• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכה על קורנפלקס

שלום וברכה לכבוד הרבנים
מה הברכה שצריך לברך על קרונפלקס לדעת הראשון לציון שליט"א ?
במידה והברכה הינה שהכל ,במידה וברך אדמה יצא בדיעבד ?
אם אפשר אשמח למקור מורנו ורבנו שליט"א.
תודה רבה
בברכה
ראם דוד
 
אשר השיב ח"א

שאלה: מהי ברכת מאכל ה'קורנפלקס'?

תשובה: ראשית נבהיר שתהליך ייצור ה'קורנפלקס' (כמו שהובא בספר שערי הברכה עמ' תרעד לאחר ברור שעשה) בחברת 'תלמה' הוא מקמח תירס. וכך גם מייצרים את המאכל שנקרא 'שוגי' היוצא ע"י חברת 'תלמה' העשוי מקמח תירס (כפי שמובא ברכיבים על האריזה). ולכן ברכתו 'שהכל נהיה בדברו' כמו שכתב מרן בש"ע בסי' רח (ס"ח) שעל פת שעשוי מקטניות יש לברך 'שהכל' ואחריו 'בורא נפשות רבות' [וראה הטעם שם במ"ב (ס"ק לג) מדוע מברכים על קמח תירס 'שהכל' ומדוע שונה הוא מפרי מרוסק שלדעת מרן הש"ע (סי' רב ס"ז) מברכים כברכת הפרי או הירק]. וכן הוא במפעל 'טוטאל' ו'מילז' שבארה"ב. ויש לציין כי ישנן כמה חברות המייצרות את ה'קורנפלקס' מפתיתי תירס מעוכים הלא המה: מפעל 'בטר אנד דיפרנט' ומפעל 'תריפז'. וכן בארה"ב במפעל 'קלוגס' ו'פוסט' מיוצר ה'קורנפלקס' מפתיתי תירס שלא נטחנו ואלה ברכתם 'בורא פרי האדמה' (שו"ת אור לציון ח"ב עמ' שז, חוברת תורה והוראה מהגר"מ פיינשטיין ועוד). ויש אומרים שגם על סוג כזה יש לברך שהכל (שו"ת שבט הלוי ח"ח סי' לו ועוד. ועי' בהלכה ברורה ח"י עמ' רכב). ויש שכתבו שמכיון שמשתמשים ל'קורנפלקס' בסוג תירס כזה שמגדלים אותו במיוחד לעשיית ה'קורנפלקס' לכן יש לברך גם על העשוי מקמח תירס 'בורא פרי האדמה' [ויסוד זה מבואר בתרומת הדשן (סי' כט). עי' ש"ע (סי' רג ס"ז) ומ"ב (שם ס"ק יב), ואכמ"ל]. ועי' בהלכה ברורה (שם) שפסק דאף על ה'קורנפלקס' המיוצר מזן מיוחד של תירס יש לברך 'שהכל' משום שנשתנה שמו וטעמו ע"י חומרים נוספים שמכניסים בו וכעין מה שכתב מרן זצוק"ל (יביע אומר ח"ז חאו"ח סי' כט) על פלאפל שמברכים עליו 'שהכל' אף שנעשה מחומוס טחון משום שמוסיפים בו חומרים ותבלינים ונשתנה שמו וטעמו, וה"ה לכאן (וכ"כ בהליכות עולם ח"ב עמ' קא) ושכן המנהג, ע"ש. [ומה שכתב בהלכה ברורה את היסוד לגבי הקורנפלקס, לך נא ראה מה שכתב בזה בהיקף נפלא בילקוט יוסף ברכות מהדו' שנת תשס"ז בסוף הספר לגבי ברכת הבמבה ותרוה נחת. מ"מ אינו דומה ברכת הבמבה לברכת ה'קורנפלקס' לכל המעיין, ודו"ק ואכמ"ל]. וע"ע בילקו"י (הלכות ברכות מהדורת שנת תשס"ז עמ' קפד) שכתב שיש לברך על 'קורנפלקס' 'שהכל נהיה בדברו' מהטעם הנ"ל (ומעניין שבאינדקס הברכות בסוף כתב לברך על ה'קורנפלקס' 'בורא פרי האדמה'. ויש לעיין). והוסיף שם בהלכה ברורה בשם מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל שאף אם יהיה זה ספק עדיף לברך 'שהכל', ע"ש. הלכך למעשה, יש לברך על כל מין 'קורנפלקס' העשוי מקמח תירס ברכת 'שהכל נהיה בדברו' (ואם יש סוג כזה העשוי מקמח חיטה יש לברך 'בורא מיני מזונות'. לכן יש לברר ברכיבים לפני שמברכים על כל מאכל כמעין זה).
 
בילקוט יוסף ברכות [מהד' תשנא] עמוד תכב הביא דעת האגרות משה שברכתו האדמה, אולם בעמוד תשל"ב [המובא בתשובה שהביאו לעיל] חזר בו וכתב שלכאורה צריך לברך שהכל.
אולם כתב לשון 'לכאורה', ומקורו מהמילואים ביביע אומר שכתב 'ויש מקום לומר'. ואם כן לא יצא לגמרי מספק.
אולם בלוח הברכות במהדורת תשס"ז עמוד עמוד ריד פסק האדמה.
 
וראו עוד:
 
חזור
חלק עליון