אם יש מניעה להוסיף עטרה לטלית
שאלה-113139
לכבוד הרב:הרב כתב בתשובותיו שעטרה של טלית זה לא הידור מצווה
עניין זה של עטרה, צריך לחלקו לשניים
א. מה שיש בכל הטליתות של כל עם ישראל מבד רגיל.
ב. מה שעושים מכסף וכד'
לגבי העטרה הרגילה מה שמצאתי הוא במהרש"ל ביש"ש על יבמות בנושא של טלית, מביא שבאשכנז נהגו לעשות עטרה בטלית
והביא מחמיו הר'
"קלונימוס ירושלמי", שנתן טעם לדבר שיהיה היכר איזה צד של הראש שלא ישים אותו ביום אחר כלפי מטה, משום דמעלין בקודש
והביא ראיה מקרשי המשכן שהיו מסמנים כדי שלא יזוז קרש למקו"א.
ומסיים שם- שהיה דורש את עניין זה אצל היהודים שבספרד ובארצות ישמעאל ומאז גם הם הכניסו זאת לטלית
והרב המדובר- היה מלפני 550 שנה בערך, להוי אומר שמני אז התחיל המנהג אצל הספרדים לעשות עטרה בטלית לידע איזה צד של הראש.
ואביא את לשונו של המהרש"ל בעניין:
יש"ש יבמות פ"א סי' ג'- ומצות העטרה אימא בה מילתא חדתא, אשר קבלתי מהזקן חמי מהרי"ק, שהטעם שאינו אלא לסימן, לידע כל פעם מה היה זכה מן הטלית להיות על הראש, ומן הצד לדרום ומן הצד השני לצפון, שאם לא יסמן אז יתהפך עליון לתחתון, ומעלין בקודש ואין מורידין, ואף אין משנין, והביא ראיה מן הירושלמי דפרק הבונה [שבת פי"ב ה"ג] על הא שהיו רושמין הקרשים לידע איזהו בן זוגו שלא יחליף, אמר רבי אמי אמר קרא והקמות את המשכן כמשפטו וכי מה יש משפא לעצים אלא אי זה קרש זכה להינתן בצפון ינתן בצפון ואי זה קרש זכה להינתן בדרום ינתן בדרום וכו', ולומד משם דה"ה לכל דבר חשיבות וקדושה,
ואותו החכם דרש זאת בקצה ארץ ישמעאל וגלות ספרד, ושמעו הדברים, ונאותו לעשות סימן מובהק בטלית לידע מקום המוכן על הראש שלא לשנותו.