• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

זמן רבינו תם: מרן השו"ע נהג כרבינו תם לקולא בכניסת שבת?

אני לא גר באיזור גבוה בירושלים, אך אני גר בקומה רביעית (קומה אחרונה) ועם נוף לכיוון רמאללה, ושעה וחצי אחרי השקיעה אני עדיין רואה שמץ של אור, אז חושך אפילה זה ודאי לא.
במציאות 81 דק' אחר השקיעה אי אפשר להבחין יותר בשום 'אור' כלל, כמבואר באבן עזרא
 
אז רגע, אתה טוען שלפי ר״ת יש דין צאה״כ ויש דין שקיעה, ושניהם יכולים להתקיים בו-זמנית?
אני רק מחפש הסבר הגיוני
עוד פעם
תדע להבדיל ולהבחין
לא דיברנו על ר"ת, ר"ת זה ד' או ה' מילין חוק ולא יעבור
דיברנו על מי שפסק את ר"ת מהאחרונים, הן שו"ע והן פר"ח והן מנחת כהן, דאע"פ שפסקו כר"ת, עדיין זה לא סותר את הכוכבים

ואם נאמר במילים יותר פשוטות לא פסקו את ר"ת לגמרי, ושתמיד חוק ולא יעבור צריך ד' מילין ו- 72 דקות ונגמר הסיפור [כמו הר"י פראגי']
אלא ע"פ כוכבים, [כל אחד לפי מקומו, וכן תלוי חורף וקיץ, ימים ארוכים וקצרים, ימים השוים וכו']
ואף אחד לא מדד עם זה הסתדר עם שעון ועם 72 דקות ועם ד' מילין, כי השעון והזמן לא עניין אף אחד [מלבד הר"י פראג'י]
 
דיברנו על מי שפסק את ר"ת מהאחרונים, הן שו"ע והן פר"ח והן מנחת כהן, דאע"פ שפסקו כר"ת, עדיין זה לא סותר את הכוכבים
. . . מה ? ? ?
לא הבנתי דבר.
אתה רוצה לומר שלמרות שהם פוסקים את ר״ת הם סוברים אחרת בצאה״כ? (דבר שלא ייתכן)
 
. . . מה ? ? ?
לא הבנתי דבר.
אתה רוצה לומר שלמרות שהם פוסקים את ר״ת הם סוברים אחרת בצאה״כ? (דבר שלא ייתכן)
המנחת כהן סובר שצאת הכוכבים הוא 30-32 דק' אחר השקיעה (בא''י) ו45-55 דק' אחר השקיעה באירופה (לפי שינוי האופקים) ובכל זאת סובר כר''ת (אמנם יש לציין שלא ידע את המציאות בא''י, ואילו ידע את המציאות שבא''י הנשף קצר יותר מבחו''ל, היה חוזר בו)
 
. . . מה ? ? ?
לא הבנתי דבר.
אתה רוצה לומר שלמרות שהם פוסקים את ר״ת הם סוברים אחרת בצאה״כ? (דבר שלא ייתכן)
הבאתי לך לשונות מפורשים של השו"ע בכל המקומות דמסתכלים על כוכבים אפי אם הרקיע מזהיר [עיין לעיל]
והמנחת כהן והפרי חדש כתבו והאריכו בזה להדיא
זו המציאות שהייתה, אף פעם לא בדקו לפי שעון ולפי זמן של כך וכך דקות
 
נראה שדבריי זוכים להתעלמות.
שוב - אם עכשיו היה יום, יש עניין לבדוק בכוכבים? פשוט שלא. ככה גם לר״ת בשקיעה ראשונה (ד׳ מילין) זה עדיין יום.
ובכמה מקומות שהבאת @ממרן עד מרן כתבו ״שלא שקעה עליו החמה״, ולר״ת מדובר ב-72 דק׳.
יש גמ' מפורשת בנוגע לכוכבים- שבת לה:
א"ר יהודה אמר שמואל כוכב אחד יום, שנים בין השמשות, שלשה לילה, תנ"ה כוכב אחד יום שנים בין השמשות שלשה לילה, א"ר יוסי לא כוכבים גדולים הנראין ביום ולא כוכבים קטנים שאין נראין אלא בלילה אלא בינונים.

רוב מוחלט של הפוסקים יוצאים מנקודת הנחה שר"ת לא חולק על הגמ' הזו. ומתקשים איך ר"ת יסביר אותה לפי שיטתו.
א"א לומר "כל עוד לא הגיע זמן צאה"כ של ר"ת אין מה להסתכל לשמיים", שהרי בזמן רבינו תם יש מאות כוכבים קטנטנים שנראים אך ורק בעיצומו של לילה בחושך גמור ועלטה גמורה, והגמ' אמרה מפורש "ולא כוכבים קטנים שאין נראים אלא בלילה" שזה כבר ודאי אחרי הלילה. מקוה שאני מובן.
השמש מתחילה לשקוע בדיוק בשקיעה שלנו גם לפי ר''ת
רק שר''ת לא מתחשב בשקיעת גלגל החמה, אלא בשקיעת אור החמה.
זה אינו מוסכם כלל שר"ת דיבר על האור, אכן יש כזו שיטה בר"ת אך רוב האחרונים מסבירים לא כך. שהרי ר"ת דיבר על שהשמש נכנסת בחלונה ברקיע (דבר שבמציאות הידועה לנו לא קיים, שהרי חכמי יוון ניצחו את חכמי ישראל בזה, כמו ששאלו האחרונים על ר"ת) ואין שום הכרח שיש קשר בין אותו חלון לבין אור השמש.
וצ''ל בדוחק שהכוכבים נראים רק במערב, והכוכבים האחרים לא מתחשבים (וכעי''ז מבואר בכמה ראשונים) נגד פשטות הגמ' והש''וע, אבל ההכרח לא יגונה ...
כבר קדמך אחר צדיק:
בלומדי את הסוגיה ,היה לי כיוון ליישוב שיטת הב"י, שהב"י סובר כהשיטה שבעינן 3 כוכבים סמוכים זה לזה, ושיהיו במערב דוקא (כרגע הסיכום לא לפני אך לענ"ד זה שיטת ה"אמרי בינה" ועוד, בהמשך אדייק בעז"ה) אני מסכים שזה מחודש, אז זמן זה מתאים לשיטת ר"ת, זה קורה ממש כ72 דק' לאחר שהשמש נכסית מעינינו כאן בא"י.
וה' יאיר עינינו המכוסות.
אשרי שזכיתי לכוון לדבריך ר @בניהו שמש .(אמנם בראשונים לא מצאתי זאת אלא רק באחרונים, באיזה ראשון ראית שרעיון כזה כתוב,זה ממש מציאה!).
 
(אגב מפורסם שמרן בעל המשנ"ב הוא התחיל להרעיש לשנות את המנהג באירופה, ועד תקופתו נהגו בפשטות כר"ת, ורי"צ בלאזר לא הבין על מה הרעש, וטען שכך היה מנהג ישראל לעולמים כר"ת וא"צ לשנות...)
היכן הרעיש?
בספרו נדחי ישראל פוסק כר"ת אף בכניסת השבת.
 
קודם כל אני רוצה להתנצל בפני הרב @לביא הצדיק אם דיברתי בחריפות לעניין הפופשדו, זה היה מריתחא דאורייתא גרידא.

את השאלה הזו שמעתי להדיא מהגר"ש אוירבעך, מהרב גלבר בעל האורחות שבת, מהגר"א עוזר ועוד הרבה.
וק"ק לומר שהם לא למדו את הסוגיא לשורשה.


בכ"מ לא ענית תשובה צדיק, תכל'ס, איך ר"ת מסתדר עם המציאות בא"י.
התשובה היא פשוטה עפ"ד האבן עזרא בפרשת בראשית, שהולכים לפי העננים ולא לפי הקרקע. וכמש"כ מרן הראש"ל שליט"א בילקו"י.
[אגב, לפני כמה זמן התקשר אלי א' מבני משפחתי, שכיום אינו נמצא בעלמה של תורה, ואמר לי שטס לחו"ל בזמן השקיעה, ושם לב לנקודה זו, ואמר מעצמו להסביר לפי"ז את ר"ת].
 
היכן הרעיש?
בספרו נדחי ישראל פוסק כר"ת אף בכניסת השבת.
בעיקר בסימן רס"א, גם במשנה ברורה וגם בביאו"ה ע"ש.

אבל היות והמנהג בזמנו היה פשוט כר"ת, הוא לא הכריע כך בסכינא חריפא, וגם במ"ב משמע בכמה מקומות שהנוהג בכניסת שבת כר"ת בדיעבד שפיר, למעיין טוב בלשונותיו, ואפשר שזה גם כוונתו בנדחי ישראל, אע"פ שספרו ההלכתי המובהק הוא המשנה ברורה וכך יש להכריע.
 
התשובה היא פשוטה עפ"ד האבן עזרא בפרשת בראשית, שהולכים לפי העננים ולא לפי הקרקע. וכמש"כ מרן הראש"ל שליט"א בילקו"י.
[אגב, לפני כמה זמן התקשר אלי א' מבני משפחתי, שכיום אינו נמצא בעלמה של תורה, ואמר לי שטס לחו"ל בזמן השקיעה, ושם לב לנקודה זו, ואמר מעצמו להסביר לפי"ז את ר"ת].
מה הכוונה לפי העננים, צריך לעלות לעננים ולבדוק משם אם כבר שקעה השמש?
אשמח שתפרט יותר
יש מדד של כוכבים, ושל הכסיף עליון וכו. 2 קלאסים המובאים בגמ'.
ר"ת להדיא מדבר על זמן אחר שקיעת גלגל החמה לפני שנכנסת לחלונה ולא על השקיעה הרגילה, כלומר גם אם תיקח כדור פורח ותטוס לעננים בשום אופן לא תראה את השמש יורדת מתחת לקו האופק בזמן ר"ת לצערי.
 
בעיקר בסימן רס"א, גם במשנה ברורה וגם בביאו"ה ע"ש.

אבל היות והמנהג בזמנו היה פשוט כר"ת, הוא לא הכריע כך בסכינא חריפא, וגם במ"ב משמע בכמה מקומות שהנוהג בכניסת שבת כר"ת בדיעבד שפיר, למעיין טוב בלשונותיו, ואפשר שזה גם כוונתו בנדחי ישראל, אע"פ שספרו ההלכתי המובהק הוא המשנה ברורה וכך יש להכריע.
במשנ"ב לא התייחס לאדם שאין לו אפשרות להחמיר את ב' השיטות, ולזה התייחס רק בנדחי ישראל.
 
לא זוכר כעת.
אולי הכונה להסתכל האם גם העננים חשוכים.
עכ"פ ודאי שלר"ת א"צ לעלות לשום מקום אלא לחשב ד' מילים.
אם תיזכר ותזכה אותנו בתשובה על ר"ת נשמח מאוד. כי לא הבנתי מה הכיוון. (בזמן ר"ת כל העננים חשוכים כמעט לחלוטין, אא"כ אולי בקיץ בצד מערב בחלק הממש תחתון יש נצנוצי נוגה דועכים).
במשנ"ב לא התייחס לאדם שאין לו אפשרות להחמיר את ב' השיטות, ולזה התייחס רק בנדחי ישראל.
מחילה צדיק, לא הבנתי כ"כ מה כוונתך לומר בזה.
מה שלא יהיה, בסימן רס"א מצדד מאוד בגר"א וכתב שכך יש לנהוג לכתחילה.ע"ש. ועל זה רעש וגעש עולם התורה באירופה, שעד אז לא חשו לגר"א כלל.
 
אם תיזכר ותזכה אותנו בתשובה על ר"ת נשמח מאוד. כי לא הבנתי מה הכיוון. (בזמן ר"ת כל העננים חשוכים כמעט לחלוטין, אא"כ אולי בקיץ בצד מערב בחלק הממש תחתון יש נצנוצי נוגה דועכים).
ראה בילקו"י.
מחילה צדיק, לא הבנתי כ"כ מה כוונתך לומר בזה.
מה שלא יהיה, בסימן רס"א מצדד מאוד בגר"א וכתב שכך יש לנהוג לכתחילה.ע"ש. ועל זה רעש וגעש עולם התורה באירופה, שעד אז לא חשו לגר"א כלל.
נשמע לי מוזר מאוד, שדבר שהגר"א כתב יהיה רעש שהמשנ"ב חושש לו.
היכן ראית שעולם התורה געש ורעש ע"ז?
 
נשמע לי מוזר מאוד, שדבר שהגר"א כתב יהיה רעש שהמשנ"ב חושש לו.
היכן ראית שעולם התורה געש ורעש ע"ז?
שמעתי מכמה גדולים, ביניהם מהגרש"ז אוירבעך זצ"ל, הביאו גם מקורות לדבריהם ולצערי אינני זוכר היכן. (הרעש היה על שהמ"ב רצה לשנות את המנהג הפשוט באירופה, לא על שהוא חשש לגר"א....)

איפה בילקו"י?
 
חזור
חלק עליון