• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הלכות בעלון הידברות - צ"ע

  • Thread starter Thread starter dvidcohen
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
ש"ע מפורש:

"בין זכר בין נקבה, מתענין ומשלימין מדברי סופרים, כדי לחנכן במצות".

לענ"ד מה שסמכו לא לצום מלא בגילאים הללו זה עפ"י הרמ"א בהמשך:

"ויש אומרים שאינן צריכיןלהשלים מדרבנן, כלל (ר"ן וא"ז והגמי"י בשם ה"ג ורוקח ורא"ם), יש לסמוך עלייהו בנער שהוא כחוש ואינו חזק להתענות".

אבל מ"מ להתפלא מי פסק כן אינו נכון, שכן כמו שראינו, מרן הש"ע פסק כן.
 
ש"ע מפורש:

"בין זכר בין נקבה, מתענין ומשלימין מדברי סופרים, כדי לחנכן במצות".

לענ"ד מה שסמכו לא לצום מלא בגילאים הללו זה עפ"י הרמ"א בהמשך:

"ויש אומרים שאינן צריכיןלהשלים מדרבנן, כלל (ר"ן וא"ז והגמי"י בשם ה"ג ורוקח ורא"ם), יש לסמוך עלייהו בנער שהוא כחוש ואינו חזק להתענות".

אבל מ"מ להתפלא מי פסק כן אינו נכון, שכן כמו שראינו, מרן הש"ע פסק כן.
מי פסק ש"חייב לצום"?
 
ש"ע - מדרבנן
כדאי להגדיל ראש.
אנחנו לא נמצאים בבית המדרש ודנים מה הצדדים לכך ומה לכך.
כשפוסקים הלכה למעשה צריך לפתוח את העיניים, את הראש ואת הספרים ולדעת מה לפסוק.
האם יש פוסק שפסק למעשה אחרת מדין זה:
1759317931475.png
ופסק שקטן פחות מגיל בר מצווה "חייב" לצום???

אם תתקשר לקו ההלכה ותשאל שאלה זו, אני מאמין שלא יהיה מי שישיב לך שהוא חייב לצום... וד"ל.
 
כדאי להגדיל ראש.
אנחנו לא נמצאים בבית המדרש ודנים מה הצדדים לכך ומה לכך.
כשפוסקים הלכה למעשה צריך לפתוח את העיניים, את הראש ואת הספרים ולדעת מה לפסוק.
האם יש פוסק שפסק למעשה אחרת מדין זה:
הצג קובץ מצורף 37795
ופסק שקטן פחות מגיל בר מצווה "חייב" לצום???

אם תתקשר לקו ההלכה ותשאל שאלה זו, אני מאמין שלא יהיה מי שישיב לך שהוא חייב לצום... וד"ל.
אתה עדיין לא יורד לסוף דעתי.
אתה הצגת את זה שאין שום פוסק שפוסק את זה. לא כתבת אחרון, לא כתבת בן דורינו. כתבת מי פוסק כך?
אני כותב לך הש"ע. אתה שוב שואל איזה פוסק. וכי הש"ע לא פוסק? גדול הפוסקים.
ולמעש'ה. אתה לא חייב לחפש אחרון לכל פסק של הש"ע ואם הרב שם בהידברות החליט ש-3 ימים לפני זה סביר לקיים את פסק הש"ע ולא צריך קולא של ילד חלש וכדו' שכתב הרמ"א. אז זה בסדר.
 
אתה עדיין לא יורד לסוף דעתי.
אתה הצגת את זה שאין שום פוסק שפוסק את זה. לא כתבת אחרון, לא כתבת בן דורינו. כתבת מי פוסק כך?
אני כותב לך הש"ע. אתה שוב שואל איזה פוסק. וכי הש"ע לא פוסק? גדול הפוסקים.
ולמעש'ה. אתה לא חייב לחפש אחרון לכל פסק של הש"ע ואם הרב שם בהידברות החליט ש-3 ימים לפני זה סביר לקיים את פסק הש"ע ולא צריך קולא של ילד חלש וכדו' שכתב הרמ"א. אז זה בסדר.
נ"ל שאתה לא יורד לסוף דעתי...
עיקר הטענה היא לא שאין מי שסובר כך, אלא שכאשר שואלים שאלה זו בקו הלכה או בעלון יש לכתוב את ההלכה למעשה כפי שנוהגים ונפסק, ולא להחמיר ולסבך "חייב - היינו רק מדרבנן - לפי פשט השו"ע - בדורו" וכו'.
התשובה לשאלה היתה צריכה להיות: "מעיקר הדין אינו חייב להתענות כל היום אלא רק עד חצות, ואם רוצה רשאי להתענות כל היום" וכד'.
 
נ"ל שאתה לא יורד לסוף דעתי...
עיקר הטענה היא לא שאין מי שסובר כך, אלא שכאשר שואלים שאלה זו בקו הלכה או בעלון יש לכתוב את ההלכה למעשה כפי שנוהגים ונפסק, ולא להחמיר ולסבך "חייב - היינו רק מדרבנן - לפי פשט השו"ע - בדורו" וכו'.
התשובה לשאלה היתה צריכה להיות: "מעיקר הדין אינו חייב להתענות כל היום אלא רק עד חצות, ואם רוצה רשאי להתענות כל היום" וכד'.
אבל זה ג' ימים לפני החיוב לכל הדעות. אז מי אמר שפסק מרן לא חוזר?
 
כדאי להגדיל ראש.
אנחנו לא נמצאים בבית המדרש ודנים מה הצדדים לכך ומה לכך.
כשפוסקים הלכה למעשה צריך לפתוח את העיניים, את הראש ואת הספרים ולדעת מה לפסוק.
האם יש פוסק שפסק למעשה אחרת מדין זה:
הצג קובץ מצורף 37795
ופסק שקטן פחות מגיל בר מצווה "חייב" לצום???

אם תתקשר לקו ההלכה ותשאל שאלה זו, אני מאמין שלא יהיה מי שישיב לך שהוא חייב לצום... וד"ל.
ודאי שזה טעות, וחבל שלא עובר שם ביקורת כל ההלכות שהם כותבים.
 
חזור
חלק עליון