו מסיתים אותו נגד חכם מרדכי. הוא אמר לי למה אתה אומר שזה חמץ? אמרתי לו, אני הייתי שם והמשגיח לא היה, זה יין נסך, לא רק חמץ. אבא היה מאוד מופתע. פעם ראשונה אחרי 25 שנים שאבא שומע שיש בעיה עם העוגיות האלו. חבל שמסיתים את אבא".
לבסוף אומר הרב כי ניתן לאכול מצה עשירה מסוגים אחרים, "בכל הסוּפֵרים יש מצה עשירה של מצות יהודה, ומצות הלפרין. שם זה בפיקוח מסויים. אין על זה הכשר בד"ץ, כי הם לא נותנים הכשר על קמח שאינו שמורה משעת קצירה. אבל בגלל שזה אותם כלים, לכן יש שם הפיקוח שלהם". עכ"ל המודעה.
חשוב לדעת, שלא רק הוא אוסר, אלא כמעט כל הרבנים אוסרים. להלן רשימה קצרה:
הרב מרדכי אליהו, הרב בן ציון אבא שאול, הרב בקשי דורון, הרב מחפוד, הרב תופיק, הרב יעקב יוסף, הרב מזוז, הרב רצאבי ועוד. [ברור לי שיש עוד רבים אך מה שלא שמעתי מפורש איני כותב].

עדות מקרוב אישי– קרוב משפחה שלי היה משגיח שם לפני שנים [אולי 12 שנה] והוא אמר לי שהוא ראה שאריות של "עוגיות חיוכים" על גבי המכונה, מהאפיה של החמץ שלפני הפסח. [עם כל זה – יתכן שכיום המצב טוב יותר].
עדות אישית נוספת – קרוב נוסף שלי התלווה לרב מחפוד בעת שהתבקש בזמנו לתת הכשר לזה, והוא ראה תבניות רטובות במים ועליהם העיסה, נגד מה שמובטח על ידם שלא מגיעה טיפת מים והכל שוטפים ביין, והחליט שלא ליגוע במוצר הזה ובכשרות שלו. [עוד פעם, יתכן והיום המצב יותר טוב].
נקודה נוספת למחשבה– בזמנו ל"בית יוסף" היה הכשר על זה אם אינני טועה, והם הפסיקו.

ולכן למסקנה – בענייני הפסח אדם מחמיר בחומרות רבות שהן לא מעיקר הדין, מחשש של ספק-ספיקא של חמץ. וכאן שיש מהפוסקים שחוששים בזה לחמץ גמור, [מדובר בקמח ממש, ולא ב'קמח מצה'!] כיצד ניקח סיכון של אכילת חמץ בפסח?

חוץ מזה יש לזכור – שמי שמקפיד בפסח לאכול רק מצה שמורה, בוודאי אסור בעוגיות אלה שעשויות מקמח שאינו שמור משעת קצירה.
 
להלן מאמר של הרב של הרב בועז שלום.
להלן נוסח המודעה שהתפרסמה בעקבות הביקור של הרב יעקב יוסף זצ"ל
הרב מרדכי אליהו, הרב בן ציון אבא שאול, הרב בקשי דורון, הרב מחפוד, הרב תופיק, הרב יעקב יוסף, הרב מזוז, הרב רצאבי ועוד. [ברור לי שיש עוד רבים אך מה שלא שמעתי מפורש איני כותב].

עדות מקרוב אישי– קרוב משפחה שלי היה משגיח שם לפני שנים [אולי 12 שנה] והוא אמר לי ...
מחילה, תיצמד לבקשה (אין צורך לחפש מאמרים בגוגל).
לצורך העניין אמרנו שאנחנו מדברים כעת רק על ה5 שנים האחרונות, כי המחלוקת הרי לא הלכתית אלא מציאותית.
מניתי לך מס' רבנים שהיו במפעל ומעידים ללא ספק שהכל 100%.
טענת רק לפני מספר דקות שיש רבים וטובים מנגד.
מבקש שוב שתמנה אותם, כאלו שהיו במפעל ב-5 שנים האחרונות ודעתם עדיין לאסור
 
נערך לאחרונה:
מחילה, תיצמד לבקשה (אין צורך לחפש מאמרים בגוגל).
לצורך העניין אמרנו שאנחנו מדברים כעת רק על ה5 שנים האחרונות, כי המחלוקת הרי לא הלכתית אלא מציאותית.
מניתי לך מס' רבנים שהיו במפעל ומעידים ללא ספק שהכל 100%.
טענת רק לפני מספר דקות שיש רבים וטובים מנגד.
מבקש שוב שתמנה אותם, כאלו שהיו במפעל ב-5 שנים האחרונות ודעתם עדיין לאסור
אני מקדים שאיני מביע דעה כלל בענין הפפושדו, כי אין לי שום ידיעה בענין.
אבל אם הנידון כעת הוא על 5 שנים אחרונות, מן הראוי שלא לצטט את דברי מו"ר הגר"ע ז"ל בענין זה, שכן דבריו נאמרו לפני עשור לפחות.
 
אבל אם הנידון כעת הוא על 5 שנים אחרונות, מן הראוי שלא לצטט את דברי מו"ר הגר"ע ז"ל בענין זה, שכן דבריו נאמרו לפני עשור לפחות.
כל שכן וכל שכן שהם נכונים להיום.
וגם רשימת "האוסרים" הנ"ל לא נכונה, והרב בקשי לא אסר.
 
לא מצליח להבין מה נשתנה העוגיה הזו מכל המוצרים.
לצורך העניין נקח רק את ה-5 שנים האחרונות:
הרב אברהם יוסף משגיח על כל התהליך.
הרב יצחק לוי - ביקר במפעל.
הרב דוד נקי - ביקר במפעל.
הרב אושרי אזולאי - ביקר במפעל.
משגיח ירא שמיים מרבים.
ועוד, וכולם מעידים ללא ספק שהכל 100% אחוז.

הרב אופיר מלכה מעולם לא היה במפעל, מה כוחו לאסור, משמועות? והרי המחלוקת כאן אפילו לא הלכתית אלא על המציאות!

מי יודע, אולי על זה נאמר "אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים...בכף שנייה...מכריע את כולם"...
גם הרב אבישי טהרני כתב תשובה וביקר במפעל ועשה כמה בדיקות שם ויצא אחוז התפעלות.
כמדומה שתשובתו הועלתה כאן בא' האשכולות.
 
כל שכן וכל שכן שהם נכונים להיום.
זו דעתך, דעתי שונה.
וגם רשימת "האוסרים" הנ"ל לא נכונה, והרב בקשי לא אסר.
איני יודע, וכבר כתבתי שאיני נכנס לגוף הנידון.
אלא שאם מדברים על 5 שנים אחרונות, אזי מכל הצדדים בין המתירים ובין האוסרים, שיביאו מי שהתייחס רק ב5 שנים אחרונות.
 
זו דעתך, דעתי שונה.

איני יודע, וכבר כתבתי שאיני נכנס לגוף הנידון.
אלא שאם מדברים על 5 שנים אחרונות, אזי מכל הצדדים בין המתירים ובין האוסרים, שיביאו מי שהתייחס רק ב5 שנים אחרונות.
וכנ"ל המכתב שציטט הגר"א מלכה שליט"א שאינו רלוונטי לנידון כעת.
 
להלןנוסח המודעה שהתפרסמה בעקבות הביקור של הרב יעקב יוסף זצ"ל במפעל, וז"ל:
"הרב יעקב יוסף התייחס לפני כשבוע למתן כשרות למצה עשירה של חברת פפושדו וציין כי "אחרי 25 שנים אבא שומע שיש בעיה עם העוגיות האלו".
הרב יעקב יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, העביר לפני כשבוע שיעור על הלכות פסח בירושלים. באמצע השיעור אמר הרב כי עוגיות פפושדו הן חמץ ואסור לאכול מהן כל השנה.
"מי שרוצה לאכול מצה עשירה, מעיקר הדין מותר", אמר הרב יוסף, "בפפושדו, פס היצור עשרים ושבע דקות. כשאני ביקרתי שם לא היה משגיח, אלא היו שם הגויים הפועלים ובעל בית החרושת. כל היין שהיה שם הוא יין נסך ולא רק לגבי הפסח. הרב מרדכי אליהו זצ"ל צעק במשך כל השנים שזה חמץ".
ולמרות שמרן זיע"א שמע שיש בזה בעיה לא עורר את הציבור שא"א לסמוך ע"ז, יש לך הוצאת שם רע גדולה מזו על גדול הדור?!
עדות מקרוב אישי– קרוב משפחה שלי היה משגיח שם לפני שנים [אולי 12 שנה] והוא אמר לי שהוא ראה שאריות של "עוגיות חיוכים" על גבי המכונה, מהאפיה של החמץ שלפני הפסח. [עם כל זה – יתכן שכיום המצב טוב יותר].
שקר!!!
כי המשגיח שם הוא אותו משגיח מאז שיש לזה השגחה של מרן זיע"א.
עדות אישית נוספת – קרוב נוסף שלי התלווה לרב מחפוד בעת שהתבקש בזמנו לתת הכשר לזה, והוא ראה תבניות רטובות במים ועליהם העיסה, נגד מה שמובטח על ידם שלא מגיעה טיפת מים והכל שוטפים ביין, והחליט שלא ליגוע במוצר הזה ובכשרות שלו. [עוד פעם, יתכן והיום המצב יותר טוב].
אף אחד לא ביקש מהרב מחפוד לתת לזה הכשר.
נקודה נוספת למחשבה– בזמנו ל"בית יוסף" היה הכשר על זה אם אינני טועה, והם הפסיקו.
ואם אתה טועה - ואתה טועה - אז זה אומר שכדאי להסתכך על זכרונות עמומים וכד'.

ולכן למסקנה – בענייני הפסח אדם מחמיר בחומרות רבות שהן לא מעיקר הדין, מחשש של ספק-ספיקא של חמץ. וכאן שיש מהפוסקים שחוששים בזה לחמץ גמור, [מדובר בקמח ממש, ולא ב'קמח מצה'!] כיצד ניקח סיכון של אכילת חמץ בפסח?
ולכן למסקנה, כדאי להיצמד למציאות, ולרבותינו, ולא להסתמך על שמועות וחצאי אמיתות שגרועים משקרים.
נ"ב. אני אישית לא אוכל מטעם שאינה שמורה, למרות שהרב לללוש וגם הרב יצחק לוי טוענים שבזה א"צ להקפיד על שמורה.
 
חזור
חלק עליון