• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כמה הלכות של מרן רשכבה"ג זצוק"ל לעורר את לב הציבור, שאינם ידועים כל כך

לפני זמן מה הראוני הסרטה ממרן זיע"א שאומר שספרדי שמתפלל בהרבה אשכנזית. מוטב שלא התפלל בכלל מאשר להתפלל בהברה ליטאית. אם מישהו יוכל למצוא ההסרטה תע"ב (אולי הרב אושרי רביב שליט"א).
אולי כאן תמצא את מבוקשך.
רוב הדברים הנ''ל הם לאו דוקא הלכות של מרן ... חלק מהדברים שהבאתם הם שלחן ערוך מפורש
אכן, וגם חלק מהדברים נכתבו בילקו"י ולא כתבם מרן זצ"ל, אבל בשורה התחתונה כתבתי את הדברים שיש שאינם נזהרים בזה ששייכים למי שהולך ע"פ מרן השו"ע, מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ומרן הרב יצחק יוסף שליט"א.
מתוכם מעבדות לחרות עולם (ראיתי רק בלמען שמו באהבה את הנוסח)
רציתי לכתוב את זה, אבל מכיון שרק בילקו"י קיצור ש"ע הביא דבר זה (כמו שהבאתי כאן), השמטתי אותו.
 
לפני זמן מה הראוני הסרטה ממרן זיע"א שאומר שספרדי שמתפלל בהרבה אשכנזית. מוטב שלא התפלל בכלל מאשר להתפלל בהברה ליטאית. אם מישהו יוכל למצוא ההסרטה תע"ב (אולי הרב אושרי רביב שליט"א).
ראיתי רק עכשיו. מה שכבודו אמר זה בעשר שניות האחרונות. אבל לפני כן, תתרווח על הכיסא, ותתענג מכמה דקות טובות מפי רבנו הגדול:
 
ושוב פעם קורה לי שאני רואה את ההודעה, ולא רואה שענו עליה. כותב עליה תגובה, ואחרי זה נפתח שרשור שלם של תגובות אחרי זה, וביניהם תגובה של @בנימין לוריא שענה על זה, והפנה. והרב ישראל כבר כתב לפני כן שראה את הדברים.
למה קורה דבר כזה?!!!! כמה וכמה פעמים כבר!!! אם הייתי רואה לפני כן, לא הייתי מחפש. [אני לא מתחרט, התענגתי מהסרטון מתחילתו, מרוב שאהבתי. אפילו שיכולתי ישר לשלוח, קודם ראיתי אותו ואחרי זה כתבתי...]
 
ושוב פעם קורה לי שאני רואה את ההודעה, ולא רואה שענו עליה. כותב עליה תגובה, ואחרי זה נפתח שרשור שלם של תגובות אחרי זה, וביניהם תגובה של @בנימין לוריא שענה על זה, והפנה. והרב ישראל כבר כתב לפני כן שראה את הדברים.
למה קורה דבר כזה?!!!! כמה וכמה פעמים כבר!!! אם הייתי רואה לפני כן, לא הייתי מחפש. [אני לא מתחרט, התענגתי מהסרטון מתחילתו, מרוב שאהבתי. אפילו שיכולתי ישר לשלוח, קודם ראיתי אותו ואחרי זה כתבתי...]
כי לא תמיד זה קופץ באמצע, וצריך לרענן את הדף בכדי לראות תגובות חדשות.
ולפעמים יהיה כתוב לך כך:
1735166587490.png
 
יש ב' חכמים בדור האחרון שמעידים שכן המנהג בעיה"ק להדליק בשחר
וספרים אלו אינם תח"י כעת להביא מקור מדוייק הדק היטב כי הם בארגז עקב העברת דירה לעיה"ק והמקדש תובב"א
אבל עדין בכ"ז יראה כת"ר בספר "סדר היום - החדש" ח"א דמועדים הלכות חנוכה להגר"ב שמואלי
וכן יראה מור נר"ו יצ"ו ב"מאמר מרדכי" הלכות חגים לראש"ל הרמ"א זיע"א
כדברי קודש למופה"ד הגר"ע יוסף זצוקללה"ה
וי"ל שנלע"ד האומנם בדוחק שרבנו עובדיה וחכם מרדכי והרב שמואלי יצ"ו הם לא מעדת הספרדים
נ.ב. ואין אני נכנס להלכה מתי להדליק האם לפני מזמור "ארומימך" או לפני "אלוהינו" כי אין זה מקומו כאן
קודם כל שיהיה לכב' ישוב טוב, וברכני גם אני שאזכה לעלות ירושלימה ברינה
מסתמא כוונת כב' להרב נהר מצרים ונתיבי עם שהעידו על כך
לגבי מה שרמזת שמדליקים בארומימך כן כתב הנתיבי עם, ומשום מה בחזו"ע עמ' ב' כתב כן משם הנהר מצרים ובאמת ששם לא נזכר כן, ובמשנ"ב תפארת נמשכו אחרי החזו"ע
 
לגבי מה שרמזת שמדליקים בארומימך כן כתב הנתיבי עם, ומשום מה בחזו"ע עמ' ב' כתב כן משם הנהר מצרים ובאמת ששם לא נזכר כן, ובמשנ"ב תפארת נמשכו אחרי החזו"ע
גם אני הרגשתי בזה השבוע.
ונראה שהשורות קפצו מנתיבי עם לנהר מצרים.
אבל מה שהזכיר בחזון עובדיה שם על זמן הנץ החמה, לפום ריהטא לא ראיתי בשני הספרים הנ"ל
 
דברתי על ויעבור
אז טעיתי ולא שמתי לב מחילה כאמור לעייל
אני ודאי שהתכוונתי על מילות ה' ה' שצריך לכופף קומתו ועל יעבור כולם סבורים שצריך לכופף קומתו אז אני שואל היכן ראית שכך עשה מרן זצוק''ל
 
ראיתי רק עכשיו. מה שכבודו אמר זה בעשר שניות האחרונות. אבל לפני כן, תתרווח על הכיסא, ותתענג מכמה דקות טובות מפי רבנו הגדול:
הרב אושרי היקר צפיתי בזה שוב. ופשוט שימחת אותי.
להזכר בערגה במתיקותו המיוחדת של מרן זיע"א.
אגב, מה שהרב מדבר נגד מנהג התימנים בהיגוי ההברה שלהם. לכא' לפי דברי הרב דוד, הרי הם צריכים להמשיך במנהגם, משום אל תטוש, ואפי"ה מרן זיע"א יצא חוצץ נגד מנהגם בזה.
 
נערך לאחרונה:
למה אתם הולכים רחוק, בחזו''ע חנוכה עמ' ב' שיבח את המנהג להדליק בביהכנ''ס גם ביום ושכן נהגו בירושלים, והיום דיברתי עם אחד מגדולי חכמי ירושלים ובנו של אחד מגדולי חכמי הדור ואמר לי שאין מנהג כזה אצל הספרדים!
כל בית כנסת שאני מכיר כמעט מדליק גם ביום. פוק חזי
 
רוב היום ככל בתי כנסיות בארץ וכן הציבור הספרדים הולכים לאור פסיקותיו והליכותיו של מרן זצוק''ל ואולם יש משום מה כמה הלכות שנראה לענ''ד שלא כל כך מפורסמות לציבור את דעת מרן מלכא זצוק''ל בדין זה ולצערנו בהרבה מקומות לא נוהגים כן מחוסר ידיעה וראיתי לנכון להעלות כן ונשמח גם כן בעזרתם של החברים והכל בכדי לעורר את לב הציבור בכך
לדוגמא :
א. להחזיר ספר תורה פתוח גם בהליכה וגם בחזרה בקושי הרבה לא יודעים זאת ומה שראיתי מקומות בודדים (בבית הכנסת של מרן שליט''א ביביע אומר ב'ב ועוד.....)
ב. ויעבור ה' על פניו צריך לכופף קומתו כמו שכותב מרן החיד''א וכן פסק הרב בחזון עובדיה (ימים נוראים) ולא להגביה רגליו כמו בקדושה
ג. שעושים מוסיפים בעליה לתורה עדיף לחלק את העליות גם של חובה לפי המוסיפים ולא לחזור על אתו קטע כמה פעמים כנהוג (חזון עובדיה שבת ב')
ד. בקדושה להגביה רגליו גם בברוך וגם בימלוך
ויש עוד ואין בידי הזמן כרגע ובהמשך......
אין חוסר ידיעה בא'. פשוט לא נח להרבה כך, ובפרט שלפעמים קונים את זה בעלי בתים או מסורתיים, אז לא מכבידים עליהם.
ד. אני ראיתי שכולם מגביהים.
 
להוציא את הנשים בברכת הלבנה.
 
חזור
חלק עליון