• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

אתם אוכלים עוגיות פפושדו בפסח?

האם את אוכלים עוגיות פפושדו ?

  • כן גם בפסח

    קולות: 43 23.9%
  • כן אבל רק לפני ואחרי פסח

    קולות: 77 42.8%
  • בכלל לא

    קולות: 59 32.8%
  • פעם לא היינו אוכלים והיום שהשתפר המצב כן

    קולות: 1 0.6%

  • סה"כ בוחרים
    180
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
גם אני לא אוכל פפושדו, אבל פשוט שאם מרן הראש"ל שליט"א היה אומר לי אישית לאכול אני אוכל ללא עוררין, מדובר בחומרא של מצה שמורה כנגד הוראת הראשון לציון, ולענ"ד אם לא עושה כן יש בזה משום יוהרא.
 
גם אני לא אוכל פפושדו, אבל פשוט שאם מרן הראש"ל שליט"א היה אומר לי אישית לאכול אני אוכל ללא עוררין, מדובר בחומרא של מצה שמורה כנגד הוראת הראשון לציון, ולענ"ד אם לא עושה כן יש בזה משום יוהרא.
הדיון הוא לא כזה, אלא בציור בו יש לך דעת תורה ברורה שלא לאכול, האם תעבור על פי רבך גדול או קטן ככל שיהיה, או לא.
וכל הבנה אחרת, חוטאת למטרה שלשמה נכתבה ההודעה המקורית. ששוב, נכתבה בגוזמא.
 
אלא בציור בו יש לך דעת תורה ברורה שלא לאכול
ברור לך לא לאכול? אני לא הצלחתי לברר. אני רק בחשש.
אני סתם לא יאכל כי האול"צ כתב לעשות רק ביין ביתי ולא ביין של מפעלים, כ"ש כאן שהם מביאים יין וגם מי ביצים ומי אמר שבמפעלים של היין והביצים לא התערב בהם מעט מים.
 
הדיון הוא לא כזה, אלא בציור בו יש לך דעת תורה ברורה שלא לאכול, האם תעבור על פי רבך גדול או קטן ככל שיהיה, או לא.
גם לאחר שיש דעת תורה ברורה בדבר, יש כאן את הראשון לציון שנמצא לפני כנגד הוראה שעיקרה בחומרא בעלמא, אא"כ כבודו חושש שזה חמץ גמור.... וגם כאן צריך לדון..
 
גם לאחר שיש דעת תורה ברורה בדבר, יש כאן את הראשון לציון שנמצא לפני כנגד הוראה שעיקרה בחומרא בעלמא, אא"כ כבודו חושש שזה חמץ גמור.... וגם כאן צריך לדון..
אחר מחשבה, אכן אתה צודק כיוון שההוראה היא חומרא בעלמא.
אך שוב כפי שכבר כתבתי, ודאי שאנסה לסרב בנימוס לו היה ציור כזה במציאות.
 
נכנס פאר הדור והדרו, ראש גולת אריאל, רבינו החפץ חיים, לביתו של @לביא, מיד כל בני הבית קמים לכבודו מופתעים, החפץ חיים הגיע!!! אצים בהתרגשות לזכות לנשק לו את היד, ולא יודעים למה זכו ועל מה. רק מחכים למוצא פיו.
בעל המשנה ברורה צועד אט אט בצעדים מדודים, רכון על מקלו, ומבקש להתיישב סביב השלחן. מיד לביא מושיבו בראש השלחן, על כסאו הנחמד והמרופד, והרב מתיישב. בעל הבית הנרגש @לביא שואל אם להגיש כוס תה, קפה, וכל מה שהרב צריך?
רבינו ישראל מאיר הכהן מראדין, מוריד את הקסקט בניחותא ומניחו בצד. מכופף את קומתו לעבר הצרור שהביא עמו, ומוציא משם תבנית מעלת ניחוח. אץ רץ מיודענו למטבח, ומביא את כלי הזהב השמורים לימות המשיח. הרב מרים אליו את עיניו הקדושות, פותח את פיו הטהור וקולו נשמע: הרב לביא, גם לך תביא כלים, רצוני שתסעד עמי! בפנים סמוקות הולך @לביא וגם לו כלים מביא, כמצווה ועושה, והרב פונה אליו בשנית, ואומר לו בוא ידידי ושב על ידי. @לביא משתאה: כבוד הרב, ממממה זכיתי? ומתיישב.
הרב פותח את התבנית, מוזג לעצמו, ומברך בכוונה עצומה "ברוך אתה... שהכל נהיה בדברו", אמן!! - נשמע קולו של @לביא עונה בכוונה כמו שלא ענה מעולם.
הרב בידו הקדושה מוזג לצלחתו של בעל הבית, ופונה אליו בלשונו הרכה: זה בשר צלי משובח שיענקלה השויחט שחט, והרבנית בישלה, נא בבקשה תברך ברכת שהכל, ואזכה גם אני לענות אחריך אמן.
@לביא התחיל לגמגם ולשרבב איזה מילים, ויען החפץ חיים ויאמר לו, יודע אני מחשבותיך, ואף על פי כן, יאכלו ענווים וישבעו, בכבוד!

ימשיך @לביא את הסיפור שלא נישאר במתח.
 
נכנס פאר הדור והדרו, ראש גולת אריאל, רבינו החפץ חיים, לביתו של @לביא, מיד כל בני הבית קמים לכבודו מופתעים, החפץ חיים הגיע!!! אצים בהתרגשות לזכות לנשק לו את היד, ולא יודעים למה זכו ועל מה. רק מחכים למוצא פיו.
בעל המשנה ברורה צועד אט אט בצעדים מדודים, רכון על מקלו, ומבקש להתיישב סביב השלחן. מיד לביא מושיבו בראש השלחן, על כסאו הנחמד והמרופד, והרב מתיישב. בעל הבית הנרגש @לביא שואל אם להגיש כוס תה, קפה, וכל מה שהרב צריך?
רבינו ישראל מאיר הכהן מראדין, מוריד את הקסקט בניחותא ומניחו בצד. מכופף את קומתו לעבר הצרור שהביא עמו, ומוציא משם תבנית מעלת ניחוח. אץ רץ מיודענו למטבח, ומביא את כלי הזהב השמורים לימות המשיח. הרב מרים אליו את עיניו הקדושות, פותח את פיו הטהור וקולו נשמע: הרב לביא, גם לך תביא כלים, רצוני שתסעד עמי! בפנים סמוקות הולך @לביא וגם לו כלים מביא, כמצווה ועושה, והרב פונה אליו בשנית, ואומר לו בוא ידידי ושב על ידי. @לביא משתאה: כבוד הרב, ממממה זכיתי? ומתיישב.
הרב פותח את התבנית, מוזג לעצמו, ומברך בכוונה עצומה "ברוך אתה... שהכל נהיה בדברו", אמן!! - נשמע קולו של @לביא עונה בכוונה כמו שלא ענה מעולם.
הרב בידו הקדושה מוזג לצלחתו של בעל הבית, ופונה אליו בלשונו הרכה: זה בשר צלי משובח שיענקלה השויחט שחט, והרבנית בישלה, נא בבקשה תברך ברכת שהכל, ואזכה גם אני לענות אחריך אמן.
@לביא התחיל לגמגם ולשרבב איזה מילים, ויען החפץ חיים ויאמר לו, יודע אני מחשבותיך, ואף על פי כן, יאכלו ענווים וישבעו, בכבוד!

ימשיך @לביא את הסיפור שלא נישאר במתח.
חייב לומר, הרב @לשמור ולעשות אתה עורך מצוין! אם אתה רוצה אתה ממש מתאים לעריכת ספרים! (לא נכנס לדון על מה כתב ועל מי, אלא שסגנון הכתיבה הקסים אותי מאוד. וזה נדיר שאני מתלהב מעריכה של מישהו)
 
מחילה מרבותי לא שיש לי נפק"מ רק מעניין אותי אם היה כאן התייחסות למה שטען אתמול רב אחד מבית שמש ברדיו שיש בעיה נוספת שמייצרים את המצה עשירה על מכונה שכל השנה משמשת לחמץ שהיא צריכה ליבון חמור ומסתפקים בליבון קל או בפחות מזה
 
מחילה מרבותי לא שיש לי נפק"מ רק מעניין אותי אם היה כאן התייחסות למה שטען אתמול רב אחד מבית שמש ברדיו שיש בעיה נוספת שמייצרים את המצה עשירה על מכונה שכל השנה משמשת לחמץ שהיא צריכה ליבון חמור ומסתפקים בליבון קל או בפחות מזה
מרן כתב ע"ז תשובה ביבי"א כמדומני
 
מחילה מרבותי לא שיש לי נפק"מ רק מעניין אותי אם היה כאן התייחסות למה שטען אתמול רב אחד מבית שמש ברדיו שיש בעיה נוספת שמייצרים את המצה עשירה על מכונה שכל השנה משמשת לחמץ שהיא צריכה ליבון חמור ומסתפקים בליבון קל או בפחות מזה
רפרוף קל בנושא גילה לי שיש את @Zohar בעמודים 19+ שמביא שבד״צ ב״י לא נתנו כשרות מחמת הליבון, הנה הודעתו הראשונה בנושא:
לא הבנתי מה החידוש בדברי הרב מלכה, הדברים ידועים.
יש לי וידאו של מנכ"ל בד"ץ בית יוסף בעצמו, שאומר שיש 2 סיבות *בלבד* שאין על העוגיות הללו הכשר בד"ץ בית יוסף:
1. לא קמח שמורה.
2. לא תנור חדש לפסח / לא עובר ליבון חמור (על אף שכן עובר הכשרה בכ-350 מעלות חום).
מעבר לכך ציין שהמפעל עובר הכשרה לחומרא.

(ומה הכי מצחיק, אחר הפסח יש 'החזרות' של עוגיות למפעל, מהם מייצרים מחדש חומר גלם.
העוגיות 'החדשות' מקבלות הכשר וחותמת 'מהדרין' של העדה החרדית...)
לך על הקישור בציטוט והמשך את השרשור משם
וכן בעמוד הראשון הובא תגובה זו
כן מלכתחילה לא אוכל פפושדו מישום שיש על זה כל מיני שאלות יש אוסרין ויש מתירין וצריך לראות גם את האוסרין הרי עדיין מדובר בתנורים שבכל השנה עושים בהם חמץ והרב עובדיה יוסף בנו של הרב יעקב יוסף טוען שיש בעייה לעשות לזה ליבון חמור
אז חמץ אני לא יאמר שזה חמץ אבל בעל נפש מלכתחילה יחמיר
מה עוד שאפילו בדץ בית יוסף לא נותן כשרות על זה
ייתכן שיש יותר התייחסות לנידון של ליבון אך זה מה שגילה לי חיפוש זריז ביותר
 
למי שחיפש 'מי בדק' 'מי היה שם' - דברי בנו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל:

אהבתי את הטענה על השוקולד המצופה...
שכמובן אינו חלק מהליך אפיה, ואין שום בעיה שיש בו מים.
 
כאן מעלים בעיה נוספת עם אבקת האפיה שבעוגיות:

לא בעיה נוספת, אלא הויכוח הגדול של הכותב עם הרב ללוש שנידון כאן בהרחבה.
וחבל (או יותר נכון לא נהג כהוגן) שאפי' לא ציין שיש מי שהתייחס לזה ומתיר זאת.
 
מחילה מרבותי לא שיש לי נפק"מ רק מעניין אותי אם היה כאן התייחסות למה שטען אתמול רב אחד מבית שמש ברדיו שיש בעיה נוספת שמייצרים את המצה עשירה על מכונה שכל השנה משמשת לחמץ שהיא צריכה ליבון חמור ומסתפקים בליבון קל או בפחות מזה
ודאי.
הרב יצחק לוי התייחס לזה.
והובאו כאן הדברים.
 
מחילה מרבותי לא שיש לי נפק"מ רק מעניין אותי אם היה כאן התייחסות למה שטען אתמול רב אחד מבית שמש ברדיו שיש בעיה נוספת שמייצרים את המצה עשירה על מכונה שכל השנה משמשת לחמץ שהיא צריכה ליבון חמור ומסתפקים בליבון קל או בפחות מזה
עיין לעיל בתגובה מס' 670, וכן במס' 797 שהעלו את הטענה הזו כבר
 
לכאורה ההיתר הוא כי כיוון שהחברה מביאה קמח של אינו שמורה אז אם אתה רוצה לאכול דוקא מהעוגות הללו כמו בפת פלטר, אז מותר. אבל למה לכתחילה להכין בבית עוגות מקמח מצה שאינה שמורה שאפשר אחרת?
זה לפי מה שהסביר הרב יצחק לוי. (ואפשר לפרש גם ע"פ מה שאמר הרב ללוש).
שהם הסבירו למה אפשר לאכול פפושדו אע"פ שאינה שמורה.
אבל הרב יצחק יוסף בשיעור שהעלה, לא דיבר על פפושדו, אלא על עצם המצה עשירה, ואמר שמי שרוצה לעשות מצה עשירה לא צריך קמח שמורה, כיון שקמח שמורה שייך רק במצה ולא בעוגה. ולפי"זאולי אפשר להקל גם להכין עוגות מקמח מצה שאינו שמורה.
 
אני סתם לא יאכל כי האול"צ כתב לעשות רק ביין ביתי ולא ביין של מפעלים, כ"ש כאן שהם מביאים יין וגם מי ביצים ומי אמר שבמפעלים של היין והביצים לא התערב בהם מעט מים.
מי שאמר לך שהיין הוא לא יין נסך...
בשביל זה יש משגיח כשרות, ובשביל זה יודעים איך עושים את הכל בצורה מיוחדת שלא יהיו בעיות.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון