• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

וורטים ופרפראות לפורים

מי הוא זה ואיזה הוא אשר מלאו לבו לעשות כן .
וקשה שהרי על זה מדברים כל הזמן ,על המן , וכי לא ידע שזה המן? ועוד מדוע אמרה אסתר ואילו לעבדים ולשפחות נמכרנו
החרשתי , מדוע היתה מחרישה , ?
ואומרים בשם האוהב ישראל מאפטא שביאר ע"פ מעשה שהיה בזמן הראשונים או הגאונים באדם עשיר גדול שהיה לו
את הס"ת שעזרא הסופר כתב בעצמו. ומשמת החלו בניו לריב בירושה , אחד אמר לשני קח את כל הכסף והזהב ואני את
הספר, והשני אמר הפוך . ובסוף נעשה גורל , וזה שזכה בספר שמח שמחה גדולה והשני נצטער מאוד .

והיה שם מומר שלא היה מסוגל לעכל את זה שההוא שנתעשר ברגע - עצוב ,והשני שהפסיד את הכסף - שמח , עד
שהחליט להטיל מום בספר. הלך ונתחבא , ובפרשת קריאת שמע שכתוב ועבדתם החליף ל ואבדתם,
והיו קורין בזה וכשהגיעו לאותה פרשה, נתעצב הבן עד מאוד עד שנירדם ובא אליו אביו בחלום ואמר לו : שני דברים לי
אליך דבר ראשון - עין תחת עין , המומר שהוריד את העין בגלל זה יצא לו העין ותראה את עינו תחת הספסל .
והשני - שבגלל שראו כמה שאיכפת לך הס"ת, יבא עזרא הסופר בעצמו ויתקן את זה . וכך הוה.
וכך פה אחשורוש אמר יכתב לעבדם עם ע ' והיינו שיהיו עבדים, והמן שינה לאבדם עם א ' ולכן שלח להשמיד להרג
ולאבד , ועל זה אמר אחשורוש: מי הוא זה ואי זה הוא, הלא אנחנו כתבנו לעבד עם ע. וזה גם מה שאמרה אסתר
ואילו לעבדים ולשפחות נמכרנו החרשתי .
 
עוד שאלות מהרב חנוך גבהרד שליט'א [השאלות - בחרוזים. התשובות לפי א' ב']

א. נקשיב למגילה בלי להבין זאת המילה, שראשה כראש מלך המדינות, וזנבה בראש אוניות.
ב. אם היה מתבצע זממם, היה גוי אחד פחות בעולם, ובגלל יהודי קדמון הלכו שנים לאבדון.
ג. שהמלך לא יהיה רגוע, עקר אליהו הנטוע, את המלך להכעיס איוה, ואמר שהמן לגדוע ציוה.
ד. אנחנו מפרשים לאמונים, ובמגילה מופיע בכמה אופנים.
ה. מהומן שהרבה מהומה, ונותר ללא מאומה.
ה. גרמה להיתלות בעץ וחבל עבות, רמוזה בעץ עבות .
ו. אחרון שהתכבד בעליה, ממנו משתלשל וו התליה.
ז. העודף שקיבלה נכדת בלשצר, מנע הופעתה במשתה הצר.
ח. ההוכחה שיש לו שחר, הופעת המן עם שחר.
ח. מהללים ביום שושן על הישועה, למוקפים בה מאז יהושע.
ח. משנכנס מרבים בשמחה, שהרי נהפך מיגון ואנחה, בו נולד המנהיג המורם, ובו גם לשמים הורם
ט. אחר שנת הכנות, נלקחה בחודש זה הטהורה שבבנות.
י. כל אחד מאיתנו בו חייב, שהרי בזכותו ניצלו חייו.
כ. זאת נאלץ להכריז, האיש שעל כבודו דאג להפריז.
ל. גלעדי דחף, למי שבזאת הוא חף. כשדברי המלך אלו עליו זעפו, פניו חפו.
מ. היהודים ממנו באיסור נהנו, בו התחילה הצרה, והגאולה דרכו נגמרה.
נ. פעמיים בעיני המלך, וגם בעיני כל הלך.
ס. בו היה מצוי, את שלהמן בלתי רצוי.
ס. הקשר תיכננו בשפת הטרסיים, לשלוח יד במלך הפרסיים.
ע. נקשרו יחדיו למנין, ומעליהם האב שתכנן העניין.
פ. ציפה לראות כיצד יפול, מי שנאמר עליו נפול תיפול.
צ. 3 ימים הקדימה בו המלכה, טרם בואה לבקש על המכה.
ק. סיפור העלילה ביום ובלילה, ואין להפסיד מילה משמיעת הילולה.
ר. אל המלך מתיר הוא ליכנס, ולמלכה היה בו נס.
ש. לא התבייש כך להתלבש, ולהחליף אותו לא ניאות, לבגד יותר נאות.
ת. מי שגורל העם בו ניתלה, סוף סוף אל סופו הועלה.

נ.ב. לחלק מהשאלות יש לי תשובות [אם תרצו-אשלח] וחלק ,אני צריך את עזרתכם.
בהצלחה. צום קל. ופורים שמח.
 
מדוע לא לקחו את המן לאתרוג הרי הוא דר על העץ משנה לשנה?

ויש לומר : דאיתא בתוס' שבת צב: דהמן ובניו נתלו ללא הראש וקי"ל נקטם ראשו פסול....
בכך מיושב גם מה שנאמר " רוב בניו וקנייניו על העץ תלית", אף שנתלו רק 10 מתוך 208 בניו. דהכונה רוב של כל
ילד.
האם אתה העלית את כל המילי דבדיחותא הנ"ל בפורום לתורה, או שייבאת משם לכאן?
 
ר' יעקב ישראל פישר זצ"ל יצא מזכרון משה וראה בריסקר נותן מטבע לקבצנית ואומר לה "שלא לשם קידושין" אמר לו הרב פישר: מתוך שלא לשמה יבוא לשמה...
 
ר' יעקב ישראל פישר זצ"ל יצא מזכרון משה וראה בריסקר נותן מטבע לקבצנית ואומר לה "שלא לשם קידושין" אמר לו הרב פישר: מתוך שלא לשמה יבוא לשמה...
וכדלעיל:
ב. בריסקער עולה לאוטובוס, כאשר הוא רואה שבאוטובוס נוהגת אשה, הוא נותן לה את דמי הכרטיס ואומר "שלא
לשם קידושין". וי'א שכך היה המעשה: בריסקער עבר ליד זכרון משה ונתן צדקה לאשה ואמר לה שלא לשם קידושין,
ור' ישראל יעקב שמע את זה ואמר בחיוך, מתוך שלא לשמה בא לשמה
הרסת את הבדיחה....
בבריסק סיפרו ככה - אשה עמדה בזכרון משה ואספה כסף, נתן לה ברסיקע'ר פרוטה ואמר לה 'שלא לשם קידושין', ירקה בפניו ואמרה לו 'שלא לשם חליצה'....
 
חזור
חלק עליון