• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם העלו את ארון קבורת ראב"ד איזמיר הגאון רבי חיים פלאג'י ובנו רבי אברהם זצ"ל לארץ?

ראשית כל האגרת הזו ישנה מאוד. לפני למעלה משלושים שנה...
ומאידך ראה כאן:

וגם ל"ק, כאן קודם שחסידיו היו דומים למלאכים, וכאן לאחר שהמלאכים היו דומים לחסידיו...
מאחר שכתב שם
"ואסיים בדברים שהזכרתי כבר בעבר, כי מן האמת שבהעלמה זו יש גם תועלת לציבור, שכן כבר כתב רבנו חיים ויטאל זיע"א בשער רוח הקודש (הקדמה ד' דף כז.), זה לשונו: "טוב ללכת על קברי צדיקים ולהתפלל עליהם. ואמנם הצדיקים אשר קברותיהם נעלמים מבני אדם, ואינם ידועות להם אלא לפרטים (פי', שרק יחידים יודעים מי הקבור שם) וכו', הנה התפילות שהאדם מתפלל עליהם הם יותר מתקבלות לפני הקב"ה ויותר נשמעות", עד כאן לשון קדשו, והדברים מדברים בעד עצמם. בעה"ח (-)"

מן הראוי להעלים שקבורים שם השיטה לא נודע למי, מהרח"ו מק"מ הגרח"פ ובנו הגרא"פ ור"ח כפוסי ובא"ח, כדי שהתפילות יתקבלו.
 
שמעתי מת"ח גדול אחד שבמשך שנים היה נוסע מידי פעם בפעם לבית העלמין באיזמיר שבטורקיה בכדי לפקוד את הקבר של הגאון רבי חיים פאלאג'י זצ"ל.
ונודע לו לפני כמה זמן ממקור מהימן שחכם עשיר מופלג אחד הי"ו העלה את ארונו וארון בנו של מרן החבי"ף זצ"ל לארץ [ביחד עם עוד עשרות חכמים], והם קבורים בבית העלמין ב.... בארץ, בחלקת התינוקות. ומפחד השלטונות לא מפרסמים השם על המצבה ויש שם עשרות מצבות שלא כתוב עליהם שמות כלל, ורק ידוע להם ולכל מקורביהם על העניין הזה. [וילכו שמה ביום שישי הבא יום הילולת רבינו יוסף חיים שהעלו את עצמותיו מבגדאד].
והנ"ל ששמעתי ממנו העניין אינו קשור לזה והוא פקח גדול [דיין בביה"ד הרבני] ולא תמים כלל ועיקר ולהפך אין כמוהו חשדן [ככה זה דיינים...], והוסיף ראיה לזה שכשהגיע לבית העלמין של איזמיר שאל את השומר שם למה שבורה המצבה של רבי אברהם פלאג'י? והשיב לו השומר "מתי שהרימו את המצבה זה נשבר". ובתחילה לא הבין העניין, שהרי רבי אברהם פלאג'י נפטר כמה עשרות שנים לפני שנולד השומר הזה. ומנין הוא יודע מה היה כשהרימו את המצבה. ובהכרח שזה לא נשבר בדורו של רבי אברהם פלאג'י כי אם כן בני דורו היו מתקנים המצבה [רבי אברהם פלאג'י היה רבה של איזמיר, ובדרך משל אם היתה נשברת מצבתו של מרן הרב עובדיה מיד היו באים כולם ומתקנים]. וגם כל המצבות הם לכיוון אחד [וגם הכיתוב שעליהם], ואילו מצבת רבי אברהם פלאג'י היא לצד אחר.
וגם אמרו לו שעשו כן שעתיים לפני שבת. והיתה העלמ'ה.
[וכך טוענים שהעלו את רבי יעקב אביחצירא, ורבי חיים כפוסי, ורבינו יוסף חיים, ועוד ועוד כמה עשרות חכמים].

האם יש למאן דהו מידע מהימן נוסף בעניין?
שוב דיברנו בזה בליל שבת עם מרן הראש"ל שליט"א, ואמרנו לו כל העניין הנאמר כאן, והשיב, שדיבר בעניין זה עם הרב פינטו לפני כמה זמן ואמר לו שהעלה רק את עצמות חלק מרבני משפחת פינטו. ותו לא. עד כאן דבריו.
 
שוב דיברנו בזה בליל שבת עם מרן הראש"ל שליט"א, ואמרנו לו כל העניין הנאמר כאן, והשיב, שדיבר בעניין זה עם הרב פינטו לפני כמה זמן ואמר לו שהעלה רק את עצמות חלק מרבני משפחת פינטו. ותו לא. עד כאן דבריו.
השאלה מתי הראש"ל שליט"א דיבר איתו, כי יתכן שמאז השיחה ועד עתה העלה עוד קברי חכמי ישראל די בכל אתר ואתר, ומשרדו שבקרית מלאכי הפך לבית עלמין ענק...
 
שוב דיברנו בזה בליל שבת עם מרן הראש"ל שליט"א, ואמרנו לו כל העניין הנאמר כאן, והשיב, שדיבר בעניין זה עם הרב פינטו לפני כמה זמן ואמר לו שהעלה רק את עצמות חלק מרבני משפחת פינטו. ותו לא. עד כאן דבריו.
ממה שכתבו כאן, דבריו שאמר לראש"ל שליט"א צ"ב.

"...המקובל הקדוש הנזיר ר' אברהם בן מלכא, שנהרג על קידוש ה' ביום חתונתו, לפני 300 שנה, והוא בנו של המקובל האלקי, ר' כליפה מלכא, והמקובל האלקי, ר' שלמה בן שבת, חי במאה הה', מעתיק שדה מערת המכפלה, שהיה קבור בעיר תאמאנרת, שנמצאת 50 ק"מ מהעיר מוגאדור, ועוד חמישה צדיקים קדושים, כאמור אבות הקבלה ,שאני אישית הייתי שותף בהעברתם, ולקחתי על עצמי אחריות מרגע הוצאתם מהמקום בו נקברו, לפני מאות שנים, עד הבאתם לארץ מרוקו, ואף אחרי עשרות שנים, בפתיחת קברם בשנית והבאתם למנוחת עולמים – בקרית מלאכי, וזוהי הסיבה היחידה אשר בגללה קיבלתי על עצמי את משרת הרבנות בקרית מלאכי.

כאמור, השתתפתי גם בהעברת צדיקים אחרים, חלקם לא ידועה לי זהותם. כי עצם השתתפותי בהעברתם, אין בה כדי לדעת את כל שמותיהם."
 
מעניין הדבר שבדיוק אחד מחסידיו אמר לי שעלה עוד ועוד עצמות, וכן אעלה גם את עצמות משפחות אבוחצירא וכן רבי נחמן ועוד לקרית מלאכי. וקשה להלום את הדבר.
ופתאום נזכרתי בחייל זכריה באומל שרק לפני רגע העלו וכמה השתדלות עשו מצד נשיא רוסיה בכלל ולא נשיא סוריה שמה לו ולקברי יהודים, וצ"ע.
מהידברות -
וכן יש לדעת שלעומת גרסתו של הרב פינטו, מתעקש יו"ר 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי כי כל זה לא היה ולא נברא, וקברו של מוהר"ח ויטאל עדיין נמצא בדמשק, לא הועתק ולא הועבר. כדי לחזק את גרסתו, שנתמכת בראיות ובדעתם של אנשי מקצוע, הוא הצליח לארגן נסיעה לקברו של המהרח"ו בדמשק. להבדיל ממרוקו – סוריה היא מדינת אויב, וכדי לארגן נסיעה לסוריה צריך לא מעט קשרים.

גבאי פנה בשיתוף פעולה עם קבוצת אנשי עסקים ועו"ד ניסן שריפי, לעיתונאי הערבי-ישראלי באסם ג'אבר, עורך עיתון 'פנורמה' - עיתון ערבי היוצא בישראל - שפנה לגנרל הסורי עלי חמוד, לשעבר שר הפנים הסורי, בבקשה שיאפשר למשלחת מצומצמת של יוצאי סוריה ונציגי הקהילה לבקר בקברי הצדיקים. אחרי מאמצים רבים התקבל האישור, ומשלחת בראשות הרב גבאי הגיעה לקבר המהרח"ו בדמשק, לפחות לפי חלק מהדעות.

כדי לאמת את גרסתו באופן מוחלט, הצטלם הרב גבאי ליד מצבתו המפוארת של הרב ויטאל בדמשק, והפיץ את התמונה. על הרב פינטו ותלמידיו זה לא השפיע והם ממשיכים לאחוז בגרסתו של רבם.

איפה נמצא רבינו חיים ויטאל (וכן שאר הצדיקים שמדבר עליהם הרב פינטו) באמת? בשביל זה נצטרך לחכות כנראה, לתחיית המתים.
~*~
וכן הרב אברהם חמרה שהיה הרב הראשי של יהודי סוריה ולבנון וכיהן כחבר מועצת הנשיאות של איחוד הרבנים במדינות האסלאם.
הכחיש את עליית ארונו של מהרח"ו ומי כמוהו יודע קברו של מהרח"ו בדמשק שם מקום מנוחתו.
 
נערך לאחרונה:
והבוקר הוסיף לי חבר, ששמע שהעלה ג"כ את רבי שמעון לביא מחבר הפיוט בר יוחאי ופירוש כתם פז על הזהר.
בקיצור לפי הסיפורים במשרדו של הרב נפתחה ישיבת המקובלים....
 
לגבי רבינו רשכבה"ג שר התורה רבי חיים פאלאג'י,
עיין מה שכתב בנו בצואה מחיים על אביו, מה שסיפרו חכמי צפת על החלום שחלמו ביום פטירת רבינו חיים שנתבקשו ללוות את מיטתו של רבי חיים ולקוברה בבית הקברות בצפת, וכן ראה בספרו "ארצות החיים" מה שכתב על מעלת העיר צפת וכתב בזה"ל: דעיר הקודש צפת היא מכוונת תחת כסא הכבוד... ואשרי הזוכה להיות שם קבורתו...
כנראה זכה הצדיק.
אך מהידוע לנו שמנוחתו כבוד באזמיר, ושמעתי סיפורי מופת על אלו שהתפללו בקברו, בדור שלנו, וכן המובא בספרים מדורות קודמים... כמדומני מעשה המובא בספר מגדל חננאל... לרבי חננאל חאבי"ף, על שבא להתפלל בקבר חיים על שלא היו לו ילדים ובא אליו רבי חיים בחלום והודיע לו שיולד לו בן ויקרא שמו חיים רפאל וכו' (יתכן שאין זה מדוייק אבל כך זכורני)
בברכה רפאל ב. מכון "תורה וחיים" מרכז להפצת תורת חכמי טורקיה
 
מכון "תורה וחיים" מרכז להפצת תורת חכמי טורקיה
שלום וברכה!
נשמח שכבודו יספר לנו קצת על המכון להפצת תורת חכמי תורכיה. האם הוצאתם איזה ספרי חכמיה או שמא אתם עובדים כעת על איזה ספרים.
ושכמ"ה.
 
"מכון תורה וחיים"
יהדות טורקיה קרובה אל ליבנו אל היותנו ממוצא קדוש ומיוחס זה...
כעת עובדים על ספר "מוסר השכל" לרבינו יוסף גן זצוק"ל מחכמי אזמיר לפני כ200שנה הספר נמצא ברשותינו ממהודורא ראשונה הינו יקר המציאות ספר המכיל בתוכו הלכה ומוסר שזורים שכתבו רבי יוסף כתוכחה לעצמו והובא לדפוס ע"י גיסו... הספר לקראת הוצאה אי"ה.
ישנם עוד כמה ספרים וקונטרסים בנושאים שונים שהדפסנו במהדורות צילום, וכו' וכו'
בנוסף אנו עובדים על ליקוטים מתוך מבחר ספרי רבותינו חכמי טורקיה בנושאים שונים:
פרשת שבוע, ומועדי ישראל, קורות חיי החכמים , ספרי סיפורים מעובדים אודות רבותינו חכמי טורקיה...
ובנוסף לכל אנו עובדים על הקמת ארגון המאחד את קהילות יוצאי טורקיה בארץ ובעולם, שמטרתו הפצת תורת רבותינו חכמי טורקיה, ופעילות קירוב...
אנו בתחילת הדרך ואם ירצה ה' נעשה ונצליח...
נ.ב. שמחתי לראות את הספר "שפת הים" שיצא, עבודה יפה אשריכם, (כנראה אתם קשורים לעניין לא!?)...
 
לענ"ד לגבי שאר רבותינו המוזכרים,בעבר שמוע שמעתי שמועות מעין אלו גם על רבי נחמן מברסלב (וציינו שהובא בהסתר ונקבר בבית העלמין העתיק בצפת ואף הרהיבו עוז לציין שם מצבה על שמו)
הרב 'החלבן' אומר שקבר חנה ושבעת בניה הוא קבר רבי נחמן (כך הובא בספר בצל אילן החיים)
 
חזור
חלק עליון