יש פעמים שכותב כך, ומגלה דעתו באריכות במקורות. ובילקו"י כתב במפורש שאין צריך להחמיר בזה.מהמקורות שם נראה כן, אבל א"כ מדוע בחזו"ע בהלכה למעלה כתב בלשון של "יש להם על מה שיסמוכו", ואת זה כתב אפילו על כמה שעות?
יש פעמים שכותב כך, ומגלה דעתו באריכות במקורות. ובילקו"י כתב במפורש שאין צריך להחמיר בזה.מהמקורות שם נראה כן, אבל א"כ מדוע בחזו"ע בהלכה למעלה כתב בלשון של "יש להם על מה שיסמוכו", ואת זה כתב אפילו על כמה שעות?
הרב עובדיה זצ"ל היה יותר הולך אחר הפשט כידוע ולכן בדבר שפסקו הפוסקים יותר לפי הקבלה הורה גם הוא כך כדי לא להרבות במחלוקת מיהו הוא עצמו היה נראה לו יותר כהפשט וכך היה נוהג והראיה ברכת האילנות בשבת שלמעלה כתב שטוב לכתחילה שלא בשבת ובהערה למטה כתב שהוא עצמו בירך בשבת וכן בכיסוי הראש בטלית בתפילה ועם התפילין שהובא בשו"ע ובהאריז"ל הקפיד בזה והוא זצ"ל לא היה נוהג וכך גם כאן למעלה כתב יותר לצד הקבלה לפי השו"ע שפסק כך ולמטה כתב את דעתו היותר מדוייקתמהמקורות שם נראה כן, אבל א"כ מדוע בחזו"ע בהלכה למעלה כתב בלשון של "יש להם על מה שיסמוכו", ואת זה כתב אפילו על כמה שעות?
עיין במצורף אות ו במוסגר המרובעאבל א"כ מדוע בחזו"ע בהלכה למעלה כתב בלשון של "יש להם על מה שיסמוכו"
חלילה, וכי שייך שיראה "לו" יותר כהפשט?! וכי ראה עצמו בעה"ב על התורה שיראה לו יותר כהפשט או כהסוד?!הוא עצמו היה נראה לו יותר כהפשט וכך היה נוהג
מעניין, לא ידעתי חילוק זה... אעתיק את מה שנכתב שם:עיין במצורף אות ו במוסגר המרובע
זכורני שראיתי כתוב או שמעתי ממי מתלמידיו או בניו שהיה נוהג בדווקא כהפשט [כמדומני שם דברו בעיקר על שלא כיסה התפילה של יד] להראות שההלכה כהפשט. וכי היה לו קושי לכסות ובקל יצא י"ח המקובלים ג"כ, אלא כדברינוהרב עובדיה זצ"ל היה יותר הולך אחר הפשט כידוע ולכן בדבר שפסקו הפוסקים יותר לפי הקבלה הורה גם הוא כך כדי לא להרבות במחלוקת מיהו הוא עצמו היה נראה לו יותר כהפשט וכך היה נוהג והראיה ברכת האילנות בשבת שלמעלה כתב שטוב לכתחילה שלא בשבת ובהערה למטה כתב שהוא עצמו בירך בשבת וכן בכיסוי הראש בטלית בתפילה ועם התפילין שהובא בשו"ע ובהאריז"ל הקפיד בזה והוא זצ"ל לא היה נוהג וכך גם כאן למעלה כתב יותר לצד הקבלה לפי השו"ע שפסק כך ולמטה כתב את דעתו היותר מדוייקת
מחילה מראש, אבל אשמח שתבארו לי הקטן יותר בדעת מרן זיע"א, איך יהיה אפשר לברך במצב כזה, אם כתב שחסרים קצת (כן כתב בילקוט יוסף) או כמה שעות, והרי פה במצב שלנו סיימנו להתפלל לקראת שמונה וחצי, והמולד היה בשעה שש, זאת אומרת שחסר קרוב לעשר שעות!!! זה קצת?....מהמקורות שם נראה כן, אבל א"כ מדוע בחזו"ע בהלכה למעלה כתב בלשון של "יש להם על מה שיסמוכו", ואת זה כתב אפילו על כמה שעות?
עיין במצורף אות ו במוסגר המרובע
חלילה, וכי שייך שיראה "לו" יותר כהפשט?! וכי ראה עצמו בעה"ב על התורה שיראה לו יותר כהפשט או כהסוד?!
אלא הכריע לפי כללי הפסיקה, שבדברים התלויים באיסור והיתר, הפשט מכריע, ובדברים שיסודתם בהררי קודש ע"פ הקבלה מנהג רבותינו הספרדים בדר"כ ע"פ רבנו האר"י, וראה עוד בזה במצורף.
נכתב במפורש כאן (וכן סמך על כך מרן בספרו) שמספיק בתחילת ז', וממילא כל שחסרים פחות מ-24 שעות אפשר לברך.מחילה מראש, אבל אשמח שתבארו לי הקטן יותר בדעת מרן זיע"א, איך יהיה אפשר לברך במצב כזה, אם כתב שחסרים קצת (כן כתב בילקוט יוסף) או כמה שעות, והרי פה במצב שלנו סיימנו להתפלל לקראת שמונה וחצי, והמולד היה בשעה שש, זאת אומרת שחסר קרוב לעשר שעות!!! זה קצת?....
אשמח לביאור מהרה"ג שמעון ללוש, שדבריו נאמנו מאד. אך הפעם, קצרה דעתי (ולא רק הפעם, אני לא חכם גדול) מלהבין דברי קודשו. אשמח לביאור מהחברים היקרים תלמידי מרן זיע"א המבארים והמבהירים דברי קדשו אשר הם לנו לעיניים.
אני אחזור לבאר כוונתי והדברים ברורים וגם כבודו מודה בהםחלילה, וכי שייך שיראה "לו" יותר כהפשט?! וכי ראה עצמו בעה"ב על התורה שיראה לו יותר כהפשט או כהסוד?!
אלא הכריע לפי כללי הפסיקה, שבדברים התלויים באיסור והיתר, הפשט מכריע, ובדברים שיסודתם בהררי קודש ע"פ הקבלה מנהג רבותינו הספרדים בדר"כ ע"פ רבנו האר"י, וראה עוד בזה במצורף.
הנה בתיקון ליל שבועות יצא מרן החיד"א שקיבלנו הוראותיו בחריפות נגד אלו שלומדים דברים אחרים ולא את התיקון שסדר רבינו האר"י וז"לחלילה, וכי שייך שיראה "לו" יותר כהפשט?! וכי ראה עצמו בעה"ב על התורה שיראה לו יותר כהפשט או כהסוד?!
אכן, גם לי הקטן נראה כן, וכן עשינו מעשה במוצאי חג השבועות שגם היה אותו הנידון שלז' ימים שלמים היה צריך לחכות עד יום שני אחרי הצהרים, ואעפ"כ בירכנו במוצאי חג השבועות.ובעיקר הפסק של מרן זצ"ל משמע לי זעירא מן המקורות, שאינו רק "היתר" שיש על מה שיסמוכו, אלא שזאת ההוראה הנכונה לכתחילה שלא להמתין אלא לברך במוצש"ק מכל הטעמים המבוארים במקורות שם באר היטב גם יחד.
בפרט שלפי הפשט והפוסקים מברכים כבר אחר ג' ימים, וכמו שהקל בזה (שם סעיף כ"ו) שאם יש חשש שאם ימתינו להשלמת שבעה ימים מהמולד יפסידו ברכת הלבנה מכל וכל, יש להורות להם שיברכו ברכת הלבנה מיד לאחר שלושה ימים, כדברי התלמוד והפוסקים"
זה גם שו"ע לברך בליל ז', וע"כ דמ"ש מוצ"ש הוא אחרי תאריך זה, כמו שלא יברכו במוצ"ש לפני ג', ופשוט.וכן מנהג מרוקו לברך במוצ"ש אם עברו ג' ימים וכן פסק הגר"ש משאש. וכיום מתייחסים לדברי המקובלים (לברך בליל ז') ולא לשו"ע מפורש שפסק לברך במוצ"ש (או"ח תכ"ו סעיף ב) "אין מברכין על הירח אלא במוצאי שבת" והוא תימה בפרט לדרכו של מרן הגר"ע יוסף זיע"א.
השאלה מניין לנו שכמה שעות מדובר על כל כך הרבה שעות - 23 שעות - זה לא כמה שעות זה יום פחות שעה...ב"ה
לענ"ד כבר מזה שנים ארוכות, שהעיקר בדעת מרן זצ"ל בחזו"ע חנוכה עמ' שסב-שסג, לברך במוצש"ק ולא להמתין למחרת, מכמה טעמי תריצי המבוארים שם במקורות.
ולא מבעיא חסרו שעתיים שלוש או שבע, אלא אפילו חסרו כ"ג שעות, לפי הנימוקים שהזכיר שם לא מצאתי כל חילוק בין מקצת שעות לשעות הרבה, ומלשונות הרמ"ע מפאנו (שהיה מגדולי המקובלים כנודע), הכנה"ג, מהר"י אלגאזי (ראש ישיבת בית אל), והאליה רבה "בדעת מרן השלחן ערוך", ועוד פוסקים שהובאו שם בהמשך הדברים, מתבאר דסגי בתחילת ליל שביעי, דחשיבי שבעת ימים, עי' עליהם.
ובעיקר הפסק של מרן זצ"ל משמע לי זעירא מן המקורות, שאינו רק "היתר" שיש על מה שיסמוכו, אלא שזאת ההוראה הנכונה לכתחילה שלא להמתין אלא לברך במוצש"ק מכל הטעמים המבוארים במקורות שם באר היטב גם יחד.
הנלע"ד כתבתי, ואודה למי שיאיר את עיני מן המקורות של מרן זצ"ל שמא יבאר לי אחרת ממה שעלה בידי יד כהה.
האם זה רק במוצ"ש כמו שכתב בהלכה, או בכל יום?לענ"ד כבר מזה שנים ארוכות, שהעיקר בדעת מרן זצ"ל בחזו"ע חנוכה עמ' שסב-שסג, לברך במוצש"ק ולא להמתין למחרת, מכמה טעמי תריצי המבוארים שם במקורות.