• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

לא ליטול ידים

קראתי בחוברת בהלכה ובאגדה [פסח מהדורא חדשה] לרב דוד נקי
שהביא בשם מרן הגר"ע
לענין טיבולו במשקה שעדיף תמיד לנגב הפירות מאשר ליטול ידים, כיון שיש מחלוקת בראשונים אם מברכים על נטילה לטיבולו במשקה
ולכן יש לברוח מן הדבר
דיברתי עם כמה ת"ח ולא היתה דעתם נוחה בזה
א. לעצם הסברא היא סברא יפה רציתי לדעת אם יש עוד חכמים שכתבו הסברא הזו
ב מי המקור ששמע את זה ממרן זיע"א

תודה רבה
IMG_5158.JPG
 
אני ראיתי פעם מחבר שכתב שדווקא לא לנגב את הפירות אלא ליטול ידים כי ע"י שינגב הוא מפסיד את המצווה של נט"י. שכיצ"ב לענין הפרשת חלה שכתב מרן לא לגרום הפסד המצווה.
 
המקור: רבינו יצחק שאל את אביו וכך הורה לו! וכך מדויק מהילקוט יוסף (יתד המאיר גליון 186). ואילו מה שהביאו שכדאי ליטול ידים ולא לברוח מהמצוה, כן ידוע מהגה"צ רבי משה צדקה שליט"א (מובא בספר פנינים יקרים עמ' קלא לתלמידו)
1686597356707.png
 
והאמת שאפשר לדייק כן מלשון מרן השו"ע בעצמו! שכתב בסימן קנח ס"ג 'אם אוכל דבר שטיבולו במשקה באחד משבעה משקין שסימנם י"ד שח"ט ד"ם ולא נתנגב צריך נטילה וכו', ומשמע דעדיף לנגב. ויל"ע.
 
מה שכתב ואל תאמר, ומה איכפת לי וכו'....
לענ''ד לכאו' אם יש חשש שיגעו ידיו ברטיבות כבר אינו מגסי הרוח ואין צריך ליגע במכוון.
שו"ר שכן מפורש בשו"ע קנח ד שכתב ואפילו אין ידיו נוגעות במשקה וביאר המ"ב גזרה שמא יגע בו.
 
ס''ד
'אם אוכל דבר שטיבולו במשקה באחד משבעה משקין שסימנם י"ד שח"ט ד"ם ולא נתנגב צריך נטילה וכו', ומשמע דעדיף לנגב. ויל"ע.
ובבאר הגולה ציין לבית יוסף וזה הלשון שם "הילכך נכון שלא לברך על נטילה לדבר שטיבולו במשקה ולדברי הכל אין דבר שטיבולו במשקה צריך נטילה אלא בעוד שהמשקה טופח עליו אבל אם נתנגב לא וכ"נ מדברי הכלבו ופשוט הוא"
וא''כ ליכא למשמע מיניה דעדיף לנגב, מלבד שהלשון נתנגב משמע שנתנגב מאליו.
 
המקור: רבינו יצחק שאל את אביו וכך הורה לו! וכך מדויק מהילקוט יוסף (יתד המאיר גליון 186). ואילו מה שהביאו שכדאי ליטול ידים ולא לברוח מהמצוה, כן ידוע מהגה"צ רבי משה צדקה שליט"א (מובא בספר פנינים יקרים עמ' קלא לתלמידו)
הצג קובץ מצורף 9796
אשמח שתעלה את כל המאמר שם אם הוא קשור לנידון תודה
 
והאמת שאפשר לדייק כן מלשון מרן השו"ע בעצמו! שכתב בסימן קנח ס"ג 'אם אוכל דבר שטיבולו במשקה באחד משבעה משקין שסימנם י"ד שח"ט ד"ם ולא נתנגב צריך נטילה וכו', ומשמע דעדיף לנגב. ויל"ע.
אם כן הול"ל האוכל דבר שטיבולו במשקה - ינגבנו. לא ניגבו - יטול כו'
 
אם כן הול"ל האוכל דבר שטיבולו במשקה - ינגבנו. לא ניגבו - יטול כו'
אין זו ראייה כלל דעוסקים בשאדם רוצה את המשקה כגון שמטבל בדבש וכו' ואם שטפו במים ואין לו עניין במשקה ודאי שינגב וראייה לזה שהבית יוסף דיבר בשרוצה במשקה כי הדרכי משה שם מביא כל בו שדיבר על מי ששטף פירותיו ולא נתנגב וזה לא אכפת ליה ובוודאי שהשו"ע דיבר בשעשה כך לכתחילה ומבואר כך בפשיטות בבית יוסף
 
אין זו ראייה כלל דעוסקים בשאדם רוצה את המשקה כגון שמטבל בדבש וכו' ואם שטפו במים ואין לו עניין במשקה ודאי שינגב וראייה לזה שהבית יוסף דיבר בשרוצה במשקה כי הדרכי משה שם מביא כל בו שדיבר על מי ששטף פירותיו ולא נתנגב וזה לא אכפת ליה ובוודאי שהשו"ע דיבר בשעשה כך לכתחילה ומבואר כך בפשיטות בבית יוסף
לא ירדתי לסוף דעת כבודו (ועי' מש''כ לעיל)
 
כבר כתבנו שנתנגב משמע מאליו
ראשית, משמעות זו אינה ראיה כלל
ועוד שאי"ז ראיה דלפי דבריך, מדובר כאן שהרטיב פירות (לדוגמא) והיתה כאן המתנה ממושכת עד שהתייבשו מאליהם, ולא מסתבר לומר כן כלל, דהשו"ע עוסק בכל מקרה, ויותר מסתבר שמיד לאחר הרטבת הפירות בכוונתו לאוכלם, וא"כ בודאי שהכוונה לניגוב שלו...
 
ראשית, משמעות זו אינה ראיה כלל
אם משמעות איכא ראיה נמי איכא.
ועוד שאי"ז ראיה דלפי דבריך, מדובר כאן שהרטיב פירות (לדוגמא) והיתה כאן המתנה ממושכת עד שהתייבשו מאליהם, ולא מסתבר לומר כן כלל, דהשו"ע עוסק בכל מקרה, ויותר מסתבר שמיד לאחר הרטבת הפירות בכוונתו לאוכלם, וא"כ בודאי שהכוונה לניגוב שלו...
ודרך המשקה להתנגב מעצמו, ואין צורך בזמן מרובה, וסגי באין עליו טופח ע''מ להטפיח.
 
אין זו ראייה כלל דעוסקים בשאדם רוצה את המשקה כגון שמטבל בדבש וכו' ואם שטפו במים ואין לו עניין במשקה ודאי שינגב וראייה לזה שהבית יוסף דיבר בשרוצה במשקה כי הדרכי משה שם מביא כל בו שדיבר על מי ששטף פירותיו ולא נתנגב וזה לא אכפת ליה ובוודאי שהשו"ע דיבר בשעשה כך לכתחילה ומבואר כך בפשיטות בבית יוסף
ז''ל הדרכי משה כ' הכלבו דאם נפלו הפירות למים ואוכלן עם המים שעליהם בעינן נט"י ע''כ והיינו שנפלו שלא מרצונו, והב''י מיירי ששטפם לרצון אבל לא מוכח שלאחר הטיבול חפץ במים אלא אלא מיירי כגון להסיר הלכלוך.
 
חזור
חלק עליון