• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

אתם אוכלים עוגיות פפושדו בפסח?

האם את אוכלים עוגיות פפושדו ?

  • כן גם בפסח

    קולות: 34 22.4%
  • כן אבל רק לפני ואחרי פסח

    קולות: 65 42.8%
  • בכלל לא

    קולות: 52 34.2%
  • פעם לא היינו אוכלים והיום שהשתפר המצב כן

    קולות: 1 0.7%

  • סה"כ בוחרים
    152
בא עכשיו אני מכיס את הרב חותא ביחד עם הרב אופיר מלכה ואז הם יחזרו בהם
איך אפשר להיכנס באמת, ניסיתי לא מצאתי דרך, אמרנו פה שנה שעברה שנלך, בנתים התמלאו פה 26 עמודים, וכל מי שמשיג השגות הוא אפילו לא ביקר במפעל זה בדיחה כבר, בקיצור בלי סיפורים אפשר ללכת למפעל הזה עכשיו בשבוע הקרוב?!
 
שרב אומר לך על מוצר מסויים שמותר לאכול אותו זה לא נקרא "נותן כשרות"?? זה שבפועל הוא לא עומד מאחורי החותמת זה לא אומר שהוא לא נותן כשרות.
חד משמעית לא.
הוא יכול להעיד על הכשרות, אך הוא לא נותן הכשרות עצמה.
אבל זו הייתה הוראה של מרן הגרע"י זצוק"ל לבד"ץ בית יוסף לא לתת כשרות למפעלים כאלה. (כי במפעלים אחרים לא מקפידים על כשרות מהודרת כמו במפעל פפושדו)
אז כנראה יש פשר בחומרא הזו שהוא הורה להם. למה אתה מתעלם מזה?
ומרן זצוק"ל הורה כמו כן שאפי' ירא שמים יכול לאכול מהעוגיות. אז זה שאין בד"ץ זה לא אומר שהכשרות לא מהודרת...
לא הכחשתי שמרן זצוק״ל אמר זאת.
זה שאני מציג נתון שלכאורה נגדך, לא אומר שאני מורה נגד מרן זצוק״ל שהאוכל אינו לירא שמיים חלילה.
וזה שוב מעיד שאתה לא קורא את דבריי.
אני תוקף אותך על זה שאתה אומר שבגלל שאין על זה בד"ץ וכדו', זה סיבה להוריד את רמת ההידור של המפעל!
אך לא אמרתי זאת.
אני אומר שזה שבד״צ בית יוסף נתנו נימוק למה הם לא נותנים כשרות למפעל, זה אומר שלדעתם (ולמרן זצוק״ל) חסר הידור מסוים שלדעתם נצרך. זה לא אומר שבלאו הכי זה לא מהודר.
(כנראה מחמת המורכבות שיש בדבר)
כל דבר שיש עליו חותמת בד״צ ב״י, לפי נימוקם, מיוצר אחרת. כך שזה אומר שזה כנראה לא כ״כ מורכב לרוב חטיפי הביסלי והבמבה של אוסם. אז למה יש מורכבות אצל הפפושדו?
ואם אין שום סיבה נראית לעין שיש בעייתיות במפעל וכמו שהעידו עשרות ת"ח ועל צבאם מרן זצוק"ל, אין אפי' חומרא אחת שאין במפעל.
אתה צריך להבדיל שיש ״בעיתיות״ ויש ״חומרא״.
ודאי שאם היה בעיתיות, מרן זצוק״ל לא היה מורה מה שהיה מורה.
רואים מדבריך שאתה סומך על חותמת של בד"צ יותר מאשר הפה הקדוש של מרן זצוק"ל... ואחרי זה תגיד לי שאתה מרניסט...
אתה אפילו לא מכיר אותי שתאמר דברים כאלו. אני מקפיד על כל קלה וחמורה שנמצא בספרי מרן, תשנה כאן איזו חומרא שתרצה בדברי מרן, אני מחמיר אותה. פתיחת בקבוקים? רק לפני שבת. ר״ת בצאת שבת? מעולם לא הוצאתי גאונים מאז שידעתי שמרן זצוק״ל מחמיר בזה. ישיבה בשמונה עשרה? מחמיר את התע״ב של מרן ועומד כל התפילה, כן גם בר״ה ויום כיפורים הארוך.
ב״ה התחנכתי בישיבה של הגאון הגדול רבי ראובן אלבז, שחשוד באופן רציני באהבת מרן, היה תלמיד ואוהבו, והורה לנו ללכת תמיד אחר מרן באש ובמים. וכל הנהגותיו ומעשיו הם אך ורק אחר מרן. וכך אני עושה, לא חת וירא מפני המלעיגים על דברי מרן. ובעניין הפפושדו (ואולי עוד) אני מחמיר על עצמי ואך ורק על עצמי מחמת הוראתו של אותו גאון.
ולא באתי כאן בנושא נגד מרן זצוק״ל חלילה, אלא להעמיד דברים על תיכונם, להורות ולדון על האמת, כפי שמורה בדרכו בכל ספריו - היבי״א היחו״ד החזו״ע ועוד.
לא באתי כאן נגד ולא באתי כאן בעד הפפושדו, ובוודאי שמי שאוכל את הפפושדו על סמך דברי מרן זצוק״ל אין אחד שיכול להגיד לו שעושה שלא כדבעי חלילה, אלא אדרבה עליו לא לזוז מעמדתו חלילה. עם מרן באש ובמים. אך צריך לזכור בו זמנית שיש אנשים שמחמירים, ואפשר לדון בענייניות ובאוביקטיביות בו בזמן שאנו הולכים בדרך מרן באש ובמים.
 
נערך לאחרונה:
עצה טובה קמ'ל, אין טעם לכתוב פה התנגדות לפפושדו. גם אם אתם צודקים.
מעולם לא כתבתי התנגדות לפפושדו. (ובו זמנית גם לא בעד)
כל דבריי הם אך ורק לדון לכף זכות המחמירים בינם לבין עצמם, הן בגלל סיבות שלדעתם הן מובנות, והן בגלל הוראת רבותם. ועכ״פ מי שאוכל פפושדו בפסח כהוראת מרן זצוק״ל שירווח לו, והעיקר שיכוון לשם שמיים.
 
אגב ,שמתם לב כמה אחוזים אוכלים וכמה לא אוכלים?
תעשה סקר כמה חושבים שמותר לאכול פפושדו, לא מי אוכל...
איך אפשר להיכנס באמת, ניסיתי לא מצאתי דרך, אמרנו פה שנה שעברה שנלך, בנתים התמלאו פה 26 עמודים, וכל מי שמשיג השגות הוא אפילו לא ביקר במפעל זה בדיחה כבר, בקיצור בלי סיפורים אפשר ללכת למפעל הזה עכשיו בשבוע הקרוב?!
אני נכנסתי!!!
פשוט התקשרתי חמש דקות לפני למשגיח והוא אמר לי תבוא... (עכשיו המפעל כבר סגור לייצור החל מר"ח ניסן)
חד משמעית לא.
הוא יכול להעיד על הכשרות, אך הוא לא נותן הכשרות עצמה.

אז כנראה יש פשר בחומרא הזו שהוא הורה להם. למה אתה מתעלם מזה?

לא הכחשתי שמרן זצוק״ל אמר זאת.
זה שאני מציג נתון שלכאורה נגדך, לא אומר שאני מורה נגד מרן זצוק״ל שהאוכל אינו לירא שמיים חלילה.
וזה שוב מעיד שאתה לא קורא את דבריי.

אך לא אמרתי זאת.
אני אומר שזה שבד״צ בית יוסף נתנו נימוק למה הם לא נותנים כשרות למפעל, זה אומר שלדעתם (ולמרן זצוק״ל) חסר הידור מסוים שלדעתם נצרך. זה לא אומר שבלאו הכי זה לא מהודר.

כל דבר שיש עליו חותמת בד״צ ב״י, לפי נימוקם, מיוצר אחרת. כך שזה אומר שזה כנראה לא כ״כ מורכב לרוב חטיפי הביסלי והבמבה של אוסם. אז למה יש מורכבות אצל הפפושדו?

אתה צריך להבדיל שיש ״בעיתיות״ ויש ״חומרא״.
ודאי שאם היה בעיתיות, מרן זצוק״ל לא היה מורה מה שהיה מורה.

אתה אפילו לא מכיר אותי שתאמר דברים כאלו. אני מקפיד על כל קלה וחמורה שנמצא בספרי מרן, תשנה כאן איזו חומרא שתרצה בדברי מרן, אני מחמיר אותה. פתיחת בקבוקים? רק לפני שבת. ר״ת בצאת שבת? מעולם לא הוצאתי גאונים מאז שידעתי שמרן זצוק״ל מחמיר בזה. ישיבה בשמונה עשרה? מחמיר את התע״ב של מרן ועומד כל התפילה, כן גם בר״ה ויום כיפורים הארוך.
ב״ה התחנכתי בישיבה של הגאון הגדול רבי ראובן אלבז, שחשוד באופן רציני באהבת מרן, היה תלמיד ואוהבו, והורה לנו ללכת תמיד אחר מרן באש ובמים. וכל הנהגותיו ומעשיו הם אך ורק אחר מרן. וכך אני עושה, לא חת וירא מפני המלעיגים על דברי מרן. ובעניין הפפושדו (ואולי עוד) אני מחמיר על עצמי ואך ורק על עצמי מחמת הוראתו של אותו גאון.
ולא באתי כאן בנושא נגד מרן זצוק״ל חלילה, אלא להעמיד דברים על תיכונם, להורות ולדון על האמת, כפי שמורה בדרכו בכל ספריו - היבי״א היחו״ד החזו״ע ועוד.
לא באתי כאן נגד ולא באתי כאן בעד הפפושדו, ובוודאי שמי שאוכל את הפפושדו על סמך דברי מרן זצוק״ל אין אחד שיכול להגיד לו שעושה שלא כדבעי חלילה, אלא אדרבה עליו לא לזוז מעמדתו חלילה. עם מרן באש ובמים. אך צריך לזכור בו זמנית שיש אנשים שמחמירים, ואפשר לדון בענייניות ובאוביקטיביות בו בזמן שאנו הולכים בדרך מרן באש ובמים.
אני מסכים עם דבריך, אבל זה שאתה אומר שאין בד"ץ בית יוסף זה מחסיר הידור מסויים, זה לא נכון!
כל עוד בד"ץ בית יוסף או שום הכשר אחר לא אמרו שיש שם בעייתיות מסויימת במפעל לא נפגע אפי' הידור הקטן ביותר. ובפרט שעשרות רבות של ת"ח ביקרו במפעל ואמרו שהכל שם מהודר ביותר.
 
אגב ,שמתם לב כמה אחוזים אוכלים וכמה לא אוכלים?
רק שליש מהעונים אוכלים בפסח, מה זה אומר?
בסקר אחר 63 הלכו אחרי מרן זצ"ל ו13 לא
כאן זה 34 נגד 110
תעשו סקר ותשאלו "האם לדעתך מותר לאכול עוגיות אלו בפסח", ותראו לבד את התוצאות...
 
לא אוכלים כי זה לא קמח שמור
וגם זה זה תנור של חמץ כל השנה שלא עושים לו ליבון חמור
ואין טעם מפני כבודו של מרן לאכול חמץ
השם "מרמור" ממש מתאים לך... ואתה אפי' לא שווה יחס לענות לך.

וכבר נתבאר לעיל שמרן זצוק"ל אכל בשנותיו האחרונות עוגיות אלה אפי' שבסוף שנותיו אכל רק "שמורה" (ועיין לעיל 3 ישובים לכך)

ולגבי התנור יש על הנ"ל תשובה מפורשת ביבי"א (ח"ט סי' מה) ביחו"ד (ח"ב סי' סג) ובחזו"ע (עמ' קלב) שאם משהים את התנור ללא פעולה 24 שעות ומנקים אותו היטב ומסיקים אותו על החום הכי גבוה, מותר להשתמש בו לכתחילה.

ובמפעל משהים את התנור ללא פעולה 72 שעות!!! ומנקים וממרקים אותו היטב בחומרי ניקוי ובחומרים פוגמים, ואז מסיקים אותו בחום אדיר של 350 מעלות!!! (שי"א שדינו כליבון) ובנוסף שורפים בברנר את כל החלקים!

ובחזו"ע כתב שם על הרב אליהו טופיק שרצה לפקפק בהיתר הנ"ל, "וראיתי לאברך אחד מצעירי הצאן שלא הגיע להוראה שבספרו פער פיו לבלי חוק על ההיתר הנ"ל בלשון מדברת גדולות וטובה היתה לו השתיקה, ואינו ראוי אפי' לתשובה! שכל מגמתו היא לקנטר ולא להבין דבר לאשורו לא יחפוץ כסיל בתבונה" עכ"ד.


ומה שקראת לזה "חמץ" לך בדיוק מתאים הסיפור הבא -
סיפר מרן הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א לגאון הרב דוד נקי שליט"א שפעם בא חכם אחד (שהיה מפקפק על הפפושדו) למרן זצוק"ל ומרן שאל אותו "אתה אמרת שפפושדו זה חמץ"!? אמר לו "כן". מרן התרומם ואמר לו במילים אלו "אז אני האכלתי את עם ישראל 50 שנה חמץ"!? מיד מרן קם ממקומו ותפס אותו בשתי זרועותיו דחף אותו ואמר "צא מהבית שלי" ע"כ, ומבהיל לשמוע זאת!
 
חזור
חלק עליון