• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

יין בתשעת הימים

בחזו"ע ארבע תעניות עמוד קעד, קעו פסק שמנהג ירושלים לשתות יין בתשעת הימים. וכן פסק מר בריה בילקוט יוסף תעניות
אמרו לי שכיום אין מנהג לשתות יין בתשעת הימים ועוד דרבא דעלמא חושבים שמר"ח אסור לאכול בשר ולשתות יין, א"כ כיום המנהג להחמיר.

אמנם מרן זצ"ל וכן הרב בילקו"י לא חיו בדורות קודמים ובמקומות רחוקים
וצ"ל לענ"ד, שמה שאין היום מנהג להקל הוא משום שכל השנה רוב העולם לא שותים יין במהלך השבוע ואף בשבת לא נהוג כ"כ לשתות חוץ מהקידוש. א"כ אין זה דומה לבשר שאוכלים כל השנה בשר במהלך השבוע ורואים שהמנהג להמנע מבשר אחר ר"ח. אבל כיון שבשתיית יין אין אנו מורגלים בכך א"א להחשיב 'מנהג' זה.

וגם מה שרוב העולם חושב שיש איסור כמו בשר, גם זה לא טענה. מטעם הנ"ל שכיון שלא מורגלים בכך כל השנה לא מבחינים בין חודש אב לשאר השנה.
 
אבל כיון שבשתיית יין אין אנו מורגלים בכך א"א להחשיב 'מנהג' זה.
כן דעת מרן הנאמ"ן הובאו דבריו בקיצשו"ע על בין המצרים
ודרך אגב שמעתי מהרב יעקב יוסף דבזמנם היה יתושים שלא יכלו להירדם בליה והיו שותים יין כדי להשתכר ולהרדם
 
כן דעת מרן הנאמ"ן הובאו דבריו בקיצשו"ע על בין המצרים
ודרך אגב שמעתי מהרב יעקב יוסף דבזמנם היה יתושים שלא יכלו להירדם בליה והיו שותים יין כדי להשתכר ולהרדם
סיפור זה של היתושים שמעתי ממרן זצוק'ל וכמדומה שאמר כן בשם הרב כנסת הגדולה
 
ויל"ע בסעודת הבראה ל"ע מה עושים?
הרב נקי שליט"א כותב בהלכות אבלות עמ' 174
שתיית יין
נותנים לאבל יין בסעודת הבראה. כמו שאמרו בגמרא (מסכת סנהדרין ע ע"א:) לא נברא יין בעולם אלא לנחם אבלים, שנאמרתנו שכר לאובד ויין למרי נפש
 
בחזו"ע ארבע תעניות עמוד קעד, קעו פסק שמנהג ירושלים לשתות יין בתשעת הימים. וכן פסק מר בריה בילקוט יוסף תעניות
אמרו לי שכיום אין מנהג לשתות יין בתשעת הימים ועוד דרבא דעלמא חושבים שמר"ח אסור לאכול בשר ולשתות יין, א"כ כיום המנהג להחמיר.

אמנם מרן זצ"ל וכן הרב בילקו"י לא חיו בדורות קודמים ובמקומות רחוקים
וצ"ל לענ"ד, שמה שאין היום מנהג להקל הוא משום שכל השנה רוב העולם לא שותים יין במהלך השבוע ואף בשבת לא נהוג כ"כ לשתות חוץ מהקידוש. א"כ אין זה דומה לבשר שאוכלים כל השנה בשר במהלך השבוע ורואים שהמנהג להמנע מבשר אחר ר"ח. אבל כיון שבשתיית יין אין אנו מורגלים בכך א"א להחשיב 'מנהג' זה.

וגם מה שרוב העולם חושב שיש איסור כמו בשר, גם זה לא טענה. מטעם הנ"ל שכיון שלא מורגלים בכך כל השנה לא מבחינים בין חודש אב לשאר השנה.
לא הבנתי מי הוא המנהג שאין לשתות יין? "אמרו לי" זה לא מספיק.
יש הלכה. מותר עפ"י דעת מרן זיע"א וזהו. רוצה להחמיר תחמיר.
היום תתחילו להגיד לציבור שהמנהג לא לשתות. מחר יגידו להם שבהבדלה אז רק מי שהבדיל ואחרים לא. וכו' וכו'. לא לעוות את הפסק של מרן.
 
הרב נקי שליט"א כותב בהלכות אבלות עמ' 174
שתיית יין
נותנים לאבל יין בסעודת הבראה. כמו שאמרו בגמרא (מסכת סנהדרין ע ע"א:) לא נברא יין בעולם אלא לנחם אבלים, שנאמרתנו שכר לאובד ויין למרי נפש
הוא מדבר על בהמ"צ?
 
כן דעת מרן הנאמ"ן הובאו דבריו בקיצשו"ע על בין המצרים
ודרך אגב שמעתי מהרב יעקב יוסף דבזמנם היה יתושים שלא יכלו להירדם בליה והיו שותים יין כדי להשתכר ולהרדם
התכוונת לזה?646326_156.png
 
וצ"ל לענ"ד, שמה שאין היום מנהג להקל הוא משום שכל השנה רוב העולם לא שותים יין במהלך השבוע ואף בשבת לא נהוג כ"כ לשתות חוץ מהקידוש. א"כ אין זה דומה לבשר שאוכלים כל השנה בשר במהלך השבוע ורואים שהמנהג להמנע מבשר אחר ר"ח. אבל כיון שבשתיית יין אין אנו מורגלים בכך א"א להחשיב 'מנהג' זה.

וגם מה שרוב העולם חושב שיש איסור כמו בשר, גם זה לא טענה. מטעם הנ"ל שכיון שלא מורגלים בכך כל השנה לא מבחינים בין חודש אב לשאר השנה.
לא נראה שזה הטעם.
הסיבה היא שכל אחד שלומד את השו"ע בסי' תקנ"א רואה שפשט הדברים שבשר ויין שוים. דנו לגבי יין של הבדלה ויין של זימון וכו'.
לכן גם מי ששותה יין כל השנה - בימים אלו יודעים שלא אוכלים בשר ולא שותים יין.
לא רק מהמציאות אלא בעיקר מחמת שכך לומדים ומבינים.
תשאל כל אחד שלא יודע את החזון עובדיה הוא יגיד לך בפשיטות שלא אוכלים בשר ולא שותים יין בימים אלו. כלומר כך התקבל בפי הרוב.
מצורף מאמר שכתב ת"ח אחד בענין זה
 

קבצים מצורפים

  • שתיית יין בתשעת הימים.pdf
    305.8 KB · צפיות: 9
חזור
חלק עליון