טלית עם פסים שחורים

לפי מה ששמעתי המקור לפס הכחול בדגל ישראל הוא מהטלית הכחולה שהייתה נהוגה באשכנז וכנראה מחמת שזה מתקשר לציונות החרדים האשכנזים שינו ועברו לפסים שחורים
באמת ישנה חסידות (נראה לי שבסיסה באשדוד - אני זוכר שנתקלתי בהם הרבה שם )
שעד לימינו אנו הפסים בטליטות שלהם זה צבע כחול ... לא שחור לא הכחול המוכר עם כל מיני קישקושים וציורים נלווים
אלא כמו השחור רק בכחול
מרן ב"י סימן ט' כתב: "חוץ מן השחור מפני שנראה כתכלת" ולפי זה א"ש שעשו שחור שדומה לתכלת
וראיתי לחסיד אחד בבית שמש שחוטיו בצבע שחור (ולא כחול )
וכששאלתי אותו לצבע הכנף פתיל תכלת ולא שחור ...
אמר לי שזה כחול הדומה לשחור
בספר "שר התורה" ישנה תמונה של מרן הראש"ל שליט"א עם טלית עם פסים שחורים בעצרת בבני ברק שנערכה לרפואת מרן זצוק"ל.
(ואולי הביאו לו להתעטף בה ולא רצה לביישם..)
1. יתכן שזו התמונה שאני ראיתי (ברוך ה' יש לי מספר ספרים על מרן זיע"א )

2. מרן לא כל כך רואה עושה חשבונות בנושאים "קריטיים"

כך לגבי גיל החתונה "שאם רבו אומר לו אל תצא לשידוכים לא ישמע בקולו"

ואילו לגבי הוצאת ציצית - ישמע

כשזה מנהג - אל תנהג ....

כשזה הלכה - תלך ...
 
באמת ישנה חסידות (נראה לי שבסיסה באשדוד - אני זוכר שנתקלתי בהם הרבה שם )
שעד לימינו אנו הפסים בטליטות שלהם זה צבע כחול ... לא שחור לא הכחול המוכר עם כל מיני קישקושים וציורים נלווים
אלא כמו השחור רק בכחול
בעלזא
מקור הפס הכחול ב "לקט יושר" בשם רבו של בעל ה – "תרומת הדשן"
 
נערך לאחרונה:
בעלזא
מקור הפס הכחול ב "לקט יושר" בשם רבו של בעל ה – "תרומת הדשן"
לכל הרבנים החשובים
המקור לפסים בטלית כפי שכבר העלו כאן, מהלקט יושר לתלמיד תרומה"ד בשם רבו, ושם כותב שעשה פסים כחולים זכר לתכלת וכן הוא בפמ"ג ואליה רבה ומשנה ברורה.
אלא מאי- יעויין בקובץ שנקרא "הליכות" מס' 60 ישנו מאמר של אחד בשם "אברהם בר אוריין" ושם הביא קטע מעוזרו של הרצל בשם וולפסון שהוא בעצם הגה את הרעיון לעשות דגל עם פסים כחולים כמו הטלית ולעשות באמצע סימן מגן דוד כמו שיש בארון קדש שבחו"ל.
וכנראה שמאז- התחילו החרדים לדבר ה' לשנות את הפסים לשחור שזה מעין התכלת והכי קרוב לתכלת, וכפי שהובא בספר "בית ישכר" [לרב ישכר פרנקל] עמ' כט, וכן בספר "בנוהג שבעולם" של מכון נתיב הברכה עמ' סט.
ועוד באותו עניין- המקור לטלית לבנה בלא שום צבע הוא בכלל מהמרש"ל בים של שלמה ולא קשור לקבלה ובכלל לומד זאת מהמדרש "והיו העטופים ללבן" יעויין שם,
אלא מה שזה נכנס לספרדים- הוא מפני שמהר"ם לונזאנו העתיק את המהרש"ל הנ"ל, והחיד"א העתיק את הר"ם לונזאנו, ולכן יותר השתרבב עניין זה לספרדים, אע"פ שהמקור כלל אשכנזי [המהרש"ל]
ובכלל עיין בבא"ח שכותב להדיא שאם עושים פסים שחורים לנוי אין שום בעיה, וכן הוא בפמ"ג שם, ובמ"ב,
ואיה"נ מי שמקפיד על זה, זה לא קשור לספרדים או קבלה וככל הנ"ל
 
לכל הרבנים החשובים
המקור לפסים בטלית כפי שכבר העלו כאן, מהלקט יושר לתלמיד תרומה"ד בשם רבו, ושם כותב שעשה פסים כחולים זכר לתכלת וכן הוא בפמ"ג ואליה רבה ומשנה ברורה.
אלא מאי- יעויין בקובץ שנקרא "הליכות" מס' 60 ישנו מאמר של אחד בשם "אברהם בר אוריין" ושם הביא קטע מעוזרו של הרצל בשם וולפסון שהוא בעצם הגה את הרעיון לעשות דגל עם פסים כחולים כמו הטלית ולעשות באמצע סימן מגן דוד כמו שיש בארון קדש שבחו"ל.
וכנראה שמאז- התחילו החרדים לדבר ה' לשנות את הפסים לשחור שזה מעין התכלת והכי קרוב לתכלת, וכפי שהובא בספר "בית ישכר" [לרב ישכר פרנקל] עמ' כט, וכן בספר "בנוהג שבעולם" של מכון נתיב הברכה עמ' סט.
ועוד באותו עניין- המקור לטלית לבנה בלא שום צבע הוא בכלל מהמרש"ל בים של שלמה ולא קשור לקבלה ובכלל לומד זאת מהמדרש "והיו העטופים ללבן" יעויין שם,
אלא מה שזה נכנס לספרדים- הוא מפני שמהר"ם לונזאנו העתיק את המהרש"ל הנ"ל, והחיד"א העתיק את הר"ם לונזאנו, ולכן יותר השתרבב עניין זה לספרדים, אע"פ שהמקור כלל אשכנזי [המהרש"ל]
ובכלל עיין בבא"ח שכותב להדיא שאם עושים פסים שחורים לנוי אין שום בעיה, וכן הוא בפמ"ג שם, ובמ"ב,
ואיה"נ מי שמקפיד על זה, זה לא קשור לספרדים או קבלה וככל הנ"ל
משום מה "בנימין לוריא" הגיב לי למייל ואני לא רואה את זה כאן בשרשור
מ"מ הוא הגיב לי שיש לזה מקור גם בקבלה
אשמח מאוד לראות את המקור.
ואין כוונתי למקור לטלית לבנה כי זה לכו"ע מצווה מן המובחר טלית לבנה, אלא כוונתי לבנה לגמרי בלא שום פסים או צבע, וכמו שהמהרש"ל ס"ל.
 
שמעתי מחכם משה צדקה שליט"א שעד לפני 60 שנה כולם הלכו עם פסים שחורים ולא היה כלל לבן לגמרי. ואמר שהעיקר שהרוב לבן. והפסים השחורים רק להידור ויופי ואין בזה בעיה כלל.
 
שמעתי מחכם משה צדקה שליט"א שעד לפני 60 שנה כולם הלכו עם פסים שחורים ולא היה כלל לבן לגמרי. ואמר שהעיקר שהרוב לבן. והפסים השחורים רק להידור ויופי ואין בזה בעיה כלל.
כך האמת על פי ההלכה אך על פי הקבלה יש עיניין בכולו לבן
 
המקור שע"פ הסוד כולו לבן טהור הוא, הוא מדברי מהרש"ל, ואח"כ הועתק ברבים מן הפוסקים ועד הכה"ח ושאר אחרונים
והפלא שבני אשכנז אינם הולכים עם המהרש"ל בעוד בני ספרד קבלו דבר זה
 
הרבה מהמקובלים בעיקר מאזור צפון אפריקה לובשים עם פסים שחורים
לדוגמא משפחת אבוחצירא ועוד
ודרך אגב גם רבי יהודה דרעי זצ"ל לבש עם פסים שחורים
כמו שאפשר לראות כאן את הגר''פ אבוחצירא שלייט''א ובניו של הגר''י דרעי זצוק''ל
 

קבצים מצורפים

  • 1720686692246.png
    1720686692246.png
    856.2 KB · צפיות: 22
ועיינו במצורף מה שכתבו בזה.
מש"כ בדעת הרב מוצפי כנראה לא קרא מש"כ והחליט באופן ברור
הבא"ח כתב שיש ללבוש טלית לבנה וטליתות שיש להם צבע מן הצדדים לא אכפת כי הצבע מעט מן המעט בגוף הטלית
על זה כתב הרב מוצפי שראה בעבר טליתות כאלה שהיה עליהם פס אחד או שנים בצבע זהב או תכלת, ולזה התכוון הבא"ח שיש להם מעט מן המעט צבע הכוונה לפס אחד או שנים (הצבע לא משנה)
והכותב התייחס לצבע שהבא"ח בעצמו כתב במקבציאל (כנראה לא היה בפני הרב מוצפי בזמן כתיבת התשובה) צבע שחור ולא זהב.
אבל עיקר הנקודה לא הבין, שהבא"ח הדגיש שהצבע הוא מעט, וא"א לכנות על טליתות שלנו שיש להם פסים מרובים - מעט מן המעט. לכן צ"ל שהיה להם שני פסים וכיוצא בזה
וכל מה שהביא זה ממצאים ארכיאולוגים שאיננו יודעים טבעם ומראיהם ומיהו החוקר והמגלה וכמה אמינותם של ממצאים אלו
דבר שני בסה"כ הביא רק מבעל שואל ונשאל ומעוד רבני תוניס (לא שאני מזלזל חלילה) ומזה הסיק שכך היה המנהג פשוט בכל המקומות (כנראה מיום בריאת העולם...)
ולא הביא שום מקור נוסף ושום פוסק אחר וצ"ע על שיטה זו
ועוד מצאתי באחד הספרים (זכור לי הרב רביע) כתב שהבבא סאלי חיפש בכל הארץ טלית שכולה לבן ולא מצא! כי כנראה שבעבר לא ייצרו טליתות לבנות כמו היום (צריך לבדוק בספר של הרב יהודיוף ישראל סבא, על מנהג הבבא סאלי והשמועה זו)

וכמובן שאף אחד לא התכוון שיש איזה איסור לספרדים ללבוש טלית עם פסים שחורים ודאי שזו מעלה ועניין ע"פ הקבלה
וכנראה הרב מוצפי לא ממש התכוון לזה שיש איסור, שהרי בתשובה שכתב בשו"ת מבשרת ציון לא הזכיר מאומה מאיסור לא תיטוש
 
חזור
חלק עליון