• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

טלית עם פסים שחורים

הגר''י דרעי זצוק''ל בטלית עם פסים שחורים כנראה מנהג מרוקו או שסוף סוף גם הוא גדל בין האשכנזים
הצג קובץ מצורף 22520
לא הבנתי כוונתך שזה קשור לאשכנזים
כפי שכבר נתבאר לעיל [עיין גם במה שכתבתי לעיל, ציינתי יותר בפרוטרוט] את המקורות של טלית לבנה כולה בלא שום פסים, הוא מהמהרש"ל שהיה בכלל אשכנזי, וגם מה שכתב זאת זה לא ע"פ הסוד כמו שראיתי פה כמה שכתבו אלא כתב זאת מסברא דיליה ע"פ המדרש "והיה העטופים ללבן", וכלל לא קשור ל"סוד" וכד'
אך רבים מהאחרונים [פמ"ג א"ר ומ"ב וכן הבן איש חי] כתבו שאם יש מעט פסים של תכלת בטלית [וכפי שכתבתי לעיל ביותר הרחבה את המקור של התכלת ואיך זה השתנה לשחור] עדיין זה נקרא טלית לבנה.
ואיה"נ לכו"ע מצווה מן המובחר בטלית לבנה, רק המח' האם צריך לבנה לגמרי בלי שום פסים [כהמהרש"ל] או סגי דעיקר הטלית היא לבנה [וכשאר האחרונים]
 
תכלת של התורה הוא יותר דומה לכחול כהה עיין כאן ד"ה מדברים אלו
גם אם התימנים נהגו לעשות פסים שחורים כי לשיטת הרמב"ם תכלת הוא "משחיר", מ"מ כולם נהגו בתכלת ממש בהתחלה, וכפי שכותב "הלקט יושר" תלמיד תרומה"ד שעשה פסים של תכלת בטלית "בלוא", שכידוע ה-"בלוא" זה תכלת של כחול, אך כפי שציינתי לעיל באחד השרשורים את המקורות ששינו מכחול לשחור בעקבות "הדגל" של הציונים שמקורו מהטלית [ציינתי את שמות הספרים והמקרות לכך עיין לעיל]
 
מש"כ בדעת הרב מוצפי כנראה לא קרא מש"כ והחליט באופן ברור
הבא"ח כתב שיש ללבוש טלית לבנה וטליתות שיש להם צבע מן הצדדים לא אכפת כי הצבע מעט מן המעט בגוף הטלית
על זה כתב הרב מוצפי שראה בעבר טליתות כאלה שהיה עליהם פס אחד או שנים בצבע זהב או תכלת, ולזה התכוון הבא"ח שיש להם מעט מן המעט צבע הכוונה לפס אחד או שנים (הצבע לא משנה)
והכותב התייחס לצבע שהבא"ח בעצמו כתב במקבציאל (כנראה לא היה בפני הרב מוצפי בזמן כתיבת התשובה) צבע שחור ולא זהב.
אבל עיקר הנקודה לא הבין, שהבא"ח הדגיש שהצבע הוא מעט, וא"א לכנות על טליתות שלנו שיש להם פסים מרובים - מעט מן המעט. לכן צ"ל שהיה להם שני פסים וכיוצא בזה
וכל מה שהביא זה ממצאים ארכיאולוגים שאיננו יודעים טבעם ומראיהם ומיהו החוקר והמגלה וכמה אמינותם של ממצאים אלו
דבר שני בסה"כ הביא רק מבעל שואל ונשאל ומעוד רבני תוניס (לא שאני מזלזל חלילה) ומזה הסיק שכך היה המנהג פשוט בכל המקומות (כנראה מיום בריאת העולם...)
ולא הביא שום מקור נוסף ושום פוסק אחר וצ"ע על שיטה זו
ועוד מצאתי באחד הספרים (זכור לי הרב רביע) כתב שהבבא סאלי חיפש בכל הארץ טלית שכולה לבן ולא מצא! כי כנראה שבעבר לא ייצרו טליתות לבנות כמו היום (צריך לבדוק בספר של הרב יהודיוף ישראל סבא, על מנהג הבבא סאלי והשמועה זו)

וכמובן שאף אחד לא התכוון שיש איזה איסור לספרדים ללבוש טלית עם פסים שחורים ודאי שזו מעלה ועניין ע"פ הקבלה
וכנראה הרב מוצפי לא ממש התכוון לזה שיש איסור, שהרי בתשובה שכתב בשו"ת מבשרת ציון לא הזכיר מאומה מאיסור לא תיטוש
לרב מרפסן אגרי שליט"א
נכנסתי לפורום זה במיוחד בשביל להגיב בעניין לאחר שראיתי שהבאתם את מאמרי הקטן שפורסם באור תורה סיוון-תמוז.
לגבי מה שכתבת שהבאתי רק חכמי תוניס ולא הבאתי שום מקור נוסף ושום פוסק אחר,
תראה את מאמרי שהובא לעיל חלק השני שפורסם בתמוז, ותראה עשרות מקורות נוספים מכל עדות המזרח ולאו דווקא תוניסיה אלא ממש כל העדות,
ופלא שכך כתבת. הרי כל בר דעת מבין זאת ממאמרי, ובפרט בקובץ התמונות המצורף שאני שולח במייל לכל דורש, וחלקו גם הובא כאן לעיל.
מרוקו, סוריה, עיראק, מצרים, לוב הם רק חלק מעדות החכמים המובאים שם... עיין שם ותרווה צמאונך.

ועוד, כתבתי מפורש שמה שכתב הרב מוצפי שליט"א שעובר על איסור לא תיטוש זה לא במבשרת ציון אלא באתר דורש ציון. וכמדומה שלא קראת כלל את מאמרי אם כתבת דבר שכזה...
 
שאלתי את אחד מהתלמידים בהיה בברית והוא אמר לי שהטלית שהרב לבש בברית זה לא שלו. (ואותה הוא לא לובש ביום יום.
אהה, אז בכזה אופן כותבים "שמעתי שזו לא הטלית שלו"...
עכ"פ נראה שנהג ללבוש טלית עם פסים לבנים.
 
אע"פ שרבו מרן הבא"ח כותב שאפשר גם מעט פסים שחורים ואינו כלום.
כנראה שאינו שמח להשתכנז כמו שחושביים,,,,,,
להשתכנז???
מה הקשר
עיין לעיל [הרבה לעיל] שכבר נכתב כמה פעמים שהמקור לזה שצריך טלית לבנה כולה [והיינו אפי' בלא מעט פסים] הוא דעת המהרש"ל שלא היה קשור באחוז לספרדים
אך הרבה מהפוסקים חלקו עליו וס"ל שאם יש מעט פסים גם מקרי טלית לבנה ולא צריך שכולה ממש תהיה לבנה [וגם זה הובא לעיל]
אם כבר הפוך, מי שעושה טלית כולה לבנה בלי פסים שחורים הוא נוהג כפוסקים האשכנזים
 
חזור
חלק עליון