• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הדלקת נר חנוכה לבן ישיבה - יש עניין להחמיר?

נשיא

Active member
כמדומני מרן זצ"ל כתב במכתב שהובא בקובץ בית יוסף שיש חומרא להדליק בלא ברכה. אשמח אם למישהו יש את המכתב. תודה רבה.
 
נערך לאחרונה:
מתזכר:

 
יישר כח.
אני רואה כי גם מרן שליט"א רואה בזה חומרא, א"כ יתכן שראיתי מכתב כאמור לעיל.
פלא.
שהרי שמעתי מידיד שלמד בישיבת חזון עובדיה, ושם אמר שאף לא אחד הדליק.
ולמה לא רצו להחמיר ע"ע?
נ"ל שיש כאן איזו טעות.
 
פלא.
שהרי שמעתי מידיד שלמד בישיבת חזון עובדיה, ושם אמר שאף לא אחד הדליק.
ולמה לא רצו להחמיר ע"ע?
נ"ל שיש כאן איזו טעות.
וכי בכל דבר צריך להחמיר ע"ע?
יש דברים שכתוב "והמחמיר תבוא עליו ברכה" וכד', אבל הרבה דברים אנחנו מתירים, ועדיין מכיון שיש דעה חולקת יש מקום להחמיר, אבל לא מורים להחמיר.
אני לא אביא דוגמאות, אלא פשוט תנסה להיזכר בכל הדברים שספרדים מתירים ואשכנזים מחמירים (לדוגמא) ותחשוב למה אנחנו לא מחמירים כמו האשכנזים.
אין עניין להחמיר בכל דבר כדי לצאת כל דעת אחרי שנפסקה הלכה.
[אמנם, הנפק"מ שהיתה לנו, האם יש בזה בל תשחית (כמש"כ האור לציון) או שסו"ס כן יש צד להחמיר בזה, ולכן מי שרוצה להדליק בלי ברכה - רשאי].
 
החמירו בביטול תורה.
היה שם בסדרי ב' של חנוכה שטייגען אדיר.
זכיתי להיות!!!
אפשר להדליק גם בבין הסדרים.
בישיבה היו שני סוגי בחורים ספרדים.
יש את אלו שבלאו הכי יוצאים בהפסקה באמצע הסדר עם כולם כדי להרגיש את חנוכה, אז הם גם מדליקים (בלי ברכה כמובן).
ויש את אלו שרוצים מצד אחד להרוויח את הדעות שמחמירות, ומצד שני לא להפסיד לימוד תורה, לכן מדליקים בהפסקה של האוכל בלי ברכה.
[אמנם הסוג השני אלו בודדים, אבל רוב הספרדים (גם אלו שלא מדליקים) יוצאים בהפסקה כדי "לחגוג", אז ממילא היו כאלה שכבר הדליקו בלי ברכה].
 
אם זו חומרא,
אז בד"כ המדקדקים במצוות מחמירים.
א. יש הבדל בין "חומרא" ל"יש מקום להחמיר".
ב. איפה ראית שאנחנו מחמירים סתם בדברים שלא כתבו להדיא שהמחמיר תע"ב וכד'? (כלומר שההלכה נפסקה ע"פ מרן כצד מסויים, ואנחנו מחמירים כמו הצד השני אע"פ שמרן לא כתב להחמיר).
 
א. יש הבדל בין "חומרא" ל"יש מקום להחמיר".
ב. איפה ראית שאנחנו מחמירים סתם בדברים שלא כתבו להדיא שהמחמיר תע"ב וכד'? (כלומר שההלכה נפסקה ע"פ מרן כצד מסויים, ואנחנו מחמירים כמו הצד השני אע"פ שמרן לא כתב להחמיר).
אשמח לראות את המכתב של מרן זצוק"ל.
 
כמדומני מרן זצ"ל כתב במכתב שהובא בקובץ בית יוסף שיש חומרא להדליק בלא ברכה. אשמח אם למישהו יש את המכתב. תודה רבה.
לא ראיתי את המכתב
אבל בפשטות טעמו משום פרסומי ניסא ופשוט
כמובן שמדובר להדליק בלא ברכה!
 
פשוט לי שהשואל מדבר להדליק בלא ברכה
ולכן מה שהבאת אינו ענין לנדון כאן
ודאי בלי ברכה, כרגע לא דנו מצד הברכה אלא מצד עצם ההדלקה, ולכן הבאתי את לשון הילקו"י שכתב "להחמיר על עצמם" להדליק בלי ברכה, והיינו שמשמע שיש בזה חומרא מסויימת.
 
מרן שליט''א מזכיר תמיד את דברי הגרב''צ אבא שאול זצוק''ל שאמר שבחור ישיבה שמדליק נרות בחדרו יש בזה חשש בל תשחית ...... אך כנראה זה היה פעם שבאמת השמן היה יקר מאוד
לענ"ד מרהיטת לשון מרן זיע"א בחזו"ע בכמה מקומות. מדוייק שאין בזה משום בל תשחית. ודו"ק.
 
מרן שליט''א מזכיר תמיד את דברי הגרב''צ אבא שאול זצוק''ל שאמר שבחור ישיבה שמדליק נרות בחדרו יש בזה חשש בל תשחית ...... אך כנראה זה היה פעם שבאמת השמן היה יקר מאוד
אגב, בעניין זה תמיד אכן מרן שליט"א מזכיר את דברי הגרב"צ, אך באול"צ עצמו כתוב שרשאי להדליק בלי ברכה, ולא נזכר שם שום בעיה של בל תשחית, וראיתי שבעלון הביאו כן מספר "חמדת משה".
 
חזור
חלק עליון