חידה: למי שלחו חלק מהעץ שנשענו עליו המלאכים? ואיזה חפץ הכין מזה?

מדרש ב"ר צד-ד "ויסע ישראל וכל אשר לו ויבוא בארה שבע להיכן הלך? אמר רב נחמן, שהלך לקוץ. ארזים שנטע אברהם זקינו בבאר שבע היך מה דאת אמר ויטע אשל בבאר שבע ויקא שם בשם ה' אל עולם. והבריח התיכון בתוך הקרשים אמר רבי לוי, והבריח התיכון שנים ושלשים אמה היו בו, מהיכן מצאו אותו לשעה, אלא מלמד שהיו מוצנעין עמהם מימות יעקב אבינו.
 
איו לי בבית, מאמין שהת''ח כאן ימצאו את זה.
מבואר שהבריח התיכון היה מהמקל של יעקב (כי במקלי עברתי את הירדן)
כן איתא בזוהר פרשת תרומה דף קעה:,
ובדעת זקנים מבעלי התוספות (שמות כה' ה') איתא במדרש שהבריח התיכון היה ממקלו של יעקב כמה דאת אמר "כי במקלתי עברתי את הירדן וכו'.
 
כמדומני שביונתן בן עוזיאל מבואר שעשו ממנו את הבריח התיכון במשכן
וְהַבְּרִיחַ הַתִּיכֹן בְּתוֹךְ הַקְּרָשִׁים וכו' (תרומה כו, כח) וְנַגְרָא מְצִיעָאָה בְּגוֹ לוּחַיָיא מְשַׁלְבִישׁ מִן סְיָיפֵי לִסְיָיפֵי מִן אִילָנָא דִנְצִיב אַבְרָהָם בִּבְאֵרָה דְשָׁבַע וְכַד עֲבָרוּ יִשְרָאֵל יַת יַמָּא קְטָעוּ מַלְאָכַיָא יַת אִילָנָא וְטַלְקוּהוּ לְיַמָא וַהֲוַת טָפֵי עַל אַנְפֵּי מַיָא וַהֲוָה מַלְאָכַיָא מַכְרִיז וַאֲמַר דֵּין הוּא אִילָנָא דִנְצִיב אַבְרָהָם בְּבֵירָא דְשָׁבַע וְצַלִּי תַמָּן בְּשׁוּם מֵימְרָא דַיְיָ וְנַסְבוֹהִי בְּנֵי יִשְרָאֵל וַעֲבָדוּ מִנֵיהּ נַגְרָא מְצִיעָאָה אוּרְכֵּיהּ שׁוּבְעִין אַמִּין וּפְרִישָׁן מִתְעַבְדָן בֵּיהּ דְּכַד הֲווֹ מוֹקְמִין יַת מַשְׁכְּנָא הֲוָה מִתְגַּלְגֵּל הֵי כְּעַכְנָא חֲזוֹר חֲזוֹר מִלְגֵיו לְלוּחֵי מַשְׁכְּנָא וְכַד הֲוָה מִתְפָּרֵק הֲוָה פַּשִׁיט הֵי כְּחוּטְרָא​
 
ובפרקי דרבי אליעזר מבואר שהבריח התיכון היה מהמקל של יעקב (כי במקלי עברתי את הירדן)
אינו בפרקי דרבי אליעזר
אלא:
בדעת זקנים מבעלי התוספות (שמות כה' ה') איתא במדרש שהבריח התיכון היה ממקלו של יעקב כמה דאת אמר "כי במקלתי עברתי את הירדן וכו'.
 
כן איתא בזוהר פרשת תרומה דף קעה:
בזוהר כתב זאת על דרך הרעיון והרמז ["תנא אמר רבי שמעון והבריח התיכון בתוך הקרשים מבריח מן הקצה אל הקצה דא הוא יעקב קדישא שלימא וכו']
אמנם זה משתלב טוב עם המדרש הנ"ל שהבריח היה מקלו של יעקב אבינו ע"ה
 
וְהַבְּרִיחַ הַתִּיכֹן בְּתוֹךְ הַקְּרָשִׁים וכו' (תרומה כו, כח) וְנַגְרָא מְצִיעָאָה בְּגוֹ לוּחַיָיא מְשַׁלְבִישׁ מִן סְיָיפֵי לִסְיָיפֵי מִן אִילָנָא דִנְצִיב אַבְרָהָם בִּבְאֵרָה דְשָׁבַע וְכַד עֲבָרוּ יִשְרָאֵל יַת יַמָּא קְטָעוּ מַלְאָכַיָא יַת אִילָנָא וְטַלְקוּהוּ לְיַמָא וַהֲוַת טָפֵי עַל אַנְפֵּי מַיָא וַהֲוָה מַלְאָכַיָא מַכְרִיז וַאֲמַר דֵּין הוּא אִילָנָא דִנְצִיב אַבְרָהָם בְּבֵירָא דְשָׁבַע וְצַלִּי תַמָּן בְּשׁוּם מֵימְרָא דַיְיָ וְנַסְבוֹהִי בְּנֵי יִשְרָאֵל וַעֲבָדוּ מִנֵיהּ נַגְרָא מְצִיעָאָה אוּרְכֵּיהּ שׁוּבְעִין אַמִּין וּפְרִישָׁן מִתְעַבְדָן בֵּיהּ דְּכַד הֲווֹ מוֹקְמִין יַת מַשְׁכְּנָא הֲוָה מִתְגַּלְגֵּל הֵי כְּעַכְנָא חֲזוֹר חֲזוֹר מִלְגֵיו לְלוּחֵי מַשְׁכְּנָא וְכַד הֲוָה מִתְפָּרֵק הֲוָה פַּשִׁיט הֵי כְּחוּטְרָא​
ובדעת זקנים מבעלי התוספות (שמות כה' ה') איתא במדרש שהבריח התיכון היה ממקלו של יעקב כמה דאת אמר "כי במקלתי עברתי את הירדן וכו'.
ווארט קצר ששמעתי בזמנו לשבת חתן, שרואים מכאן שהיסוד (הבריח התיכון) של המשכן שהוא מקום השראת השכינה צריך להיות עם יסודות של חסד (אברהם) ותורה (יעקב)
ואיש ואשה שזכו שכינה שורה ביניהם, והיינו שזוכים ע''י התורה של הבעל והחסד של האשה, ותן לחכם ויחכם עוד.
 
חזור
חלק עליון