• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

במחיצתם של רבותינו גדולי ומנהיגי הדור שליט"א

נו.
לא הבנתי מה קשה לך.
מה שכתבת שמרן אמר שאבינו מלכנו אומרים רק בעשי"ת.
וכתבת שמרן אמר אבינו מלכנו לעשרה ימים?
נכון, אמר לשעתו. כשעברו עשרה ימים, השתנה.
האם התכוונת שמרן אמר אבינו מלכנו עשרה ימים אחרי שמח"ת? או בעשי"ת?
 
אבל עדיין לא מובן, מרן היה צריך לומר שאבינו מלכנו אומרים רק עשרה ימים!, הוא לא אמר זאת. ומה שונה ההנהגה שלו מההנהגה של הציבור, הרי אם לדעת מרן א"א לומר אחר עשרה ימים, מדוע שלציבור כן יהיה מותר?
אשמח לתשובה מפורטת בענין כי זה נושא שחשוב לי.
 
מעניין מאד
המקור לאבינו מלכנו הוא בעת צרה וממילא תיקנו בעשי"ת שהוא זמן שכל ישראל בסכנה גדולה כלשון הגר"י סלנטר.
ובאמת האשכנזים אומרים בכל תענית ציבור
 
לשון הגמ' שם "ירד ר"ע אחריו ואמר אבינו מלכנו וכו"
ומזה למדו הראשונים לאמירת אבינו מלכנו כמו האורחות חיים שכתב "וקבעום לעשרת ימי תשובה"
אבל היסוד והמקור הראשוני הוא בגמ' שם
כמובן שתפילת אבינו מלכנו שיש בידינו היא הוספות והרחבות על עצם תפילתו של ר"ע
בכל אופן דברי הראשון לציון שליט"א הם פלא! כפי שכבר הקשיתי
 
ועוד קשה
הרי חכמים גזרו 'אבינו מלכנו' בעשרת ימי תשובה כי רק אלו הימים של התשובה העיקרית
ואם חכמי ישראל ובראשם : פוסק הדור הראש"ל שליט"א ועוד פסקו לומר אז זמן הצרה לא ניגמר בעשר ימים אלו בלבד אלא ממשיך עוד ימים 30+ יום ונקווה שיפסיק
ועוד
הרי אם פוסק הדור שלי"ט פוסק לומר ב10 ימים אז שיפסוק לומר עוד 10 ימים ועוד
 
חזור
חלק עליון