דברי המשיג פשוטים וברורים, ואיני יודע למה מנסים בכל פעם להשחיר פניו בכח, במקום להודות באמת שהרב עובדיה לא דק בענין זה וערבב שני כללים שאינם קשורים, והקשה על השו"ג מדבר שהוא בעצמו סובר כמותו בהרבה מקומות [ואם הרב המשיג היה כותב דברים אלו היו כותבים עליו על עיון קלוש וכו' וכו'].
וכיון שצריך לדבר 'ברחל בתך הקטנה' - אעתיק את הדברים כהויתן, וישפוט הציבור הצדק עם מי.
ז"ל השו"ג בסי' תר"י
וז"ל בכלל י"ט בראש הספר בסוף הכלל
וז"ל בכלל קס"ב בראש הספר שהביא את דברי הסמ"ע הידועים.
הרי שהוא עצמו ודאי ס"ל כדעת הסמ"ע, וא"א להקשות עליו מדברי הסמ"ע. משום דהכא הוא כלל אחר.
וז"ל השדי חמד בכללי הפוסקים כלל י"ג אות כ"א שהזכיר הרב עובדיה רק את תחלת הדברים שתמה על השו"ג מכללו של הסמ"ע, אבל דבריו צ"ע, דהא הוא כתב שחייבים ליישב דבריו בצורה אחרת כדי שלא יסתור דברי עצמו, וכפי שאכן מוכח בדבריו שזו כונתו, וכפי שכתב הרב המשיג בביאור הדברים
הרי שהשד"ח כתב במסקנתו 'שאין בכחו לחלוק על הרב שלחן גבוה בסברא בעלמא', וא"כ למעשה מסכים עמו בכלל זה על אף שהוקשה לו מעט. [וקושייתו האחרונה מהסתירה במרן השו"ע לא מובנת, מה הקושיא על השו"ג, הרי גם בכללו של הסמ"ע ישנה לסתירה זו, אלא שהסתירה היא להיפך, ודוק].
והרב המשיג ציין לעיין במה שכתב בירחון האוצר כ' ששם דן עם הרב משה בוטון בענין זה והביא גם את דברי הכף החיים בסי' נ"ד שכתב מדנפשיה כלל זה וז"ל
וכ"כ הכה"ח בסי' תר"י בענין זה ממש וז"ל
הרי שנקט שהסיבה שהשו"ע כתב בשם יש מי שאומר זה לא משום כללו של הסמ"ע שהכה"ח מביאו הרבה פעמים אלא משום שיש פלוגתא בזה.
הרי שביאור זה בדעת השו"ע מסכימים לו גם השו"ג - בעל הכלל - וגם השד"ח וגם הכה"ח.
וא"כ חזינן מיניה שצדק בהחלט הרב המשיג שאין קשר בין דבריו של הסמ"ע לכללו של השו"ג הנ"ל.
ואע"פ שעדיין אפשר לומר שאולי כלל זה מחודש - מ"מ מאחר וכמה וכמה פוסקים ס"ל כלל זה, ואין שום סתירה גלויה וברורה שאין הדברים כן -
ספק בדעת מרן מיהא הוי. ודוק בדברי הרב המשיג במאמרו הראשון בהאוצר שכתב
שעדיין אין זה ברור בדעת מרן דס"ל לברך ע"כ. הרי שלא כתב שכך בהכרח דעת מרן אלא שיש צד גדול לומר כן, ואין שום הכרח לא לומר כן. ובפרט שמצאנו עוד כמה פוסקים שנקטו כן. וגם אם המצא חולקים על זה להדיא - עדיין אין כאן דעת מרן השו"ע ברורה. ובפרט שגם מהר"א די טולדו נקט שהעיקר כדעת מרן השו"ע בסי' רס"ג דס"ל לא לברך ולא ס"ל שסי' תר"י היא סוגיא בדוכתא ומשנה אחרונה [שהיא קושית החזו"ע, אולם הוא לא סובר כן]. וא"כ גם השו"ג וגם מהר"א די טולדו ס"ל
בדעת מרן השו"ע דס"ל שאין לברך למעשה - כל אחד מטעמו. ולדעת כה"ח השו"ע לא הכריע בזה. וא"כ האם אפשר לדחות את כולם בקושיות ובסברות ולומר אני מבין בדעת מרן כך, וכך יש להורות כיון שכך דעת מרן השו"ע? אפשר לכל היותר לומר כך
דעתי בדעת מרן השו"ע, אבל אין זה הופך את הדברים ל
דעת מרן השו"ע בעצמו נגד כל האחרונים הנ"ל. ואף אם המצא אחרונים שנקטו בדעת מרן דס"ל במשנה אחרונה לברך - מ"מ מידי פלוגתא לא נפיק.
כמדומני שהדברים ברורים מאוד, ואיני רואה על מה ההתעקשות הגדולה לא לקבל דברים פשוטים ואמיתיים, ולהודות על האמת.
עוד אוסיף כעת שגם אם אכן דעת מרן השו"ע לברך
עדיין המשיג טען טענה חזקה שהרי מרן השו"ע לא ראה שיש כ
15 ראשונים דס"ל שאין לברך. ומעולם לא מצאנו שמרן פוסק לברך כדעת הרא"ש או אפילו הרמב"ם שהם עמודי הוראה נגד 15 ראשונים, ואדרבה יראו לנו הרבנים הנכבדים מקום אחד כזה. והביא שמרן השו"ע חשש בדיוק להיפך במקום שהמנהג בנט"י היה בזמנו לברך על טיבולו במשקה כדעת רוב הגאונים והראשונים והרמב"ם - חשש לדעת מיעוט וביטל המנהג לברך, וכאן זה בדיוק להיפך.
וא"כ יש כלל ברור ופשוט שאילו היה רואה מרן השו"ע את דברי הראשונים היה חוזר בו, ולכן אף אם נאמר דס"ל למעשה לברך - מ"מ א"א לומר שכך דעת מרן, דהא היה חוזר בו והיה פוסק לא לברך, דכלל גדול הוא בידינו - סב"ל.
וגם אם נאמר שהיה מנהג לברך כפי שרצו לומר עפ"י הצד"ל והאבודרהם - הרי הוכחנו מנט"י לטיבולו במשקה ששם היה ודאי מנהג פשוט וברור אצל הספרדים במשך מאות בשנים לברך, ואעפ"כ ביטלו הב"י, וכ"ש כאן שאין מנהג ברור כלל, וגם זהו כדעת מיעוט ראשונים, שודאי היה השו"ע חושש לו.
ועל זה עדיין לא ענו המשיבים.
וגם מה שטענו מחמת המנהג -
כבר כתב בשו"ת יבי"א ח"א סי' י"ג אות י"ב וז"ל ולפעד"נ וכו' אע"פ שהמברך בא"י יש לו ע"מ שיסמוך, כיון שהרבנים הנ"ל מעידים בגדלם שכן המנהג וכו' -
אבל נכון יותר שלא לברך וכו' וכמ"ש בשיורי טהרה (מע' ס אות מא) שאף אם נהגו לברך, המחמיר בזה שלא לברך תע"ב, כמ"ש בחס"ל (סי' יח) עי"ש, וכונתו לשו"ת חסד לאברהם [אלקלעי] סי' י"ח ד"ה תו [שהובא בשו"ת יבי"א ח"ט ס"ב] וז"ל סבור אני לומר וכו' אף דהם אמרו דבמקום מנהג לא אמרינן סב"ל וכו' מ"מ אפשר דה"ד שלא לערער עליהם דמאחר שכבר נהגו אין כאן חשש ברכה שא"צ, אבל לא לומר דלא יוכלו לשנות מנהגם,
דאם באולי איזה אדם ירצה לחוש שלא לברך תע"ב עי"ש.
ועוד כתב בשו"ת יביע אומר חלק ה - אורח חיים סימן מג גבי ברכה על מצות עשה שהז"ג לנשים וז"ל
ולא שייך בזה מ"ש סב"ל במקום מנהג לא אמרינן, מכיון שנודע לנו מקור המנהג ויסודו
עפ"ד החיד"א שסמך סמיכה בכל כחו ע"ד מהר"י ממרויש, ומאחר שהדין נותן שלא לסמוך ע"ז,
וכמו שאנו נוהגים בדין ברכת ההלל דר"ח וחוה"מ, ובדין ברכת שהחיינו על מקרא מגילה של יום, וכיו"ב, היפך ד' מהר"י ממרויש ממילא הדרינן לכללא דספק ברכות להקל, שאין קרוי מנהג אלא כשנוסד ע"פ הסכמת גדולי הדור, משא"כ כאן שכל הרבנים ס"ל שאין לברך, ומהר"י נבון כתב שהמבטל מנהג נשים המברכות תבוא עליו ברכה, א"כ לא חשיב בכה"ג מנהג. וע' בשו"ת הרשב"א (סי' אלף וקצ), שאפילו במקום שנהגו כהרי"ף לכל דבר בין להקל בין להחמיר, טוב להזהירם לבל ימשיכו במנהגם להבא להכשיר חתם סופר ועד, ואף שהרי"ף מכשיר, ופשט המנהג כמותו בכל הארץ ההיא, מ"מ כיון שר"י הזקן אוסר וכן דעתנו נוטה, יש להחמיר. ע"כ. וע"ע בפר"ח (סי' תצו סי"א וסי"ב) שגם במקום פלוגתא דרבוותא נכון לבטל המנהג ולהחמיר כי בדרך המלך נלך ולא בדרכים מסוכנים ואין לחוש בזה ללעז הראשונים. ע"ש. וע"ע בס' כנסיה לשם שמים (דנ"ח ע"ב) ובשדי חמד (מע' מ כלל לח).
ואף אנו נאמר כן לגבי הדלקת הנר ביום הכיפורים בזה"ל.
ולא שייך בזה מ"ש סב"ל במקום מנהג לא אמרינן, מכיון שנודע לנו מקור המנהג ויסודו עפ"ד
הבא"ח שסמך סמיכה בכל כחו ע"ד הרמ"א ושאר אחרוני אשכנז, ומאחר שהדין נותן שלא לסמוך ע"ז
כיון שהוא נגד רוב הראשונים ורוב האחרונים ממילא הדרינן לכללא דספק ברכות להקל, שאין קרוי מנהג אלא כשנוסד ע"פ הסכמת גדולי הדור, משא"כ כאן שכל הרבנים ס"ל שאין לברך א"כ לא חשיב בכה"ג מנהג. וע' בשו"ת הרשב"א (סי' אלף וקצ), שאפילו במקום שנהגו כהרי"ף לכל דבר בין להקל בין להחמיר, טוב להזהירם לבל ימשיכו במנהגם להבא להכשיר חתם סופר ועד, ואף שהרי"ף מכשיר, ופשט המנהג כמותו בכל הארץ ההיא, מ"מ כיון שר"י הזקן אוסר וכן דעתנו נוטה, יש להחמיר. ע"כ. וע"ע בפר"ח (סי' תצו סי"א וסי"ב) שגם במקום פלוגתא דרבוותא נכון לבטל המנהג ולהחמיר כי בדרך המלך נלך ולא בדרכים מסוכנים ואין לחוש בזה ללעז הראשונים. ע"ש. וע"ע בס' כנסיה לשם שמים (דנ"ח ע"ב) ובשדי חמד (מע' מ כלל לח).
וא"כ לאחר הטענות הנ"ל - דברי המשיג נראים ברורים, ויהי רצון שנזכה לכוין לאמתה של תורה.