• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הדלקת נרות חנוכה בחדר האוכל של בית המלון - למפונים מעוטף עזה והמצפון.

ע"ה ס"ט

Well-known member
מה דעת מרן הראש"ל שליט"א בזה?
כמדומה שבילקו"י חנוכה במכתבים בסוף יש מכתב לרב אליהו עזריאל, ומכתב לרב יוסף סאסי, בהם מבואר שס"ל שאין לברך בכה"ג.


הראשון לציון הגאון רבי שלמה משה עמאר מתייחס בפסק שנכתב היום לגבי שאלת הדלקת נרות חנוכה בבתי המלון על ידי משפחות המפונים שפונו מהדרום והצפון.
את מכתבו פותח "לשאלת רבים מאחינו בני ישראל מדרום הארץ ומצפונה, שלרגל המצב אשר שבט יהודה בדוחק ובצער, מפני חמת המציקים אויבי ה' ומשנאיו, הקמים על בניו אהוביו במרד ובמעל באכזריות נוראה, ומצהירים השכם והערב לאמר, לכו ונכחידם מגוי ולא יזכר שם ישראל עוד ח"ו, עפ"ל וחרבם תבא בלבם וקשתותם תשברנה, ויהיו כמוץ לפני רוח, ומלאך ה' דוחה, יהי דרכם חשך וחלקלקות ומלאך ה' רודפם, ויפלו ולא יוסיפו קום".
"ולעת עתה שקלו כל האחראים על ביטחון העם, להעבירם מהמקומות הסמוכים לסכנה ולהביאם למקומות שקטים יותר, ובאורח ארעי הם שוכנים בבתי מלון וכיוצ"ב, הקב"ה ירחם על עמו ועל נחלתו וישיב בנים לגבולם. והנה חנוכה הגיע ושואלים כדת מה לעשות בהדלקת נרות חנוכה. למעשה אין כאן דין אכסנאי שבדרך כלל באו שמה משפחות שלמות איש וביתו באו".
"והנה אם ניתן ע"י המלון היתר להדליק בחדרים במשך חצי שעה, ויבקשו מהם שזה יהיה בנוכחות המשפחה שישהו בחדר חצי שעה, ולא יצאו עד שיכבו את הנרות, מה טוב וגם נעים. ואם יאסרו מחשש של שריפות ח"ו, יש לבקש מההנהלה שיכינו כמה מקומות בחדר האוכל, ולכל משפחה תהיה חנוכיה, וטוב שיהיה עם שמן זית להידור, וכל ראש משפחה יעמוד עם משפחתו ליד החנוכיה שלו ויברך כל הברכות וידליק איש וביתו".
"עוד יבקשו לשים חנוכיה בבית הכנסת שבמלון, וכל צבור שמתפללים שם, יכבדו אחד מהם שידליק בשביל כולם עם ברכות, וההדלקה תהיה בין מנחה לערבית, ולא יעזבו את המקום עד שיכבו את הנרות אחר חצי שעה. ואם א"א להם להמתין זמן רב, יכבו אחר סיום תפילת ערבית".
"ואני מבקש מכב' הצבור הקדוש שבשעה שמדליקים יכוונו בדעתם גם על החטופים והשבויים, שהקב"ה יאיר אורם ויוציאם מאפלה לאורה ומשעבוד לגאולה, ויקיים בהם דברי הנביא ישעיהו ע"ה: ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברנה ושמחת עולם על ראשם. ששון ושמחה ישיגו ונסו יגון ואנחה. וכן יתפללו על כל עם ישראל ובפרט על החיילים שהקב"ה יגן עליהם, ויפרוש סוכת שלומו על ראשם, וְיַדְבֵּר שונאינו תחתיהם, ויתן רפואה שלמה לכל הפצועים עם כל חולי עמו ישראל, ונתבשר בשורות טובות מארבע כנפות הארץ ונאמר אמן.
את מכתבו מסיים: בברכת התורה המצפה לישועת ה' ה' על עמו ועל נחלתו בשובה ונחת בב"א שלמה משה עמאר, הראשון לציון והרב הראשי לירושלים.
d429da8b966a8c637098.jpg

בחדרי חרדים
 
מה דעת מרן הראש"ל שליט"א בזה?
כמדומה שבילקו"י חנוכה במכתבים בסוף יש מכתב לרב אליהו עזריאל, ומכתב לרב יוסף סאסי, בהם מבואר שס"ל שאין לברך בכה"ג.


הראשון לציון הגאון רבי שלמה משה עמאר מתייחס בפסק שנכתב היום לגבי שאלת הדלקת נרות חנוכה בבתי המלון על ידי משפחות המפונים שפונו מהדרום והצפון.
את מכתבו פותח "לשאלת רבים מאחינו בני ישראל מדרום הארץ ומצפונה, שלרגל המצב אשר שבט יהודה בדוחק ובצער, מפני חמת המציקים אויבי ה' ומשנאיו, הקמים על בניו אהוביו במרד ובמעל באכזריות נוראה, ומצהירים השכם והערב לאמר, לכו ונכחידם מגוי ולא יזכר שם ישראל עוד ח"ו, עפ"ל וחרבם תבא בלבם וקשתותם תשברנה, ויהיו כמוץ לפני רוח, ומלאך ה' דוחה, יהי דרכם חשך וחלקלקות ומלאך ה' רודפם, ויפלו ולא יוסיפו קום".
"ולעת עתה שקלו כל האחראים על ביטחון העם, להעבירם מהמקומות הסמוכים לסכנה ולהביאם למקומות שקטים יותר, ובאורח ארעי הם שוכנים בבתי מלון וכיוצ"ב, הקב"ה ירחם על עמו ועל נחלתו וישיב בנים לגבולם. והנה חנוכה הגיע ושואלים כדת מה לעשות בהדלקת נרות חנוכה. למעשה אין כאן דין אכסנאי שבדרך כלל באו שמה משפחות שלמות איש וביתו באו".
"והנה אם ניתן ע"י המלון היתר להדליק בחדרים במשך חצי שעה, ויבקשו מהם שזה יהיה בנוכחות המשפחה שישהו בחדר חצי שעה, ולא יצאו עד שיכבו את הנרות, מה טוב וגם נעים. ואם יאסרו מחשש של שריפות ח"ו, יש לבקש מההנהלה שיכינו כמה מקומות בחדר האוכל, ולכל משפחה תהיה חנוכיה, וטוב שיהיה עם שמן זית להידור, וכל ראש משפחה יעמוד עם משפחתו ליד החנוכיה שלו ויברך כל הברכות וידליק איש וביתו".
"עוד יבקשו לשים חנוכיה בבית הכנסת שבמלון, וכל צבור שמתפללים שם, יכבדו אחד מהם שידליק בשביל כולם עם ברכות, וההדלקה תהיה בין מנחה לערבית, ולא יעזבו את המקום עד שיכבו את הנרות אחר חצי שעה. ואם א"א להם להמתין זמן רב, יכבו אחר סיום תפילת ערבית".
"ואני מבקש מכב' הצבור הקדוש שבשעה שמדליקים יכוונו בדעתם גם על החטופים והשבויים, שהקב"ה יאיר אורם ויוציאם מאפלה לאורה ומשעבוד לגאולה, ויקיים בהם דברי הנביא ישעיהו ע"ה: ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברנה ושמחת עולם על ראשם. ששון ושמחה ישיגו ונסו יגון ואנחה. וכן יתפללו על כל עם ישראל ובפרט על החיילים שהקב"ה יגן עליהם, ויפרוש סוכת שלומו על ראשם, וְיַדְבֵּר שונאינו תחתיהם, ויתן רפואה שלמה לכל הפצועים עם כל חולי עמו ישראל, ונתבשר בשורות טובות מארבע כנפות הארץ ונאמר אמן.
את מכתבו מסיים: בברכת התורה המצפה לישועת ה' ה' על עמו ועל נחלתו בשובה ונחת בב"א שלמה משה עמאר, הראשון לציון והרב הראשי לירושלים.
d429da8b966a8c637098.jpg

בחדרי חרדים
הדלקת נרות במלונות המפונים
מו״ר הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף בפסק הלכה לשר הדתות מיכאל מלכיאלי: המפונים בבתי המלון לא ידליקו נרות חנוכה בחדר האוכל, אלא ישתתפו ביניהם ואחד מהם ידליק עבור כולם בפתח המלון.​

IMG_20231207_140051_817.jpg
 
הרב הזכיר בשיעור בשם חכם שאמר שכל אחד מהמפונים יוכל להדליק חנוכיה על השולחן בחדר האוכל כי הרי זה מחולק לשולחנו וכל אחד זה כרשות בפני עצמה.
וכמובן הרב דחה דבריו ואמר שאין כך ההלכה אלא יעשו מגבית וידליקו חנוכיה אחת לייד השומר בכניסה או בלובי, עכת"ד הרב בשיעור היום!

חשבתי מה גרע מכניסה של בניין שהשכנים כולם מדליקים בלובי? (אא"כ הדבר נאסר ע"י הנהלת המלון שלא יהיו ריבוי חנוכיות)
ואולי שייך לומר דווקא בנר שבת שיש דין תוספת אורה וכו' שייך דין זה, אבל בחנוכה כל אחד רשאי להדליק חנוכיה לעצמו (וכמו "חוצניקים" שמדליקים בכניסה לישיבה הרבה חנוכיות, וכמו לובי של בניין רב דיירים כנ"ל)

אשמח לשמוע אם יש חיבור בין הדברים (נר שבת ונר חנוכה, האם דין אחד להם שצריכים היכר?)
 
לדעת מרן שליט"א הדלקה בלובי של הבניין, בעיה רצינית, ולא ודאי שיוצאים יד"ח.
היא גופה אני שאול,
מאי שנא מכניסה לבנין שכל אחד יש לו דירה בבניין וכולם מדליקים בלובי של הבניין?

כל דין זה שמענו דווקא בנר שבת שיש דין של תוספת אורה (כמובא כאן בשרשור אחר דעתו של מרן)
השאלה אם זה גם לנידון של חנוכה

אשמח לתשובה או מקור לדין זה
 
היא גופה אני שאול,
מאי שנא מכניסה לבנין שכל אחד יש לו דירה בבניין וכולם מדליקים בלובי של הבניין?

כל דין זה שמענו דווקא בנר שבת שיש דין של תוספת אורה (כמובא כאן בשרשור אחר דעתו של מרן)
השאלה אם זה גם לנידון של חנוכה

אשמח לתשובה או מקור לדין זה
מניין לך שיוצאים בזה ידי חובה?
 
מה דעת מרן הראש"ל שליט"א בזה?
כמדומה שבילקו"י חנוכה במכתבים בסוף יש מכתב לרב אליהו עזריאל, ומכתב לרב יוסף סאסי, בהם מבואר שס"ל שאין לברך בכה"ג.


הראשון לציון הגאון רבי שלמה משה עמאר מתייחס בפסק שנכתב היום לגבי שאלת הדלקת נרות חנוכה בבתי המלון על ידי משפחות המפונים שפונו מהדרום והצפון.
את מכתבו פותח "לשאלת רבים מאחינו בני ישראל מדרום הארץ ומצפונה, שלרגל המצב אשר שבט יהודה בדוחק ובצער, מפני חמת המציקים אויבי ה' ומשנאיו, הקמים על בניו אהוביו במרד ובמעל באכזריות נוראה, ומצהירים השכם והערב לאמר, לכו ונכחידם מגוי ולא יזכר שם ישראל עוד ח"ו, עפ"ל וחרבם תבא בלבם וקשתותם תשברנה, ויהיו כמוץ לפני רוח, ומלאך ה' דוחה, יהי דרכם חשך וחלקלקות ומלאך ה' רודפם, ויפלו ולא יוסיפו קום".
"ולעת עתה שקלו כל האחראים על ביטחון העם, להעבירם מהמקומות הסמוכים לסכנה ולהביאם למקומות שקטים יותר, ובאורח ארעי הם שוכנים בבתי מלון וכיוצ"ב, הקב"ה ירחם על עמו ועל נחלתו וישיב בנים לגבולם. והנה חנוכה הגיע ושואלים כדת מה לעשות בהדלקת נרות חנוכה. למעשה אין כאן דין אכסנאי שבדרך כלל באו שמה משפחות שלמות איש וביתו באו".
"והנה אם ניתן ע"י המלון היתר להדליק בחדרים במשך חצי שעה, ויבקשו מהם שזה יהיה בנוכחות המשפחה שישהו בחדר חצי שעה, ולא יצאו עד שיכבו את הנרות, מה טוב וגם נעים. ואם יאסרו מחשש של שריפות ח"ו, יש לבקש מההנהלה שיכינו כמה מקומות בחדר האוכל, ולכל משפחה תהיה חנוכיה, וטוב שיהיה עם שמן זית להידור, וכל ראש משפחה יעמוד עם משפחתו ליד החנוכיה שלו ויברך כל הברכות וידליק איש וביתו".
"עוד יבקשו לשים חנוכיה בבית הכנסת שבמלון, וכל צבור שמתפללים שם, יכבדו אחד מהם שידליק בשביל כולם עם ברכות, וההדלקה תהיה בין מנחה לערבית, ולא יעזבו את המקום עד שיכבו את הנרות אחר חצי שעה. ואם א"א להם להמתין זמן רב, יכבו אחר סיום תפילת ערבית".
"ואני מבקש מכב' הצבור הקדוש שבשעה שמדליקים יכוונו בדעתם גם על החטופים והשבויים, שהקב"ה יאיר אורם ויוציאם מאפלה לאורה ומשעבוד לגאולה, ויקיים בהם דברי הנביא ישעיהו ע"ה: ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברנה ושמחת עולם על ראשם. ששון ושמחה ישיגו ונסו יגון ואנחה. וכן יתפללו על כל עם ישראל ובפרט על החיילים שהקב"ה יגן עליהם, ויפרוש סוכת שלומו על ראשם, וְיַדְבֵּר שונאינו תחתיהם, ויתן רפואה שלמה לכל הפצועים עם כל חולי עמו ישראל, ונתבשר בשורות טובות מארבע כנפות הארץ ונאמר אמן.
את מכתבו מסיים: בברכת התורה המצפה לישועת ה' ה' על עמו ועל נחלתו בשובה ונחת בב"א שלמה משה עמאר, הראשון לציון והרב הראשי לירושלים.
d429da8b966a8c637098.jpg

בחדרי חרדים
על מה סמך לברך כל משפחה בפני עצמה?
 
אני מבין שיש כאלו שזה ברור שלא יוצאים?
אשמח לקבל את המקור לזה, כי אני לא מצאתי (בחיפוש קצר ממש)

תודה רבה
תורה היא וללמוד אני צריך
ואין כאן כוונה לחלוק על מורנו ורבנו שליט"א (כפי שמעיד עלי שמי, אם כי זה לא כ"כ ראיה, אבל יש כאן מי בפורום שמכיר בי שאני דבק בתורת הרב)
 
חזור
חלק עליון