טלית עם פסים שחורים

בדואי נעלם מעיני כת"ר את דברי הרב מוצפי,[מצורף] שכתב שמה שכתב הבא"ח שיש להקל במעט פסים לקישוט, זה לא הטליתות שיש בזמננו ולכן אין להביא ראיה לנוגים כך מדברי הבא"ח.
על כאלה דחוקים אתה מתבסס?
אף אחד לא המציא את הגלגל והטליתות עם הפסים השחורים הם מסורת כל עדות ישראל - ספרדים ואשכנזים. וכמובן, עליהן נסובו דברי הפרי מגדים החס"ל והבא"ח.
ואם לא הספיקו התמונות של כל חכמי המזרח שמן הסתם ראו כן אצל רבותיהם, אעיר כי מה שכותב הרב מוצפי לפרש בדוחק ובאוקימתא כי מדובר על פס אחד או שניים של זהב או תכלת, כדי לנסות לשכנע את הקורא הממוצע בכך שלא מדובר על טליתות שלנו, אפשר שנעלמו מעיניו הבדולח דברי הבן איש חי עצמו, הכותב:
טליתות אלו שלובשים פה עירנו שיש בהם צבע שחור מן הצדדים לנוי ג"כ יוצאים בהם יד"ח לדברי הכל הואיל והצבע החלק מעט מן המעט בטלית ורוב הטלית ועיקרו הוא לבן.
עכשיו אתה מבקש שאקבל את האוקימתא של הרב מוצפי ד"קים ליה" ברוח הקודש שטליתות שלהם היו תכלת וזהב, וטליתות שלנו השחורות אינם בגדר המעט מן המעט ורובו לבן שעליו דיבר הבן איש חי, למרות שהחוש מכחישו מכמה פנים.
מהיכי תיתי לקבל דברי תימה כאלה...
במחמ"כ
 
נערך לאחרונה:
על כאלה דחוקים אתה מתבסס?
אף אחד לא המציא את הגלגל והטליתות עם הפסים השחורים הם מסורת כל עדות ישראל - ספרדים ואשכנזים. וכמובן, עליהן נסובו דברי הפרי מגדים החס"ל והבא"ח.
ואם לא הספיקו התמונות של כל חכמי המזרח שמן הסתם ראו כן אצל רבותיהם, אעיר כי מה שכותב הרב מוצפי לפרש בדוחק ובאוקימתא כי מדובר על פס אחד או שניים של זהב או תכלת, כדי לנסות לשכנע את הקורא הממוצע בכך שלא מדובר על טליתות שלנו, אפשר שנעלמו מעיניו הבדולח דברי הבן איש חי עצמו, הכותב:

עכשיו אתה מבקש שאקבל את האוקימתא הרב מוצפי ד"קים ליה" ברוח הקודש שטליתות שלהם היו תכלת וזהב, וטליתות שלנו השחורות אינם בגדר המעט מן המעט ורובו לבן שעליו דיבר הבן איש חי, למרות שהחוש מכחישו מכמה פנים.
מהיכי תיתי לקבל דברי תימה כאלה...
במחמ"כ
במחילה ממך, הרב מוצפי לא כתב כן ברוה"ק אלא פירש כמו שראה בעיניו.
גם מה שכתבת שהם מסורת כל עדות ישראל אינו, כי באשכנז היו הולכים בטליתות עם פסים כחולים.
 
לא הבנתי מה הנידון,
יכול להיות שיש מאן דס"ל שעדיף שהטלית תהיה כולה לבנה, אבל כפי שהובאו למעלה, הפמ"ג החס"ל ובן איש חי וכף החיים כתבו דלא איכפת לן על הפסים שעושים כעין התכלת משום שרובו לבן. לפ"ז טליתות עם פסים שחורים הם לכתחילה דלכתחילה אליבא דהפוסקים הספרדים והאשכנזים.
ועיין בשו"ת מבשרת ציון.... ודו"ק.
 
במחילה ממך, הרב מוצפי לא כתב כן ברוה"ק אלא פירש כמו שראה בעיניו.
גם מה שכתבת שהם מסורת כל עדות ישראל אינו, כי באשכנז היו הולכים בטליתות עם פסים כחולים.
כנראה אתה צודק, אבל זה השתנה מאוד, כנראה במאה השנים האחרונות, ועברו לפסים שחורים.

רק אציין התכלת המדוברת דומה מאוד לשחור וכמו שפסק הרמב"ם ב, ח
היתה כולה תכלת עושה לבן שלה משאר צבעונין חוץ מן השחור מפני שהוא נראה כתכלת
והיינו דאוסר לשים בלבן שלה שחור כדי שלא יזדקק לו במקום תכלת, ומבואר דדמו ממש. אם כן שפיר דמי לעשות הפסים שחורים זכר לתכלת, וכמובא בפוסקים.
 
נערך לאחרונה:
כנראה אתה צודק, אבל זה השתנה מאוד, כנראה במאה השנים האחרונות, ועברו לפסים שחורים.
לפי מה ששמעתי המקור לפס הכחול בדגל ישראל הוא מהטלית הכחולה שהייתה נהוגה באשכנז וכנראה מחמת שזה מתקשר לציונות החרדים האשכנזים שינו ועברו לפסים שחורים
 
לפי מה ששמעתי המקור לפס הכחול בדגל ישראל הוא מהטלית הכחולה שהייתה נהוגה באשכנז וכנראה מחמת שזה מתקשר לציונות החרדים האשכנזים שינו ועברו לפסים שחורים
מצ"ב תמונה מטליתות מחנה אושוויץ...
טליתות בשואה.JPG
מרן ב"י סימן ט' כתב: "חוץ מן השחור מפני שנראה כתכלת" ולפי זה א"ש שעשו שחור שדומה לתכלת
 
מצ"ב תמונה מטליתות מחנה אושוויץ...
הצג קובץ מצורף 8339
מרן ב"י סימן ט' כתב: "חוץ מן השחור מפני שנראה כתכלת" ולפי זה א"ש שעשו שחור שדומה לתכלת
נראה שזכית לכוון לדברי, שתי הודעות למעלה
רק אציין התכלת המדוברת דומה מאוד לשחור וכמו שפסק הרמב"ם ב, ח
היתה כולה תכלת עושה לבן שלה משאר צבעונין חוץ מן השחור מפני שהוא נראה כתכלת
והיינו דאוסר לשים בלבן שלה שחור כדי שלא יזדקק לו במקום תכלת, ומבואר דדמו ממש. אם כן שפיר דמי לעשות הפסים שחורים זכר לתכלת, וכמובא בפוסקים.
 
נערך לאחרונה:
בספר על הלכות שבת שיצא בזמן האחרון "שלחן מלכים" מתורת מרן חכם שלום זצ"ל כתבו שבשבת לבש טלית עם פסים לבנים וביום חול עם פסים שחורים ע"ש
להלן סיפור מיוחד עם פרט מידע על צבע הפסים של הטלית
נושא 'סיפור מחזק על חכם שלום לאחר פטירתו' https://forum.moreshet-maran.com/threads/סיפור-מחזק-על-חכם-שלום-לאחר-פטירתו.5473/
 
למה שבכותונת יהיו פסים?!
על כרחך שזה הטלית...
מכאן אפשר לפשוט ספיקו של בעל המשנל"מ בספרו פרשת דרכים, אם האבות קיימו התורה קודם מתן תורה. דהלא ליוסף הצדיק היה כתונת פסים שעשה לו אביו, ולמה שבכתונת יהיו פסים?!, אלא על כרחך שהיה זה טלית... ונמצא שקיימו התורה קודם מתן תורה...

אלא שצ"ע מדוע יעקב אבינו עשה כתונת פסים רק ליוסף ולא לשאר אחיו?
וביותר קשה לשיטת הרמב"ן שקיימו התורה רק בארץ ישראל (ולכן יעקב אבינו נשא שתי אחיות, וכשנכנסו לארץ נפטרה רחל אמנו), דאם כן מדוע לא עשה כתונת פסים היינו טלית לבנימין שנולד בארץ, וצ"ע.

ואמנם עיין רמב"ן וכלי יקר בפרשת וישב גבי מעשה דיהודה ותמר, דמשמע בדבריהם שיהודה היה מטיל ציצית בכסותו, עיי"ש.
 
מכאן אפשר לפשוט ספיקו של בעל המשנל"מ בספרו פרשת דרכים, אם האבות קיימו התורה קודם מתן תורה. דהלא ליוסף הצדיק היה כתונת פסים שעשה לו אביו, ולמה שבכתונת יהיו פסים?!, אלא על כרחך שהיה זה טלית... ונמצא שקיימו התורה קודם מתן תורה...

אלא שצ"ע מדוע יעקב אבינו עשה כתונת פסים רק ליוסף ולא לשאר אחיו?
וביותר קשה לשיטת הרמב"ן שקיימו התורה רק בארץ ישראל (ולכן יעקב אבינו נשא שתי אחיות, וכשנכנסו לארץ נפטרה רחל אמנו), דאם כן מדוע לא עשה כתונת פסים היינו טלית לבנימין שנולד בארץ, וצ"ע.

ואמנם עיין רמב"ן ואוה"ח בפרשת וישב גבי מעשה דיהודה ותמר, דמשמע בדבריהם שיהודה היה מטיל ציצית בכסותו, עיי"ש.
ואפשר גם לפשוט את הספק שאבותינו היו אשכנזים, דאל"כ למה היה בטלית פסים?!...
 
חזור
חלק עליון