• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

היתר מכירה לבני תורה?

לדעתך יש צד שמותר, אבל אצל האשכנזים ישתקע הדבר ולא יאמר. וידוע שיש המנסים לכפות דעתם באופן שלכ"ע יהיה אסור, ומכריחים דעת האוסרים בתוך דעת המתירים, אבל המעיין קצת יראה שהנדון בפאות מלפני מאות שנים היה בפאות הנראות כשערה ממש ללא שום הבדל, ועכשיו שלחו לי צילום של פאה מלפני 3400 שנה, גם היא נראית כשיער. מצ"ב. גם בענין הע"ז כבר הוכח שהכל עורבא פרח וטעו בתרתי, גם אין ע"ז בשיער ההודי וגם רוב הפאות אינן מהע"ז, וגדולי הפוסקים הוכיחו זאת בתשובותיהם.

בכל אופן הנדון כאן לא פאות, הנדון הוא הכרת העובדה שיש חולקים על מרן זיע"א וכשם שאנו מרגישים לגבי היתר מכירה איך האשכנזים דורסים ורומסים אותנו ומתייחסים אלינו כחרס הנשבר, כביכול מרן זיע"א אינו מאן דאמר כלל ומה שהתיר אינו היתר (שלא לדבר על הממציאים שגם לשיטתו אסור לבני תורה וכו') כך הם מרגישים לגבי פאה.
 

קבצים מצורפים

  • תמונה נדירה של פאה מלפני 3400 שנה.pdf
    109.9 KB · צפיות: 12
עיקר הנדון הוא על הפאות של היום, שבזה מעוררים שלכו"ע יהיה אסור או מצד שזה נראה ממש כשער ואי"ז כוונת המתירים עצמם, או משום חשש ע"ז. ואי"ז דומה להיתר מכירה שוודאי יש צד מותר.
איני דן להתיר את הפאות ח"ו, אבל צריך לדעת שתמיד צד אחד שאוסר למשל, טוען שבזמננו גם הצד שהתיר בעבר יודה לאסור, כיון שהוא רוצה לחזק את צד האוסר.
וכן להיפך הצד המתיר יכתוב שגם מי שאסר פעם יודה כיום שמותר.
גם בהיתר המכירה יש הרבה שטוענים שגם המתירים פעם יודו לאסור היום מחמת אלף ואחת סיבות.
וכמו שאתם טוענים לגבי הפאה להיפך.
 
ראיתי הטוענים להשוות פאה נוכרית לדין 'היתר מכירה' ונזעקתי,
מה עניין שמיטה להר סיני?? כפשוטו!
פאה נוכרית (של ימינו) אין רב אחד שמתיר!! אחד!! זה דין בהר סיני! צניעות האישה זה היסוד של העם היהודי!!
איה שרה אשתך?? ויאמר הנה באוהל!! באוהל!! לא ברחוב עם פאה ובגדי שחץ וגאוה!!
'היתר מכירה' זהו היתר שיסודו בהררי קודש גדולי עולם מתירים אותו, הפוסקים הגדולים בעולם מתירים אותו!!
ומה לכם כי תלינו??
(ואם הליטאים יודעים טוב מאוד להחמיר שיחמירו גם בפאה נוכרית!! ואל תגידו לי הפאות שלהם צנועות אין פאה צנועה היום!! שקר וכזב!!
אם היתר מכירה מותר ורוצים שנחמיר גם אנו אומרים אין בעיה, פאה מותרת אבל תחמירו למטפחת הכי הדוקה והכי מכסה לא פאה בלונדינית!!
תתעוררו!! מחילה שאני פותח את זה פה אבל אברך יקר, תחשוב רגע כשאתה בכולל ואשתך בדרך לעבודה עם סידור קטן מתפללת שחרית כמה הרהורים היא גורמת בעם ישראל {לא מכליל חלילה} קצת להפעיל את הראש לא וכמו שמורי ורבי אמר לי פעם ישנם כאלה שלא פותחים בקבוקים בשבץ אבל אשתו עם פאה עד הרצפה!! זה רצון ה'?? זה רצון התורה הקדושה?? רצון ה' הוא - קדושים תהיו - כי קדוש אני!!)
 
תתעוררו!! מחילה שאני פותח את זה פה אבל אברך יקר, תחשוב רגע כשאתה בכולל ואשתך בדרך לעבודה עם סידור קטן מתפללת שחרית כמה הרהורים היא גורמת בעם ישראל
שחרית בדרך לעבודה???
לצערי ראיתי לא פעם בכניסה לבית הכנסת בכיפור.
 
ראיתי הטוענים להשוות פאה נוכרית לדין 'היתר מכירה' ונזעקתי,
מה עניין שמיטה להר סיני?? כפשוטו!
פאה נוכרית (של ימינו) אין רב אחד שמתיר!! אחד!! זה דין בהר סיני! צניעות האישה זה היסוד של העם היהודי!!
איה שרה אשתך?? ויאמר הנה באוהל!! באוהל!! לא ברחוב עם פאה ובגדי שחץ וגאוה!!
'היתר מכירה' זהו היתר שיסודו בהררי קודש גדולי עולם מתירים אותו, הפוסקים הגדולים בעולם מתירים אותו!!
ומה לכם כי תלינו??
(ואם הליטאים יודעים טוב מאוד להחמיר שיחמירו גם בפאה נוכרית!! ואל תגידו לי הפאות שלהם צנועות אין פאה צנועה היום!! שקר וכזב!!
אם היתר מכירה מותר ורוצים שנחמיר גם אנו אומרים אין בעיה, פאה מותרת אבל תחמירו למטפחת הכי הדוקה והכי מכסה לא פאה בלונדינית!!
תתעוררו!! מחילה שאני פותח את זה פה אבל אברך יקר, תחשוב רגע כשאתה בכולל ואשתך בדרך לעבודה עם סידור קטן מתפללת שחרית כמה הרהורים היא גורמת בעם ישראל {לא מכליל חלילה} קצת להפעיל את הראש לא וכמו שמורי ורבי אמר לי פעם ישנם כאלה שלא פותחים בקבוקים בשבת אבל אשתו עם פאה עד הרצפה!! זה רצון ה'?? זה רצון התורה הקדושה?? רצון ה' הוא - קדושים תהיו - כי קדוש אני!!)​
אני אישית מכיר פוסקים אשכנזים שמתירים פאה!!! בימינו!!! וטוענים שהיא צנועה!!! (כגון שאינה ארוכה ורואים שביל לבן ואינה מתנופפת ולא מכסה הפנים, אכ"מ).
העלתי כבר בעבר את מה שאמר הגרח"ק להתיר כל שבקי רואה שזה פאה (וזה המצב היום בחלק מפאות בני התורה האשכנזים)
היתר מכירה התירו רק בשעת הדחק כמפורט בכתבי הראי"ה קוק ובדברי שאר המתירים (עוני ומציאות סחורה), עכשיו יש נידון מה נקרא דחק, האם ההפרש של השקל נחשב לדחק, וגם לגבי המציאות, פירות ההיתר מצויים בשפע.
מרן זיע"א חס על כספי בני התורה והתיר לנו לקנות אמנם מרן שליט"א בילקוט יוסף כ' חשיב שעת הדחק כי החקלאים עוברים באיסורים רבים, ועיי"ש עוד הסבר להיתר.
אבל אין זה נשען על סמך אותו היתר שגדולי הדור דאז התירו (ז"א "שעת הדחק" אחר).
רק שמרן שליט"א כתב שמסתבר שגדולי הפוסקים היו מתירים בשעת דחק כזו.
בקיצור, אין זה היתר בשופי אלא מכורח המציאות, גם מסתבר דהמחמיר תעה"ב, שהרי עצם זה שכל הציבור (הספרדים ועוד) קונים היתר מכירה כבר פתר את עניין הצלת החקלאים מאיסורים, מעתה יחיד שנוהג בצנעא להחמיר לעצמו לכאורה עדיף (צריך לשאול זה למרן שליט"א, אבל לשאול בצנעא, כי אם יתפרסם לרבים שוב באנו לשעת הדחק).

הדוגמא שהבאת נכונה:
פתיחת בקבוקים בשבת לכאורה זה ספיקא דאורייתא (מחתך לרב אלישיב זצ"ל), אנחנו נוהגים היתר כמרן זיע"א (כנראה ע"פ החזו"א שברבו מקילים כנגד ספיקא דאורייתא לחומרא).
פאה לא צנועה זה "לפני עור" - יוצא שאותו יהודי עובר על דאורייתא אינספור פעמים (לצערינו) אבל בספיקא דאורייתא הוא מחמיר.
כמובן שאם הוא ת"ח יש לדונו לכף זכות שמנסה לשכנע לאשתו ואינה רוצה לשמוע בקולו (כמו שמצוי בדור זה הרבה בעוונותינו הרבים, שהאשה נוהגת שלא בצניעות ומושפעת מהרחוב והבעל לא מצליח לשכנע אותה, וכל סנטימטר הוא מאבק ארוך, לפעמים של כמה שנים, ה' יצילנו)​
 
יש הסרטה שמרן הראש"ל שליט"א אומר שמרן זיע"א אכל היתר מכירה מידי שמיטה. יש לך בן תורה יותר גדול ממרן זיע"א?
א"א להעלות לכאן הסרטות, אבל אוכל לשלוח לך במייל, אם תרצה תשלח את המייל שלך באישי.
מצורף
1658851002974.png
 

קבצים מצורפים

  • היתר מכירה סרטונים.zip
    17.9 MB · צפיות: 6
(כגון שאינה ארוכה ורואים שביל לבן ואינה מתנופפת ולא מכסה הפנים, אכ"מ).
נדיר מאוד....
רוב ככל הנשואות שהתחתנו בחמש שנים האחרונות לא הולכות עם כזאת פאה... לצערנו...
יש כאלה במשפחה של אשתי והם נקראות "צנועות" לדבריהן!
והפאות האלו הם ללא שביל לבן מתנופפות ומכסות הפנים לעילא...
"השמרו לכם פ"ן = פאה נכרית....
 
הסכמת האחרונים שצניעות בפאה היא דבר דינמי ותלוי במנהג המקום, ראה דת והלכה (סי' א) שאין בזה כללים, ראה תשובות הגרש"ז בספר עלהו לא יבול (ח"ג עמ' ע') שהראשונות קלקלו לעצמן ותיקנו לאחרים, ממילא אם גם בתחילה היה אורך מסויים או צבע מסויים לא צנוע מחמת שבולט וחריג, הרי לאחר שפשט המנהג אין בזה שמץ פריצות (כי שיער בעצמותו אינו פריצות, כמו שיער הרווקות, או הנשואות היוצא חוץ לצמתן שהיתרו מובא בראשונים ונפסק להלכה בשו"ע סי' ע"ה), ענין שביל לבן ושאר שכלולים בפאה הוא ענין מראית העין שלא שייך כשפשט ההיתר (ראה יביע אומר חלק ט' יו"ד סימן י') וגם לא גוזרים מעצמנו אחר חתימת התלמוד כמש"כ הפר"ח וע"ש באורך.
 
הסכמת האחרונים שצניעות בפאה היא דבר דינמי ותלוי במנהג המקום, ראה דת והלכה (סי' א) שאין בזה כללים, ראה תשובות הגרש"ז בספר עלהו לא יבול (ח"ג עמ' ע') שהראשונות קלקלו לעצמן ותיקנו לאחרים, ממילא אם גם בתחילה היה אורך מסויים או צבע מסויים לא צנוע מחמת שבולט וחריג, הרי לאחר שפשט המנהג אין בזה שמץ פריצות (כי שיער בעצמותו אינו פריצות, כמו שיער הרווקות, או הנשואות היוצא חוץ לצמתן שהיתרו מובא בראשונים ונפסק להלכה בשו"ע סי' ע"ה), ענין שביל לבן ושאר שכלולים בפאה הוא ענין מראית העין שלא שייך כשפשט ההיתר (ראה יביע אומר חלק ט' יו"ד סימן י') וגם לא גוזרים מעצמנו אחר חתימת התלמוד כמש"כ הפר"ח וע"ש באורך.
אני מבין מדבריך שאתה מתיר לאשה ללכת עם מכנסיים (אפי' לא צמודים)...
 
פאה נוכרית (של ימינו) אין רב אחד שמתיר!!

לא צריך לחפש הרבה, הנה מרן הגר"ע יוסף זיע"א התיר פאה נכרית בימינו ביבי"א (ח"ד אה"ע ג') לגרושה ואלמנה ולא חש לכל מה שכתבת, וכתב היות ויש מתירים גם ברה"ר, יש להקל באלמנה וגרושה שחיובה מדרבנן, ובמעיין אומר חלק י"ב (פרק ב' שאלה ט/ז, עמ' קנ"ג) התיר אף לנשואה שלא מוצאת חן בעיני בעלה בלי פאה, או שהיא בצער בלי פאה (שם עמ' קנ"ו) או במקום שכולן הולכות בגילוי ראש או עם פאות (עמ' ת"ו) וזה חוץ מכל הרבנים הספרדים המתירים בשופי לנשואות: הגר"ש משאש, הגר"י משאש, הג"ר רפאל ברוך טולדנו, הגר"ע הדאיה, הגר"ח כסאר, הגר"י אבוחצירא (בבא חאקי), הגרב"צ אבא שאול, הגר"א בקשי דורון, הגר"ש קורח, כולם נפטרו בשנים האחרונות ולא חיו לפני מאה שנה.
 
פשטות האחרונים לאסור ובראשם מרן הגר"ע זיע"א שלא התיר מכנסיים לאשה (ראה יביע אומר חלק ו יו"ד סימן יד).
לא שאלתי מה הדין. רק הבנתי שאתה מתיר, שכן אין גוזרים גזירות מדעתנו, ואחר שפשט המנהג ואין בעצמותו פריצות, שכן אין איסור לראות מכנסיים שכל האיברים מכוסים, לכן לפי דבריך מותר...
 
מחילה מכבודך הרב 'אוהב את המקום'
ניכר מדבריך החדים ומתשובותיך הבקיאות שאתה מדבר מהשכל!!
לא מהרגש!! נכון אולי שיש מתירים בכל העניינים הנ"ל, אבל!!
מה זה עושה לנו אם חלילה נרים את עיננו ברחובות קריה אוי לנו ואוי לנפשנו!!
אבל מה אתם רוצים?? אלו פאות בהשגחת הבד"ץ.....
'רחמנא ליבא בעי' הקב"ה רוצה את הלב, את הרגש בתורה ובהלכות,
מה שנקרא בימינו שולחן ערוך החמישי...
לא להיות עם ראש בקיר - 90% מהנשים הצעירות חובשות פאה לראשם ללא היתר הלכתי כלשהו!
זאת עובדה!! ואם אתה חולק על זה כנראה שהינך ספון בביתך כנא' "איש תם יושב אהלים"
אשריך!! אל תצא...
 
מחילה מכבודך הרב 'אוהב את המקום'
ניכר מדבריך החדים ומתשובותיך הבקיאות שאתה מדבר מהשכל!!
לא מהרגש!! נכון אולי שיש מתירים בכל העניינים הנ"ל, אבל!!
מה זה עושה לנו אם חלילה נרים את עיננו ברחובות קריה אוי לנו ואוי לנפשנו!!
אבל מה אתם רוצים?? אלו פאות בהשגחת הבד"ץ.....
'רחמנא ליבא בעי' הקב"ה רוצה את הלב, את הרגש בתורה ובהלכות,
מה שנקרא בימינו שולחן ערוך החמישי...
לא להיות עם ראש בקיר - 90% מהנשים הצעירות חובשות פאה לראשם ללא היתר הלכתי כלשהו!
זאת עובדה!! ואם אתה חולק על זה כנראה שהינך ספון בביתך כנא' "איש תם יושב אהלים"
אשריך!! אל תצא...
אמר אחדהרבנים "הוא הולך ברחוב עם מגבעת וחליפה, ציציות בחוץ, גמ' גדולה לידיו, ואישתו לצידו נראית כאחת הדוגמניות באירופה".
ריבונו של עולם. איך חילוני מסתכל על זה..... מה הוא חושב על זה? על מי אתם עובדים?
 
אמר אחדהרבנים "הוא הולך ברחוב עם מגבעת וחליפה, ציציות בחוץ, גמ' גדולה לידיו, ואישתו לצידו נראית כאחת הדוגמניות באירופה".
ריבונו של עולם. איך חילוני מסתכל על זה..... מה הוא חושב על זה? על מי אתם עובדים?
לפני כמה חודשים מסרתי שיעור ברמת גן לכמה צעירים, ואחד הצעירים שאל אותי על פאות וכו' מה ההיתר ואיך זה יתכן וכו', ומיד לאחר מכן עבר שם 'אברך' עם אשתו ופאה לראשה, והוא עצר אותו ושאל איך זה יכול להיות שיש לה פאה וכו'... האברך כמובן גמגם שיש מי שמתיר וכו', אבל אותו צעיר חילוני שאל אותו דוגרי איך זה יכול להיות? הרי זה נראה כמו שיער וזה מביא לו הרהורים והיא נראית כך וכך וכו'... (כמובן שלאברך לא היתה תשובה והם הסתלקו מהמקום בבושת פנים).
 
לא מצינו לאשה איסור להיות יפה, או דוגמנית בלשון כבודו. וגם אלה שלא לובשות פאות, עושות כל טצדקי להתייפות. כך מאז ומעולם וחז"ל ראו בזה מעלה ולא חסרון. רק שאסור לה להיות חריגה ובולטת ולגרום שיסתכלו בה. ובפרט שיער שפשוט בראשונים שאינו מביא הרהור אם רגילים בו וכן פסק מרן הגר"ע זיע"א הלכה למעשה ביבי"א ח"ו או"ח סי' י"ג שמותר לקרוא ק"ש נגד אשה נשואה בשיער או בפאה כי אינו מביא הרהור ולא שנא מבתולה. וזה צריך להסביר למתחזקים ובעלי תשובה שהנשים הצנועות הן היפות ביותר ואין בזה שום פסול ואדרבה חשיפת הגוף היא כיעור.

אם חלילה נרים את עיננו ברחובות קריה אוי לנו ואוי לנפשנו!!

אכן אוי לנו ואוי לנפשנו! וכי על מה ציוותה התורה ולא תתורו, על נשים מכוערות? איפה הניסיון הגדול בשמירת העיניים, האם אנחנו מצווים לכער את הנשים כדי למעט בניסיון או ללמוד תורה שהיא התרופה היחידה נגד יצה"ר ולהשפיל עיניים ברחובות קריה? אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות!
 
אגב בזמנו שדיברתי עם הרב זכאי בעניין רישיון לנשים. תוך כדי השיחה אמר לי שאשה עם פאה יש שאמרו שה בכלל יותר בעייתי. כי יש סיכויים שיתחילו איתה בתחנות דלק ומסכניקים וכו'
 
אכן אוי לנו ואוי לנפשנו! וכי על מה ציוותה התורה ולא תתורו, על נשים מכוערות? איפה הניסיון הגדול בשמירת העיניים, האם אנחנו מצווים לכער את הנשים כדי למעט בניסיון או ללמוד תורה שהיא התרופה היחידה נגד יצה"ר ולהשפיל עיניים ברחובות קריה? אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות!
אני לא מבין, אתה מחפש נסיונות??
אף אחד לא רוצה לכער את הנשים!!
דבר שני, אישה לא צריכה להתייפות, אישה צריכה להיות מטופחת ונורמלית!!
ועוד, כל אחד ידאג לביתו שלו, ובעז"ה נמעט בניסיון!
אשריך שאתה לומד תורה, אבל לא להיות עם ראש בקיר, מתפקידנו כהורים כבעלים לשמור על צניעות עם ישראל.
 
חזור
חלק עליון