• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הדלקת נרות חנוכה במוצ"ש עשרים דקות אחר השקיעה? האם כך סובר מרן הרשל"צ?

צאת שבת זה ספק סקילה ולכן לא מקילים לעשות מלאכות רק אחרי 35 דקות, גם לסוברים כהגאונים,
ידוע ומפורסם שלפי הב"י 13.5 דקות זמניות זה צאת הכוכבים. בין לק"ש או ערבית ובין מוצ"ש. אין הבדל
20 דק' שנוהגים בערבית וכד' כנראה באו לתפוס שעה עגולה משום שאלו שעות זמניות ובקיץ זה מגיע לכ17 דק'
במוצ"ש יש שמחמירים עוד והוסיפו ל30 דק', אך כמובן זה חומרא
מעיקר הדין די ב-20 דק' לאחר השקיעה שזה העיקר להלכה לפי הגאונים
 
20 דק' שנוהגים בערבית וכד' כנראה באו לתפוס שעה עגולה משום שאלו שעות זמניות ובקיץ זה מגיע לכ17 דק'
מה שידוע לי זה פי הרמב"ם שזה 18 (שמיל הוא 24 דקות, ו-3/4 מיל זה 18 דקות), ותוספת של דקה, ואז כבר עיגלו ל-20.
 
מעיקר הדין די ב-20 דק' לאחר השקיעה שזה העיקר להלכה לפי הגאונים
נראה לי חידוש להתיר לאנשים לעשות מלאכה כ"כ מוקדם במוצ"ש,

אם לכולם פה זה נראה להם הגיוני ולא טעות, בסדר גמור ויש"כ.
 
בערב שבת עד 20 דק' כ"כ הכה"ח שכן המנהג, ומורנו העיד שכך נהג חכם עזרא עטיה ועוד. אבל במוצ"ש לא שמעתי, ומעניין.
יישר כח
אבל שאלתי לחתן רבי @בנימין לוריא היא על אפוקי יומא, שכן משמע מדבריו לעיל שישנם רבנים גדולים שנהגו לעשות מלאכה במוצאי שבת 20 דק' אחר השקיעה.
 
אבל שאלתי לחתן רבי @בנימין לוריא היא על אפוקי יומא, שכן משמע מדבריו לעיל שישנם רבנים גדולים שנהגו לעשות מלאכה במוצאי שבת 20 דק' אחר השקיעה.
אני מעדיף לא להגיד. אבל עכ"פ אין נפק"מ בעניין. יש כאלו שנוהגים כך, ועכ"פ כך הוא הדין.
 
 
מה שידוע לי זה פי הרמב"ם שזה 18 (שמיל הוא 24 דקות, ו-3/4 מיל זה 18 דקות), ותוספת של דקה, ואז כבר עיגלו ל-20.
יכול להיות שזה נכון ולא כמו שכתבתי, שהרי לכל היותר יש להוסיף 4 דקות בקיץ א"כ יש לקרוא ק"ש 22 דק' אחר השקיעה
וכנראה לא רצו לבלבל את הציבור נהגו 20 דק' כל השנה, שבלאו הכי עד שיגיע לק"ש סביר מאוד שכבר יהיה 22 דק' אחר השקיעה
 
על הקיץ שזה יוצא 22 דק' לדבריך, לא ראיתי התייחסות למעלה.
כמה הודעות מעליך

בחזו"ע ח"א דיני בין השמשות, תשובה ב' דן בארוכה בדעת הגאונים, ע"ש באורך.
ובעיקר מש"כ בעמ' עדר ד"ה ומיהו, על תינוק שנולד ביום שישי עשרים דק' אחר השקיעה שזהו לילה ודאי לדעת הגאונים ויש למולו בשבת. ולא כדין נולד בביה"ש שנימול ביום ראשון.
ושם כתב כמו שהסביר הרב @בנימין לוריא שעשרים דקות זה כדעת הרמב"ם ועוד דקה לשיטת ר' יוסי.
אמנם ביביע אומר (כמדומני ח"ב) בתשובה על מילה בשבת, פסק שעשרים דקות זהו בימי ניסן ותשרי שהשעות שוות.
משמע שבחורף אף מעט לפני, ובקיץ צריך שיהיה כ24 דק' אחר השקיעה
ותמוה למה לא הדגיש את זה בחזו"ע
 
חזור
חלק עליון