• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ברכת המפיל

מה שכבודו ציין מהרב חותה, לא דומה. ואבאר שיחתי.
בלי לראות את המקור לתשובה זו, כי היא מופיעה בעמוד הבא ולא צילם אותה כת"ר. מכל מקום כבר אמר בעל פה הגר"ב חותה שליט"א טעמו בזה, משום שהוא עפ"ד מרן הב"י בסי' רסג על אודות דברי תרוה"ד בכתביו. ואין הספר תחת ידי, אלא שכך זכורני משיעורו, שכך נימק בעל פה. וכנראה כן הוא נימוקו בספרו.
על כל פנים, כאן בנידון של רבנו לעניין ברכת המפיל, הרי שזה לא שאמרו בשמו, אלא שזה דברים כתובים על ידו בכתב ידו. וזו תשובה בשו"ת יחוה דעת חלק שביעי כמו שציינו לעיל.
אם כן, זה לא דומה לכל הדברים שאומרים שמרן כתב כך וכך... כי כאן יש לנו גילוי מפורש ממנו.
 
ולא דמי למי שיעלה אחרת ממרן זיע"א ויציג בפניו הדברים ויסכים עמו במהלך, שבזה כבר כתבנו דאינו מכריח, ותורה שבכתב עיקר, ועד שיאמר לו הלכה למעשה (ב"ב קל: ). וכפי שהרחבנו בס"ד במשוב מספר 11 שבקישור זה כאן.
משא"כ שמרן זיע"א ביקש שיפרסמו בשמו כך, ועוד שמעצמו ביקש, ולא מחמת שהראו לו איזה דבר וכדומה.
 
זו ראיה יפה מהב"י, אך בכל זאת קשה לקבוע מסמרות ולומר שודאי כל ת"ח שאמר דבר בשם הרב עובדיה הוא טועה, חלילה מלומר כן, חזי גברא רבה דקא מסהיד עליה. אלא כל מקרה לגופו
 
אגב, מפורסם שהגרי"ז לא אמר המפיל כי פחד שלא ירדם, ופעם אחת החליט שכיוון שנרדם תמיד יכול לברך, ובאותו לילה לא נרדם (י"א מרוב לחץ) ומאז הפסיק לברך.
 
חזור
חלק עליון