• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברוך דיין האמת - הגאון הגדול רבי ברוך מרדכי אזרחי זצ"ל

לפעמים אנו חושבים שאנשים שיודעים לכתוב טוב מאמרים רוחניים בעיתון, להיות מקורבים ל"גדולי ישראל" לדבר כל הזמן על ההשקפה, ולהתעסק כל היום רק בדקדוק הלכה ובמוסדות... ורק בטפל ולא במהות, זה אנשים נורמאליים שיש להם את "הטעם הנכון" למי להתחבר ומה לומר ורק הגדולים שלהם, מהז'אנר שלהם, ומהסגנון שלהם... רק הם יכולים להנהיג (וחלקם גורמים להטעייה כי יש להם כישורי שפשוף ורטוריקה...).
אנו צריכים להבין שהם אנשים מוגבלים (מבחינה מקצועית-התנהגותית...) גם אם הם מאוד מרשימים חיצונית ומדברים לעניין ומשכנעים, כי אנשים שרואים שחור לבן ולא יכולים להכיל גדולי עולם מז'אנר לא שלהם ומרן רבי ברוך מרדכי זצוק"ל לא היה מהז'אנר שלהם הרי היה לו ישיבה של "מודרנים"-(בחורים פתוחים...) רח"ל, ועוד יותר גרוע הוא יתייחס בכבוד לרשכבה"ג מרן הגר"ע יוסף זיע"א ולבנו ממשיך דרכו מרן פוסק הדור שליט"א ה"י ויציל, וחיצונית היה רושם שהוא מתגשמעק על עצמו וכולו אומר כבוד, וכל הרטוריקה סגנון "מנחם בגין" בעיניהם זה לא מתאים שיהיה צורה כזאת לגדול ישראל כך הוא לא יכול להנהיג, לא משנה שידידו ורעו מנעוריו הגאון האדיר ר"ד לנדו שליט"א אמר שהיו לו בישיבת חברון שני חברים רב"מ אזרחי, ורבי חיים סרנא, ולשוחח במילי דעלמא (נייעס של ר' דב....) היה לו רק עם ר"ח סרנא, כי עם רב"מ אזרחי זצוק"ל היה אפשר לשוחח רק בלימוד (!!!), ואנשים כאלו שלא יכולים לקבל ולשמוע מרב שהוא לא מהמגזר שלהם וכ"ש לקבל מרות מדמות כל כך ענקית גם אם יש לו לב ונשמה של ספרדים, חסר להם יכולת ענקית להכיל ו"ללמוד מכל אדם" ובעיקר חסר להם הערכה אמיתית לתורה כי דמות כזאת שרק ריבתה תורה בעמ"י מתוך מתיקות מתוך הנגשת המתיקות לכל כך המון בדור מתוך חיבור אמיתי וטהור זה אחת הדמויות שהכי מסמלות את ערך התורה ומסכנים מי שמקטין כל כך דוקא את הגדלות הזאת.
נ.ב. וכמה גדלות אישית וערך אמיתי לתורה יש, למי שיכול להכיל ולשמוע ולקבל גם מת"ח אחרים לא מהמגזר שלו, לא מהסגנון שלו, דבר שיותר נפוץ במגזר שלנו.
 
לפעמים אנו חושבים שאנשים שיודעים לכתוב טוב מאמרים רוחניים בעיתון, להיות מקורבים ל"גדולי ישראל" לדבר כל הזמן על ההשקפה, ולהתעסק כל היום רק בדקדוק הלכה ובמוסדות... ורק בטפל ולא במהות, זה אנשים נורמאליים שיש להם את "הטעם הנכון" למי להתחבר ומה לומר ורק הגדולים שלהם, מהז'אנר שלהם, ומהסגנון שלהם... רק הם יכולים להנהיג (וחלקם גורמים להטעייה כי יש להם כישורי שפשוף ורטוריקה...).
אנו צריכים להבין שהם אנשים מוגבלים (מבחינה מקצועית-התנהגותית...) גם אם הם מאוד מרשימים חיצונית ומדברים לעניין ומשכנעים, כי אנשים שרואים שחור לבן ולא יכולים להכיל גדולי עולם מז'אנר לא שלהם ומרן רבי ברוך מרדכי זצוק"ל לא היה מהז'אנר שלהם הרי היה לו ישיבה של "מודרנים"-(בחורים פתוחים...) רח"ל, ועוד יותר גרוע הוא יתייחס בכבוד לרשכבה"ג מרן הגר"ע יוסף זיע"א ולבנו ממשיך דרכו מרן פוסק הדור שליט"א ה"י ויציל, וחיצונית היה רושם שהוא מתגשמעק על עצמו וכולו אומר כבוד, וכל הרטוריקה סגנון "מנחם בגין" בעיניהם זה לא מתאים שיהיה צורה כזאת לגדול ישראל כך הוא לא יכול להנהיג, לא משנה שידידו ורעו מנעוריו הגאון האדיר ר"ד לנדו שליט"א אמר שהיו לו בישיבת חברון שני חברים רב"מ אזרחי, ורבי חיים סרנא, ולשוחח במילי דעלמא (נייעס של ר' דב....) היה לו רק עם ר"ח סרנא, כי עם רב"מ אזרחי זצוק"ל היה אפשר לשוחח רק בלימוד (!!!), ואנשים כאלו שלא יכולים לקבל ולשמוע מרב שהוא לא מהמגזר שלהם וכ"ש לקבל מרות מדמות כל כך ענקית גם אם יש לו לב ונשמה של ספרדים, חסר להם יכולת ענקית להכיל ו"ללמוד מכל אדם" ובעיקר חסר להם הערכה אמיתית לתורה כי דמות כזאת שרק ריבתה תורה בעמ"י מתוך מתיקות מתוך הנגשת המתיקות לכל כך המון בדור מתוך חיבור אמיתי וטהור זה אחת הדמויות שהכי מסמלות את ערך התורה ומסכנים מי שמקטין כל כך דוקא את הגדלות הזאת.
נ.ב. וכמה גדלות אישית וערך אמיתי לתורה יש, למי שיכול להכיל ולשמוע ולקבל גם מת"ח אחרים לא מהמגזר שלו, לא מהסגנון שלו, דבר שיותר נפוץ במגזר שלנו.
אני כל כך אוהב את הכתיבה המשובחת שלך.
חוץ מהתוכן שאני מסכים עם רובו ...
עצם הכתיבה שלך היא יפהפיה ומחולקת נכון, דבר דבור על אופניו. וכה לחי!
 
אני כל כך אוהב את הכתיבה המשובחת שלך.
חוץ מהתוכן שאני מסכים עם רובו ...
עצם הכתיבה שלך היא יפהפיה ומחולקת נכון, דבר דבור על אופניו. וכה לחי!
נראה לי שהוא ג"כ למד את הכושר הכתיבה בזה... (אולי בתור עיתונאי או כתב כי אם אי לא טועה זה שלום ירושלמי).
 
(בחורים פתוחים...)
בהזדמנות זו רציתי לשתף אתכם במסקנה שהגעתי אליה אחר מחשבה,
מה זה "בחור פתוח" ומה זה "בחור סגור", ומה עדיף להיות?
אז אולי כך -
פתוח פירושו "ראש פתוח", אותו בחור עושה את מעשיו מהמחשבה שלו ומההבנה האישית שלו - יש בחור שמבין שצריך ללמוד, לישון בזמן, וכו', ויש אחר שיש לו משובת נעורים והוא מבין שגם קצת בלאגן זה דבר חיובי. "פתוח" יכול להיות גם אחד שמבין באמת שראוי וצריך לשמוע לכל הוראות ראש הישיבה והצוות שלה, הוא שמח עם זה וטוב לו שכך, זה פתוח.
"סגור", ההיפך ממנו, הראש שלו לא עובד, הוא עושה מה שאומרים לו, כי ככה עושים וזהו, הוא הרבה פעמים נמשך אחרי החברים כי זה מה שעובר לו מול העיניים, יתכן והוא גם יישב ללמוד בלי הפסקה אבל לא מדחף פנימי אלא מאיזו הרגשת אילוץ שאם לא הוא לא יודע מה יקרה ...
בדרך כלל, בן אדם שחושב בריא, רוצה להראות טוב, לבוש כמו שצריך, אוכל כראוי וכו',
לכל אדם יש גם יצר שנמצא איתו בכל שלב ומחשבה (כידוע מחוה"ל), כך שה"פתוח" במידה מסויימת יותר נפגש עם הדבר הזה וההתמודדות איתו.
הסגור, הולך כמו תוכי, לא תמיד הוא שם לב שהיצר הפיל אותו דרך החבר, או דרך איזה חיזוק לא במקום שנובע מהרגשה לא נכונה.
הוא מפחד תמיד מה יגידו, כי אין אותו בעצמו בתמונה, הוא בורח ואומר "כך הוראת ראש הישיבה"...
הוא גם לא רוצה ללבוש משהו שונה או ללכת למקום שנחמד לו שם, כי מה יגידו, הרי "אני לא חושב בעצמי", ראש הישיבה לא נתן הוראה ברורה מה ללבוש ולהיכן ללכת ... המערכת סגורה לו שם ...

שני בחורים נכנסים לסדר ולומדים ארבע שעות רצוף, האחד נהנה, הוא מבין שזהו יעודו בחיים ובנוסף יש כאן גם הנאה. אף אחד לא כופה אותו. הוא שמח. השני, גם מבין שהיעוד נמצא כאן, אבל הוא לא מרגיש את ההנאה בעצמות, הרבה יותר קשה לו.
וכן בכל עבודת ה', אפשר לעשות את אותה פעולה, שניהם יצאו ידי חובה, הכל טוב ויפה, השאלה אם יש כאן 'גישמאק', אם יש כאן 'לב' !!
 
בהזדמנות זו רציתי לשתף אתכם במסקנה שהגעתי אליה אחר מחשבה,
מה זה "בחור פתוח" ומה זה "בחור סגור", ומה עדיף להיות?
אז אולי כך -
פתוח פירושו "ראש פתוח", אותו בחור עושה את מעשיו מהמחשבה שלו ומההבנה האישית שלו - יש בחור שמבין שצריך ללמוד, לישון בזמן, וכו', ויש אחר שיש לו משובת נעורים והוא מבין שגם קצת בלאגן זה דבר חיובי. "פתוח" יכול להיות גם אחד שמבין באמת שראוי וצריך לשמוע לכל הוראות ראש הישיבה והצוות שלה, הוא שמח עם זה וטוב לו שכך, זה פתוח.
"סגור", ההיפך ממנו, הראש שלו לא עובד, הוא עושה מה שאומרים לו, כי ככה עושים וזהו, הוא הרבה פעמים נמשך אחרי החברים כי זה מה שעובר לו מול העיניים, יתכן והוא גם יישב ללמוד בלי הפסקה אבל לא מדחף פנימי אלא מאיזו הרגשת אילוץ שאם לא הוא לא יודע מה יקרה ...
בדרך כלל, בן אדם שחושב בריא, רוצה להראות טוב, לבוש כמו שצריך, אוכל כראוי וכו',
לכל אדם יש גם יצר שנמצא איתו בכל שלב ומחשבה (כידוע מחוה"ל), כך שה"פתוח" במידה מסויימת יותר נפגש עם הדבר הזה וההתמודדות איתו.
הסגור, הולך כמו תוכי, לא תמיד הוא שם לב שהיצר הפיל אותו דרך החבר, או דרך איזה חיזוק לא במקום שנובע מהרגשה לא נכונה.
הוא מפחד תמיד מה יגידו, כי אין אותו בעצמו בתמונה, הוא בורח ואומר "כך הוראת ראש הישיבה"...
הוא גם לא רוצה ללבוש משהו שונה או ללכת למקום שנחמד לו שם, כי מה יגידו, הרי "אני לא חושב בעצמי", ראש הישיבה לא נתן הוראה ברורה מה ללבוש ולהיכן ללכת ... המערכת סגורה לו שם ...

שני בחורים נכנסים לסדר ולומדים ארבע שעות רצוף, האחד נהנה, הוא מבין שזהו יעודו בחיים ובנוסף יש כאן גם הנאה. אף אחד לא כופה אותו. הוא שמח. השני, גם מבין שהיעוד נמצא כאן, אבל הוא לא מרגיש את ההנאה בעצמות, הרבה יותר קשה לו.
וכן בכל עבודת ה', אפשר לעשות את אותה פעולה, שניהם יצאו ידי חובה, הכל טוב ויפה, השאלה אם יש כאן 'גישמאק', אם יש כאן 'לב' !!
נכון מאד, אני יגיד במילה אחת (חקרתי את זה הרבה) בחור סגור הוא כמו קוף אחרי בן אדם, הוא רואה את הראש הישיבה הוא כבר חושב שהוא במעמד של הראש הישיבה, ולכן אסור לו להתפנק כי אחרת הוא כבר לא ראש ישיבה... הוא סתם בחור... ולכן אם נשים לב בדרך כלל הבחור הסגור אם תזרוק לו מילה לא במקום הוא מאד יפגע... כי הוא כבר אוחז מעצמו... לעומת כן הבחור הפתוח מבין שלא עדיין הגיע למדרגה של הראש הישיבה ולכן הוא אומר לעצמו אני כן יתפנק, יאכל טוב, ילבש טוב, ידבר מתי שצריך, וגם יעשה שטייגע'ן... ואולי אני ייצא ראש ישיבה...

ושמעתי השבוע ממרן הגר"ח קנייבסקי זי"ע שאמר שהיצה"ר מדרבן מאד את הבחורים לא לאכול טוב ולאכול גם שטויות במקום לאכול אוכל טוב ובריא בשביל שלא יהיה להם כח ללמוד, והראיה שאצל החילוני או הגוי אין דבר כזה, הם אוכלים טוב מאד ואין להם יצה"ר לא לאכול - הם טורפים...
 
נכון מאד, אני יגיד במילה אחת (חקרתי את זה הרבה) בחור סגור הוא כמו קוף אחרי בן אדם, הוא רואה את הראש הישיבה הוא כבר חושב שהוא במעמד של הראש הישיבה, ולכן אסור לו להתפנק כי אחרת הוא כבר לא ראש ישיבה... הוא סתם בחור... ולכן אם נשים לב בדרך כלל הבחור הסגור אם תזרוק לו מילה לא במקום הוא מאד יפגע... כי הוא כבר אוחז מעצמו... לעומת כן הבחור הפתוח מבין שלא עדיין הגיע למדרגה של הראש הישיבה ולכן הוא אומר לעצמו אני כן יתפנק, יאכל טוב, ילבש טוב, ידבר מתי שצריך, וגם יעשה שטייגע'ן... ואולי אני ייצא ראש ישיבה...

ושמעתי השבוע ממרן הגר"ח קנייבסקי זי"ע שאמר שהיצה"ר מדרבן מאד את הבחורים לא לאכול טוב ולאכול גם שטויות במקום לאכול אוכל טוב ובריא בשביל שלא יהיה להם כח ללמוד, והראיה שאצל החילוני או הגוי אין דבר כזה, הם אוכלים טוב מאד ואין להם יצה"ר לא לאכול - הם טורפים...
אם הוא היה יודע כמה הראש ישיבה שלו מתפנק...
 
חזור
חלק עליון