במציאות 81 דק' אחר השקיעה אי אפשר להבחין יותר בשום 'אור' כלל, כמבואר באבן עזראאני לא גר באיזור גבוה בירושלים, אך אני גר בקומה רביעית (קומה אחרונה) ועם נוף לכיוון רמאללה, ושעה וחצי אחרי השקיעה אני עדיין רואה שמץ של אור, אז חושך אפילה זה ודאי לא.
במציאות 81 דק' אחר השקיעה אי אפשר להבחין יותר בשום 'אור' כלל, כמבואר באבן עזראאני לא גר באיזור גבוה בירושלים, אך אני גר בקומה רביעית (קומה אחרונה) ועם נוף לכיוון רמאללה, ושעה וחצי אחרי השקיעה אני עדיין רואה שמץ של אור, אז חושך אפילה זה ודאי לא.
אז רגע, אתה טוען שלפי ר״ת יש דין צאה״כ ויש דין שקיעה, ושניהם יכולים להתקיים בו-זמנית?מ"מ- לעולם ועד הכוכבים קבעו גם אם זה לפני 72 דקות
ואם שאר הכוכבים האחרים יצאו בזמן שהוא יום לפי ר״ת?וצ''ל בדוחק שהכוכבים נראים רק במערב, והכוכבים האחרים לא מתחשבים (וכעי''ז מבואר בכמה ראשונים) נגד פשטות הגמ' והש''וע, אבל ההכרח לא יגונה ...
עוד פעםאז רגע, אתה טוען שלפי ר״ת יש דין צאה״כ ויש דין שקיעה, ושניהם יכולים להתקיים בו-זמנית?
אני רק מחפש הסבר הגיוני
. . . מה ? ? ?דיברנו על מי שפסק את ר"ת מהאחרונים, הן שו"ע והן פר"ח והן מנחת כהן, דאע"פ שפסקו כר"ת, עדיין זה לא סותר את הכוכבים
המנחת כהן סובר שצאת הכוכבים הוא 30-32 דק' אחר השקיעה (בא''י) ו45-55 דק' אחר השקיעה באירופה (לפי שינוי האופקים) ובכל זאת סובר כר''ת (אמנם יש לציין שלא ידע את המציאות בא''י, ואילו ידע את המציאות שבא''י הנשף קצר יותר מבחו''ל, היה חוזר בו). . . מה ? ? ?
לא הבנתי דבר.
אתה רוצה לומר שלמרות שהם פוסקים את ר״ת הם סוברים אחרת בצאה״כ? (דבר שלא ייתכן)
הבאתי לך לשונות מפורשים של השו"ע בכל המקומות דמסתכלים על כוכבים אפי אם הרקיע מזהיר [עיין לעיל]. . . מה ? ? ?
לא הבנתי דבר.
אתה רוצה לומר שלמרות שהם פוסקים את ר״ת הם סוברים אחרת בצאה״כ? (דבר שלא ייתכן)
יש גמ' מפורשת בנוגע לכוכבים- שבת לה:נראה שדבריי זוכים להתעלמות.
שוב - אם עכשיו היה יום, יש עניין לבדוק בכוכבים? פשוט שלא. ככה גם לר״ת בשקיעה ראשונה (ד׳ מילין) זה עדיין יום.
ובכמה מקומות שהבאת @ממרן עד מרן כתבו ״שלא שקעה עליו החמה״, ולר״ת מדובר ב-72 דק׳.
זה אינו מוסכם כלל שר"ת דיבר על האור, אכן יש כזו שיטה בר"ת אך רוב האחרונים מסבירים לא כך. שהרי ר"ת דיבר על שהשמש נכנסת בחלונה ברקיע (דבר שבמציאות הידועה לנו לא קיים, שהרי חכמי יוון ניצחו את חכמי ישראל בזה, כמו ששאלו האחרונים על ר"ת) ואין שום הכרח שיש קשר בין אותו חלון לבין אור השמש.השמש מתחילה לשקוע בדיוק בשקיעה שלנו גם לפי ר''ת
רק שר''ת לא מתחשב בשקיעת גלגל החמה, אלא בשקיעת אור החמה.
כבר קדמך אחר צדיק:וצ''ל בדוחק שהכוכבים נראים רק במערב, והכוכבים האחרים לא מתחשבים (וכעי''ז מבואר בכמה ראשונים) נגד פשטות הגמ' והש''וע, אבל ההכרח לא יגונה ...
אשרי שזכיתי לכוון לדבריך ר @בניהו שמש .(אמנם בראשונים לא מצאתי זאת אלא רק באחרונים, באיזה ראשון ראית שרעיון כזה כתוב,זה ממש מציאה!).בלומדי את הסוגיה ,היה לי כיוון ליישוב שיטת הב"י, שהב"י סובר כהשיטה שבעינן 3 כוכבים סמוכים זה לזה, ושיהיו במערב דוקא (כרגע הסיכום לא לפני אך לענ"ד זה שיטת ה"אמרי בינה" ועוד, בהמשך אדייק בעז"ה) אני מסכים שזה מחודש, אז זמן זה מתאים לשיטת ר"ת, זה קורה ממש כ72 דק' לאחר שהשמש נכסית מעינינו כאן בא"י.
וה' יאיר עינינו המכוסות.
היכן הרעיש?(אגב מפורסם שמרן בעל המשנ"ב הוא התחיל להרעיש לשנות את המנהג באירופה, ועד תקופתו נהגו בפשטות כר"ת, ורי"צ בלאזר לא הבין על מה הרעש, וטען שכך היה מנהג ישראל לעולמים כר"ת וא"צ לשנות...)
אחהמ"ר מי אנו שנאמר שהראשונים טעו.כוונתם שאם ר''ת היה יודע את אופק א''י, בודאי לא היה סובר את מה שסבר
התשובה היא פשוטה עפ"ד האבן עזרא בפרשת בראשית, שהולכים לפי העננים ולא לפי הקרקע. וכמש"כ מרן הראש"ל שליט"א בילקו"י.קודם כל אני רוצה להתנצל בפני הרב @לביא הצדיק אם דיברתי בחריפות לעניין הפופשדו, זה היה מריתחא דאורייתא גרידא.
את השאלה הזו שמעתי להדיא מהגר"ש אוירבעך, מהרב גלבר בעל האורחות שבת, מהגר"א עוזר ועוד הרבה.
וק"ק לומר שהם לא למדו את הסוגיא לשורשה.
בכ"מ לא ענית תשובה צדיק, תכל'ס, איך ר"ת מסתדר עם המציאות בא"י.
איך תסתדר עם זה בעלות השחר?אתה נוגע בנקודה הנכונה, ולכן בגלל שזה היה ללא התחשבות במציאות אפ''ל דאילו ידע המציאות היה חוזר בו
כי צאת הכובים זה מתי שרואים כוכבים, וזה חייב חייב להסתדר איכשהו עם המציאות
בעיקר בסימן רס"א, גם במשנה ברורה וגם בביאו"ה ע"ש.היכן הרעיש?
בספרו נדחי ישראל פוסק כר"ת אף בכניסת השבת.
מה הכוונה לפי העננים, צריך לעלות לעננים ולבדוק משם אם כבר שקעה השמש?התשובה היא פשוטה עפ"ד האבן עזרא בפרשת בראשית, שהולכים לפי העננים ולא לפי הקרקע. וכמש"כ מרן הראש"ל שליט"א בילקו"י.
[אגב, לפני כמה זמן התקשר אלי א' מבני משפחתי, שכיום אינו נמצא בעלמה של תורה, ואמר לי שטס לחו"ל בזמן השקיעה, ושם לב לנקודה זו, ואמר מעצמו להסביר לפי"ז את ר"ת].
לא זוכר כעת.מה הכוונה לפי העננים, צריך לעלות לעננים ולבדוק משם אם כבר שקעה השמש?
אשמח שתפרט יותר
במשנ"ב לא התייחס לאדם שאין לו אפשרות להחמיר את ב' השיטות, ולזה התייחס רק בנדחי ישראל.בעיקר בסימן רס"א, גם במשנה ברורה וגם בביאו"ה ע"ש.
אבל היות והמנהג בזמנו היה פשוט כר"ת, הוא לא הכריע כך בסכינא חריפא, וגם במ"ב משמע בכמה מקומות שהנוהג בכניסת שבת כר"ת בדיעבד שפיר, למעיין טוב בלשונותיו, ואפשר שזה גם כוונתו בנדחי ישראל, אע"פ שספרו ההלכתי המובהק הוא המשנה ברורה וכך יש להכריע.
אם תיזכר ותזכה אותנו בתשובה על ר"ת נשמח מאוד. כי לא הבנתי מה הכיוון. (בזמן ר"ת כל העננים חשוכים כמעט לחלוטין, אא"כ אולי בקיץ בצד מערב בחלק הממש תחתון יש נצנוצי נוגה דועכים).לא זוכר כעת.
אולי הכונה להסתכל האם גם העננים חשוכים.
עכ"פ ודאי שלר"ת א"צ לעלות לשום מקום אלא לחשב ד' מילים.
מחילה צדיק, לא הבנתי כ"כ מה כוונתך לומר בזה.במשנ"ב לא התייחס לאדם שאין לו אפשרות להחמיר את ב' השיטות, ולזה התייחס רק בנדחי ישראל.
ראה בילקו"י.אם תיזכר ותזכה אותנו בתשובה על ר"ת נשמח מאוד. כי לא הבנתי מה הכיוון. (בזמן ר"ת כל העננים חשוכים כמעט לחלוטין, אא"כ אולי בקיץ בצד מערב בחלק הממש תחתון יש נצנוצי נוגה דועכים).
נשמע לי מוזר מאוד, שדבר שהגר"א כתב יהיה רעש שהמשנ"ב חושש לו.מחילה צדיק, לא הבנתי כ"כ מה כוונתך לומר בזה.
מה שלא יהיה, בסימן רס"א מצדד מאוד בגר"א וכתב שכך יש לנהוג לכתחילה.ע"ש. ועל זה רעש וגעש עולם התורה באירופה, שעד אז לא חשו לגר"א כלל.
שמעתי מכמה גדולים, ביניהם מהגרש"ז אוירבעך זצ"ל, הביאו גם מקורות לדבריהם ולצערי אינני זוכר היכן. (הרעש היה על שהמ"ב רצה לשנות את המנהג הפשוט באירופה, לא על שהוא חשש לגר"א....)נשמע לי מוזר מאוד, שדבר שהגר"א כתב יהיה רעש שהמשנ"ב חושש לו.
היכן ראית שעולם התורה געש ורעש ע"ז?
סימן רעא עמ' קסב.איפה בילקו"י?