• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

טלית עם פסים שחורים


תמונה שניה.
ול"ק ודו"ק.
 
חוץ מכך שרב הגדולים (בניהם הקרב"צ א"ש, הגר"י מועלם, הגר"ש כהן, הגר"מ מאזוז ועוד ועוד) ובפורם חשוב אחר פירסמו תמונות רבות מהנ"ל בנים של מרן זצ"ל עם שחור הגר"א סאלים וכו וכו המקובלים לבשו וחכמי תוניס וג'רבא ומרוקו לבשו עם פסים שחורים
כך המנהג הפשוט שהתפשט היום ב"עולם" (עולם התורה) לשים עם פסים שחורים
 
נערך לאחרונה:
אם יש מניעה להוסיף עטרה לטלית
עטרה מכסף או מבד מבריק?
שאלה-113139
לכבוד הרב:הרב כתב בתשובותיו שעטרה של טלית זה לא הידור מצווה
עניין זה של עטרה, צריך לחלקו לשניים

א. מה שיש בכל הטליתות של כל עם ישראל מבד רגיל.
ב. מה שעושים מכסף וכד'

לגבי העטרה הרגילה מה שמצאתי הוא במהרש"ל ביש"ש על יבמות בנושא של טלית, מביא שבאשכנז נהגו לעשות עטרה בטלית
והביא מחמיו הר' "קלונימוס ירושלמי", שנתן טעם לדבר שיהיה היכר איזה צד של הראש שלא ישים אותו ביום אחר כלפי מטה, משום דמעלין בקודש
והביא ראיה מקרשי המשכן שהיו מסמנים כדי שלא יזוז קרש למקו"א.

ומסיים שם- שהיה דורש את עניין זה אצל היהודים שבספרד ובארצות ישמעאל ומאז גם הם הכניסו זאת לטלית

והרב המדובר- היה מלפני 550 שנה בערך, להוי אומר שמני אז התחיל המנהג אצל הספרדים לעשות עטרה בטלית לידע איזה צד של הראש.

ואביא את לשונו של המהרש"ל בעניין:​

יש"ש יבמות פ"א סי' ג'- ומצות העטרה אימא בה מילתא חדתא, אשר קבלתי מהזקן חמי מהרי"ק, שהטעם שאינו אלא לסימן, לידע כל פעם מה היה זכה מן הטלית להיות על הראש, ומן הצד לדרום ומן הצד השני לצפון, שאם לא יסמן אז יתהפך עליון לתחתון, ומעלין בקודש ואין מורידין, ואף אין משנין, והביא ראיה מן הירושלמי דפרק הבונה [שבת פי"ב ה"ג] על הא שהיו רושמין הקרשים לידע איזהו בן זוגו שלא יחליף, אמר רבי אמי אמר קרא והקמות את המשכן כמשפטו וכי מה יש משפא לעצים אלא אי זה קרש זכה להינתן בצפון ינתן בצפון ואי זה קרש זכה להינתן בדרום ינתן בדרום וכו', ולומד משם דה"ה לכל דבר חשיבות וקדושה,

ואותו החכם דרש זאת בקצה ארץ ישמעאל וגלות ספרד, ושמעו הדברים, ונאותו לעשות סימן מובהק בטלית לידע מקום המוכן על הראש שלא לשנותו.
 
כך המנהג הפשוט שהתפשט היום ב"עולם" (עולם התורה) לשים עם פסים שחורים
וזה מה שמוזר בעולם התורה - שבבית כנסת הספרדי שליד ביתי, מתפללים בו הרבה יוצאי ישיבות, והרבה עם פסים שחורים (וציציות בחוץ), אבל הרב של הבית כנסת (מתלמידי הגרב״צ) עם טלית לבנה חלקה (וכן עוד כמה מתפללים ולא רק אלו שאינם בני תורה).
מה שאתה צריך לכתוב זה שכך המנהג הפשוט שהתפשט בקרב יוצאי הישיבות האשכנזיות. וזו האמת.
 
מה שאתה צריך לכתוב זה שכך המנהג הפשוט שהתפשט בקרב יוצאי הישיבות האשכנזיות. וזו האמת.
חבל שכבודו לא עיין לעיל
הבאנו [והביאו אחרים] הרבה תמונות הן מחכם בן ציון אבא שאול, והן מהר' יהודה מועלם, והר' שבתאי אטון, ועוד, עם פסים שחורים
והם להוי ידוע לא עברו דרך הישיבות האשכנזיות [כלשונך]
 
@עבד להשי"ת בתמונה הראשונה עם הרב יצחק יוסף, הרב אלבז דווקא עם טלית לבנה בלי פסים
הרב שלום עמאר - התפללתי עמו פעם אחת בשכונתו בשבת, הוא מתעטף בטלית בלי פסים בתפילה, כנ״ל לרב דוד יוסף
ובכלל להביא את הרב דוד והרב יצחק שכותבים בהדיא שהמנהג ללבוש טלית בלי פסים, יש כאן מן הזילות
 
נערך לאחרונה:
שכותבים בהדיא שהמנהג ללבוש טלית בלי פסים, יש כאן מן הזילות
אני לא מכיר כזה דבר
שכתבו שהמנהג בלא פסים
אדרבה תחכימיני היכן כתבו שכך המנהג
[נ.ב- גם א"א להגיד שכך המנהג, כי אם כבר המנהג שהיה הוא איפכא, וכמו שהובא לעיל הרבה מחכמי פורת יוסף ועוד אחרים, שנהגו עם פסים שחורים]
 
הרב משאש היה לובש עם פסים שחורים כי זה מה שהיה במרוקו וצ''א.
זה לא נכון, במרוקו ברוב הערים לבשו טלית עם פסים שחורים והיה גם קהילות שלבשו טלית עם פסים לבנים והיו כאלה שלבשו לכבוד שבת עם פסים לבנים, משמע שהיה גם לבן וגם שחור וכל אחד לבש מה שליבו חפץ
 
חזור
חלק עליון