• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

הנהגות מרן זצ”ל אשר ראו עיני

פעמים רבות היתה ברית בשבת בביתו של מרן (בדר”כ המוהל היה הרב אורן ולעיתים הרב ששון), ומרן אשר שימש סנדק היה נכנס תיכף אחר התפילה לחדר הפנימי ופושט המעיל הרבני (פראק) אשר נהג ללבוש בשבת ולובש את הגלימה המוזהבת עם המצנפת וכך ישב סנדק. (ואיני יודע מדוע החליף לבושו).
 
לכאו' לשמח את משפחת הנימול.
כבר היה מעשה כזה שבאו למרן וביקשו שישב סנדק, וישב עם הפראק, ובא אבי הבן ואמר למרן: "תמונות אין לי, קרובי המשפחה לא יכלו לבוא, לפחות אני רוצה שכבודו יהיה עם הגלימה של הראשון לציון!" מרן בתמימותו הרבה דחה את אבי הבן ואמר "אלו בגדי עבודה! עובדין דחול"... אחר כך הפציר עוד אבי הבן, ומרן התרצה והלך ושם את הגלימה בשביל לשמחו...
 
על אף דאין זה ממש ממין העניין, מ”מ דבר בעיתו מה טוב, ואכתוב איזה חידוש קטן בפרשת השבוע אשר שמעתי בפי מרן זצ”ל בשיעורו ביזדים בשנת תשנ”ו (כמדומה).
”ויאמר לבן ליעקב... טוב תתי אותה לך מתתי אותה לאיש אחר”. ”תיתי” בגמטריא קטנה 9 כמנין לאה, ”מתתי” בגמטריא קטנה 13 כמנין רחל. כבר מתחילה רמז לבן ליעקב שעתיד לרמותו ולתת לו את לאה, ואת רחל יתן לאיש אחר.
אגב, זכורני מילדותי בשיעורים ביזדים, שהיו מגישים למרן תה, וכשהיה משתהה מלשתותו או כששתה ממנו מעט ונצטנן, היו מחליפים לו בתה חם, ורבים היו קופצים לזכות בכוס הקרה.
עוד כמה דברים משם בזכרוני, ועוד חזון למועד בס”ד.
 
נערך לאחרונה:
זה כבר ממש חילוק מעניין. למישהו יש הסבר למה לחלק? שלא יהיה 'הפסק' בין ב' הפעמים?
כנראה כיון שזה בסוף אפשר לומר שזה לא נחשב כופל מילים בתפילה, אלא סתם כאילו אומר פעמיים הללויה בלי קשר לפסוק
וצ"ע אם באמת יש להתיר כן, ולהקיש לאת עמו בשלום וכדו'
 
כנראה כיון שזה בסוף אפשר לומר שזה לא נחשב כופל מילים בתפילה, אלא סתם כאילו אומר פעמיים הללויה בלי קשר לפסוק
וצ"ע אם באמת יש להתיר כן, ולהקיש לאת עמו בשלום וכדו'
זו השאלה. איך מותר להגיד "הללויה" לא כחלק מפסוק? מה ההבדל בין "הללויה" ל"צבאות" ל"אלהים"?

אגב, מתי נכתבה ההודעה הנ"ל?!
1670083756228.png
 
פעמים רבות היתה ברית בשבת בביתו של מרן (בדר”כ המוהל היה הרב אורן ולעיתים הרב ששון), ומרן אשר שימש סנדק היה נכנס תיכף אחר התפילה לחדר הפנימי ופושט המעיל הרבני (פראק) אשר נהג ללבוש בשבת ולובש את הגלימה המוזהבת עם המצנפת וכך ישב סנדק. (ואיני יודע מדוע החליף לבושו).
אני הייתי כמה פעמים בבריתות בשבת (כשהיו מתפללים בביתו ממש לפני שנבנה בית הכנסת למטה) והיה נשאר עם הפראק, אני גם זוכר שהיה יושב על השולחן בשעת הסנדקאות.
פעם אחת אבי הבן רצה לקרוא לבן יורם, והרב אמר לו מה זה יורם? תקרא אברהם / יצחק / יעקב.
אני זוכר בבירור שהיושבים לצידו היו שומעים את קולו גם בתפילת שמונה עשרה, היה קורא מילה במילה.
 
גם פעם הרב יורם שאלו מרן איך קוראים לו, ואמר לו יורם. ואמר לו אם תשמע לי תחליף לשם יהורם... כך ראיתי פעם בעלון של קול רינה...
פעם אמר מרן ויקרא שמו בישראל ואמר אבי הבן "חפץ חיים", ומרן אמר לו תקרא "ישראל מאיר", ותכוון על בעל החפץ חיים... כך זכורני שהבוא בשם ספר רבנו.
 
גם פעם הרב יורם שאלו מרן איך קוראים לו, ואמר לו יורם. ואמר לו אם תשמע לי תחליף לשם יהורם... כך ראיתי פעם בעלון של קול רינה...
פעם אמר מרן ויקרא שמו בישראל ואמר אבי הבן "חפץ חיים", ומרן אמר לו תקרא "ישראל מאיר", ותכוון על בעל החפץ חיים... כך זכורני שהבוא בשם ספר רבנו.
היה בעל תשובה אחד שחשב שהסטייפלער זה שמו הפרטי. וקרא לבנו שם פרטי סטייפלער ושם המשפחה שלו בוזגלו = סטייפלער בוזגלו.
ופעם חשבתי שזה בדיחה עד שמצאתי פעם בתוכנת אגרון [אצל איזה חבר לשעבר, לי אין כמובן כי זה לא חוקי], שאכן יש אדם בשם סטייפלער בוזגלו.
והדברים נפלאים.
רק חבל שעדיין לא שמענו על עובדיה יוסף סולובייצ'יק למשל :)...
 
היה בעל תשובה אחד שחשב שהסטייפלער זה שמו הפרטי. וקרא לבנו שם פרטי סטייפלער ושם המשפחה שלו בוזגלו = סטייפלער בוזגלו.
ופעם חשבתי שזה בדיחה עד שמצאתי פעם בתוכנת אגרון [אצל איזה חבר לשעבר, לי אין כמובן כי זה לא חוקי], שאכן יש אדם בשם סטייפלער בוזגלו.
והדברים נפלאים.
רק חבל שעדיין לא שמענו על עובדיה יוסף סולובייצ'יק למשל :)...
בדיוק היום הייתי במקום שהיה שם את התוכנה הזו, ובדקתי ולא מצאתי, אולי תוכל לאיית איך היה כתוב שם סטיפלר?
 
פעם אמר מרן ויקרא שמו בישראל ואמר אבי הבן "חפץ חיים", ומרן אמר לו תקרא "ישראל מאיר", ותכוון על בעל החפץ חיים... כך זכורני שהבוא בשם ספר רבנו.
אגב, כיום ישנם כמה אנשים שנקראים בשם "חפץ חיים". (ויותר נפוץ גם השם "אור החיים" או "אביר יעקב" ויש אפי' "בן איש חי")
מזכיר לי סיפור שפעם אחד קרא לבנות "יהודה חיים", שאלוהו ע"ש מי קרא כן, והשיב: 'יהודה' ע"ש ה'נודע ביהודה' ו'חיים' ע"ש ה'חפץ חיים'...
 
אוסיף סיפור נוסף:

לפני כחצי שנה שלחתי למרן שליט''א שאלה אודות יולדת, ענה לי במכתב שנראה לי קצת תמוה *בדלותי*, נסעתי אליו לתפילת שחרית. מיד לאחר התפילה ניגשתי אליו ושאלתי אותו את השאלה ששאלתי, הוא ענה לי: ''כבר עניתי על כך, תשלח אלינו ללשכה ותקבל תשובה", אמרתי לו- ''הרב אני שאלתי", הוא אמר לי 'איך קוראים לך' ועניתי לו.
לאחר מכן ביקש ממני להראות לו את המכתב שענה לי ובטיפשותי השארתיו באוטו, הוא אמר לי במילים הללו פחות או יותר: 'לך תביא את המכתב, אני מחכה לך'.
רצתי מהר להביא את המכתב, ולפני שנכנס לרכבו הראתי לו את המכתב, קיפל אותו הכניס לכיס החליפה ואמר לי: 'אני אכתוב לך חדש' (בלי לקחת שם שלי, מספר טלפון, מייל- כלום).
לאחר כשבועיים קיבלתי מכתב מפורט הרבה יותר.

כמה פשטות, ענווה ובעיקר- רצון להפיץ תורה.
 
אוסיף סיפור נוסף:

לפני כחצי שנה שלחתי למרן שליט''א שאלה אודות יולדת, ענה לי במכתב שנראה לי קצת תמוה *בדלותי*, נסעתי אליו לתפילת שחרית. מיד לאחר התפילה ניגשתי אליו ושאלתי אותו את השאלה ששאלתי, הוא ענה לי: ''כבר עניתי על כך, תשלח אלינו ללשכה ותקבל תשובה", אמרתי לו- ''הרב אני שאלתי", הוא אמר לי 'איך קוראים לך' ועניתי לו.
לאחר מכן ביקש ממני להראות לו את המכתב שענה לי ובטיפשותי השארתיו באוטו, הוא אמר לי במילים הללו פחות או יותר: 'לך תביא את המכתב, אני מחכה לך'.
רצתי מהר להביא את המכתב, ולפני שנכנס לרכבו הראתי לו את המכתב, קיפל אותו הכניס לכיס החליפה ואמר לי: 'אני אכתוב לך חדש' (בלי לקחת שם שלי, מספר טלפון, מייל- כלום).
לאחר כשבועיים קיבלתי מכתב מפורט הרבה יותר.

כמה פשטות, ענווה ובעיקר- רצון להפיץ תורה.
למה אתה ככה מבזה את עצמך?!
נהגת בדיוק כמו שצריך, כמו שכתוב והוי מתאבק בעפר רגליהם, מלשון ויאבק איש עמו. (הגר"ח מוולאזין ברוח חיים).
 
אף אני אענה חלקי - כתבתי למישהו והעתקתי.

- נסענו מהישיבה במשך כמה שנים והיינו אצלו ביום כיפור.
זוכר בעיקר את התפילות, את הרצינות שהיה נכנס לביהכנ"ס ואת החביבות והצ'פחות שנתן לכל מי שירד מהס"ת.

- את הבכיות הידועות של בטלנו תורתך.. וואי וואי כמה היה משתנק מבכי כמו תינוק ממש. כולם מספרים את זה אך לראות זה שובר את הלב.. היה מגיע לביטלנו תורתך והציבור ממשיך והוא עומד בבכיו...

- היה הוגה ומעיין הרבה בסידור במהלך התפילה, הייתי סקרן מה כ"כ מענין אותו בסידור, לכן אחר התפילה נגשתי למקומו וראיתי שמתפלל במחזור אהלי יעקב למהר"י יצחקי ז"ל אותו מזכיר בלי סוף בחזו"ע, וכנראה שעיין בביאורים שם.

- גם את טליתו בדקתי איך קושר ט"ל או הוי"ה (איני זוכר, אך כמדומני ט"ל).

- שנה אחת ביום הכיפורים הייתי עם אנטיביוטיקה בגלל זיהום ביד. וכמה מורי הוראה גדולים ומוכרים הורו לי לשתות את הכדור עם מים מרים וכדו'. אך חששתי בכ"ז לשתות,
באמצע התפילה הלכתי לשאול את הרב משה יוסף מה לעשות והורה לי באצבעו לגשת אל הרב ז"ל...
רעדתי מעצם הענין וקבלתי פיק ברכים (!) ר' צבי חקק שראה אותי ניגש לרב, עצר אותי ושאל לסיבה. עניתי לו, ואמר אין צורך תשאל את הרופא של הרב (שטסמן) שנכח שם. והוא הורה לי לא לשתות. כך הפסדתי שמרן יתיחס אלי באופן אישי (הוא ראה את כל הדו שיח הזה [מן הסתם..] - היה ממש מול עיניו)

- היו עוברים אצלו אחר התפילה לברכת חתימה טובה ברוב השנים, והיה נוהג לומר "כל טוב". אמרתי בלבי אני רוצה לעבור שוב לקבל ברכה יותר מלבבת.. אך חזר על אותם דברים. (כמו שהגר"ח קניבסקי אמר בו"ה.)

- באחת השנים חבר שהיה עמנו ראהו נכנס לביתו מיד אחר התפילה ומתישב על שולחן לימודו ופשוט זורק המשקפיים על השולחן עד כדי כך שנפלו לרצפה בריחוק מה...

- בחזו"ע כותב הרב לומר בנוסח התפילה בימים נוראים לומר "שהשלטון לפניך" ור' משה חבושה היה אומר כמו שרווח בציבור שהשלטן. שאלתי אותו והרי הרב כותב... אמר לי הרב מעולם לא העיר לי על זה לכן אני ממשיך כהרגלי.

- במנחה של יום הכיפורים עלה אחד החזנים שסלסל הרבה וקצת עיכב את התפילה, מרן רמז לרב חותה (כמדומה) שיחליף אותו כדי למהר את התפילה וכולם צחקו על כך.
- באחת הפעמים עלה לתורה אחד המתפללים (ר' חגולי הלוי?) וכשירד מרן ברכו וצ'יפחו היטב כנהוג, אלא שבטעות כנראה מרן החליפו באחר ולא הזכיר את שמו, וכשהעירו על כך למרן אמר בא נברך אותך שוב, ואז נתן לו צ'פחות כ"כ חזקות כל פניו היו אדומות כסלק מהסטירות וכולם שמחו. בכלל מרן עם כל הרצינות שהיה בתפילה היה מאוד משמח את הקהל בכל מיני דרכים.

- אחר (או קודם) ס"ת היה נוהג לקרוא לכל הילדים ואבותיהם ואומר להם שילכו להאכילם ושלא ישאר בבית הכנסת אף ילד, ואפי' שבכך האבא יפסיד חלק מהתפילה.

זה מה שעלה לי כעת.

זיע"א.
 
- בחזו"ע כותב הרב לומר בנוסח התפילה בימים נוראים לומר "שהשלטון לפניך" ור' משה חבושה היה אומר כמו שרווח בציבור שהשלטן. שאלתי אותו והרי הרב כותב... אמר לי הרב מעולם לא העיר לי על זה לכן אני ממשיך כהרגלי.
כעי"ז הייתי נוכח פעם בסליחות ביזדים, וכשמרן שליט"א יצא למעלית שאל את ר' משה חבושה אמאי אומר "וארעא", והשיב לו שגם אצל מרן זיע"א היה אומר כך ומעולם לא העיר לו.
 
מרן לא נהג לכסות ראשו בטלית בקדושת כתר? מה שאני יודע שמרן היה נוהג בשבת להתפלל עם כובע לראשו.
בסוף ימיו לא הקפיד להניח הטלית על ראשו (וכובע לא היה לו בתפילה). כך ראיתי.
יתכן שמפני זקנותו היה קשה לו.
 
חזור
חלק עליון