ישראל היהודי
Member
לגופו של האשכול, מרן שליט"א מיקל בחמאה, וכן לגבי בדיעבד, ראה ילקוט יוסף איסור והיתר ג', ואולי ע"ז סמך הגרש"מ שליט"א, שבמעון לא תמיד זה גבינה ממש עם דג ממש, ועי' בפת"ש בסי' קט"ז ביו"ד.
איפה מצאת רוב ככל הפוסקים הספרדים ומנהג של מאות שנים?ובפרט שרוב ככל הפוסקים הספרדים קיבלו דברי הב"י ככתבם וכלשונם ונהגו איסור בדבר מאות שנים
ב"י, כנה"ג, רפואה וחיים, זבחי צדק, בא"ח, יפה ללב, כה"ח, ישכיל עבדי, הליכות עולם, ילקוט יוסף, הלכה ברורה....איפה מצאת רוב ככל הפוסקים הספרדים ומנהג של מאות שנים?
הב"י - עליו אנו דנים אם זה ט"ס או לא.ב"י, כנה"ג, רפואה וחיים, זבחי צדק, בא"ח, יפה ללב, כה"ח, ישכיל עבדי, הליכות עולם, ילקוט יוסף, הלכה ברורה....
רק הפר"ח והברכ"י כתבו לא כך.
אתה תחליט לבד מי הרוב...
אתה בעצם בא להסביר למה ברור שמרן הרש"ל טועה?!הב"י - עליו אנו דנים אם זה ט"ס או לא.
הליכות עולם, ילקוט יוסף והלכה ברורה - חדא הם. ועוד שאין אנו דנים עליהם אלא על הפוסקים הקדומים, וממילא גם הישכיל עבדי הוא אחרון.
הכה"ח - לא הכריע אלא כתב שמנהגות ומקומות יש וכל מקום יעשו כמנהגם.
למעשה מנהג הספרדים בכל מקומות מושבותיהם [כולל מנהג ירושלים] להתיר מלבד מנהג בגדד וכפי שמבואר במאמר המצורף.
חלק מהמקורות לא הזכיר מרן הגרע"י זצ"ל. ומסתבר שלא היה מחמיר אם היה רואה את כל המקורות הנ"ל. והרי ידוע שמנהג אפילו במקום ברכות דוחה סב"ל, וכ"ש ענין קלוש זה שלא מוזכר בתלמוד וכל כולו הוא מחלוקת בגירסא בב"י, והמנהג פשוט ברוב העולם להתיר.המשךהמשךהצג קובץ מצורף 9748
הצג קובץ מצורף 9747
אני בסה"כ העליתי מאמר של ת"ח שהביא מקורות למנהג הספרדים לדורותיהם שהתירו, שלא הוזכרו בדברי מרן הגרע"י, וכתבתי שמסתבר שגם מרן זצ"ל היה מורה להיתרא אם היה רואה את המקורות הנ"ל, מדין אילו היה רואה וכו', כידוע בספרי הפוסקים לרוב. וכבר כתב כן בשו"ת ברכת יהודה ח"ח שצויין בהערה שם.אתה בעצם בא להסביר למה ברור שמרן הרש"ל טועה?!
השאלה שנשאל הרב עמאר היא אם להעלים עיןלא הבנתי את כל הדיון כנראה סברתו שאחר שיש בזה כמה שמקילים הוי כמו בדיעבד שמקילים וכבר הסברנו למה בדיעבד מקילים הרי זה סכנה, והנותן לקטן יש לו ע"מ לסמוך. ואמנם לענ"ד עדיף להחמיר בזה לקטן מכמה סיבות
זה חידוש גדול...אם כבר הוזכר הנושא, אני מצרף כאן את העלון "ותתענג בדשן" של הרב נקי בעניין אכילת דגים בחלב.
מה בדיוק?זה חידוש גדול...
זה דבר מוסכם?
הוא מוכיח דכל שכבר נעשה חשיב 'בדיעבד', דדיעבד פירושו שנעשה כבר.שמותר לאכול פיצה עם טונה שעשו אותה בשביל אחר או אשה שעשתה לבעלה שאינה ידעה שאסור וכו'
ראיתי באחד ההסכמות מהראשל שליט''א שאין זה נחשב בדיעבד ולכן אין להתיר לקנות פיצה עם טונה בחנות שעושים זאת למקליםשמותר לאכול פיצה עם טונה שעשו אותה בשביל אחר או אשה שעשתה לבעלה שאינה ידעה שאסור וכו'