ב"ה
אני הקטן חושב שזה בכלל לא עניין של ויכוח בהבנה וכד'. גם אם לא מסכימים ואפילו חושבים שהכותב כתב דברים מהשרוול, לא כותבים תשובה עם חירופים לכל אורכה תוך כדי הדגשה הולכת וחוזרת שעיונו הוא רדוד.
פוק חזי בכל ספרי מרן הראשל"צ שליט"א בעיקר בספריו האחרונים שבהם השיג המון על רבני זמנינו ואפילו על אברכים שכתבו דברים לא נכונים, ואף כתב דברי תוכחת מגולה. אך לא זכור לי שכתב על אדם אחד שהוא רדוד והרבה להשיב אפו עליו. אלא כתב כמו שכתבו הרבה גדולי עולם, ראשונים ואחרונים, בחריפות אבל בצורה נאה שמתאימה לבני תורה המסולאים בפז.
דברי כבודו נכתבו בחכמה בדעת ובתבונה, והם נכוחים למבין וישרים למוצאי דעת! שפתים ישק!
אציין, שעיקרן של דברים הרצה בפני הבחור המשיב עוד מקודם לכן, ואבאר המניע העיקרי לדרכו, ששיתף אותי בה קודם שכתב. והוא, שכבר בהזדמנויות רבות אנו פוגשים כותבים יודעי ספר ובעלי לשון, שבנמרצות לשונם וסידור הדברים יש בהם כח שכנוע גם על גוף דבריהם, וגם ובעיקר על הכנות והנטרליות שלהם, ושהם חולקים כדרכה של תורה. ואולם לאחר שפתחנו המקורות להגיע אל המכוון ולעמוד על הבירור בעבור עצמנו, עמדנו משתאים מול המחזה, שנמצא לא "כל" דבריהם כנים ונוכחים כפי שהצליחו לצייר זאת, וכן האמת והצדק והנטרליות הנרגשים בדבריהם אינם לגמרי המלווים היחידים שלהם. ובתחילה לא חשבנו כך, אלא תלינו הדבר בחסרון הבנתנו, או בטעויות טכניות שונות, אבל לאחר שבאנו עימם במשא ומתן, הן בתורה שבכתב, והן בתורה שבעל פה, כשהגענו לנקודה שבה מתברר הענין, נחלנו אכזבה קשה מהתגובות המתנערות, המתעלמות, ופעמים אף הזולות, שקיבלנו. וכל זה עיני ראו ולא זר. אם כשעסקתי בענין קבלה ולהלכה שביסודו נכתב מחמת החיבור קבלה למשה מסיני שיצא בזמנו, ולמדתי כולו, ואז קרה לי כנ"ל בכל מה שתיארתי, והן בקונטרס נוסף שכתבתי בענין השימוש בחשמל בשבת בזמנינו, והן בנידונים שונים שעסקנו בהם ונחשפנו לתופעות הנ"ל, מי מעט ומי הרבה.
ואו אז נחשפנו לבעיה העיקרית הניצבת בדורנו. שרובא דעלמא הת"ח, אינם יושבים לבדוק ולחזר ולהפך אחר כל ראיות ומקורות המו"מ הבאים אצל כל מחבר בכל נידון פולמוסי וכו', ומה שקורה הוא, שמרן הראש"ל שליט"א ועוד תלמידי מרן זיע"א שהיו יושבים חזק באותם נושאים, שרואים קושיות חזקות אכפת להם להיווכח עד כמה משקלם, ומה יש ליישב, וכדומה, ואו אז נחשפים לתופעות הנ"ל שתיארתי, כפי שסיפר לנו מרן הראש"ל שליט"א כמה וכמה פעמים לעין שיעור על דברים שמצא, (ובפעמים רבות היה נראה לנו מוגזם בעוונותינו ובדקנו אח"כ ומצאנו מדוייק ונבהלנו), ואז מרן שליט"א ושאר תלמידי מרן זיע"א שנחשפו להנ"ל, מזדעקים על המראה מנהמת ליבם (אחר מיתון גדול עד שיוצא החוצה) בתוך המו"מ התורני כדרכש"ת, ואז אנחנו שומעים מנגד את הטוענים על מרן הראש"ל שליט"א ועוד מתלמידי מרן זיע"א, למה חושבים כך, ולמה מדברים כך, וכי אי אפשר להגיד מה שחושבים ומבינים אחרת ממרן זיע"א, מה יש בזה, דרכה של תורה, וכדומה. ומי יסביר להם שיש כאן סילוף ותרמית, ושהם פשוט נפתים אחר חלקות לשון שכאילו הכל נטרלי ונאמן למקורות וכו'.
ובכל הנ"ל גם זה הבחור נחשף כמה פעמים לכאלו, ואהבת האמת מפעפעת בקרבו, וסבר בהחלט שאין ענין כלל להשיב במו"מ על המשיג הנוכחי (שאני אישית לא עמדתי על טיבו דיו ולכן איני מחווה דעה לעת עתה), אבל כן סבר שנכון ומוכרח להעמיד את האמת מול הציבור שלא יהיה תמים, ושיבינו את המציאות, ולא יחשבו מה יש בזה להבין אחרת ולחלוק כאשר הכל נטרלי, אלא יש כאן סילוף והטעיה ולא תמימות ויושר כפי שנראה בלשונות המשיג.
ונומיתי לו שאם זו המטרה אדרבא שיתמקד להראות זאת, מפני שיש כאן זלזול מוסווה בעקביות בתורתם וכבודם של רבותינו, ובפרט שבמקרים ובנידונים רבים ת"ח חשובים רבים נמשכים אחר חלקלקות ונמרצות הלשון בלא יודעין כמה אמת ויושר כן יש מאחריה. (ואם אכן הוא עצמו טועה, יעמידוהו על כך, ויווכח בצדקת המשיג. אמנם האמת אחר שראיתי דבריו לא ידעתי עד כמה יעשה הדבר בצורה חריפה... אבל כבר ידועים דברי הרמב"ם באגרת לתלמידו רבי יוסף ועקנין שלא ירע לבבו על תשובות הבן הנחמד על החולקים הבאים מרתיחת המיית הבחרות וכו', וע"ש עוד).
ראיתי שהכותב לא עמד כלל בכונת המשיג. והוא דהכותב הקשה סתירה בב"י בין סימן רס"ג לתר"י מהלשון 'אבל' ופלפל בזה. אבל המשיג לא הקשה כלל סתירה זו אלא כתב להקשות סתירה בין דברי הב"י לדברי השו"ע באותו מקום,
כשהבחור אמר לי טענה זו בע"פ, טענתי לו בדיוק כדברי השואל כאן, אבל השיבני שאין כל נ"מ, והכל אחד, שהטענה היא רק מכח ה"אבל" שבב"י, ובל"ז אין טענה גם מהב"י לש"ע, ופשוט.
והי כונתו הפשוטה של הרב המשיג ועל טענה זו אין התשובה מדברי היד מלאכי שהביא הכותב עונה.
אם אין ראיה מה"אבל", מחמת היד מלאכי, אז אין סתירה מהב"י לש"ע.
אע"פ שהכותב כתב שאין זו סתירה - מ"מ המשיג סובר שזוהי אכן סתירה כפשט הדברים
אדרבא, מהתעלמות המשיג מתשובת המשיב בזה, מבואר ככל הנ"ל, שהרי לביאורו של המשיב מתיישבים כל העניינים, הן בב"י הן בש"ע, ללא כל סתירה והערה, ומדוע אפילו לא ראה המשיג להתייחס לכל זה, אם סבור שיש טעם שלא לקבל ביאור זה, וכ"ש אם מצא ראיה להבנתו נגד הבנת המשיב.
זאת ועוד אחרת - הכותב בכל תגובותיו לא ענה על ההערה הבסיסית של הרב המשיג מכללו של השו"ג לגבי י"א במקום שבב"י הביא מחלוקת שבזה לא אמרינן את כללו של הסמ"ע, שהרב עובדיה זצ"ל לא עמד בהבדל בין שני סוגי הי"א ולכן הקשה על השו"ג, אולם לפי הנ"ל אין שום הכרח שהשו"ע בסי' תר"י סובר לברך
אה"נ מיושבת בזה תמיהת מרן זיע"א על השו"ג, אבל לא מחמת כן משתנה כל הפסק. ופשוט.
מבואר מדבריו שאכן הוא לא ראה גאונים או רוב גאונים שסוברים לברך על נר יום הכפורים, אלא שלמד בעצמו שכיון שרוב גאונים פסקו עפ"י הירושלמי לברך ביו"ט - כ"ש ביוה"כ, וא"כ יש לנו כאן רוב גאונים שסוברים לברך על יום הכיפורים. ועל זה טען המשיג שדיוק זה חזינן שאינו נכון
המשיג לא כתב כן, ולא סבר כן, ולא עלתה על לבו, ואדרבא דבריו בתשובתו למשיב יוכיחו. ומפורש בא בצ"ע על דברי האגודה, ולא בביאור דברי האגודה, ופשוט. כך שגם אם יש כאן לשואל ביאור נחמד בדברי האגודה, אין זה ענין לטענת המשיב על המשיג שהיא במקומה עומדת, כשהמכוון בה הוא לעמוד על מגמת המשיג ולא לגופו של הלכה כפי שביאר בתחילת דבריו.
ובעיקר ביאורו באגודה, מלבד שלענ"ד הקטנה יש בו הרבה מן הדוחק, וזה אולי יבא רק בתור ישוב אם יהיה הכרח לדחוק כך, אולם גם לפ"ז, נמצא שלנו יש הערכה אחת במשקל דעות הפוסקים שהיו בזמנם, ולאגודה שאכן היה בזמנם, ולבו ראה הרבה חכמה ודעת, מרבותיו ושאר חכמי הדור ההוא, ראה המערכה באופן שונה לחלוטין מאיתנו, וכל אחד יבחר כפי מי ראוי לילך.
ומה שתירץ הכותב על דברי האגודה לגבי יוה"כ שחל להיות בשבת שלא ידע מדברי הסמ"ג - מי שהבין את תירוצו - שיסביר לי אותו. לעת עתה נסיתי להבין את דבריו לא הצלחתי להבין מה התירוץ.
התירוץ הוא לפי מה שביאר לי בע"פ ומסתמא שכך כתב (לא הספקתי לראות כראוי), דמאחר שיש פוסקים באותם הדור מערכה לקראת מערכה, לכן באופן כללי בנושא זה לאו קבותא למחשב גברי, ולגבי הסמ"ג עצמו, ביאר לי שבוודאי האגודה ראה וידע ממנו מכמה הכרחים (שדומני שכתבם בפנים), אלא שהוא דעה שלישית בכלל, שהאגודה כתב דבריו בין שני דעות כלליות, ועליהם כתב דבאופן מסויים הוא לכ"ע, כלומר בין לשיטה א בין לשיטה ב. אבל הסמ"ג, מכיון שהוא בכלל דעה יחידאה שלא הזכיר ממנו במחלוקת שכן הציג קודם לכן, לכן לא אליו כיוון כשאמר לכ"ע, רק בין השיטות שכן הזכיר. ופשוט.
ויש עוד הרבה לפלפל בדברי המשיג והכותב. אולם מזה נלמד שאין להתפעל ממלים קשות, וחבל שהכותב הנ"ל השתמש במילים אלו והתקיים בו כל הפוסל במומו פוסל, ודי בזה.
וכעת נתברר שלא פסל במומו.
אבל אוסיף, שכבר כתב המשיב בדבריו שלא בא להשיב על הטענות בזה כלל, רק להוכיח מגמת המשיג. ולכן הוסיף שמי שאכן מבקש באמת תשובות ענייניות לטענות שראה, אדרבא, יוציאם אליו וידעו אותם.
אקוה שיתקיים בכולנו ואת והב בסופה, ונהיה כמו ת"ח שבאר"י שמנעימים זל"ז בהלכה, ונזכה לגאולת ישראל בשובה ונחת, בב"א.